Autoracing  KL-varaosat

Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)

  • 552 Vastauksia
  • 67772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« : 27.07.2019, 23:31:49 »
Niinhän siinä kävi, että nelivetokuume tuli ja vei miehen mennessään. No ei vaan, onhan näitä mk2 XC70:siä tullut himoittua jo 10-vuotiaasta saakka. Tarkemmin vuodesta 2006 lähtien, kun isäni osti sellaisen uunituoreena ja rakkaus näitä autoja kohtaan syttyi. S* Eräänlainen 13 vuotta kestänyt unelma siis toteutui, kun tämän ostin. Niin tylsältä kuin meikäläisen unelmat kuulostaakin ehkä. :2funny:

Tosiaan, näitä XC70:siä on tullut Nettiautosta selattua enemmän ja vähemmän vakavasti reippasti yli vuoden verran. Ostoaikeita on jarruttanut tähän asti tuo vanha V70:seni, ja pikemminkin se, että siihen on käytetty tolkuton määrä rahaa ja rakkautta. Lopulta sitten ymmärsin, että en tule kuitenkaan olemaan tuohon V70:seen 100% tyytyväinen ja tätä XC70:sen ostoa kannusti myös kaverini. :o Ostohousuja jalkaan siis...Nettiautoa tuli selailtua useamman viikon verran reippaasti ja sitten silmään pisti tämä kyseinen yksilö Kemistä. Ostohousut entistä ylemmäs ja viestiä myyjälle, joka vastailikin heti hyvän infopaketin kera. Jokusen viestin jälkeen varasin junaliput kohti Kemiä ja sieltä tämän siis hain viime sunnuntaina.

Myyjä tuli asemalle vastaan ja koeajolle mars. Koeajolla ei muuten paljastunut mitään maata mullistavaa paitsi yksi vähän isompi asia. Vaihteisto nimittäin tykkäsi "jysäyttää" täyskaasukiihdytyksessä 3->4->5 vaihteet, jos ei älynnyt vapauttaa kaasua vaihtohetkellä. Normaaliajossa vaihteisto toimii kuitenkin normaalisti. Tämä vaihteisto-ongelma oli myyjälle myös yllätys, mutta päästiin hinnasta sopuun ja auto oli muuten erittäin siistissä kunnossa, niin eihän Kemistä voinut Espooseen tyhjin käsin palata. :D

Auto on tosiaan vuodelta 2006 ja voimaa välittää harmaakoppainen D5 automaatin kera. Tällä hetkellä kilometrejä on mittarissa ripauksen alle 370 000km. Auto on myyty uutena Saksan Steinfurtiin, jossa se on ollut käsittääkseni yhdellä omistajalla. Vuonna 2010 auto on tuotu Suomeen Conalinin toimesta ja sieltä auto päätyi Kemiin noin 150 000km ajettuna. Olen siis auton kolmas omistaja, ja edellisellä omistajalla auto vietti melkein 10 vuotta.  Saksassa autoa on huollettu virallisen huoltovälin mukaan 30tkm välein ja Suomessa sitten vaihdeltu öllyjä 15-20tkm välein, kiitos tästä edelliselle omistajalle. Ei pahemmin "papata" tämä D5 ainakaan omaan korvaani. 8) Haldex-pumppu on porsinut 225tkm ajettuna ja se on uusittu. Sen jälkeen voimansiirtoon on vaihdeltu litkut 80tkm välein. Tuo ensimmäinen ylipitkäksi mennyt mennyt vaihteistoöljyjen vaihtoväli on varmaan osasyynä, että laatikko oireilee nyt. Autolle on varattu kuukauden päähän aika AutoGearille, niin laittavat laatikon kuntoon, samalla uusitaan nelivetoon kaikki öljyt ja suodattimet sekä uusitaan booriholkki. Ajeleepa sitten hetken aikaa rauhassa voimansiirron osalta, vaikka rahaa palaakin. Iskarit, jouset ja pyöränlaakerit ovat myös vaihdettu hiljattain joka nurkkaan.

Kiinnitin huomiota, että auto käynnistyy todella laiskan oloisesti ja kauhukseni huomasin, että autossahan oli alkuperäinen akku vuodelta 2006. :2funny: Äkkiä Motonettiin hakemaan uusi AGM-akku ja menoksi. Eipä tuo startti nyt vieläkään vakuuta, joten menee starttimoottori vaihtoon ja nopeasti suuttimia vilkaisemalla tuli vahva epäilys, että suutin nro. 1 vuotaa, se oli käytännöllisesti katsoen musta verrattuna muihin suuttimiin. Tämä selittäisi varmaan sen, että auto käynnistyy aina ns. aivastaen, eikä aivan kuten pitäisi. Pitää tutkia tätä...

Varsin siisti peli kaiken kaikkiaan, varsinkin maalipinnan osalta. Ei uskoisi melkein 400tkm ajetuksi omasta mielestäni. :idiot2:

Vikalista tällä hetkellä:

- Käynnistyy "aivastaen" --> Startti, polttoaineen paineensäädin sekä akku vaihdettu. Suuttimien ohivuotomittaus tehty = suuttimet hyvässä kunnossa
- Termostaatti pitäisi vaihtaa --> Tehty
- Vaihteisto kuntoon --> Tehty
- "Parkkitutka vaatii huollon" -->Myyjä sanoi, että liittimet/johdot ovat hapettuneet...? -->Tehty (Johtosarja ja kaikki anturit vaihdettu)


Varusteita on kiitettävästi

- Sadetunnistin
- Mukiteline takapenkille
- Automaattinen sisäilmanlaatujärjestelmä
- Vettä hylkivät sivupeilit
- Jalopuukoristus
- Puuratti
- Automaattisesti himmentyvä taustapeili
- Sähkötoiminen kuljettajanistuin
- Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin
- Avainkohtaiset muistipaikat kuljettajan istuimelle sekä sivupeilien asennoille
- Ardic
- Letkulämmitin
- RTI- tie- ja liikennetietojärjestelmä
- Parkkitutka
- Kattoluukku
- Integroitu GSM-puhelin
- HU-850 + PA-200 -vahvistin (High Performance paketti)
- 12V sähköpistorasia tavaratilassa
- Silmälasinpidin kuljettajan oven yläpuolella (siinä kauhukahvan tilalla)
- Metalliväri
- Tummennetut takalasit
- Xenon-ajovalot

Kuvia ostohetkellä











Kuvia nykytilanteesta
[/b]

























Historia
15.12.2005 Auto luovutetaan ensimmäiselle omistajalle RCG Volvo Autohaus -nimisestä liikkeestä (Saksa, Steinfurt)

1. Määräaikaishuolto 31 598km / 21.7.2006 (Saksa, Steinfurt) RCG Volvo Autohaus
Toteutunut öljynvaihtoväli: 31 598km
2. Määräaikaishuolto 61 965km / 28.2.2007 (Saksa, Steinfurt) RCG Volvo Autohaus
Toteutunut öljynvaihtoväli: 30 367km
3. Määräaikaishuolto 86 538km / 29.11.2007 (Saksa, Steinfurt) RCG Volvo Autohaus
Toteutunut öljynvaihtoväli: 24 573km
4. Määräaikaishuolto 116 603km / 10.10.2008 (Saksa, Steinfurt) RCG Volvo Autohaus
Toteutunut öljynvaihtoväli: 31 598km
Katsastus 128 720km / 20.1.2009 (Münster, Saksa)
5. Määräaikaishuolto 142 884km / 2.11.2009 (Saksa, Steinfurt) Vovis Automobile
Toteutunut öljynvaihtoväli: 26 281km

13.11.2009 / 143 000km Auto luovutetaan toiselle saksalaiselle omistajalle. Auton myy valtuutettu jälleenmyyjä (Vovis Automobile, Saksa Steinfurt)

Syyskuu 2010 Auto tuodaan Suomeen Conalinin toimesta (Pietarsaari)
10.9.2010 Rekisteröintikatsastus Suomeen
29.9.2010 Ensirekisteröinti Suomeen

Huolto 151 400km / 23.9.2010 Super Auto Blomström (Pietarsaari)
 - Jakopää
 - Vesipumppu

Huolto 26.11.2010 (Haaparanta, Ruotsi)
 - Suomi-ohjelmisto laitettu

Huolto 2.12.2010 (Haaparanta, Ruotsi)
 - Jäähdytysnesteet vaihdettu
 - Termostaatti vaihdettu
 - Letkulämmitin asennettu

6. Määräaikaishuolto 158 772km / 9.12.2010 (Ruotsi, Haaparanta)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 15 888km
7. Määräaikaishuolto 183 262km / 19.11.2011 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 24 490km
8. Määräaikaishuolto 204 040km / 31.8.2012 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 20 778km
9. Määräaikaishuolto 225 505km / 25.6.2013 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 21 465km

Katsastus 22.8.2013

Huolto 234 339km / 8.10.2013 (Ruotsi, Haaparanta)
 - Vaihteistoöljyt (9 litraa)
 - Haldex-pumppu
 - Haldexin öljyt ja suodatin

10. Määräaikaishuolto 241 500km / 19.1.2014 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 15 995km
11. Määräaikaishuolto 255 998km / 31.7.2014 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 14 498km

Huolto 23.10.2014 Sercap (Keminmaa)
 - Kuljettajan etupyöränavan vetopultti uusittu

Katsastus 28.11.2014 / 266 698km

12. Määräaikaishuolto 272 172km / 6.2.2015 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 16 174km

Huolto 285 829km / 17.6.2015 (Ruotsi, Haaparanta)
 - Jakopää
 - Vesipumppu
 - Molemmat nokka-akselien hihnapyörät
 - Pyöränlaakerit taakse molemmille puolille

13. Määräaikaishuolto 286 536km / 3.7.2015 DIY (Kemi)
 - Lisäksi: Takaiskarit vaihdettu
Toteutunut öljynvaihtoväli: 14 364km

Katsastus 11.12.2015

14. Määräaikaishuolto 300 483km / 23.12.2015 DIY (Kemi)
 - Lisäksi: Etuiskarit, takajarrulevyt, jarrupalat taakse sekä kengät
Toteutunut öljynvaihtoväli: 13 947km

15. Määräaikaishuolto 312 574km / 19.5.2016km DIY (Kemi)
 - Lisäksi: Ilmastointihuolto
Toteutunut öljynvaihtoväli: 12 091km
16. Määräaikaishuolto 330 000km / 26.12.2016 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 17 426km

Huolto noin 337 000km / 13.3.2017 (Ruotsi, Haaparanta)
 - Pyöränlaakerit taakse molemmille puolille

Huolto 342 545km / 27.6.2017 (Ruotsi, Haaparanta)
 - Vaihteistoöljyt vaihdettu (9 litraa)

17. Määräaikaishuolto 346 000km / 20.9.2017 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 16 000km
Katsastus 349 575km / 5.12.2017
18. Määräaikaishuolto 362 000km / 3.7.2018 DIY (Kemi)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 16 000km

Huolto noin 365 000km / Kesä 2018
 - Välijäähdytin vaihdettu

Katsastus 368 596km / 16.11.2018


Ostan auton 21.7.2019 / 368 800km

23.7.2019 / 369 548

  - Uusi akku (Exide EK950 95Ah/850A AGM)

Huolto 28.8.2019 / 369 961km

  - Moottoriöljyt & suodatin (Comma 0W30)
  - Moottorin ilmansuodatin
  - Raitisilmasuodatin
  - Polttoainesuodatin
  - Termostaatti vaihdettu
  - Jäähdytysnesteet vaihdettu
  - Ohjaustehostinöljyt vaihdettu huuhtelemalla

Toteutunut öljynvaihtoväli: 7 961km

Huolto 8.10.2019 / 372 362km

  - Automaattivaihteiston kunnostus
  - Öljynvaihto perään
  - Öljynvaihto kulmavaihteeseen
  - Öljynvaihto Haldexiin
  - Booriholkin vaihto
  - DEM-ohjausyksikön vaihto
  - Starttimoottorin vaihto

Huolto 2.11.2019 / 373 893km

  - Moottoriöljyt & suodatin (Comma 0W30)
  - Kaikki jarrusatulat
  - Kaikki jarrupalat
  - Kaikki jarrulevyt
  - Kaikki jarruletkut
  - Käsijarrukengät ja jouset rummun sisälle
  - Jarrunesteet
  - Calixin akkulaturin asennus
  - Ardicin poltinyksikön vaihto
  - Ardicin kiertovesipumpun vaihto
Toteutunut öljynvaihtoväli: 3 932km

Huolto 14.11.2019 / 374 870km
 - Jäähdytin uusittu
 - Ilmastoinnin kenno uusittu
 - Jäähdytysnesteet uusittu
 - Ilmastointihuolto
 - Etuiskareiden yläpäät kääntölaakereineen uusittu
 - Alatukivarsien puslat uusittu molemmin puolin
 - Alapallot uusittu molemmin puolin
 - Eteen koiranluut uusittu
 - Ohjauskulmat säädetty
 - Suuttimien ohivuotomittaus (=suuttimet hyvässä kunnossa)
 - Takaluukun kaasujouset uusittu
 - Laturin vapaakytkin uusittu
 - Apulaitehihna uusittu
 - Apulaitehihnan ohjainrulla uusittu
 - Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö uusittu
 - Uusi avain lisätty
 - Vaihteiston ohjausyksikkö päivitetty uusimpaan ohjelmistoversioon
 - Ardicin automaattikäynnistys poistettu

Huolto 22.11.2019 / 375 586km
 - Neutral Controlin ohjelmointi POIS
 - Ohjauskulmien säätö
 - Vaihteiston sopeutuksien nollaus
 - RVS-käsittely ohjaustehostimeen  (375 602km)

Huolto 5.12.2019 / 376 417km
 - Vaihteiston öljylauhduttimelle tulevien putkien O-renkaat uusittu
 - Peruutustutkan johtosarja sekä kaikki neljä anturia uusittu
 - Polttoaineen paineensäädin uusittu

Huolto 6.12.2019 / 376 528km
 - Moottoriöljyt (Teboil Diamond Diesel 5W-40)
 - Uudet ajovaloumpioiden muovit
 - Lisävalot laitettu nokalle
 - Vaihteiston sopeutusajo tehty Vidan avulla (376 669km)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 2 635km

Huolto 16.12.2019 / 377 515km
 - Haldexin paineanturi vaihdettu

Ohjelmointi 21.12.2019 / 378 209km
 - Pyörreläpät off
 - (EGR ollut pois päältä jo valmiiksi)


Huolto 15.1.2020 / 379 619km
 - DEM-ohjausyksikkö vaihdettu
 - Haldexin öljyt & suodatin

Huolto 24.3.2020 / 384 247km
 - Moottoriöljyt ja suodatin (Teboil Diamond Diesel 5W-40)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 7 830km

Huolto 27.3.2020 / 384 256km
 - Vaihteistoöljyt huuhdeltu 12L (Volvo Original öljyt)

Huolto 5.5.2020 / 388 410km
 - Raitisilmasuodatin
 - Moottorin ilmansuodatin

Huolto 21.5.2020 / 390 016km
 - Xenoneiden pesupumppu vaihdettu
 - Pumpun ja pesunestesäiliön välissä oleva tiiviste vaihdettu

Huolto 18.6.2020 / 392 469km
 - Moottoriöljyt & suodatin (Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40)
Toteutunut öljynvaihtoväli: 8 222km

Huolto 22.7.2020 / 395 656km
 - Etujouset uusittu

Uudet Continental PremiumContact 6 kumit vaihdettu alle (396 272km /29.7.2020)

Huolto 5.8.2020 / 397 363km
 - Ardicin poltinyksikkö uusittu
 - Etupuskurin kiinnike uusittu

Huolto 7.8.2020 / 397 515km
 - Jakohihnasarja
 - Vesipumppu
 - Apulaitehihna
 - Apulaitehihnan kiristin
 - Jäähdytysnesteet vaihdettu
 - Ohjauskulmat säädetty

Huolto 26.8.2020 / 399 067km
 - Pyöränlaakeri uusittu, vasen etu
 - Ohjauskulmat säädetty

Huolto 10.9.2020 / 400 100km
- Polttoainesuodatin vaihdettu
- Vaihteiston lisäjäähdytin asennettu
- Vaihteiston putkien O-renkaat ja klipsit uusittu

Huolto 19.9.2020 / 400 467km
 - Moottoriöljyt ja suodatin
Toteutunut öljynvaihtoväli: 7 998km

Talvirenkaat vaihdettu alle 2.10.2020 / 400 941km

Katsastus 8.12.2020 / 402 285km
 - K-arvo: 0,07 @ 2780rpm

Ruostesuojaus (Finikor Täysturva) 13.1.2021 / 403 000km

Huolto 19.2.2021 / 406 838km
 - Ardicin:
   - Hehkutulppa
   - Polttoainepumppu
   - Termostaatti
 - Matkustamon puhallinmoottori

Kesärenkaat vaihdettu alle (14.4.2021 / 407 092km)

Huolto 18.4.2021 / 407 845km
 - Moottoriöljyt & suodatin
Toteutunut öljynvaihtoväli: 7 378km

Huolto 30.4.2021 / 408 012km
 - A-pilarin verhoilupaneeli vaihdettu uuteen (vanha repsotti tyypillisesti)

Huolto 28.5.2021 / 410 256km
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Nahkapenkit käsitelty (toinen käsittely tehty 30.5.2021)

Auton pesut:
- 18.11.2019 / 375 542km
- 20.11.2019 / 375 559km
- 24.11.2019 / 375 996km
- 5.12.2019 / 376 444km
- 7.12.2019 / 376 767km
- 12.12.2019 / 377 398km
- 13.12.2019 / 377 425km
- 16.12.2019 / 377 446km
- 16.12.2019 / 377 523km
- 18.12.2019 / 377 559km
- 20.12.2019 / 377 890km
- 21.12.2019 / 378 285km
- 22.12.2019 / 378 817km
- 1.1.2020 / 378 928km
- 3.1.2020 / 379 260km
- 9.1.2020 / 379 497km
- 14.1.2020 / 379 584km
- 17.1.2020 / 379 648km
- 17.1.2020 / 379 673km
- 18.1.2020 / 380 220km
- 19.1.2020 / 380 398km
- 21.1.2020 / 380 525km
- 22.1.2020 / 380 541km (alusta huuhdeltu myös)
- 24.1.2020 / 380 585km
- 3.2.2020 / 381 662km (alusta huuhdeltu myös)
- 12.2.2020 / 383 374km alusta huuhdeltu
- 12.2.2020 / 383 382km
- 6.3.2020 / 383 443km
- 7.3.2020 / 383 691km
- 13.3.2020 / 384 092km
- 14.3.2020 / 384 218km
- 21.3.2020 / 384 244km
- 27.3.2020 / 384 262km alusta huuhdeltu
- 27.3.2020 / 384 457km
- 29.3.2020 / 384 545km
- 30.3.2020 / 384 625km
- 2.4.2020 / 384 719km
- 4.4.2020 / 384 751km
- 8.4.2020 / 384 945km
- 9.4.2020 / 384 990km
- 9.4.2020 / 385 100km alusta huuhdeltu
- 10.4.2020 / 385 236km
- 17.4.2020 / 385 517km
- 22.4.2020 / 387 237km
- 23.4.2020 / 387 483km alusta huuhdeltu
- 26.4.2020 / 388 167km
- 1.5.2020 / 388 403km
- 6.5.2020 / 388 601km
- 10.5.2020 / 389 391km
- 13.5.2020 / 389 413km
- 21.5.2020 / 389 999km
- 21.5.2020 / 390 028km alusta huuhdeltu
- 26.5.2020 / 390 469km
- 31.5.2020 / 390 698km
- 2.6.2020 / 390 745km
- 5.6.2020 / 390 822km
- 10.6.2020 / 391 142km alusta huuhdeltu
- 11.6.2020 / 391 270km
- 12.6.2020 / 391 289km
- 14.6.2020 / 391 834km
- 15.6.2020 / 391 846km
- 17.6.2020 / 392 358km
- 19.6.2020 / 392 675km
- 22.6.2020 / 393 357km
- 24.6.2020 / 393 776km
- 27.6.2020 / 394 103km
- 27.6.2020 / 394 332km
- 3.7.2020 / 394 913km
- 12.7.2020 / 395 159km
- 17.7.2020 / 395 391km
- 23.7.2020 / 395 614km
- 25.7.2020 / 395 946km
- 31.7.2020 / 396 866km
- 3.8.2020 / 397 342km
- 5.8.2020 / 397 370km
- 8.8.2020 / 397 587km
- 9.8.2020 / 398 113km
- 14.8.2020 / 398 496km
- 19.8.2020 / 398 684km
- 20.8.2020 / 398 821km
- 20.8.2020 / 398 911km
- 27.8.2020 / 399 430km
- 1.9.2020 / 399 790km
- 1.9.2020 / 400 063km
- 11.9.2020 / 400 284km
- 18.9.2020 / 400 390km
- 22.9.2020 / 400 839km
- 2.10.2020 / 401 019km
- 4.10.2020 / 401 351km
- 16.10.2020 / 401 363km
- 17.10.2020 / 401 547km
- 7.11.2020 / 401 992km (alusta huuhdeltu myös)
- 9.11.2020 / 402 233km
- 9.12.2020 / 402 574km
- 10.12.2020 / 402 782km
- 21.1.2021 / 405 644km
- 14.2.2021/ 406 276km
- 14.2.2021 / 406 819km
- 14.4.2021 / 406 996km
- 15.4.2021 / 407 338km
- 16.4.2021 / 407 594km
- 18.4.2021 / 407 839km
- 20.4.2021 / 407 907km
- 21.4.2021 / 408 006km
- 30.4.2021 / 408 263km
- 2.5.2021 / 408 373km
- 11.5.2021 / 408 622km
- 13.5.2021 / 409 026km
- 13.5.2021 / 409 041km
- 16.5.2021 / 409 555km
- 22.5.2021 / 409 690km
- 25.5.2021 / 410 162km
- 28.5.2021 / 410 250km
- 29.5.2021 / 410 425km
- 30.5.2021 / 410 847km
- 2.6.2021 / 410 862km
- 8.6.2021 / 411 440km
- 9.6.2021 / 411 596km
- 14.6.2021 / 411 806km
« Viimeksi muokattu: 14.06.2021, 02:49:19 kirjoittanut tuomaril »

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #1 : 28.07.2019, 08:10:57 »
Elä suotta hätäile sen startin kanssa. Edellinen -05 mallinen V70 käynnisty huonosti koko sen ajan mitä se oli mulla. Välillä kuulosti että ois lähteny herkemmin mutta yleensä aina palattiin laiskaan starttiin. Uusin akun kun herjaili ja startin kun eräs aamu ei tuumannukkaan pihassa mitään.

Ja starttaili vaan laiskasti, joten en jaksanu vaivata päätä  8)

Vaan onnea ostoksesta!!
V70 2.4D -08

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #2 : 28.07.2019, 09:19:59 »
Komean pelin löysit! Mukava saada foorumille lisää näitä XC70:siä. Menee ehdottomasti seurantaan!

Poissa Ansoni

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #3 : 28.07.2019, 12:44:00 »
Nää näyttää omaan silmään kans koko ajan vaa paremmilta.

Hieno että näitä myös tulee tänne foorumillekin jatkuvasti lisää. Täytyy myös seurailla tätäkin  O0
XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #4 : 05.08.2019, 16:06:25 »
Reilu viikko sitten tämä sai vähän ensihuoltoa osakseen. Vaihtoon meni moottoriöljyt, öljysuodatin, raitisilmasuodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin. Ohjaustehostimen nesteet oli kuravettä, joten nekin meni vaihtoon. Jäähdytysnesteiden virkaa toimitti erittäin vesipitoisen näköiset nesteet, joten nekin meni vaihtoon. Nyt on sisässä asialliset vihreät. OBD:n kautta tietoja tutkiessa tuli havaittua, että moottori kävi lievästi alilämpöisenä, joten termostaatti uusittiin kanssa. Uusi starttikin tuli ostettua tuota huoltorupeamaa varten, mutta väärän startin olivat työntäneet käteeni Biltemasta.  :D Motonetistä hain nyt oikean startin, menee vaihtoon sitten samalla kun laatikko remontoidaan kuukauden loppupuolella. Yatour tuli myös laitettua radion taakse, niin voi kuunnella omia poppeja. 8)

Tuo "aivastaen" starttaus alkaa paikallistua starttiviaksi, mutta se varmistuu vasta sitten kun on se uusi startti paikallaan.

Sisusta tuli kissasaippuoitua, niin on nyt hiukan siistimpi. On tuo kyllä ylipäänsä melkein 400 tonnia ajetuksi erittäin siistin näköinen.

Tuli huomattua, että takapää täristää 130-140km/h nopeuksissa ja tutkiessani sitten huomasin, että kuljettajan puolen takarengas oli kokonaan vailla painoja, liekö sitten lentäneet tiehensä, kun kaikissa muissa renkaissa oli suhteellisen tuoreet painot. Tuli kuitenkin äsken käytyä rengasliikkeessä tasapainottamassa tuo yksi rengas ja oli siinä kuulemma heittoa hiukan. Ainakin 100km/h nopeus tuntui menevän nyt paljon rauhallisemmin ilman värinöitä, saas nähdä mitä auto tuumaa kun menee hiukan kovempaa. Jos tämän auton tärinät poistuvat pelkällä renkaan tasapainotuksella, niin halvalla kyllä selviän. Nimimerkillä "tottunut vaihtelemaan vetareita ja muita kalliita osia tärinöiden takia..." :2funny:

Jarrut tulee varmaan uusittua kanssa kokonaisuudessaan jarruletkuista eteenpäin. Ei viitsi odotella, että koska noi alkuperäiset jarrusatulat alkaa jumittamaan. Helpommalla selviää, kun laittaa kerralla kaikki uusiksi. Jarrunesteitäkään ei ole varmaan ikinä vaihdettu. :D Käsijarru tuntuu pitävän vain toiselta puolelta, luojan kiitos, että näiden nelivetojen jarruja ei useimmiten testata rullilla. :2funny:

Ardicin toimivuutta tuli myös testattua, ensimmäisellä yrityksellä lämmitin sammui toimintasavujen kera. Toisella kerralla jäi päälle ja tuntuu toimivan nyt ihan ok, mutta lämmitin pitää tälläistä ääntä...? Veikkauksia mikä tuon aiheuttaa? :idiot2:

Tuli myös tilattua CFE Plussa, niin saa ajotietokoneeseen ahtopainetta, öljyiden lämpötilaa ja muuta mukavaa informaatiota.
 
Mitäs muuta...niin, etuiskareiden yläpäät pitää uusia, kun toinen on hiukan pompannut. Kyllähän tästäkin autosta tekemistä löytyy, kun tavoitteena on kuitenkin, että auto olisi kaikinpuolin luotettavassa kunnossa, ja itse olen erittäin tarkka näiden romujen suhteen. Mutta on tämä auto kyllä lähtökohdiltaan varsin hyvässä asemassa. Toistaiseksi siis olen tyytyväinen ostokseen! :)


Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1941
  • Näillä mennään
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #5 : 05.08.2019, 19:46:53 »
Puhallin moottori taitaa olla tiensä päässä kun videota kuunteli.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo XC90 D5-08:käyttis
Volvo S80 D3-11:käyttis

Poissa tuoppimän

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #6 : 06.08.2019, 10:09:12 »
Kiinnostusta ja välillä tekemistä

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #7 : 07.08.2019, 12:27:47 »
Jostain erehdyin lukemaan, että puhallinmoottoria ei saisi enää erikseen tai jotain? :idiot2: Jos tuon Ardicin kerran joutuu ottamaan pöydälle, niin lienee fiksua uusia sinne samalla sitten kaikki kuluvat osat. Eli mitäs kaikkea sinne kannattaa ostaa? :D

Tuli myös huomattua, että talvirenkaat ovat ihan finaalissa. Nykyiset olivat muistaakseni 215/60/17 kokoa. Kysymys kuuluukin, että kuinka isot kumit noille vanteille kehtaa hankkia, ilman että tulee ongelmia? Ajatuksena olisi siis, että laittaisi mahdollisimman paksut kumit ja saisi auton maavaraa nostettua entisestään. ::)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4478
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #8 : 07.08.2019, 12:59:18 »
Ei tuo vielä pahalta kuulostanut, poltinyksikkö 300 volvolla ja 400 vaihdettuna talvitarjouksessa. Itse vaihdatin kun rupesi sirkkeliltä kuulostamaan(mut ens kerralla vaihdan itse kun rikkoivat ohjausboksin samalla). Olis varmaan toiminut vielä pitkään. Mut kannattaa katsoa että jäähdytysnestettä ei huku ja vaihtaa vesipumppu ajoissa niin runko kestää pidempään. Vesipumpun (ja hehkun) voi vaihtaa purkamatta autoa.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2019, 13:07:57 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #9 : 07.08.2019, 13:04:00 »
Ihanan halpaa... :D Jatkellaan tyhmien kysymistä, mitkä osat käytännössä vaihtuu jos tuon poltinyksikön vaihtaa? Toisin sanoen, jos ostaa tuon poltinyksikön ja vesipumpun siihen kylkeen, niin onko vielä jotain mitä kannattaisi uusia?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4478
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #10 : 07.08.2019, 13:09:12 »
Ihanan halpaa... :D Jatkellaan tyhmien kysymistä, mitkä osat käytännössä vaihtuu jos tuon poltinyksikön vaihtaa? Toisin sanoen, jos ostaa tuon poltinyksikön ja vesipumpun siihen kylkeen, niin onko vielä jotain mitä kannattaisi uusia?

Poltinyksikössä vaihtuu ne liikkuvat osat pöntön sisällä ja paloputki, eli puhallin, turbulaattori, kaikki sisuskalut paitsi johtosarjassa kiinni olevat anturit muistaakseni.

Itse näen niin että ardicissa on vain lämmönvaihdin, poltinyksikkö, johtosarja, ohjausboksi vesipumppu ja polttoainepumppu erillisiä osia.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2019, 13:10:49 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1941
  • Näillä mennään
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #11 : 07.08.2019, 14:16:42 »
Motonetista saa pumpun halvalla ja poltin yksikössä tulee puhallin moottori, tubulaattori, poltin putki ja suutin. en oo ikinä joutunu vesipumppu vielä vaihtamaan. Jos pumpussa on vielä kuoret ehjät niin oon jättänyt vanhan. Tolla poltinyksiköllä ja putsauksella pääsee jo pitkälle.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo XC90 D5-08:käyttis
Volvo S80 D3-11:käyttis

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #12 : 18.08.2019, 10:22:53 »
Aloitusviestiin päivitetty omistusaikanani suoritetyt huoltotoimenpiteet. Vielä 1,5 viikkoa, niin saa tuon vaihteiston kuntoon (toivottavasti) AutoGearin toimesta. 3.9 auto menee Debiliin, jossa vaihdetaan etuiskareiden yläpäät, säädetään ohjauskulmat ja tehdään kaikkea muuta mukavaa pientä. 5.9 auto menee Biliaan, jossa autosta poistetaan Neutral Control sekä autoon naitetaan uusi avain, liian kuumottavaa elää vain yhden avaimen varassa. ::)

Pyritään nyt hoitamaan auto pikaisella aikataululla kaikinpuolin kuntoon, niin ei tarvitse kokoajan olla murehtimassa... :2funny:

Erikoisrekisterihakemus tuli myös laitettua menemään tämän auton puolesta, niin saa tuon oman nimikkorekkarin vanhasta V70:stä tähän.

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #13 : 28.08.2019, 15:08:50 »
Auto on tällä hetkellä AutoGearin (toivottavasti hellässä) huomassa. Vaihteisto hoidetaan kuntoon, samalla vaihdetaan uusi startti, booriholkki sekä vaihdetaan öljyt kulmavaihteeseen, perään sekä Haldexiin. Perjantaihin mennessä toivottavasti kärry on taas nipussa, niin lähden "sisäänajamaan" nuo osat heittämällä viikonloppureissun Espoosta Napapiirille ja takaisin. :2funny:

Uudet jarruosat tuli myös tilattua tähän. Joka nurkkaan jarruletkut, levyt, palat ja satulat. Volvolta hain alkuperäiset käsijarrunkengät sekä Ardicin poltinyksikön myös.

« Viimeksi muokattu: 28.08.2019, 15:10:48 kirjoittanut tuomaril »

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #14 : 31.08.2019, 01:00:36 »
Eihän se sit mennytkään ihan nappiin. :tickedoff: Vaihteiston olivat saaneet nippuun, mutta (käsittääkseni) koeajolle lähtiessä auto ei ollut startannut ollenkaan, ilmeisesti jonkin sortin maadoitusvian takia. Olivat sitten saaneet auton kuitenkin käyntiin jotenkin, mutta nyt auton sähköt ovat totaallisen sekaisin ja lähes jokaisesta ohjausyksiköstä miljoona eri vikaa. :facepalm: Hanurista tälläinen, koska vein auton kuitenkin täysin toimivana tuonne. Toivottavasti saavat ensi viikon aikana kuntoon tuon. Samalla olivat bonganneet, että yksi vetari on väljä. Vaihtavat varmaan sen myös, kun auto nyt heille jäi sattuneesta syystä.

 

Autoracing  KL-varaosat