Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 245 GLT -90

  • 274 Vastauksia
  • 87272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #165 : 24.10.2011, 22:15:06 »
Nyt jos vielä vuotaa niin paikkavaahtoa pullollinen sisään ::)
En suosittele, jos vielä meinaat sen renkaan siitä irroittaa  ::)
Menee melkoiseksi siirapiksi ja rengas istuu tiukkaan vanteeseen ajan kuluessa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #166 : 24.10.2011, 23:13:40 »
On tuo tiedossa, lähtee se rengas vaikka rälläkällä siitä jos ei suosiolla koneilla :D.
On tässä vielä mielessä että jos laittais nastarenkaat mangelseille. ::)
185 tai 195 leveet ja 65-70 profiili. Ei mitään matalia talveks :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #167 : 24.10.2011, 23:35:38 »
Laita sit mieluummin vaikka sisäkumi kuin vaahtoa jos tosiaan niin huono vanne on. Vaahdossa ei ole mitään hyvää, se on vaan tien päältä rengasliikkeeseen pääsyä varten. Sotkee ja ruostuttaa vanteen.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #168 : 25.10.2011, 19:21:59 »
Jaa niin ruostuminen hmm :-\. Kyllä sotkut jaksaa siivota ja tapella renkaan irti mutta en ehdointahdoin halua mitään ruostuttaa :buck2:.
Onneksi näyttää tässä vaiheessa hyvältä ettei vuotaisi enää :).
Ja samasta syystä en muuten laita mangelseille talvirenkaita. Ruostutetaan jotain 740:n 15" peltivanteita mutta suojellaan mangelsien jäljellä olevia kromeja ::).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #169 : 29.10.2011, 00:57:29 »
Ohjaustehostimen öljyt (litkut) vaihdettu uusiin.
Vanhat oli vettä ohuempaa, mustanharmaata litkua :P.

Paluuletku irti ja kannuun. Säiliön paluuaukko tukkoon toisella letkulla jossa pultti. Auto käyntiin ja kerran ehtii kääntää laidasta laitaan ja ehkä puolet takaisin kun pumppu päästää äänen. Sitten taas atf:ää täyteen ja uusiks sama. Ja välillä pistettiin paluuletku takaisin säiliöön. Ja pari kertaa kierrätettiin suht puhtaana ulos tullutta öljyä uudestaan.
Metallihilettä oli jonkinverran mukana mutta kun 380 000km ajetaan samoilla osilla niin saa sieltä lähteäkkin jo vähän metallia irti ::).
2,5litraa meni öljyä sit loppujen lopuks, eikä vieläkään ole 100% puhdasta mutta paljon parempaa. Keveni ohjaus parkkipaikalla. Ei niin kevyeksi kuin 850/960 mutta parempi kuin ennen.

Onkohan mahdollista että nuo öljyt olisivat olleet alkuperäiset vuodelta 1990? Ikinä en ole noin vetistä öljyä nähnyt. Voitelu huipussaan :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #170 : 29.10.2011, 23:34:55 »
Jousi/iskari puolelle pitää suunnitella muutoksia.
Yleensähän autojen jousitus on jäykkä ja pintakova tai sitten löysä ja mukava. No mulla on pintakova ja löysä :D.
Autoa voi heiluttaa kuin hyytelöä kun vaan kädellä ottaa kiinni ovesta mutta hidastetöyssyissä taas iskee aika terävästi.

Eli ei ole sporttinen eikä mukava, olis nyt ees jompikumpi ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #171 : 31.10.2011, 17:43:08 »
VX3 hankittu. Kiitos Hasu -H-
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #172 : 31.10.2011, 22:31:22 »
VX3 hankittu. Kiitos Hasu -H-
Testaat eka sitä ja vaihdat sitte A:n sinne.  ;)

Ei vaan kyllä tuo Vx3 ihan ok nokka on, paljo parempi ku vakio.
Pirun vääntävä nokka ja kiertää paremmin ku vakio, kulutuskaan ei noussu sen suuremmin.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 22:35:22 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #173 : 31.10.2011, 22:36:28 »
Mjaa'a voihan se olla että osittain öljyt vuodelta 90. On sinne varmaan lisäilty, mutta ohjekirjahan sanoo että järjestelmä ei tarvi huoltoa. Eli voi hyvinkin olla osa vuosikertaa 90. Tuossa mun 700:kin oli samankuuloset öljyt kuin sulla, ja sai muutaman kerran ajaa läpi ennenkuin alko öljy jäämään punaseksi. Ois tieten tullu tänä talvena stefat pihalle jos ei olisi vaihtanu öljyjä :D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #174 : 01.11.2011, 11:49:32 »
Kun vaan vielä kehittäis sitä aikaa tuon nokan vaihtoon. Ajattelin homman siten että avaan nokkapyörän pultin ja takaisin sormikireydelle. Sitten nokkapukit auki ja sen jälkeen vaihdan akselin "lennosta" eli nokkahihnaa ei tarvitse irroittaa hampailta hetkeksikään. Kiristäjää tietty vähän löysemmälle. Kokemuksia tälläisestä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #175 : 01.11.2011, 11:55:48 »
Kun vaan vielä kehittäis sitä aikaa tuon nokan vaihtoon. Ajattelin homman siten että avaan nokkapyörän pultin ja takaisin sormikireydelle. Sitten nokkapukit auki ja sen jälkeen vaihdan akselin "lennosta" eli nokkahihnaa ei tarvitse irroittaa hampailta hetkeksikään. Kiristäjää tietty vähän löysemmälle. Kokemuksia tälläisestä?

Lennossahan nuo vaihtuu. Sellainen muovinen pika puristin on hyvä pitämään hihnan paikoillaan hokkapyörällä.

Kun osat on kasassa niin pyöritä konetta käsin varmistuaksesi ettei jako ole hypännyt montaa pykälää. Jos on yhden pykälän pielessä niin pitäisi vielä lähteä käyntiin mutta huomaa kyllä ajossa

Edit: Jätät vaikka tänään käymättä p*skalla niin ehdi vaihtaa nokan. Aikaa menee sen 15-25min
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #176 : 01.11.2011, 12:55:57 »
Niin monta tyyliä kun on tekijääkin.
Ite oon tavannu vaan viikata hihnan nätisti sivuun, sen saa mukavasti yhen ulokkeen alle niin pysyy siinä. Lisäks oon toki laittanu apuakselin hihnapyörään ja muovikoteloon merkit, että näkee heti hihnan paikalleenlaitettuaan jos se on kääntyny. Kampurahan nyt ei ihan hevillä pyörähäkkään...  ;)

Ekalla vaihtokerralla tuli tehtyä hirveesti turhaa, purin ne alapään muovitkin pois että näki kasausvaihees merkit ym.

Samalla kun vaihdat nokan niin ois hyvä vaihtaa ne venttiilinvarsien päissä olevat vaimenninkumit, alkuperäset tietysti.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #177 : 01.11.2011, 13:55:31 »
Ei oo työkaluja eikä valoa eikä tilaa näin arkisin. Kun pääsen töistä, on jo pimeää.
Hyvä muistutus nuo kumit. Tietty pitää venttiilin välykset tsekkailla vaikka yleensä nuo on kohdillaan nokan vaihdonkin jälkeen. Tällä hetkellä ne on hyvät, noin 0.4mm kaikki ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #178 : 01.11.2011, 21:44:46 »
Ohjaus jäykkä?

Aikaa vaatii pari tuntia, mutta kannattaa. Ota etutolpat auki ja tsekkaa yläpään laakerien kunto, rasvaat ne kunnolla. Kyllä paranee  8)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #179 : 01.11.2011, 21:48:14 »
Ohjaus jäykkä?

Aikaa vaatii pari tuntia, mutta kannattaa. Ota etutolpat auki ja tsekkaa yläpään laakerien kunto, rasvaat ne kunnolla. Kyllä paranee  8)
Suunnitelmissa tuokin. Yläpään kumit on halkeillu hieman. Vaihdon tarpeessa? Mistä ja paljonko maksaa? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Elekma  Autoracing