Ateho  Elekma

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 185123 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #120 : 05.07.2011, 14:40:14 »

Tyhjäkäyntikin on ihan ok, mutta olisko kellään megatietäjällä heittää arvoja PWM Closed-loop systeemeihin? Tai vinkkiä, mistä lähteä liikkeelle. Löysin turbobricksin foorumilta jotain arvoja, mutta ei mun ainakaan niillä pelannut alkuunkaan.
Nyt on käytössä Warmup-only, ja pelittää kohtuullisesti. Venttiilinä on 2-napanen Bosch jostain Volvosta.

Kuulemma aika haastava saada toimimaan.
Jos tämä on vain kesäauto, niin jättäisin pois.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #121 : 05.07.2011, 16:22:59 »
Ei.
Mittasitko nuo resistanssit/lämpötilat?


En, vaan kopioin finsquirtin foorumilta...toisaalta löysin vielä toisetkin arvot, mutta niilläkin meni väärin. Otin lopulta ton farkun lämpöanturin irti, ja pistin siihen netistä löydetyt arvot...nyt pelittää :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #122 : 05.07.2011, 20:33:07 »

En, vaan kopioin finsquirtin foorumilta...toisaalta löysin vielä toisetkin arvot, mutta niilläkin meni väärin. Otin lopulta ton farkun lämpöanturin irti, ja pistin siihen netistä löydetyt arvot...nyt pelittää :)
Jotenkin tolleen se kuulemma pitäisi tehdä... ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.30

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #123 : 05.07.2011, 21:39:32 »
Jotenkin tolleen se kuulemma pitäisi tehdä... ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.30

Juu, parastahan se olis aina anturikohtaisesti mitata...mut mä olettaisin noiden arvojen olevan riittävän lähellä. Kylmänä tallissa ollessa MAT ja CLT näyttää asteen sisään samaa arvoa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #124 : 06.07.2011, 17:29:08 »
Juu, parastahan se olis aina anturikohtaisesti mitata...mut mä olettaisin noiden arvojen olevan riittävän lähellä. Kylmänä tallissa ollessa MAT ja CLT näyttää asteen sisään samaa arvoa.
Jep, mutta korkeammilla/matalemmilla lämpötiloilla eroa voi olla 10 astetta tai enemmän, verrattuna oikeaan lämpötilaan.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #125 : 06.07.2011, 17:40:21 »
Jotenkin tolleen se kuulemma pitäisi tehdä... ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.30

normi kuolevaiset alle 1000hp vehkeet menee ihan oletusarvoillakin.. Tosin jo on joutoaikaa, jota harvemmin on niin noinkin voi tehdä  ;D Jos MAP on oikein niin mega pärjää jo hyvin..

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #126 : 06.07.2011, 18:24:49 »
normi kuolevaiset alle 1000hp vehkeet menee ihan oletusarvoillakin.. Tosin jo on joutoaikaa, jota harvemmin on niin noinkin voi tehdä  ;D Jos MAP on oikein niin mega pärjää jo hyvin..
Niin, mihinkä sitä moottoriin menevää ilmamassa tietoa edes tarvii. :idiot2:

E:Lainaus:MAT vaikuttaa olennaisesti VE arvoon ts. moottorin täytökseen. Milligrammojahan (täytöksen sisältämän hapen massa suhteessa suihkutettuun poltto-aineeseen) tuossa (joskin epäsuorasti) lasketaan.

« Viimeksi muokattu: 06.07.2011, 19:07:36 kirjoittanut järviin »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #127 : 07.07.2011, 22:03:14 »
Piti tänään vaihtaa sähköinen nopeusmittari mekaanisen paikalle niin että heilahtaa, mutta eihän se niin käynytkään. Mittariston pohja oli niin paljon erilainen, ettei olisi saanu istumaan nätisti helpolla. Päädyin siihen ratkaisuun, että otin vanhasta mittaristosta kiekkamittarin irti, ja modasin sen farkusta otettuun -89 mallin mittaristoon. Sähköt tuntuis pelaavat. Nopeusmittari on vielä kytkemättä, mutta uskoakseni sain kytkennän selviteltyä. Huomenna ehkä selviää, että näyttääkö mittari yhtään mitään.
Tuossa uudemmassa mittarissa on myös tuo lambda-valon paikka, nii josko joskus sais inspiraation hifistellä, ja vetää vaikka Innovatelta "häiriövalon" siihen.

Myöhemmin tuli vielä ruiskastua "thyyning-sokat" konepeltiin, kun alkuperäinen lukkolaite ei mahtunut enää paikalleen.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Käy!*
« Vastaus #128 : 07.07.2011, 22:10:51 »
Niin, mihinkä sitä moottoriin menevää ilmamassa tietoa edes tarvii. :idiot2:

E:Lainaus:MAT vaikuttaa olennaisesti VE arvoon ts. moottorin täytökseen. Milligrammojahan (täytöksen sisältämän hapen massa suhteessa suihkutettuun poltto-aineeseen) tuossa (joskin epäsuorasti) lasketaan.

Ei niin iso vaiva ole mitata itse, etteikö se kannattaisi. Isoilla lämpötilaeroilla tosiaan voi tulla jo näkyvä muutos seossuhteeseen >:( Sama asia pätee kaikkiin antureihin ja varsinkin dead timeen. Itselläni oli taannoin volvon moottoriin yhdistettynä megasquirt ja arvoja heitelty "sinneppäin" saattoi pysyä päivän säädöissä ja seuraavana päivänä päin persettä!

Vielä jos kyse on ahdetusta moottorista, tulee tuo imuilmän lämpötilavaihtelu suurempaan osaan. Näin minun mielestäni, en sitten tiedä miten muilla
« Viimeksi muokattu: 07.07.2011, 22:13:56 kirjoittanut miikel »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #129 : 07.07.2011, 22:16:06 »
Tuo näyttää ny kylmänä samaa ku MAT, ja lämpösenä pyörii siinä 86-89 asteen välillä....et uskoisin tuon tarkkuuden riittävän.

Toi imuilma-anturi toimi noilla arvoilla ainakin ihan hyvin viime kokoonpanossa, ja vissiin aika monella muullakin. Sitä en kyllä tiedä millaset toleranssit noissa tarvikeantureissa on, mutta ei kai ne montaa prosenttia voi heitellä  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #130 : 07.07.2011, 22:30:34 »
Aika yksilöllistä taitaa olla. Tarvikeantureissa suuremmat toleranssit yleensä, mikä ei nyt kovin yllättävää ole ;D Voihan se tuurilla olla aika kohdallaankin, tiedä sitten :-\ Tietenkin aktiivinen lambda säätökin korjaa noita heittelyitä, olisi vain hyvä jos arvot ja kartat olisi ensin kohdallaan. Lambda säätö tulee oman käsitykseni mukaan jonkin verran viiveellä.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #131 : 07.07.2011, 22:52:12 »
Aika yksilöllistä taitaa olla. Tarvikeantureissa suuremmat toleranssit yleensä, mikä ei nyt kovin yllättävää ole ;D Voihan se tuurilla olla aika kohdallaankin, tiedä sitten :-\ Tietenkin aktiivinen lambda säätökin korjaa noita heittelyitä, olisi vain hyvä jos arvot ja kartat olisi ensin kohdallaan. Lambda säätö tulee oman käsitykseni mukaan jonkin verran viiveellä.

Niii....täytyypä katsoa jos imuilma aiheuttaa omituisuuksia. Koneen lämpö kuitenkin on lähes aina ajossa sen 85-90, joten sillä ei oo merkitystä.
Väänsin tuossa äsken jonkunlaisen AFR-target-kartan, josko kokeilis, että miten tuo Tunerstudion LiveAnalyze toimii....

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #132 : 10.07.2011, 00:48:15 »
Tänään tuli saatua jotain taas aikaseks. Muokkasin takakaaret siten, että nyt mahtuu spacereiden kanssakin renkaat pyörimään. Toisen helman ehdin vetää teräslankalaikalla puhtaaksi, mut sitten yllätti ukkoskuuro.

Iltasella tuli ajettua muutama kymmenen kilometriä säätöä. Menee vajaakaasulla ihan kivasti nykimättä +16 AFR:illä, joita edellinen kone (B19et), ei sietänyt. 0.4bar ahdoilla tuli kokeiltua, ja ihan kivasti tuntuisi vetävän jo niillä paineilla....2500rpm paikkeilla lähtee ahdot nousemaan.

Kytkintuntuma paranee koko ajan, omashimmaama lukkokaan ei tuntuisi ylimääräsiä ääniä pitävän, ja lukko myös toimii.

Positiivinen yllätys oli, että alusta tuntuisi nyt todella jämäkältä. Oikeastaan erona entiseen ei ole ku uretaanipuslat kaikkialla, mutta kivasti vaikutti. Varsin mukava oli päästää mutkaista asfalttitietä....huonolla soralla kylläkin taas päinvastoin.

Jottei kaikki ny putkeen menisi, niin jostain syystä nopeusmittari ei näytä mitään, vaikka mielestäni kytkin sen oikein. Yleismittarilla kun mittaa anturia, niin näyttää 2,9kohm, niinkun pitäisikin. Jos hitaasti pyörittelee, nii yleismittari reagoi kyllä. Mittarille tulee virtakin, mutta jostain syystä ei näytä mitään lukemia.

Kaikenkaikkiaan positiivinen päivä....huomenissa jos sais maalattua takakaaret ja massattua helmat. Myös ahtopaineensäädin pitäisi kytkeä. Toimiiko se tuollasella paineilman säätöventtiilillä siten, että ohjaa kalvon päälle menevää "laskettua ahtopainetta", ja kalvon alle vie ahtopaineen. Vai olisko parempia ehdotuksia säädön toteuttamiseen?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #133 : 10.07.2011, 10:10:03 »
Laita kalvon alle normi paine ja päälle paineensäätimen kautta. Mulla on portissa tuolla systeemillä todella löysä jousi ja toimii hienosti.

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *Megan säätämistä*
« Vastaus #134 : 10.07.2011, 13:54:54 »
Jottei kaikki ny putkeen menisi, niin jostain syystä nopeusmittari ei näytä mitään, vaikka mielestäni kytkin sen oikein. Yleismittarilla kun mittaa anturia, niin näyttää 2,9kohm, niinkun pitäisikin. Jos hitaasti pyörittelee, nii yleismittari reagoi kyllä. Mittarille tulee virtakin, mutta jostain syystä ei näytä mitään lukemia.
Mulla on sama homma menossatällähetkellä, eli laitoin m90 ja lukkoperän ja jouduin korvaamaan vaijerimittarin sähköisellä.

Kokeilin eilen laittaa mittarin paikoilleen ja ei lähtenyt toimimaan ihan halutulla tavalla. Ainoastaan merkkivalot(vilkut,pitkät jne..) toimii, mutta esim varotusvalot ei pala ollenkaan.

Käydessä kierroslukumittari toimi hetkenaikaa huonosti ja latausvalo paloi? Virratpäällä ei mitään.
Vanhalla mittarilla kaikki ok.
Kierroslukutieto tulee megan boksilta ja vanhalla mittarilla sekin toimi moitteettomasti.

Jouduitko tekemään mitään johtosarjamuutoksia mittarinvaihdossa?

Mulla näyttää anturi samoja arvoja yleismittarilla mittaillessa. Hitaasti pyörittäessä lukema aavistuksen nousee. Anturi shimmattu noin 1mm päähän kehästä.

Ajamaan ei vielä pääse kun perä on irrallaan.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2011, 14:02:16 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

 

RallyBaron  Samppasport