KL-varaosat  Race.fi

945-remonttipäiväkirja / myyty

  • 103 Vastauksia
  • 40071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #75 : 19.07.2015, 18:13:01 »
Tuo uusi tukikumi on paljon todennäkösempi vika kuin epätasapaino.

Niin on, se on kuitenkin ainut mikä tässä muuttui kun tärinä alkoi. Saa nähdä hakeeko kumi paikkansa kun ajaa tarpeeks vai paheneeko tai pysyykö tärinä samana. Täytyy hakea kumi sitten marmoritiskiltä jos ei tokene muuten. Käytän varmaan kardaanin kuitenkin varmuuden vuoksi tasapainotuksessa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5757
  • www.vrcf.fi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #76 : 20.07.2015, 01:18:50 »
Et ole ensimmäinen. Eniten auttaa kun jumppaat sitä keskilaakeria eri asentoon ja kohtaan. Tasapainotus tuskin auttaa yhtään mitään.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #77 : 21.07.2015, 00:50:07 »
Et ole ensimmäinen. Eniten auttaa kun jumppaat sitä keskilaakeria eri asentoon ja kohtaan. Tasapainotus tuskin auttaa yhtään mitään.

Siitä tarvike kumista pitää sisältä ottaa vähän kumia pois. Pohjaa liian herkästi ja täristää sen takia. Tämän toimivan vinkin kertoi kardaanipaja.  :)
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5757
  • www.vrcf.fi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #78 : 21.07.2015, 01:44:13 »
Mistä kohdasta tarkalleen? :o

Yksi hieman täristävä tapaus pitäisi korjata.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #79 : 21.07.2015, 08:48:13 »
Ainakin se alkuperäinen kumi oli kulunut alareunasta jonkun verran, jos siitä kohtaa pitää ottaa vähän pois. ??? :idiot2: Meinattiin atan kanssa kokeilla laittaa sen pellin missä tukikumi on kiinni ja rungon väliin vaikka 2mm prikat jos se korjaisi asiaa. Romut paikallaan:



Harisen reissu meni muuten hyvin mutta se jo kertaalleen vaihdettu lämppärin vesiletku petti taas. Vaihtoletkuun tuli taas 1-2mm viilto josta tuli nestettä pihalle, pitää toivoa ettei kansi ottanut kipeää tuosta. Pitää käydä kysymässä uusien letkujen hintaa marmoritiskillä. KL Racingilta saisi kyllä silikoonisia letkuja: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/940-turbo-kylarslangar.html ja http://shop.klracing.se/sv/artiklar/940-turbo-92-98-kylarslangar-komplement.html. Pitää vähän tehdä hintavertailua ja hankkia sitten nuo jos marmoritiskin hinta on suht lähellä noiden hintaa.



Säätöjen hieromiseen meni ~3 tuntia ja hyvähän siitä tuli. Tyhjäkäyntiä ei saa käymään stoikassa noilla suuttimilla kun ovat liian isot, saa nähdä pitääkö laittaa tuo vaan käymään tosi rikkaalla tyhjää että käy nätisti, tyhjäkäynti jäi vähän humppaamaan nyt kun se on suht "laihalla". Käy sitten leimalla originaalisuuttimilla ja LH:n boksilla. Sitten sitä dynolappua näytille:



170,7kw(232,15hv)/398,3nm

Pakopesä ahdistaa pahasti, mutta toisaalta hyvä ettei ole tuon enempää tehoa. Yllätti tuo väännön määrä, alkaa olla laatikko tosiaan kipurajoilla. Eikös se ole vaan ajotyylistä kiinni säilyykö laatikko ehjänä. ::) Yli viiden tonnin ei kannata edes vedättää kun käyrä on tuommonen, mutta tuskin tulee niin tehtyäkään käyttöautolla.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #80 : 23.07.2015, 20:41:17 »
Pellin ja rungon väliin lisättiin kaksi prikkaa kunkin pultin väliin ilman vaikutusta. Tukikumista ei kyllä oikein järkevästi saa millään työkalulla kumia siististi pois, tulee telottua pian muutakin samalla. Täytyy varmaan hakea marmoritiskiltä Volvon pussissa oleva osa.

Ilmastoinnin rikkinäinen putki otettiin irti ja ata koitti juottaa rikkinäistä kohtaa umpeen, pieni huokonen jäi eikä putkea saatu pitämään painetta. Täytyy teettää uusi tilalle, onneksi tähän taisi jo tänään löytyä tekijä.

Pieniä ulkonäköpäivityksiä tein tänään:







Oli liian silmiinpistävät ne keltaiset hirvitarrat niin nyt on tuollaiset pienet huomaamattomat tilalla, samoin maskin merkki on suht huomaamaton. Volvo in sports -tarra oli turhan iso ja sai myös lähteä jo jonkun aikaa sitten.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #81 : 23.07.2015, 20:42:56 »
Tukikumiks ehjä käytetty Volvolainen jos ei muuten onnistu.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #82 : 24.07.2015, 16:51:48 »
Tukikumiks ehjä käytetty Volvolainen jos ei muuten onnistu.
Onhan siellä meidän pihanperillä se valkoinen ja sininen varaosa. ;) Ja jos vaihtaisi sen etunivelen samalla? Jättää vaan sen uuden laakerin kiinni akseliin.

Löysin myös cruisen alipainepumpun.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #83 : 24.07.2015, 17:35:51 »
Onhan siellä meidän pihanperillä se valkoinen ja sininen varaosa. ;) Ja jos vaihtaisi sen etunivelen samalla? Jättää vaan sen uuden laakerin kiinni akseliin.

Löysin myös cruisen alipainepumpun.

Niinhän siellä on, täytyy ottaa joku kerta tässä projektiksi että puretaan ainakin toisesta kardaani irti ja katsotaan missä kunnossa se kumi on. Etunivelen voisi varmaan hakea uuden kun se kumi on jo pykinyt, tuskin on niin hyviä noissa varaosa-autoissa että kannattaa ottaa. Toivottavasti saa sen laakerin ehjänä irti kumista tällä kertaa. :D

Vois tutkia sitä nykyistä alipainepumppuakin sen verran että saako sitä korjattua.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #84 : 31.07.2015, 12:06:40 »
Päänvaivat jatkuu. Otettiin toinen sopiva kardaani varaosa-autosta ja ja hain uuden keskitysholkin ja etupään kuminivelen ja vaihdettiin toinen kardaani uusilla hilppeillä tilalle. Lähdin ajelemaan kotiin eikä tärinöitä ollut, muistin sitten noin 5km päässä että perhana, ne keskimmäisen tukikumin pultit jäi kiristämättä loppuun asti. Takaisin tallille ja pultit kiinni niin eikös se tärinä palannut. Kyllä se on uskottava että se on tosiaan tuosta tukikumista kiinni. Täytyy suunnitella tärinänvaimennus siihen peltiin millä kardaani on kiinni rungossa.

Tänään konekin ryki ensimmäistä kertaa siihen malliin aamulla käynnistäessä että kyllä se kansipahvi taisi sittenkin ottaa itseensä kun penkissä tuli nesteitä ulos. Eipä mahda mitään, täytyy ottaa 740 ajoon ja miettiä millä aikataululla jatkaa tämän kanssa. :buck2:

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #85 : 12.08.2015, 19:52:24 »
No ei tätä tullut otettua pois ajosta. Tuo käynnistyksessä tapahtunut rykiminen ei tapahtunut kuin kerran. Jäähdytysnestettä kyllä hukkuu tasaisesti, jossain vaiheessa pitää vaihtaa kansipahvi. Lämmityslaitteen kennokin on kyllä vielä tutkimatta, voi olla sekin syynä.

Kardaanin täristykset saatiin kuriin kun laitettiin atan kanssa siihen peltiin millä kardaani on kiinni rungossa läpivientikumit. Porkkanaterällä 24mm reiät niiden reikien tilalle missä pelti on metalli metallia vasten kiinni korissa ja porattuihin reikiin nuo mainitut läpivientikumit. Kumien halkaisija on noin 25mm ja paksuus 10mm. Kumin keskellä on reikä holkille ja holkista mahtuu hyvin alkuperäisiin kierteisiin käyvä pultti läpi. Otan kuvat tästä patentista kunhan auto on nosturilla seuraavan kerran. Ainut tärinä mikä jäi perstuntumaan on ~60mk/h nopeudessa jos ei ole vetoa päällä. Hain kyllä toisen kardaanin tukikuminkin jo Motonetistä, oli sen verran paremman oloinen kun tuo Bilteman kivikova versio tukikumista. Täytyy vaihtaa sekin ja katsoa häviääkö tärinät sitä myötä  kokonaan.

Koneen etustefa tai joku muu paikka samalla suunnalla vuotaa öljyä, täytyy tutkia tuotakin kun joutaa.

Tänään vaihdettiin auto takaisin LH:lle leimalla käymistä varten. Ei mennyt taaskaan putkeen, ajatus oli että hommassa menee ehkä vartti, taisi mennä lähemmäs pari tuntia. :idiot2: Tuli unohdettua laittaa suuttimien etuvastukset ja käräytettyä yksi LH:n boksi tai ainakin suuttimia ohjaava transistori. Toinen boksi antoi herjaa koneen lämpöanturista ja lambdasta. Lambda korjaantui "itsestään" kun konetta käytti vähän aikaa. Lämpöanturin vikakoodi ei korjaantunut millään, anturi on ehjä ja tehtiin kaikki mitä Volvon kirja neuvoi kokeilemaan eikä vikakoodia saatu pois. Ongelman on pakko olla siis boksissa. Onneksi atalla on bokseja vähän useampi ja päästiin leimalle.

Katsastusmiehellä ei ollut huomautettavaa autosta, puhtain paperein leimasta läpi ja vuosi ajoaikaa. :sundaydriver:

Kone jäi nyt vielä LH:n ohjaamaksi, ei jaksanut tuon ensimmäisen taistelun jälkeen ruveta tuusaamaan Megaa takaisin vaikka niinpäin muutos olisikin ollut helpompi. Ensi viikolla isän auton remontin yhteydessä sitten sekin. Taidan ottaa sitten yhteiskuvan omasta ja isän autosta, isän auto on nimittäin yksi foorumilta aiemmin tuttu projektiauto. ::)

Eikai tässä muuta tällä erää, jos ensi kerralla sitten kuvien kanssa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #86 : 12.08.2015, 22:53:42 »
Itekkin kokeilin bilteman että motonetin kumeja, molemmat oli yhtä perseestä ;D Kanssa tuli kokeiltua erilaisia keskitys, prikka yms patentteja, mutta värinöitä ei saanut millään kuriin täysin paitsi alkuperäisellä kumilla.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #87 : 13.08.2015, 11:49:41 »
Itekkin kokeilin bilteman että motonetin kumeja, molemmat oli yhtä perseestä ;D Kanssa tuli kokeiltua erilaisia keskitys, prikka yms patentteja, mutta värinöitä ei saanut millään kuriin täysin paitsi alkuperäisellä kumilla.

Niin se voi olla että joutuu nöyrtymään ja hakemaan marmoritiskiltä tuon alkuperäisen kumin, kokeillaan nyt kuitenkin viimeiseen asti vaikka muut on jo todennut ettei toimi. ;D :idiot2:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #88 : 13.08.2015, 12:01:46 »
Irtogummista kun tutkit sitä rakennetta, siellä on liikettä rajoittava "kartio" joka nojaa kumin ulko-osaan kun liikkeen ääriraja on saavutettu. Alkuperäisessä tuossa äsken tekemäni ympäripyöreän mittauksen perusteella tuo liikerata on hieman vajaa 20mm, plus tietysti se mitä kyseinen asia painuu kasaan. Mulla oli joskus ammoin yksi tarvikekumi joka aiheutti aivan uskomattoman tärinän, muistaakseni siinä tuo liikematka oli tosi paljon pienempi ja kumi oli lisäksi aivan hiton kovaa, kokeilisinkin tuohon pehmeämpään ehkä sitä hiomisoperaatiota että siihen saisi tuon noin 20mm elämistilan laidasta laitaan. Sanotaanko 18mm, pystysuunnassa on hieman enempi ja sivusuunnassa hieman vähempi. Kuitenkin suuruusluokka on tuo, niin voit vertailla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #89 : 17.08.2015, 17:17:34 »
Irtogummista kun tutkit sitä rakennetta, siellä on liikettä rajoittava "kartio" joka nojaa kumin ulko-osaan kun liikkeen ääriraja on saavutettu. Alkuperäisessä tuossa äsken tekemäni ympäripyöreän mittauksen perusteella tuo liikerata on hieman vajaa 20mm, plus tietysti se mitä kyseinen asia painuu kasaan. Mulla oli joskus ammoin yksi tarvikekumi joka aiheutti aivan uskomattoman tärinän, muistaakseni siinä tuo liikematka oli tosi paljon pienempi ja kumi oli lisäksi aivan hiton kovaa, kokeilisinkin tuohon pehmeämpään ehkä sitä hiomisoperaatiota että siihen saisi tuon noin 20mm elämistilan laidasta laitaan. Sanotaanko 18mm, pystysuunnassa on hieman enempi ja sivusuunnassa hieman vähempi. Kuitenkin suuruusluokka on tuo, niin voit vertailla.

Joo, niinhän siinä alkuperäisessä on. Se Bilteman tarvikekumi vähän erilainen rakenteeltaan ja tehty kovasta kumista. Koko kumi ei jousta kun varmaan 2-3mm joten ei ihme että täristää. Täytyy mitata paljonko liikevaraa on kumissa alá Motonet ja jos ei ole riittävästi niin saako sitä hiottua niin että olisi tuon 18-20mm verran. Tuo Motonetin kumi on sentään oikean mallinen kun vertaa alkuperäiseen.

Tänään tuli vaihdettua tämä kulkemaan taas Megalla. Jyväskylä-Savonlinna-Mikkeli-Jyväskylä -reissu tuli ajeltua LH:lla ja turbon vakiolastulla, nyt arvostaa taas tuota penkissä säädettyä Megaa kun on vähän enemmän menohaluja ja auto jopa vastaa kaasupolkimen painamiseen. ;D

Kamera jäi autoon enkä muistanut ottaa yhteiskuvaa omasta ja isän autosta kun molempia remontoitiin tänään, mutta kylläpä tuo tulee vielä tällä viikolla otettua.

Jäähdytysnestettä ei vuoda ainakaan lämppärin kennosta, lohkolämmittimen yksi letku oli sen näköinen että sieltä saattaa vuotaa, täytyy tutkia vielä. Jäähdytysnestettä kuitenkin hukkuu edelleen suht tasaista tahtia. Tutkinta jatkuu ensi viikon jälkeen, ensi viikko menee Norjassa (kuvapäivitys kuitenkin luvassa vielä tällä viikolla joku ilta).

edit: Puhuin joku aika sitten Ruotsista tilatuista kamppeista. Oli kaikenlaista ulkonäköpäivitystä tilauksessa, mutta koko tilaus jäi odottamaan parempia aikoja. Ensin pitää vaihtaa suuttimet että saa tyhjäkäynnin tasaiseksi. Talven aikana sitten spoileria ja addon-lippaa taakse ja ehkä muutakin pientä. ::)
« Viimeksi muokattu: 17.08.2015, 17:43:14 kirjoittanut Hemik »

 

Carcom Oy  Elekma