Proturbo  Autodiagnoosi

California 740 Turbo Estate

  • 306 Vastauksia
  • 106705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #240 : 22.09.2013, 00:20:38 »

Onkohan näissä tapahtunut sellaista että automaatin öljyputket korkkaisi jäähdyttäjän sisällä ja vesi pääsisi laatikkoon? Jossain autoissa tämmöstä kuulemma tapahtunut.


En tidä onko laatikossa isompi paine kun jäähdytin järjestelmässä, mutta porukoitten neonin romussa meni öljyt veten sekaan, muttei laatikkoon vettä tullu. Muistaakseni se tulvi paisuntasäiliöstä niin alettiin ihmetteleen että mitä tapahtuu. Mutta se on toki semmonen wnb jenkkiauto, joissa tapahtuu mitä kummallisimpia asioita, eikä semmottia tarvis suomeen tuoda ollenkaan.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #241 : 27.09.2013, 23:57:36 »
Tänään tuli suoritettua viimeisiä kasauksia jonka jälkeen nesteet sisään ja starttaileen. 
Tulpanjohdoista pari tuli nakattua ensin ristiin niin ei lähtenyt. Johdot oikeen ja jo lähti, mutta käy raskaasti tyhjäkäyntiä. Kaasua kun laittaa niin käy.
Joku häikkä siellä on, vähän pelkään että tuliko tyhjäkäyntimoottorin luisti ronklattua sillon heti purkaessa huonoksi kun sitä ihmettelin ja ruuvarilla
ravottelin että miten tämä toimii. Pari kärstää siihen tuli joten voiskohan jumittaa.. No täytyy ohittaa se hetkellisesti niin sillähän se selviää. Toiseksi
EGR:n laippa on nyt hetkellisesti ilman tiivistettä kun unohtu hakia paperia, mutta en kyllä usko että se sieltä vetäis niin paljon ilmaa/ yhtään? Tuntuu
juurikin ettei saa tarpeeksi tyhjäkäynti ilmaa.

Muuten siis tuntu käyvän, huomenna ihmetellään lisää ja käytetään lämpimäksi. Öljyiksi tuli tälläkertaa Gulfin 10w -60 Racing öljyt, jolla kuulemma
on erinomainen voitelukyky.

Laatikko muuten ääntää sillain hydraulipumppumaisesti, onkohan normaalia vai onko menossa entiseksi? On tehnyt sitä ennenkin, muistaakseni matalilla
kierroksilla. Sitä en muista onko tehnyt ostopäivästä asti. Toiminut on.

Niko_S

  • Vieras
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #242 : 28.09.2013, 01:08:53 »
Laatikko muuten ääntää sillain hydraulipumppumaisesti, onkohan normaalia vai onko menossa entiseksi? On tehnyt sitä ennenkin, muistaakseni matalilla
kierroksilla. Sitä en muista onko tehnyt ostopäivästä asti. Toiminut on.

Jos se on sellaista tasaista hurinaa kierrosten ollessa siinä 700 - 1500 rpm paikkeilla, niin se on normaalia, ja
kuuluu turbiinista.

Jos ei, niin ihan ensimmäisenä kannattaa vaihtaa öljyt sinne laatikkoon, ja sen jälkeen huolestua enemmän jos ääni ei muutu.
Samalla sinne olisi varmaan suositeltavaa vaihtaa myös öljypohjan tiiviste, joka maksaa Volvolla 17e.
Vaihdelaatikon suodatin taas maksaa Volvolla noin 30e, ja Motonetissa 12,90e.

Jos näillä eväillä eteenpäin?

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #243 : 28.09.2013, 08:38:52 »
Noni, käsijarru on kiristetty, ei mennyt kun 2-3min kun tuli säädettyä siedettäväksi. Suht pitkä se mutterin varsi, joten kannattaa joko pihdeillä tai jakarilla säätää.
Kannattaa Hiltsu säätää tuo vaan ite, helppo homma ja hyvin lähti irti myös tuo kässärin suojapussi.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #244 : 28.09.2013, 10:14:40 »
Noni, käsijarru on kiristetty, ei mennyt kun 2-3min kun tuli säädettyä siedettäväksi. Suht pitkä se mutterin varsi, joten kannattaa joko pihdeillä tai jakarilla säätää.
Kannattaa Hiltsu säätää tuo vaan ite, helppo homma ja hyvin lähti irti myös tuo kässärin suojapussi.
Tais vähä Tonilla nyt lipsahtaa toi topikki ;D

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #245 : 28.09.2013, 10:24:27 »
Tais vähä Tonilla nyt lipsahtaa toi topikki ;D

Niin tais, pääsi iteltäki kevyt tirskahdus, mut ei se mitään, näitä sattuu.  :hello:  :-*
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #246 : 28.09.2013, 14:19:14 »
Luulin jo että mun seiskan pahanen käsijarru on käyty säätämässä hyväksi :2funny:

Ja takasin aiheeseen. Hyvin se ajatus toimii näin pitkästi nukutun viikonloppu yön jälkeen. Heti tallille mentyä keksein että josko kaasuläpän antura tuli väärään
asentoon ja niinhän se oli, pikku hienosäätöä ja nyt pelaa hyvästi!

Kone tuli käytettyä kuumaksi ja ainakaan vielä ei öljyä tai muitakaan nesteitä norottele mistään, ja eipä pitäisikään sillä "tiivisteremppahan" tämä oli. Putkesta
tulee vain vesihöryä joten voidaan todetta että remontti lienee onnistunut. Näkyy jäähdyttimen ylälähtökin pitävän. Sehän oli tyypillisesti murtunut, ja korjasin sen
sorvaamalla siihen sopivan metallisen uuden lähdön jonka lukitsin paikalleen pulteilla joille sai porattua paikat vanhan lähdön tyveen. Tiivistys tapahtu ihan koriliimalla,
ja korjausosaan sorvasin pienen liimauran että sinne väliin vissiin jää liimaa.

Ja viskon jätin nyt nurkkaan, näkyy tuo ilmastoinnin flekti tosiaankin käynnistyvän kun lämpömittari menee hivenen puolenvälin yli, eli katsotaan miten pelaa sillä
pelkästään.

Eikai tässä seuraavaksi voi kuin siivota talli että saa auton koeajolle. Sitten ehkä tärkeimmät hommat ennen ajoja olisi vielä:
-Oikea takapyöränlaakeri jurnuttaa?
-Kuskinpenkin verhoilu vaihtaa
-Lastu vaihtaa ja samalla tarkistaa reumaluukun tiiveys.
-Myllytys?

Sitten jos ei vielä suolakelit uhkaa kesäkulkinetta / talven aikana:
-Oikea etunurkka kolisee röykyissä -> alapallot on ainakin horot kummallakin puolella / reaktiotangon puslat että ne pitäis vaihtaa.
-Kattoverhoilun vaihto ja samalla rikkinäisiä muovipaneeleita vaihtaa sisälle

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #247 : 29.09.2013, 20:43:08 »
Koeajot koettu, hyvin raksuttaa ei ongelmia. Jokunen foto vielä konetilasta:





Rahaa meni, no jospa sillä ajelis taas 20 vuotta :P

Lähtöjä ei tietenkään ole vielä otettu niin ei tiedä kuin hyvästi vetää nyt. Mutta kyllä hiukan siltä tuntuu että keveämmin se menee ja vähemmällä kaasulla
näin ruisaillessa. Senpä tietää sitten paremmin kun enemmän ajaa. Mielenkiintoista nähdä myös tippuuko kulutus yhtään vai nassutteleeko samalla halulla.

Tänään tuli tuota takapäätä kuullosteltua lisää ja eipä siellä laakeri äännäkkään. Etupää se vain romisee. Täytyy sinne nyt vaihdella loputkin vakionivelet uusiin
kahtotaan sitten lisää.

Tuli myös kiskastua nuo etuvalot sillä Meguairsin paketilla:

Ennen:


Jälkeen:


Sitten vielä uudet polttimot kulmavaloihin:


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #248 : 29.09.2013, 21:38:03 »
Onko tässä muuten Aw71L vai ihan tavan 71?

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #249 : 03.10.2013, 21:04:46 »
Onko tässä muuten Aw71L vai ihan tavan 71?
Ei kyllä tietoakaan, ei ole tullut tutkittua. Onko toinen varustettu 3 ja 4 vaihteen lukolla, vai mitkä on niiden erot?

Autoon on alettu tekeen pikku remppoja vielä ennen ajoja. Etupäästä on jo vänkärinpuolelle vaihdettu: pallonivel, vakaajan yhdystanko ja reaktiotangon puslat.
Ja samat menossa vielä kuskin puolelle. Reaktiotangon puslista ei ollut jäljellä juuri mitään, ja esim rengasta vaihtaessa rengas liikku pituus-suunnassa jotain
sentin luokkaa. Tuolla näkyi myös merkkejä että puslan rikka olisi jo vastannut alatukivarteen josta arvelen rominan johtuvan epätasaisella alustalla ajettaessa.

Sisustaa purettu sytkäboxin tieltä, lastun vaihto. Samalla tuli huomattua että vesivahinko on vieläkin tätä päivää. Vettä tulee sisään vielä konehuoneen ylänurkassa
olevasta ilmastoinnin putkien läpiviennistä. Reumaluukku kunnossa, mutta pitää nyt sitäkin vielä tilkitä jos se vaikka pettää kohta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #250 : 03.10.2013, 21:09:58 »
Elikkäs, L-mallin AW lukitsee turbiini jossain n.100 km/h nopeudessa 4. vaihteella ja tämän jälkeen se on yhtäpuuta. Huomaa hyvin kun pieni kaasun painaminen ei nosta kierroksia vs. nopeus lisäksi lukittuessaan tuntuu kuin menisi 1 vaihde lisää päälle.
Ameriikoissa tuntuu olevan Turboissa usein lukoton-AW siksi vähän itsekin tässä kartoitan tilannetta mikä on totuus.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #251 : 03.10.2013, 21:13:56 »
Jos tämä sun kartotusta yhtään auttaa niin luulen että on lukoton, yhtä kuminauhaa se on noilla nopeuksilla muistaakseni. Mutta helppohan se on vielä tarkastaa
kun pääsee ajamaan.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2013, 21:15:27 kirjoittanut Customer »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #252 : 06.10.2013, 16:21:43 »
Etupää on kasattu, ei ollut reaktiotangon-puslista juuri mitään jäljellä. Vielä jos tervaisi tuon etupään kun ruostetta on siellä täällä ei sinkatuissa osissa.


Eikä tiputtele auto enään öljyäkään :) Ennen tuli pisara minuutissa lattialle ja joka paikka oli ryyteessä.

Korin viemäröintiä tuli paranneltua, ilmastoinninputkien läpivienti tuli tiivistettyä ja konepellin takana olevan pellin alta tuli paranneltua lämmityslaitteen
puhaltimen ilmanottoaukon viemäröintiä, tekemällä ohjuri joka ohjaa tuulilasilta valuvan veden pois puhaltimelta. Uutena on tuulilasin alempi koristetiiviste
estänyt veden pääsyn tuonne puhaltimeen, mutta näin ajanmyötä kun kumi elää ja kovettuu niin sinne vettä pääsee ja niin oli päässyt myös kun alkuun
kaatelin vettä lasille jotta näkisi mistä vesi tulee tupaan. Ohjurin tekemisen jälkeen ei vettä enää mennyt puhaltimeen. Kuvaa ei tästä ole kun ei kehannut
ottaa, ohjuri syntyi nimittäin sellasesta muovisesta elintarvikelootasta  :D

Sitten siirryin verhoilun pariin. Kuskinpenkin verhoilu oli jo surkeassa kunnossa vääränlaisen sisäänmenon ansiosta. Korvaava verhoilu tulee samanlaisesta
jenkistä ja on vänkärin verhoilu. Tuossa tulevassakin on halkeamia istuinosassa jokunen, mutta on kuitenkin siisti ja ryhti kunnossa.

Vanha ja tuleva verhoilu:


Penkinlämmittimien toimimattomuuskin selvisi, vastus palanut, komea reikäkin penkissä. Mitä ihmettä tuo vastuskangas on??? Meneekö siellä joku ohut lanka
kun tuntuukin niin oudolle :o (Valoa vasten kahtottuna, lankahan siellä menee. Varaosapenkissä on ehjä vastusmatto, kokeillaan ja kahtellaan.)


Muu sisusta onkin siistissä kunnossa, sisälle tullut laitettua mukiteline ja jaloteippiä tuli kokeiltua kojelaudan listoihin.


Tuottosaa hommaa tämä ökyvolvon purkaminen kun jo etupenkkiä irrottaessa löyty kasapäin rahaa, 5 penniä vanhaa valuuttaakin jolla ei taida saada nykyään
yhtään mitään. Nykystä valuuttaa liki 4€ (löydöt kojelaudalla :) )

« Viimeksi muokattu: 06.10.2013, 22:53:21 kirjoittanut Customer »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #253 : 06.10.2013, 17:16:26 »
On se vaan kermainen kontti.  S*

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #254 : 08.10.2013, 22:55:16 »
Thanks!

Nyt kertokaa vastaus tähän kysymykseen ennenkuin lätkäsen kuntoutetun jakkaran paikalleen. Penkin alla on sähköpotikka, rele? Siitä on katkastu kaikki johdot. Liittyykö tuo penkinlämmitykseen vai turvavyömuistuttimeen? Kumpikaan ei ole pelannut. Muistutin on ärsyttävä ja lämmityksestä oli vastus poikki niin mietein oisko tuo lämmityksen termostaatti? suikattu pois käytöstä kun tuo vastus on palanut ettei mene oikoseen tms...

 

Carcom Oy  Ateho