Carcom Oy  Ateho

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 185115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #105 : 29.06.2011, 23:01:05 »
Ja eikun kumi tulille  :-X  Vai miten se ny meni.. Järkyttävä säätäminen ja karttojen viilaus edessä?


Juup....leimakin pitäis koittaa saada. Toivottavasti ei mitään isompia takapakkeja tuu....pieniä lastentauteja ilmenee varmasti. Tuon säätöhomman saa taas opetella uusiks, ku siitä on jo pari-kolme vuotta aikaa, ku viimeks säädelly. Taidan siirtyä Megatunesta Tunerstudioon, ku se tuntuu jotenkin pätevämmältä.
Paha vaa koittaa saada säätöön, ku joutuu pihatien pätkällä säätämään. Tai sitten täytyy hakee parin päivän siirtokilvet. Huonolla tuurilla ne viä passittaa konttorilta tehopenkkiin, ennenkun antaa leiman  :(
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #106 : 29.06.2011, 23:19:06 »

Juup....leimakin pitäis koittaa saada. Toivottavasti ei mitään isompia takapakkeja tuu....pieniä lastentauteja ilmenee varmasti. Tuon säätöhomman saa taas opetella uusiks, ku siitä on jo pari-kolme vuotta aikaa, ku viimeks säädelly. Taidan siirtyä Megatunesta Tunerstudioon, ku se tuntuu jotenkin pätevämmältä.
Paha vaa koittaa saada säätöön, ku joutuu pihatien pätkällä säätämään. Tai sitten täytyy hakee parin päivän siirtokilvet. Huonolla tuurilla ne viä passittaa konttorilta tehopenkkiin, ennenkun antaa leiman  :(
Toivotaan että selätät nämä pienet mörököllit ja saat työvoiton ja yhden uniikin kakslankun lisää suomen teille.  :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #107 : 30.06.2011, 21:27:05 »
Nysse sitten otti ja lähti käyntiin, ja vieläpä yllättävän kivuttomasti. Pari kertaa nostin bensanpaineet ylös, ja tutkin vuotoja. Suodattimen banjosta tihkui hieman, mutta se korjaantui kiristämällä.
Seuraavaksi starttia käsien hikoillessa....ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Uusi startti....ja kone pörähti käyntiin....kierrokset lähti heti karkaamaan, joten paniikissa virrat pois.
Uusi yritys, ja heti käyntiin, mutta kierrokset taas nousi. Sitten tutkimaan imuvuotoja....dumpin letku oli unohtunut pois. Uudella innolla taas starttaamaan, mutta edelleen kierrokset nousi, mutta enää noin 2500rpm paikkeille. Sitten kaasuvaijeri irti, ja painoin vielä kädellä läppää kiinni päin...startti, ja kone kävi tyhjäkäyntiä n. 900rpm.
Fiilikset oli ihan hyvät....kone kävi nätisti...yksi venttiili raksutti aikansa, mutta mielestäni sekin lakkasi kokonaan. Ainoa murhe oli, että vesi ei kiertänyt koneessa kunnolla, mutta sekin on jo teoriassa korjattu.




Huomenissa on toinen vapaapäivä, nii ehtii varmaa vähä vielä paneutuun lisää asiaan. Ensimmäiseksi korjaan vedenkierron, ja seuraavaksi varmaan yritän saada tyhjäkäyntiventtiilin toimimaan. Nyt se ei ollut paikallaan lainkaan.
Lisäksi lambdamittari ei jostain syystä näytä mitään, megassa kyllä arvo näkyy. Tilasin tänään tunerstudion lisenssin, ja sen käyttöä pitäisi opetella.

Nii, ja jostain syystä mega näyttää lämpötila-anturin lukeman väärin. Imuilmanlämpö näkyy kyllä oikein.
Osaako joku sanoa, että kun käyttää tunerstudiota, nii riittääkö se, että määrittää sieltä ohjelman kautta nuo lämpöantureiden arvot, vai pitääkö ne tehdä samoin kun megatunenkin kanssa?
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 22:09:45 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #108 : 30.06.2011, 21:41:34 »
Saako jo onnitella vai pihdataanko vielä?   O0

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #109 : 30.06.2011, 21:42:17 »
komee murahdus viime sekunneilla  S*

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #110 : 30.06.2011, 21:47:53 »
komee murahdus viime sekunneilla  S*


Juu vähä lyhyeks jäi pätkä, ku se oli semmonen multimediaviestin mittanen  ;)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #111 : 30.06.2011, 22:14:11 »
Rupesin väsään jonkunlaista sytkäkarttaa tuon netistä löytyneen excel-taulukon avulla.  Se antaa max. ennakoksi 100kpa -> 23 astetta, ja siitä esim. kilon ahdolla 5astetta vähemmän ennakkoa per kierroslukema.
Onkohan ihan metsässä?  :idiot2:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #112 : 30.06.2011, 22:38:13 »
Rupesin väsään jonkunlaista sytkäkarttaa tuon netistä löytyneen excel-taulukon avulla.  Se antaa max. ennakoksi 100kpa -> 23 astetta, ja siitä esim. kilon ahdolla 5astetta vähemmän ennakkoa per kierroslukema.
Onkohan ihan metsässä?  :idiot2:

Tässä olis mun koneessa joskus ollut syttykartta josta voi hieman katsella mallia/suuntaa. koneessa ahtopainetta käytössä 1.45bar ja puristus suhde noin 9.0:1 . Käyttö omalla vastuulla :)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3112296.jpg
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #113 : 30.06.2011, 22:44:11 »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #114 : 30.06.2011, 22:52:21 »
Tässä olis mun koneessa joskus ollut syttykartta josta voi hieman katsella mallia/suuntaa. koneessa ahtopainetta käytössä 1.45bar ja puristus suhde noin 9.0:1 . Käyttö omalla vastuulla :)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3112296.jpg


Mä tein tälläsen kartan tuon "ohjelman" perusteella :

Ahdoilla näyttäisi ennakot täsmäävän aika hyvin noihin sun. Mut tuo taulukko antaa paljo maltillisemmat ennakot tuohon 100kpa:han.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #115 : 30.06.2011, 22:54:46 »
Tossa mun sytkäkartta.. tosin 8v kone ja 7.5 puristuksilla

http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/?action=view&current=383ignkopio.jpg


Kasitappinen noilla rutuilla tykkää ennakosta nähtävästi  :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #116 : 30.06.2011, 23:57:40 »
Nysse sitten otti ja lähti käyntiin.
O0 Huomenna jo liikkuu?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #117 : 01.07.2011, 00:17:38 »
O0 Huomenna jo liikkuu?


Vähä veikkaan ettei viä....täytyis ensin viä opetella toi tyhjäkäyntiluistin sielunelämä ainakin :D
Osaakos joku mega-tietäjä sanoo, että pitäiskö mun vaihtaa lämpöanturin bias-vastus, ku käytössä on tälläinen anturi :


VOLVO 740/760 Lämpötilananturi Bosch i musta
i/Turbo-moott 84-> valvonta MUSTA (M12x1.5-kierre) [1984->1992]

37-3309 (Motonet)

0C -> 11000 Ohm
23C -> 4240 Ohm
100C -> 396 Ohm
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #118 : 04.07.2011, 23:55:02 »
Hiukan on saatu säädeltyä, ja sen verran tuli testattua, että kytkinkin irrottaa nippanappa kun runttaa ihan pohjaan. Lienee uutuudenkarheudella osasyy. Täytyis vaan päästä tienpäälle vähä ajamaan, ja laittamaan säätöä peliin....täytynee varmaan puuhakilvet hakea...

Tyhjäkäyntikin on ihan ok, mutta olisko kellään megatietäjällä heittää arvoja PWM Closed-loop systeemeihin? Tai vinkkiä, mistä lähteä liikkeelle. Löysin turbobricksin foorumilta jotain arvoja, mutta ei mun ainakaan niillä pelannut alkuunkaan.
Nyt on käytössä Warmup-only, ja pelittää kohtuullisesti. Venttiilinä on 2-napanen Bosch jostain Volvosta.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #119 : 05.07.2011, 14:37:27 »

Vähä veikkaan ettei viä....täytyis ensin viä opetella toi tyhjäkäyntiluistin sielunelämä ainakin :D
Osaakos joku mega-tietäjä sanoo, että pitäiskö mun vaihtaa lämpöanturin bias-vastus, ku käytössä on tälläinen anturi :


VOLVO 740/760 Lämpötilananturi Bosch i musta
i/Turbo-moott 84-> valvonta MUSTA (M12x1.5-kierre) [1984->1992]

37-3309 (Motonet)

0C -> 11000 Ohm
23C -> 4240 Ohm
100C -> 396 Ohm

Ei.
Mittasitko nuo resistanssit/lämpötilat?

 

Kulkukoira  Proturbo