Autoracing  KL-varaosat

Polkupyörä Topicci

  • 806 Vastauksia
  • 242492 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #615 : 11.04.2016, 21:30:11 »
Pyöräilyssä koettavasta vastuksesta tulee kuskin ilmanvastuksesta n90%. Renkaista loput merkittävät. Voimansiirron vastus on niin pieni ettei sitä oikein voi mitata. Sillä olettamuksella, että huollot ovat tehty. Napojen keraamiset laakerit voivat tuottaa hyötyä pitkissä vuoristomäissä.

Vaijerivetoiset vaihteet joita täällä ketjuvaihteiksikin täällä kutsutaan toimivat aivan yhtä täydellisesti kuin napavaihteet. Molempia se vaijeri kuitenkin liikuttaa. Ainut tilanne, jossa napavaihde on ylivoimainen on täysi mutakeli, jossa takapakan rattaat voivat tukkiutua mudasta ja tällöin ei vaihto pakassa meinaa onnistua. Käytännössä ei tämmöisiä kelejä Suomen maassa kohtaa koskaan.

Tässä on sama asia kuin moottoreissa. Säätö pitää olla tehty hyvin, jotta osat toimivat yhteen. Kaiken saat rikki, jos asennuksessa tai säädöissä on menty metsään. Huonotkin osat toimivat oikein säädettynä ja huollettuna pitkään. Halvemmissa osiasarjpissa käytetään yleensä kestävämpiä ja raskaampia materiaaleja kui hipo-osissa.



Sent from my iPad using Tapatalk
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #616 : 19.04.2016, 19:02:34 »
Toivottavasti tämä yhteistyökumppani palvelee hyvin tulevia vuosia. Medina Big Nine 300:




Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #617 : 21.04.2016, 20:30:07 »
Toivottavasti tämä yhteistyökumppani palvelee hyvin tulevia vuosia. Medina Big Nine 300:




Nyt kun vähän pääsi ajelemaan pitempään niin toi satula on kyllä tosi kova. Ehdotuksia uuteen pikkuisen pehmeämpään satulaan otetaan vastaan

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #618 : 21.04.2016, 22:41:06 »
Nyt kun vähän pääsi ajelemaan pitempään niin toi satula on kyllä tosi kova. Ehdotuksia uuteen pikkuisen pehmeämpään satulaan otetaan vastaan
paras on hommata pökät jossa on toppaukset.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #619 : 21.04.2016, 22:45:38 »
Kyllä se sopiva satula on vielä parempi, varsinkin pyörässä jota ei aina ajeta harrastusvaatteet päällä. Ei ainakaan minulla ole mitään mahdollisuuksia optimoida satulaa pehmustehousuille kun samalla kalustolla mennään aamulla töihin ja illalla lenkille.

Mutta vastaus kysymykseen: kukaan meistä muista ei voi tietää mikä on se sinulle sopiva eikä se välttämättä ole edes niinkään kiinni pehmeydestä vaan mallista. Kivikovakin on mukava jos se on juuri oikean muotoinen. Mutta minäpä vähän katselen...
« Viimeksi muokattu: 22.04.2016, 08:39:40 kirjoittanut Greycap »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #620 : 22.04.2016, 08:33:04 »
Mukavin satula mitä minä olen kokeillu farkut jalassa joskus on kaverin pyörässä. Muistaakseni se oli Selle Italy SLR, josta kaveri oli kuorinut kaikki pehmusteet pois. Jäljellä oli siis pelkkä muovinen runko. Pitempää lenkkiä ei tullut heitettyä, mutta ainakin ilman ajohousuja tuntui varsin toimivalle.

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #621 : 22.04.2016, 10:13:26 »
Nopea ohje satulan valitsemiseen. Mittaa istuinluiden välinen etäisyys ja osta satula joka on leveämpi kuin mitattu tulos. Tämä on lähtökohta. Tähän vaikuttaa sitten monet muutkin asiat kuten ajoasento, lonkan ja alaselän liikkuvuus, jalan mittasuhteet ym. Mutta harva satula, jossa et istu istumaluiden varassa vaan "man partsien" varassa on mukava.
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #622 : 25.04.2016, 18:46:39 »
paras on hommata pökät jossa on toppaukset.

Nyt on pökät ostettu jossa on toppaukset ... Katotaas seuraavalla pitemmällä lenkillä että mitä noi saa aikaiseksi.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #623 : 28.04.2016, 19:27:39 »
Nyt on pökät ostettu jossa on toppaukset ... Katotaas seuraavalla pitemmällä lenkillä että mitä noi saa aikaiseksi.

Täytyy nyt myöntää että oli aika hyvä ostos noi alkkarit missä on toppaukset satulaa vasten.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #624 : 19.05.2016, 23:00:10 »
Vaikka yleensä olen sitä mieltä että ei se pyörän paino mitään vaikuta (tämä siis vastapainona niille jotka viilaavat jokaista irtoavaa grammaa pois hirveillä rahasummilla) niin kylläpä tuli tänään huomattua eroja kalustossa, toki kyse ei ole pelkästä painosta.

Yleensä ajan aika kisahenkistä 29" jäykkäperää joka on rengastettukin pikemminkin vauhtia kuin pitoa silmälläpitäen ja vaaka näyttää sen kohdalla 10,6 kg. Se nyt kuitenkin on varsinaiseen maastoajoon varsin onneton vehje kun taidot ei riitä viemään jäykkäperää kunnolla joten minulla on edelleen myös vanha hyvä rennolla geometrialla oleva 26" täysjousto jossa renkaat mallia "ei lopu pito heti" ja painoa 13,5 kg. Lähdin huvikseni tänään jälkimmäisellä töihin, renkaiden ansiosta tuntui ettei mene edes suoralla oikein mihinkään ja pitkän ylämäen alkaessa oli viimeistään päivänselvää että nyt saa käyttää voimaa eikä silti ole mitään jakoa saavuttaa samanlaista kulkua kuin tuolla toisella. Tosin kotiin tulin sitten pienen maisemareitin kautta jota toisinaan ajelen ja asetelma kääntyi päälaelleen kun alkoi maakiviä sekä muuten vaan epätasaista pintaa sisältävä alamäki, siinä missä jäykkäperällä saa jarrutella koko ajan ettei se viskaa kuskia pusikkoon täysjoustolla otettiin vain painopistettä vähän taaksepäin, jarrut irti ja hauskaa kesti sen hetken kun mäkeä riitti. Johtopäätös: molemmille on kyllä paikkansa ja tarkoituksensa.

Ja kuvathan on aina kivoja. On vieläpä ihan tuoreet otokset, tältä kuulta molemmat.


Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #625 : 01.06.2016, 08:25:06 »
Haa! Löysin tälläisen ajankohtaisen topicin.
Tämä on itsellä ollut joskus ala-asteelta yläasteen 9 asti mitä rakkain harrastus/liikkumistapa, jo lapsena tuli joka päivä pyöräiltyä 2-30km/päivässä, riippui ihan päivästä.
Mopo ikä kun tuli ja sitä kautta autot niin polkupyöräilyt on vähentyneet lähes kokonaan, mitä nyt lähikapakkiin tuli aina poljettua pyörällä ja silloin tällöin taluttaen takaisin  ;D

Muuten en ole oikein pyörään koskenut, paitsi jokin ihme tapahtui viikko sitten.. emäntä kun on alkanut käymään salilla 2-4krt./viikko (karistelee vanhoja raskauskiloja) niin ehdotti koko perheen kesken, että jos lähtisimme muuten vaan pyöräileen, (mukana siis meidän 6v. ja 8v. likat).
Nyt olemme pyöräilleet jo useita kertoja pitkin poikin meidän kylänraittia ja tuli vanhat muistot mieleen, et kuinka hienoa on pyöräily oikeasti on  S*
Itsellä nyt ei ole mitään motherfuckers 5000 megahifi pyörää hiilikuituisella rungolla ja keraamisilla jarruilla, vaan joskus 2007 löytämä vanha kunnon SA int-mallinen mattavihreä armeijan pyörä, missä kaikki "varusteet" karttatelineestä ohjaustangossa lähtien, sillä on retee polkea ja muistella entisaikoja  8)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #626 : 01.06.2016, 08:50:57 »
Ymmärtääkö joku pyörän välityksien muuttamisesta jotain? Mitä kaikkea pitää tietää että osaan ostaa pyöräni sopivat rattaat? Pyörä on Felt S32. Vaihteita 2x10. Viisipulttinen kiinnitys, oliko näissä eri pulttijakojakin joka tulisi huomioida. Tasamaalla loppuu vaihteet kesken ja haluaisin hilata keskinopeuden +30-->+35. Ens kesäksi varmaan uutta pyörää hommaamassa, mutta ajattelin kokeilla tälle kesälle tälläistä muutosta.

Kaikki vinkit ovat hyödyksi, näillä tiedoilla ei kehtaa käydä edes ammattilaisen luona kyselemässä...
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #627 : 01.06.2016, 08:59:53 »
Viidestä pyörästä olen laittanut välitykset uusiksi ihan hyvällä menestyksellä, kun kerrot mitä siinä nyt on niin eiköhän tuohon jotain vastauksia löydetä.

Haettu keskinopeusmuutos on kyllä siinä määrin jyrkkä että saattaa olla ettei pelkät rattaat riitä, tarvitset yli 30% enemmän voimaa siihen ellei ilmanvastus muutu radikaalisti.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #628 : 01.06.2016, 09:03:33 »
Ymmärtääkö joku pyörän välityksien muuttamisesta jotain? Mitä kaikkea pitää tietää että osaan ostaa pyöräni sopivat rattaat? Pyörä on Felt S32. Vaihteita 2x10. Viisipulttinen kiinnitys, oliko näissä eri pulttijakojakin joka tulisi huomioida. Tasamaalla loppuu vaihteet kesken ja haluaisin hilata keskinopeuden +30-->+35. Ens kesäksi varmaan uutta pyörää hommaamassa, mutta ajattelin kokeilla tälle kesälle tälläistä muutosta.

Kaikki vinkit ovat hyödyksi, näillä tiedoilla ei kehtaa käydä edes ammattilaisen luona kyselemässä...
Taidat vetää aika pienellä kadenssilla jos välitykset loppuu kesken. Omassa on Shimanon 105 compact kammet ja 11 piikkinen on takana pienin. Huiput itsellä alamäessä 70km/h tienoilla ja vielä en ole suurinta vaihdetta käyttäny. Kadenssi tuolloin oli kyllä aika kova, mutta lenkit mennään 30 keskarilla ja takana käytössä ensimmäinen puolikas rattaista.
Sunnuntaina Oulujokiajossa keskari oli 33.3km/h. Edessä mentiin isommalla lehdellä ja takana tasamaalla oli keskivaiheilla.

Itse vaihtaisin taakse ekana uuden pakan. Samalla myös ketjut vaihtaisin. Semmoinen pakka jossa on 11 piikkinen pienin ratat ja siitä nousee yhden piikin nousulla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #629 : 01.06.2016, 10:42:36 »
Löysin kännykän arkistoista kuvan missä oli speksejä, edessä 50/34T, takana 11/28T. FSAn kammet ja keskiö. Kadenssia on isommilla vaihteilla aina sen verran, että pystyy pyörittämään. Nousuissa ja esim. Kaupunkialueella matalemmalla kadenssilla. Tykkään painaa nousuissa reidet kunnolla hapoille, niin vedän istuaaltaan tai nojatangoilta "yhden vaihteen verran liian isolla." Ketjut ovat vissiin olleet pienemmällä eturattaalla viimeksi kun säiden parantuessa säädin vaihteiston kuntoon. 49km/h on korkein huippunopeus mitä olen tien varressa olevaan nopeusmittaukseen tasamaalla poljettua. Silloin tuntui just siltä että kuin olisi tyhjää polkenut kun isoin vaihde loppui kesken. Yleensä lenkillä korkein nopeus alamäissä on luokkaa 60km/h, lasken pitkät/jyrkät alamäet lähes poikkeuksetta polkematta alas.

Mitä tässä työpäivän aikana ehtinyt tutkimaan, niin pitäisi selvittää onko rattaan pulttien väli 110 vai 130. Varmaan olisi helpointa polkasta Joroisiin ammattimiehen luokse, niin hän voisi katsoa millaista pitäisi laittaa. Varmaan asennus sit samassa paikassa. Jos vaihtais eturattaat 52/38 niin olisi samat välitykset kuin pyörässä johon olen silmäni iskenyt. Takana siinäkin on sama 11/28.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron