KL-varaosat  Race.fi

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162366 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #90 : 07.10.2015, 15:37:14 »
Te T-nokkauskovaiset saatte kyllä tuon itse akselin vaihdon jo tuntumaan niin monimutkaiselta asialta että nuoremmat harrastajat eivät uskalla edes kokeilla eri nokkia  :2funny: Puhumattakaan vaikutuksien liioittelusta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #91 : 07.10.2015, 15:46:31 »
Te T-nokkauskovaiset saatte kyllä tuon itse akselin vaihdon jo tuntumaan niin monimutkaiselta asialta että nuoremmat harrastajat eivät uskalla edes kokeilla eri nokkia  :2funny: Puhumattakaan vaikutuksien liioittelusta.

T-Nokka nyt vaan on pikkuviri viinakäyttikseen paras nokka Volvolta. Ei kait siinä mitään uskomista kaivata, A ja VX3 häviää sille. Onhan se jo todistettu.

Nokka nyt on vaan moottorin sydän, se vaatii vähän seoksien ja ennakoiden katselemista eri nokilla.

Jos sitä ei ymmärrä, että eri nokat vaikuttaa moottorin käytökseen, sekä täytökseen.. niin ehkä sitten kannattaa olla vaihtamatta nokkia, ettei tuhoa autoaan siihen.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #92 : 07.10.2015, 20:15:43 »
Moottoritutkimuksen maailmassa joskus tarkastellaan sellaista käsitettä kuin dynaaminen puristussuhde. Jos on kireä nokka, tarvitaan paljon puristussuhdetta, koska puristustahti alkaa vasta kun imuventtiili on sulkeutunut.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #93 : 07.10.2015, 20:37:45 »
Moottoritutkimuksen maailmassa joskus tarkastellaan sellaista käsitettä kuin dynaaminen puristussuhde. Jos on kireä nokka, tarvitaan paljon puristussuhdetta, koska puristustahti alkaa vasta kun imuventtiili on sulkeutunut.
Ja eikös tästä syystä matalapuristeisessa moottorissa kireä nokka ole "ylivirittämistä"?

Mitenkäs ahtopaine vaikuttaa tilanteeseen?

Ja edelleenhän sen itselle mieluisimman nokan määrää oma ajotyyli ja mieltymykset.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 13:29:23 kirjoittanut Taavi.H »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #94 : 07.10.2015, 21:20:54 »
M nokka turbokoneessa oli kyllä ihan polttoainetaloudellinen ratkaisu. Tosin resepti oli B230F+M47+13c, rengastus 195-65/15 , korina 4-ovinen Facelift 740, omamassa 1300
Ysikasia 8L/100km  se vei.
Bulkkilastuilla
oli se kyllä aivan kuollut 4000rpm ylöspäin
Hyvin sillä kyllä vääntöä oli, puristukset vaikutti varmaan siihen

Paljonko antaa maksimiennakkoa vakio sytkälastu?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #95 : 08.10.2015, 00:16:00 »

Mitenkäs ahtopaine vaikuttaa tilanteeseen?


Ahtopaine ei sinällään määrää puristuksen loppulämpötilaa (eli nakutusrajaa) vaan puristuksen alkulämpötila ja puristussuhde. Mutta huono cooleri lisää lämpötilaa ja ahtimen käyttäminen huonolla hyötysuhteella kanssa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #96 : 08.10.2015, 07:42:26 »
Ahtopaine ei sinällään määrää puristuksen loppulämpötilaa (eli nakutusrajaa) vaan puristuksen alkulämpötila ja puristussuhde. Mutta huono cooleri lisää lämpötilaa ja ahtimen käyttäminen huonolla hyötysuhteella kanssa.
Eli voidaanko tästä päätellä kireän nokan tekevän matalapuristeisesta turbomoottorista "ongelmallisen"?

Tällöin voi laakeavetoinen turbokone olla nopeampi, paitsi jos kireänokkaisessa on yksinkertaisesti tehoa reilusti enemmän.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #97 : 08.10.2015, 09:19:19 »
Tällöin voi laakeavetoinen turbokone olla nopeampi, paitsi jos kireänokkaisessa on yksinkertaisesti tehoa reilusti enemmän.

Nimenomaan. Jos toinen moottori saavuttaa 150 bhp jossain kolmen tonnin paikkeilla ja antaa maksimissaan 200 bhp kuudessa tonnissa se on "laiska" mutta käytännössä yhtä rivakkaliikkeinen ellei jopa nopeampikin kuin se joka kolmessa tonnissa tuottaa vasta sata hevosta mutta nousee siellä kuudessa tonnissa 250 bhp lukemaan. Toki jälkimmäinen menee menojaan jos kierrokset pystyy pitämään koko ajan vetoalueella mutta tavallisesta käyttökatuautosta puhuttaessa ensinmainittu liikkuu paremmin.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #98 : 08.10.2015, 10:43:15 »
Eli voidaanko tästä päätellä kireän nokan tekevän matalapuristeisesta turbomoottorista "ongelmallisen"?

Tällöin voi laakeavetoinen turbokone olla nopeampi, paitsi jos kireänokkaisessa on yksinkertaisesti tehoa reilusti enemmän.

Turbokoneissa on aina murheena se ahtimen herääminen, pakokaasuturbiini kun saa energiansa niistä pakopuolen pulsseista. VVTllä voidaan hetkellisesti siirtää pakonokkaa aukeamaan aikaisemmin niin sylinteristä tulee enempi painetta ahtimelle, mutta täähän ei päde vinokoneelle. Löysänokkaiset hyvin hengittävät isoporauksiset moottori reagoivat mukavasti maltilliseen ahtamiseen. Turbo tavallaan jatkaa siitä mihin nokka loppuu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #99 : 08.10.2015, 23:41:38 »
Kun tässä topicissa on niitä penkkilappuja kyselty, niin nyt sellainen on käsillä.
Se on sellainen kuin omin pikku-kätösin sain säädettyä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg1060991639#msg1060991639

Ja vastaava setti bensalla. Edit: en ole sekaantunut tähän vertailu-settiin mitenkään!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg1060952789#msg1060952789

Tuo bensan ylittävät arvot wiinakoneesta revittiin 0,9 baarin ahdoilla.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 02:42:21 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #100 : 09.10.2015, 08:26:54 »
Olisi kiva tietää pakopaineen määrä?   Nimittäin pukkaa vääntöä aikas paljon ja yläkierroksilla kone menee aivan tukkoon.

Toihan on kuin diesel.   

Saattaapi olla niin että kun kehutte t-nokkaa, johtuu sen hyvä toiminta näissä siitä että turbon pakopuoli menee hiemankin paremmalla huuhtelulla omaavalla nokalla tukkoon ja syö ominaisuudet siinä.
Eli jos haluaisi ylärekisteriin lisää, on turbo suurennettava ja laitettava rajumpi nokka.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 08:30:39 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #101 : 09.10.2015, 11:21:09 »
Olisi kiva tietää pakopaineen määrä?

Oli aika 1:1 ahtopaineen kanssa viimeksi.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #102 : 09.10.2015, 11:43:19 »
Omituista?

Tehokäyrä laskee kuitenkin kuin lehmän häntä yläkierroksilla. Kai se vaan sitten tuo nokka sen aiheuttaa???
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #103 : 09.10.2015, 12:32:31 »
Tehokäyrä laskee kuitenkin kuin lehmän häntä yläkierroksilla. Kai se vaan sitten tuo nokka sen aiheuttaa???

Vai oliko nyt kyse vääntökäyrästä?

Minusta näissä kahdessa on aika samanmoiset vääntökäyrät, vai oonko ihan väärässä?




Molemmissa kuitenkin T-nokka, ja muu setuppi onkin sitten hieman poikkeavaa toisistaan?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 12:35:17 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #104 : 09.10.2015, 16:24:35 »
Pah. Alle 2500rpm aika kuollutta

Joo, nämä setit ovat kyllä kuolleita alle 2500rpm, koska se vetoa välittävä elin siellä tunnelissa ei tykkää hirvittävästi siitä vedosta alle 2500rpm, kytkimistä puhumattakaan.   :-[

Eilen eräs foorumilainen asiaa kommentoikin, että hän kuulee jo tutun jyrinän tuolta tunnelista, kun lähdin liikkeelle puolikaasulla.  ???

Wiinamäen miesten pontikkapannuissa on manne-öljyä käyttävien veto, mutta tuplaten isommalla kierrosluku-alueella vailla manne-öljyn veroja tms. Kulutus sitten on sen pontikan omituisuuksista johtuen isompaa mutta loppukustannus sama, jos samalla tavalla pitää liikkua.

Tehokäyrä laskee kuitenkin kuin lehmän häntä yläkierroksilla. Kai se vaan sitten tuo nokka sen aiheuttaa???

Tehokäyrä on harvinaisen tasainen +4000rpm lukemista, vääntö laskee loppua kohden kauniin tasaisesti.
Saatte muuten kaivella nätimpää vääntökäyrää (lue: tasaisesti muuttuvaa) hitusen aikaa.

Maksimin maksimia en pysty kadulla vääntämään esiin, en sitten millään.

Ihan aidossa jarrupenkissä sen saisi esille, mutta vaatisi päivien sessiota siellä per moottori.

Vääntökäppyrä on sitten nokan määräämä, pois lukien alle 2500rpm rajoitukset.  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma