Kulkukoira  Proturbo

245 California

  • 176 Vastauksia
  • 91619 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: 245 California (Watt linkin suunnittelua)
« Vastaus #120 : 22.10.2013, 12:27:57 »
Toivottavasti saat auton kasaan ni pääsis pällistelemään viikonloppuna ihan livenä :hello: ...senverran hienolta näyttää kuvissakin!
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: 245 California (Watt linkin suunnittelua)
« Vastaus #121 : 31.10.2013, 11:20:31 »
Tyhjennäppäs postilaatikkos :hello:
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa volvo_p

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California (Watt linkin suunnittelua)
« Vastaus #122 : 31.10.2013, 20:06:38 »
Suuret onnittelut Xtremen ykkös palkinnosta!
Auto on aivan uskomattoman hieno.
Teet sen valmiiksi nyt talven aikana ja sitten pirssi näytille ruottin puolelle...

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #123 : 01.11.2013, 12:18:05 »
Kiitos kehuista! Kyllähän se on vähän erilainen näky tuolla urheilullisempien ja pyöreämmin muotoiltujen autojen joukossa.  ::)



Autohan oli jo talviteloilla, pukeilla ja purettuna ennen X-Treme Car Showta, mutta sinne kun pyydettiin niin tuli tehtyä päätös niputtaa auto nopeasti, viikossa. Ensikesänä sitten omin voimin liikenteessä, viimeksi liikkunut omin voimin 2008...
« Viimeksi muokattu: 10.11.2015, 17:41:18 kirjoittanut JoonasH »

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #124 : 15.11.2013, 14:30:21 »
Punainen nahkaratti vaihtui pari päivää ennen X-Treme Car Showta, nykyään on Nardin puuratti.



Viikonloppuna ajattelin punnertaa Getragin alas ja mittailla silmälaakerin että osaa ostaa oikean kokoisen. Mistä sellaisia kannattaa lähteä kyselemään? Onko kellään tiedossa laakerin osanumeroa jo valmiiksi niin ei tarvitsisi lähteä ihan nollista etsimään? Moottorihan on B230FK (1998) ja laatikko Getrag 262. Minkälaisia kardaanikomboja porukka on teettänyt? Ajattelin käyttää M5 Hardi kiekkoa, mutta onko joku kardaani joka on sopivampi kuin toiset?
« Viimeksi muokattu: 15.11.2013, 14:42:31 kirjoittanut S4ce »

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #125 : 15.11.2013, 15:00:33 »


Viikonloppuna ajattelin punnertaa Getragin alas ja mittailla silmälaakerin että osaa ostaa oikean kokoisen. Mistä sellaisia kannattaa lähteä kyselemään? Onko kellään tiedossa laakerin osanumeroa jo valmiiksi niin ei tarvitsisi lähteä ihan nollista etsimään?

Älä suotta punnerra. Helpotan ja samalla vaikeutan elämääsi :)

Valistusta:

Keijon akselin ulkohalkaisija (=laakerin sisähalkaisija) on 12mm ja volvon kampuran silmälaakeripesän halkasija (=laakerin ulkohalkaisija) on 35mm. Tälläistä laakeria ei ole vakiokokoisena, joten joudut kääntymään sorvarin puoleen. Vaihtoehtoina on tehdä holkki jonka ulkohalkaisija on 35mm ja sisähalkaisija 28mm, jolloin voidaan käyttää vakiokokoista 12/28 laakeria. Tälläisen laakerin saat jokaisesta putkasta koodilla 6001. Jos haluat kuulien olevan metallilevyllä suojattuja, koodi on 6001-2Z, jos muovisuoja kelpaa on koodi 6001-RS. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää laakeria jonka ulkohalkaisija on 35mm ja sorvata holkki esimerkiksi mitoilla 12/17, jolloin laakeri olisi siis 17/35. Koodi tälläiselle on 6003. Sama kirjainyhdistelmät pätevät tähänkin.

Oma suositukseni on käyttää laakeria 6001-2Z ja sorvata 28/35 holkki. Tuon pienemmän valmistaminen on huomattavasti hankalampaa.

Ole hyvä.

Edit: niin ja hinnat tietenkin kiinnostavat aina kaikkia, tuollainen vakiolaakeri maksaa yksityiselle n. 2-5e ostospaikasta riippuen. Holkin raaka-aine maksaa jokusen sentin. Sorvarin tuntitaksaan en ota kantaa, koska yksikään isompi paja ei näitä sinulle ala tekemään (jos et osta muutamaa tuhatta kappaletta kerralla), vaan joudut etsimään tutuntuttavan ja maksamaan luultavasti anniskelulainsäädännön vastaisesti viinalla.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2013, 15:04:56 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #126 : 15.11.2013, 20:26:55 »
saisko volvolta suoraan sitä silmälaakeria, että onkohan se itse laakeri muuttunut ajan saatossa erinlaiseksi, kun 85-87 parts katalog antaa b200,b230 koneelle silmälaakerin osa nro: 181799-8 onhan se tietenki voinut muuttaa varaosanroa, mutta kyllä ne sen uuden numeron volvolla osaa kaivaa tuolla vanhalla nro jos on :) http://www.volvotips.com/index.php/240-260/volvo-240-260-parts-catalog/ tästä katalookista kattelin group 21, page 124

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #127 : 15.11.2013, 21:16:39 »
saisko volvolta suoraan sitä silmälaakeria, että onkohan se itse laakeri muuttunut ajan saatossa erinlaiseksi, kun 85-87 parts katalog antaa b200,b230 koneelle silmälaakerin osa nro: 181799-8 onhan se tietenki voinut muuttaa varaosanroa, mutta kyllä ne sen uuden numeron volvolla osaa kaivaa tuolla vanhalla nro jos on :) http://www.volvotips.com/index.php/240-260/volvo-240-260-parts-catalog/ tästä katalookista kattelin group 21, page 124
Kyllähän se silmälaakeri tässä tapauksessa on muuttunut ajan saatossa erilaiseksi kun on vaihdelaatikkona getrag jossa on siis eri kokoinen kytkinakselin pää mitä volvon laatikossa.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #128 : 15.11.2013, 23:19:46 »
Mä tilasin jostain ebay-kaupasta itse sopivan laakerin oikeilla mitoilla, eli esim tuo:

http://www.ebay.com/itm/Track-Rollers-Ball-Bearings-12x35x10-Sealed-/360787470232?pt=BI_Heavy_Equipment_Parts&hash=item54009be798

Tämä siis sen jälkeen, kun olin kerran tuskaillut huonosti mittoihin sorvattujen soviterinkuloiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2013, 23:21:32 kirjoittanut Rudi »

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #129 : 18.11.2013, 14:01:39 »
Kiitoksia neuvoista. Sitähän voisi tosiaan tilailla eBaysta tuon laakerin, tai kaksi. Jotenkin tuntuu varmemmalta kun siihen saa suoraan sopivan laakerin.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2013, 14:05:47 kirjoittanut S4ce »

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #130 : 18.12.2013, 14:27:55 »
eBaysta tuli ohjeiden mukaisesti hankittua silmälaakereita ja myös hukkaportin putkelle sopiva jousto. Suomesta kun ei oikein riittävän lyhyttä joustoa löytynyt  :(

Konetta olen saanut sen verran eteenpäin että vihdoinkin pääsin niputtamaan jakopäänhihnan ja apulaitehihnat lopullisesti kiinni. Nyt on laturi ja ohjaustehostimen pumppu kunnostettu niin kehtasi myös ruuvailla paikoilleen. Löysin myös uudet jakohihnan muovet niin päätin nekin hankkia ja ruuvailla kiinni, vaikkakin oli vähän harmi jättää tuo säädettävä nokkapyörä muoven alle piiloon. Joululomien aikana jos ehtisi getragin kaveriksi asentaa asetelman ja vauhtipyörän sekä ahtoputket lopulliseen muotoonsa. Tässä alkaa uhkaavasti näyttämään siltä että kohta pääsee koekäynnistämään... joskus.



200 sarjan pohjaan asennettavaa polttoainepumpun ja suodattimen kiinnikettä saa muuten tarjota!

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #131 : 18.12.2013, 22:49:00 »
Mistä materiaalista ahtoputket tulee? Mitä nyt facebookin kautta oon kuvia kattellut, niin näytti että tulis ihan normi mustasta?  :idiot2:

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 245 California
« Vastaus #132 : 18.12.2013, 22:56:44 »
Uusimman Spinnerin pääkirjoituksessa on "keljuilua" tätä ketjua koskien. Kiitti vaan kovasti, Jari  :2funny:

Noh, olipahan samassa lehdessä taas kuvakin autosta, nyt jopa paikkansa pitävällä kuvatekstillä.
Jäitä housuun!

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #133 : 18.12.2013, 23:55:01 »
Minkälaisia kardaanikomboja porukka on teettänyt? Ajattelin käyttää M5 Hardi kiekkoa, mutta onko joku kardaani joka on sopivampi kuin toiset?


Tähän kun ei näköjään oo kukaan vastannut, nii vastaan jos vielä aihe askarruttaa. Eli itsellä on b234f + Volvon kytkinkoppa + 20mm adapteri + getrag 262. Kartaanin etuosa on vinokone+m90-940:sta, ja takaosa on 240:n oma "iso" kartaani. Pituus on "vakiomallisella" hardy-kiekolla passeli, mutta olettaisin myös vahvemman m5-mallin mahtuvan. Niissähän oli muistaakseni 5mm paksuusero.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 California
« Vastaus #134 : 19.12.2013, 14:43:22 »
Volvopoju: Ahtoputket on tosiaan tehty ihan mustasta, ja hitsattu tigillä. Joululoman aikana pitäisi kaikki saumat käydä läpi ja tehdä pohjatyöt ennenkuin ne vie maalattavaksi.

Elk: Mitäs Spinnerissä on tästä keljuiltu? Se on hyvä että huomataan ja herättää tunteita, ihastusta ja vihastusta.  8)

Timo_R: Kiitos tiedosta, tuon perusteella voikin sitten jo vaikka hankkia nuo nurkkiin pyörimään ja odottamaan sovitusta. Ajatuksena minulla oli tosiaan tuo M5 hardy

 

Samppasport  Futurez