RallyBaron  Samppasport

850 T5-R Gul ja 940 Turbopakastin *s.2 juttua*

  • 27 Vastauksia
  • 12607 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #15 : 02.07.2015, 20:27:37 »
siniseltä saa kemiallista tiivisteainetta jos raskii ostaa 1161059-Volvo kemiallinen tiivisteaine 43€ tai sitten ite käytin tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/602306/Permatex-Ultra-Blue-RTV-tiivistesilikoni-80ml, kun liimasin venttiilikopan kiinni käyttöautoon. Tosi hyvää tavaraa, mutta pitää antaa kuivua 24h ilman neste kosketusta.
Kiitän vinkistä  :)

Taas tuli vähän touhuttua. Aikani kuluksi hiljasena työpäivänä aprikoin saako tohon alkuperäseen SC801 AUX sisääntuloa. Kyllä kaikkea yatouria ja grommia löytyi mutta niiden hinnat kylmäsi kyllä aikatavalla.
Löytyi sitten artikkeleita aiheesta ''sc801 aux in hack'' ja vastaavia. Monella eri tapaa oli toteutettu tuo sisääntulo, mutta ohjeet oli epäselviä ja ratkasut kyseenalaisia näin sähköautomaatiomiehen näkökulmasta. Yksi kuvaton ohje löytyi jossa tuo sisääntulo tuotiin suoraan kasettisoittimen linjoihin. Tuumasta toimeen ja omaa rammaria teurastamaan.


Päälikannen alla oli tuommosta. Seuraavaksi nykäisin tuon päälläolevan kasettikelkan irti.



Kelkan alta löytyi tuommoinen johdinkortti, joka siis sijaitsi tossa suorakaiteen muotosessa reijässä. Pienellä venkuloinnilla sekin nousi sieltä irti.



Päätin siitä sitten pienen pätkän JAMAK automaatiokaapelia jossa on häiriösuojavaippa sekä johdinparisuoja, tolla kaapelilla ei ole häiriöistä tietoakaan joten ajattelin sen sopivan tähän kikkaan hyvin.



Juotin kuumaksi ja johdot L, R ja GND nastoihin. Parisuoja tietenkin GND nastaan. Aika vähän tilaa siinä oli touhuta ja käsien vaimea tärinä ei auttanut yhtään  :D L ja GND ei ole yhessä vaikka vähän siltä näyttäisi, kyllä mittasin monta kertaa ja eristin vielä kunnolla  :)



Kortti koloseensa ja johto perästä pihalle.



Kaikki loput romut sisään, 3.5mm plugi vielä juottaen tohon JAMAKkiin ja tyhjennetty C kasetti pesään hämäämään rammaria ja awot! Ääntä lähtee ja saa liitettyä puhelimen tai MP3 soittimen ja kuunneltua sitten sitä itselleen mieluisinta  :) Plugi pää vielä vähän protoyyppi kun testasin vain, eli teen sen uusiksi, samalla tarvii kytkeä kajareita tohon mankkaan kun vain yksi kajari soi tällähetkellä. Näin helposti ja halvalla sai tuon linjan sisään, eikä äänenlaadussakaan ole huomattavissa mitään erroreita  :) Mainittakoon että sama kikka toimii ainakin SC800 soittimeen, muista en ole varma mutta samalla periaatteella ne menee, tuodaan vain linja sisään kasettisoittimen linjoihin.


Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #16 : 02.07.2015, 20:41:16 »
Kätevää, mäkin oon monta kötöstystä nähnyt mutta tää näyttää selkeesti parhaimmalta ja voi olla että tulee kopioitua ajatus jossain vaiheessa. :)
Kiitän vinkistä  :)

Taas tuli vähän touhuttua. Aikani kuluksi hiljasena työpäivänä aprikoin saako tohon alkuperäseen SC801 AUX sisääntuloa. Kyllä kaikkea yatouria ja grommia löytyi mutta niiden hinnat kylmäsi kyllä aikatavalla.
Löytyi sitten artikkeleita aiheesta ''sc801 aux in hack'' ja vastaavia. Monella eri tapaa oli toteutettu tuo sisääntulo, mutta ohjeet oli epäselviä ja ratkasut kyseenalaisia näin sähköautomaatiomiehen näkökulmasta. Yksi kuvaton ohje löytyi jossa tuo sisääntulo tuotiin suoraan kasettisoittimen linjoihin. Tuumasta toimeen ja omaa rammaria teurastamaan.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Päälikannen alla oli tuommosta. Seuraavaksi nykäisin tuon päälläolevan kasettikelkan irti.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kelkan alta löytyi tuommoinen johdinkortti, joka siis sijaitsi tossa suorakaiteen muotosessa reijässä. Pienellä venkuloinnilla sekin nousi sieltä irti.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Päätin siitä sitten pienen pätkän JAMAK automaatiokaapelia jossa on häiriösuojavaippa sekä johdinparisuoja, tolla kaapelilla ei ole häiriöistä tietoakaan joten ajattelin sen sopivan tähän kikkaan hyvin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Juotin kuumaksi ja johdot L, R ja GND nastoihin. Parisuoja tietenkin GND nastaan. Aika vähän tilaa siinä oli touhuta ja käsien vaimea tärinä ei auttanut yhtään  :D L ja GND ei ole yhessä vaikka vähän siltä näyttäisi, kyllä mittasin monta kertaa ja eristin vielä kunnolla  :)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kortti koloseensa ja johto perästä pihalle.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kaikki loput romut sisään, 3.5mm plugi vielä juottaen tohon JAMAKkiin ja tyhjennetty C kasetti pesään hämäämään rammaria ja awot! Ääntä lähtee ja saa liitettyä puhelimen tai MP3 soittimen ja kuunneltua sitten sitä itselleen mieluisinta  :) Plugi pää vielä vähän protoyyppi kun testasin vain, eli teen sen uusiksi, samalla tarvii kytkeä kajareita tohon mankkaan kun vain yksi kajari soi tällähetkellä. Näin helposti ja halvalla sai tuon linjan sisään, eikä äänenlaadussakaan ole huomattavissa mitään erroreita  :) Mainittakoon että sama kikka toimii ainakin SC800 soittimeen, muista en ole varma mutta samalla periaatteella ne menee, tuodaan vain linja sisään kasettisoittimen linjoihin.


Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #17 : 03.07.2015, 07:36:26 »
Juu tuolla tyyliin kun tekee niin tulee hyvä. Jos vaan juotin pysyy kädessä niin on 30min homma  :)

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #18 : 03.07.2015, 09:16:13 »
Mulla saattas olla tota volvon liimaa just sen verran et saisi öljypohjan liimattua. Kulkeutuu huomenna ahvenistolle jos tarvetta  :pomo:
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #19 : 05.07.2015, 10:07:00 »
Ahvenistollakin tuli pyörittyä ja höpöteltyä, mukavaa säätä piti, naama paloi karrelle ja tuli ärrällä käytyä pari kierrosta radallakin possujunassa.
Tuo P**keleen ahtopaine ei nyt sitten millään tykkää toimia niinkuin pitäisi  :tickedoff:
Kotimatkalla huomasin että jos esimerkiksi kolmosella löi kaasun pohjaan noin 3000 kierroksesta, niin paine jäi vatkaamaan about 1.5bariin, mutta kun ihan alhaalta 1000 kierroksesta rupeaa vedättämään niin antaa piikin ja asettuu nätisti siihen 1bar kohtaan.
Voiko tuo säätösolenoidi olla jotenkin juntturassa kun tuntuu että nuo paineet säätyvät aivan satunnaisesti ja milloin mihinkin kohtaan?
Huomenna ainakin väkerrän uuden pään tohon kellon tankoon jotta saa ton esijännityksen pienemmälle, saattaa tuo temppuaminen siitäkin johtua.
Kuulin myös eilen radalla, että mekaaninen säädin saa ihmeitä aikaan. Eli jos rakennan tuon uuden pään ja saan esijännityksen lähes kokonaan pois, niin mekaanisella säätimellä saisin paineen juuri siihen kohtaa kun haluan? Tutkiminen jatkuu...
Persiistä ajella vaan kun pitää napittaa painemittaria joka kerta kun polkasee.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #20 : 05.07.2015, 11:42:56 »
Mekaaninen säädin sinne ja jätät siihen orkkikseen vaan letkulenkin. Toimii kuin ajatus ja ei tarjoa vikakoodia.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #21 : 05.07.2015, 15:38:14 »
Mekaaninen säädin sinne ja jätät siihen orkkikseen vaan letkulenkin. Toimii kuin ajatus ja ei tarjoa vikakoodia.

Tai sitten niin kuin mullakin on, että se mekaaninen siihen säätimen ja kellon väliseen letkuun.

Toimii kuin unelma.

Antaa piikin mutta sen jälkeen asettuu säädettyyn lukemaan, eikä humppaa lainkaan.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #22 : 07.07.2015, 14:56:28 »
Kiitän vinkeistä. Vähän muokkasin tota tangon päässä olevaa ruuvvia, eli jatkoin hökötystä latikan pätkällä ja porasin toisen reijän siihen jatkoon. Nyt saa paremmin säädettyä esijännän. Tällä hetkellä auto toimii niin että ei piikittele lähes yhtään mutta maksimi paine jää 0,9bar tienoille.
Eli nyt jos laittaisin mekaanisen säätimen vielä sinne hämmentämään tulos voisi olla juuri se jämpti ja toivottu 1.2bar ilman kohtuutonta piikittelyä?
Minkä tyylistä mekaanista säädintä kannattaisi hakea, vai onko niillä edes eroja? En ole koommin tutkinut mutta kuullut olen kuulajousista sekä bleedereistä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #23 : 07.07.2015, 17:00:20 »
Kuulajousi ehdottomasti, niin nopeuttaa ahtojen nousua.

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery
« Vastaus #24 : 25.03.2016, 13:04:38 »
Päivitetääs vähä tätäkin vaihteeksi. Pitkä ja kylmä talvi oli ja meni, ärrä kuljetti koko tuon episodin ja lähti jopa käymääkin joka kerta kun tarvitti. Nyt kun kesä lähenee ja osimoilleen näyttäs siltä että tämän kanssa ruvetaan vähän harrastelemaan niin päivitellään tänne taas sitä mukaa kun tulee ideoita ja toteutuksia  :)

Talvella toki sattui ja tapahtui muttei hirveesti, edestä apukuskin vetoakseli pärähti yllättäen tuusan paskaksi ja ohjaustehostaja rupesi vaahdottamaan ainetta vielä toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Epäilen tuohon että imee ilmaa jostain sisäänsä, tehostaa kuukauden hyvin ja sitten pikkuhiljaa kuolee. Pakoputki on alkanut kalisemaan pitkin pohjaa ja sille olisi tarkoitus tehdä vähän muokkauksia, tuo 240 takavaimennin kun siellä ei mahdu oikein järkevästi olemaan.

Alla talven paskat siivottuna ja auto muutenkin puunattuna. Maalipinta huononi entisestään kunnei ollut vaihtoehto autoa talveksi, muutenkin niin rujo pinta että melkeimpä ylimaalaus olisi suunnitelmissa kesän mittaan.



Harrastelin myös vähän KL Racingin 3 osaisella mittarintelineellä, oli aika modelpassade kun ei tarvinnut kiinnitysruuvvejakaan kun pännäsi niin nätisti paikallensa.



PLX gen4 laajakaista, 'hieno' ahtopainemittari ja öljynpaine. Anturointi ja sähköistys jäi vähän vaiheeseen kunnen löytänyt siihen hätään fiksua sähkön jakorasiaa, mutta nuokin kytkeytyy tossa pyhien jälkeen. Ahtopainemittariksi olen metsästellyt saman tyylistä kuin tuo öljynpaine muttei tahdo löytyä. Toki sitäkin tutkailin jos noihin saisi vaihdettua mittarintaustoja, mutta nuo reunarenkaat pitäisi hajottaa sitä varten näemmä.

Myös syyläri joutaa vaihtolistalle kun lauhduttajan päästä kiehuu aineet pihalle. Samaan syssyyn ajattelin asentaa alkuperäiset lauhdutinletkut paikalleen ja näinollen lauhduttajan takaisin peliin, nykyinen letkuviritys kun ei oikein ole fiksu.

Ahtopaineen kanssa on edelleen vähän arpomista, yläkierroksilla paine tippuu pikkuhiljaa. Sitä varten testiksi ostin jäykemmän jousen Bypass kalvoa vasten ja sekin pitäisi heittää kiinni vielä. Jollei sillä parane niin jäykempi kello pitäisi jostain hommata. Tapahtuu niin että jos vedättää ihan alhaalta esim 3. vaihteella niin ahtaa kivasti 1.2 ja tippuu pikkasen, mutta kun siitä vaihtaa vaihdetta isommalle ja jatkaa kiihdytystä, niin paine jää jo alle 1 ja jatkaa siitä tippumistaan.

Ja sitten saa myös tarjota lampunpesimien suteja, lauhduttajan letkuja sekä rattia tuon rähjäsen tilalle.


Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5133
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 850 T5-R, Heavy R-tillery jälleennäkeminen
« Vastaus #25 : 25.03.2016, 13:55:56 »
VDO:lta pitäisi löytyä suhteellisen saman näköistä mittaria..

Omaani laitoin tästä sarjasta:

http://www.vdo-instruments.com/instruments/by-series/cockpit-international.html
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R ja 940 Turbo
« Vastaus #26 : 01.05.2017, 20:48:03 »
''Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.''
Onko siitä niin kauan  :idiot2: . Paljon on kumminkin tapahtunut harrastusmielessä. Yksi Hondan kusiainenkin piti hommata niin joutu jo kahta autoa ja pyörääkin jumppaamaan samaan aikaan ja kun kaikki tämä yhdistetään koulunkäyntiin ja töihin niin tiukkaa tekee toisinaan.

Ärrä kyllä vielä löytyy, mutta ohjaustehostin on sanonut itsensä viimetalvena irti joten on vähän jäänyt seisomaan tuossa kevään korvalla. Välissä oli 740 tuurausauto kaupassa käyntiä varten. Sitä seiskaa ei kauaa tullut ajettua kun meni myyntiin ja tilalle tuli 940 farmari.



Ärrästä kilpi sisällä kun jollekin kaverille tuli tarve varastaa vanhat kilvet ja rikkoa samalla tuo kilventausta. Tällä hetkellä nököttää tossa tallinkulmalla ja minä etsiskelen motivaatiota ruveta vaihtamaan tuota ohjausvaihdetta. Vuotaa kuskin puolelta parissa päivässä kaiken öljyn ulos. Takaripustuksen helatkin pitäisi vaihtaa jos leimalle mielii, mutta menee varmaan sitten kesän mittaan vähän suurempaan remonttiin. Myös tuulilasin yläreunasta jostakin kastelee sisätilaa, ei pahasti mutta kovalla sateella tuli pari tippaa lattiamatolle.

Talvella kumminkin sai uuden vetarin nivelen hantinpuolelle vanhan hajottua. Sitten vaihtui syyläri ja samalla teetin uudet öljyjäähyn putket hytikkaliikkeessä. Syylärin asennuksen yhteydessä kokosin öljyjäähyn uusiksi uusilla O renkailla. Oikeastaan sitten vaan öljyjä vaihdeltu ja kovaa ajoa.

Auto siis muuten ihan iskussa ja kone pelaa hienosti. Jäänyt nyt vaan hiukan vähälle huomiolle kun ei ole järkevää tilaa jumpata tuota ohjaustankoa irti. Jos koko kelkka lähtee edestä niin sitten menee varmaan koppakin maalauskammion kautta ja laitetaan entiseen loistoonsa. Myyntikin kävi mielessä, mutta totesin että ei tuosta niin paljoa saisi että korvaisi tätä jonkinnäköstä tunnearvoa. Olen tuon kumminkin kaksi kertaa ostanut. Kaiketi se aika tulee vielä kun pistän tuon siihen ''näyttely'' kuosiin.

Sitten ysiin, eli tuo tuli hankittua kakkosautoksi, tai ykkösautoksi nyt tällä hetkellä. Vm 97 muttei classic, ajomäärä 302tkm, täydellinen Hkirja ja muuta mukavaa. Hiukan tuotakin on paranneltu minun toimesta, eli pienen ajan sisään autoon meni seuraavaa.

-Jakoremmi jumppa, samalla tiivisteitä sinnetänne.
-Stonin (Dirkin) lastut
-Pari rikkaa hukkakellon väliin
-Harmaat puolnahat kun sopivasti Porista löytyi
-Lähes priimat Hydrat
-Lampunpesimet poistettu

Tulossa vielä
-Orkkis jarruvalollinen spoikka, tai koko luukku jossa tuo spoikka on kiinni tällähetkellä.
-Rypyttömät ovipahvit pitäisi löytää
-A nokka?
-Uudet kalvot takalaseihin, vanhat kun on vähän rullalla
-Ehkä kirkasta vilkkua

Pari kuvaa vielä







Jatketaan tarinointia kun jotain oleellista tapahtuu. Koko ajan on harrastettu mutta vähän huonolla tempolla. Katsotaan mitä kesä tuo tullessaan  :)
-Vesku

Poissa vesanpsn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R Gul ja 940 Turbopakastin *s.2 juttua*
« Vastaus #27 : 07.09.2017, 15:59:50 »
Hiukan on taas harrastettu. Ysi sai A-nokan ja vakionopeudensäätimen kokonaisuudessaan, tästä kiitos Jogiin:lle.
Oikeastaan vain öljyjä vaihdeltu ja ajettu. Ärrä nyt sen sijaan ei ole pihasta vielä liikkunut motivaation puutteessa. Sain kuitenkin aikaiseksi pestä tuon.



Kolmeen kertaan pesin liuottimella ja kerran vielä tavallisella shampoolla. Jäteveden määrä ei vaan tuntunut vähentyvät, eli joka rakoon on pakkautunut ties mitä paskaa. Tuli siitä nyt ''puhdas'' kuitenkin. Samalla kun siinä päästelin miljoona kuutiota vettä päälle niin kattolistojen mustat maali lähti käpälämäkeen joten uudet pitäisi saada tai ainakin maalata vanhat.

Sitten kun ikinä en ole konehuoneen pesusta oikein perustanut niin kumminkin koitin ysiin moista.



Tästä lähdettiin.



Tähän päädyttiin. On se ihan miellyttävän näkönen kone kun on puhdas. Tuotti tuo peseminen vähän harmiakin, eli jakaja oli pesun jälkeen täynnä vettä niin se piti purkaa ja puhaltaa kuivaksi. Muuten vältyttiin ongelmilta.

E: pitääpi varmaan päivitellä vanhatkin kuvat näkyville jahka saan ne siirrettyä tuolta bucketista pois.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2017, 17:53:58 kirjoittanut vesanpsn »

 

Futurez  Kulkukoira