Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #285 : 20.06.2014, 11:58:35 »
yks päivä mallailin sähkösuutinta tuoho kannen reikää, sopi paikalleen hyvin mutta se suutimen kärki jäi aika hyvin sinne kannen sisään piiloon. taitaa jäädä laittamatta suutimet kanteen, täytyy vaa tukkia kanen suutin reijä. sopiva pultti varmaan ajaa asiansa kun liiman kans laittaa kiinni et tulee tiivis.? ssitte vaa vinguttaa pultin pään imukanavan kans samaan muotoon.:)
oisko parempi/varmempi ku laittaa kannen missä ei oo suuttimille reikiä?
Tietty jos sulla on 405 kansi ni sitte on eri asia..sit kannattaa vähän jo vaivaa nähdäkkin. Mutta tossakin tapauksessa hitsaisin ne reijät umpeen
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #286 : 20.06.2014, 21:27:20 »
oisko parempi/varmempi ku laittaa kannen missä ei oo suuttimille reikiä?
Tietty jos sulla on 405 kansi ni sitte on eri asia..sit kannattaa vähän jo vaivaa nähdäkkin. Mutta tossakin tapauksessa hitsaisin ne reijät umpeen

Oisko liian helppo vaihtoehto suutinten reikien tulppaamiseen: http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=11993&p_id=7470&editmode=showprod ? Saa helposti poiskin jos tulee katumapäälle. Itsellä oli tuommoset 405:ssa sähköruutan kera.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #287 : 20.06.2014, 23:04:22 »
Ne läskit volvon vakio suuttimet istuvat hiukka huonosti kanteen
Ohuempi suutin menee pienemmällä vaivalla



Eli tosta kuvasta nuo TPI suuttimet taitaa olla lähinnä Volvon vakiosuutinta
LS1/LS6 suuttimet taitaa olla yleinen nykypäivän suutin
Onko näille joku yleismaailmallinen tyyppi/standardi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #288 : 21.06.2014, 09:58:55 »
oisko parempi/varmempi ku laittaa kannen missä ei oo suuttimille reikiä?
Tietty jos sulla on 405 kansi ni sitte on eri asia..sit kannattaa vähän jo vaivaa nähdäkkin. Mutta tossakin tapauksessa hitsaisin ne reijät umpeen
tällähetkellä on paikallaan 531 kansi missä ei ole reikiä, mutta vaihdetaan siihen 530 mikä on kotosin B230E mootorista, veli oli ilmeisesti löytänyt sopivaan hintaan tuon kannen ja nokan nii pitäs nyt tuosta taikoa tuoho fkoneen päälle kansi.:) muutenki kansi tehdää pienellä pudjetilla ja vähän kokeilu mielessä.:D
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #289 : 21.06.2014, 11:56:40 »
Ainakin siemens deka 630cc sopii vallan mainiosti suoraan kanteen. Suutintukille joudut kyllä kiinnikkeet tekemään itse! Vakio suutintukin sai kiinni kyllä siihen kannen ja imusarjan väliin. Itse tämän toteutuksen tein puolisen vuotta sitten. k-jetin imusarjaan joutui megasquirt käyttöa varten vaihtamaan kaasuläpän lh-jetin imusarjasta, että sai kaasuläpänasentotunnarin kiinni siihen. Nykyään tosin plenumillinen imusarja niin tuo toteutus jäi hyllynperille.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #290 : 21.06.2014, 12:03:08 »
Ainakin siemens deka 630cc sopii vallan mainiosti suoraan kanteen. Suutintukille joudut kyllä kiinnikkeet tekemään itse! Vakio suutintukin sai kiinni kyllä siihen kannen ja imusarjan väliin. Itse tämän toteutuksen tein puolisen vuotta sitten. k-jetin imusarjaan joutui megasquirt käyttöa varten vaihtamaan kaasuläpän lh-jetin imusarjasta, että sai kaasuläpänasentotunnarin kiinni siihen. Nykyään tosin plenumillinen imusarja niin tuo toteutus jäi hyllynperille.
Siis sopi kanteen dekat ilman mitään modifiointia? Ei tarvinnut reikää sorvata syvemmäksi tms? Ja toimii moitteetta?

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #291 : 22.06.2014, 14:39:42 »
Senkun työnsi reikään, ja tiivis on. Toimintaa en kokeillut, kun imusarja vaihtuikin. Varmasti olisi toiminut ja aika nätti asento jäi sumullekkin.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #292 : 16.11.2014, 14:20:20 »
Mitä suurinpiirtein voisi olla teholukemat jos olisi b230f koneessa vx3, ilmanputsari avarrettu, ehkäpä katti poistettu sekä lastu (vai lastut?) Menisikö jo yli fb:n 130hv:n, vai onko 530 niin tukkoinen että ei virtaa riittävästi. Tuollaisessa setissä olisi kyllä jo ihan vissi ero nykyiseen b200äffään..

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4666
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #293 : 16.11.2014, 15:06:17 »
Mitä suurinpiirtein voisi olla teholukemat jos olisi b230f koneessa vx3, ilmanputsari avarrettu, ehkäpä katti poistettu sekä lastu (vai lastut?) Menisikö jo yli fb:n 130hv:n, vai onko 530 niin tukkoinen että ei virtaa riittävästi. Tuollaisessa setissä olisi kyllä jo ihan vissi ero nykyiseen b200äffään..

Epäilen että ei mene. Mulla on vx3 nenä, lastu fb:stä jota on muokattu, ilmanputsaria vähän muokattu ja dp vähän muokattu. Vetoalue parani ylhäällä ja aavistus tehoja tuli lisää. Ehken jossain 120-125hv paikkeilla ollaan.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #294 : 16.11.2014, 15:13:59 »
Veksin kanssa joskus tuumailtiin, että joku olisi vertaillut samalla kokoonpanolla (nokka ja puristukset samat) 530 vs 531 ja parin hevosen tehoero oli.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #295 : 16.11.2014, 21:58:09 »
Veksin kanssa joskus tuumailtiin, että joku olisi vertaillut samalla kokoonpanolla (nokka ja puristukset samat) 530 vs 531 ja parin hevosen tehoero oli.

Voiko olla että käytännössä pelkkä nokka tekis ~15hv eron?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #296 : 16.11.2014, 22:10:33 »
Voi, imupuolella melkein kaksi milliä enemmän nostoa ja ajoitukset jotain vähän muuta. Veto verrattuna vakioon M-nokalla on aivan eri planeetalta varsinkin yläkierroksilla, parani ne alempanakin muttei niin paljoa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #297 : 16.11.2014, 22:17:06 »
Voiko olla että käytännössä pelkkä nokka tekis ~15hv eron?
Niin, en tietä.

Omassa 945:ssa on B230FB ja oli "vakiona" semmonen "kiertävä mopo". Ei se niin kivasti vääntänyt kuin tutun B230F.

Nyt on kantta laskettu se 1,6mm ja puristukset samat B230F:n kanssa: ~9,8:1.

Muuttui huomattavasti vääntävämmäksi tuo B230FB. Ei siinä nyt siis mitään älytöntä eroa ole, mutta kaupunkipyörityksessä ja maantien ylämäissä eron huomaa.

Samaten imupuolelle tuli murina, jonka kuulee kun tinttaa lämän pohjaan. Vielä pitäisi nokkaa hieman aikaistaa, on nyt myöhäisellä lasketun kannen vuoksi.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #298 : 16.11.2014, 22:22:25 »
Te joilla on tuollainen  230f ja vx3, ehkä jopa lastu ja katti pois. Millaiset menohalut tuollaisessa on? Pääseekö kuinka liukkaasti 80-90 vauhdissa autoista ohi? Kun käyttöautoksi ostin 745 volen missä b200f niin sillä ei mitenkään ihmeesti mennä ohi. Ja jos vaikka kesällä sateella tulee absurdi päähän pisto että tarvii jossain parkkiksella koittaa luisutella niin olisiko tuollaisessa kutitellussa 230koneessa sen verran enemmän että jaksais mennä, ja kun on seittämän paikkanen niin varmaan se isolohkon tuoma vääntö voisi helpottaa kun on kaara sakkia piukassa?

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #299 : 17.11.2014, 00:43:16 »
Te joilla on tuollainen  230f ja vx3, ehkä jopa lastu ja katti pois. Millaiset menohalut tuollaisessa on? Pääseekö kuinka liukkaasti 80-90 vauhdissa autoista ohi? Kun käyttöautoksi ostin 745 volen missä b200f niin sillä ei mitenkään ihmeesti mennä ohi. Ja jos vaikka kesällä sateella tulee absurdi päähän pisto että tarvii jossain parkkiksella koittaa luisutella niin olisiko tuollaisessa kutitellussa 230koneessa sen verran enemmän että jaksais mennä, ja kun on seittämän paikkanen niin varmaan se isolohkon tuoma vääntö voisi helpottaa kun on kaara sakkia piukassa?

Meikäläisellä on B230F + VX3.

Jonkun verran moottori piristyy yläkierroksilla (päälle 3000 rpm), kun M-nokan vaihtaa VX3:een,
mutta en itse edelleen uskalalla kauheasti ohitella, muuten kuin moottoritiellä, ellei sitten normaali kaksikaistaisella edellä menevän nopeus ole huomattavasti alempi.

Katalysaattori on paikallaan. Bensalastulla ei vapaasti hengittävässä vinokoneessa tee juuri mitään, jos tehon lisäys on haluna.
Muutama hevosvoima saattaa tulla lisää katalysaattorin poistolla, mutta ei taida paljon tuntua näissä vanhemmissa, raudasta rakennetuista "Ruotsinlaivoissa".


Kerrotaan myös, että jos märälläkään asfaltilla yrittää luisutella, niin aika tekemiseksi menee.
B230F + VX3 ja automaattivaihteisto ei meinaa luisuun lähteä. Tuskin manuaalillakaan kauheasti enemmän pääsisi luisuun.


Pystyyhän sitä moottoria kyllä sitten kunnolla virittelemään, jos lompakko kestää.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2014, 00:46:28 kirjoittanut Niko_S »

 

Ateho  Elekma