Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1215 : 09.04.2015, 21:07:00 »
Vai tekisikö momentinmuunnin sen lisä alaväännön?
Konettahan ei ollut dynotettu kampuran päästä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1216 : 09.04.2015, 21:13:12 »
Kuulostaahan se mukavalta selitykseltä että voimalla olisi särkynyt, en vaan oikein sulata sitä vakioraudalla.

Eikös tuota ole joka toisessa viestissä ollut juttua että millä kierrosalueella milloinkin naulaa ja kuinka pahasti? Joskus jopa punalohkon rajat tulee vastaan nakutuksen keston suhteen. Ei se yksittäinen kilahdus mitään hajota, vaan mitäs jos se toistuu päivittäisessä ajossa riittävän monesti? ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1217 : 09.04.2015, 21:21:24 »
Wiinalla voi olla liikaa ennakkoa ja nakutusta ei kuulu. Sylinteripaineet nousee kattoon, vääntö laskee. Omat kokemukset vakiokierrosnopeudella on tuonut tämän todella selkeästi esiin. Skoopilla katseltu nakuanturin signaalia ja mitään poikkeavaa ei näy. Siis näitä testejä olen ajanut itse jarrupenkissä. Mutta kun asia on NIBMHS, niin sen voi jättää huomioimatta koska lohkon jämien ylitseajaminen on niin  8)
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1218 : 09.04.2015, 21:31:37 »


Kuvassa on rekonstruktio miten lohko on hajonnut, sillä aika varmasti sain maantieltä kaikki palaset talteen ja lisää löytyi moottorin korvakon sisältä.

Yksittäinen palanen on toiselta puolelta lohkoa, eli lohko molemmin puolin halki ja jopa sylinteriputken alapäästä puuttuu palanen.



Tästä hahmottaa reiän koon aika hyvin.

Kiertokanki on tuhonnut männän helman täysin sen perusteella mitä mitä peilillä pystyi näkemään männän pohjaa. Männäntappi on jokun limpun edessä, sillä kone on nyt jumissa. Ja jos oikein näin peilin avulla, mäntä on pyörähtänyt ~90 astetta!  :o

Öljypohja on säpäleinä yms. eli tuho on ollut moottorille aikas totaalinen.

+ millä kierrosluvulla :)

Hajosi aika tarkasti suurimman väännön kohdalla, eli 3300rpm.
Lukemat ovat +400nm

Se on se säätämisen voima, kun vakio hiluilla saadaan nii paljon voimaa, että alkaa paikat pettää ihan heikkouttaan.

 :nuhtelu  :nuhtelu

Niin, minä kun en ole missään vaiheessa yrittänyt saada maksimaalista tehoa, vaan sitä sopivasti ja vääntöä pirusti siihen stall-speedin kohdalle ja siitä eteenpäin.

Täysin vakio minulla on/oli vain alakerta, eikä mikään muu. Kansikaan ei ole vakio (muokattu 100tkm sitten). Ja heti puhuin paskaa, onhan minulla täysin vakio T-nokkakin. Käytännössä down-pipe on myös vakio, vaikka se laippa sieltä kissan kohdilta puuttuukin.

Ja voisin väittää, että yhtä alhaalta ahtavia moottoreita oli kaksi (nyt enää yksi) ja kolmas joka herää muutaman sata rpm. myöhemmin.

Huomautan myös siitä, ettei kyseessä ole ihan ensimäinen "lastuttaminen" minulla.  :pomo:

Kuulostaahan se mukavalta selitykseltä että voimalla olisi särkynyt, en vaan oikein sulata sitä vakioraudalla.

Eikös tuota ole joka toisessa viestissä ollut juttua että millä kierrosalueella milloinkin naulaa ja kuinka pahasti? Joskus jopa punalohkon rajat tulee vastaan nakutuksen keston suhteen. Ei se yksittäinen kilahdus mitään hajota, vaan mitäs jos se toistuu päivittäisessä ajossa riittävän monesti? ;)

 :nuhtelu

Päivittäisessä ajossa se ei nakutanut, kaikki pingaukset ovat olleet satunnaisia ja liittyvät ajodynaamisiin tilanteisiin.

Nakutuksesta sanon sen verran, että minulla ei moottori naulaa enempää kuin 4 pingausta ja sitten se taatusti loppuu, mitä se ei virilastuilla tee, sillä minulta ei lopu suuttimet kesken tai suojamekanismit, mutta minä vain tiedän mittalaite-arsenaalistani johtuen milloin se tapahtuu.
Mitä taas tavan virittäjä ei tiedä, sillä harvalla on ajossa mukana mittalaitteita tai yhdellä säätäjällä on, mutta ne onkin rakennettu osaksi autoa.

Kaikkein pahimmillaan kone on nakuttanut 8 pingausta peräkkäin. Mutta nykyisellään niitä tulee enintään se 4kpl, mikä ei taatusti riko moottoria.

Kaikki viimeiset tapahtuneet naulaukset ovat pääsääntönä alipaine-alueella, missä harvemmin on tuhoisia voimia sylinterin sisällä.

Wiinalla voi olla liikaa ennakkoa ja nakutusta ei kuulu. Sylinteripaineet nousee kattoon, vääntö laskee. Omat kokemukset vakiokierrosnopeudella on tuonut tämän todella selkeästi esiin. Skoopilla katseltu nakuanturin signaalia ja mitään poikkeavaa ei näy. Siis näitä testejä olen ajanut itse jarrupenkissä. Mutta kun asia on NIBMHS, niin sen voi jättää huomioimatta koska lohkon jämien ylitseajaminen on niin  8)

Juurikin näin!

Tässä on se ongelma jonka kanssa painin aluksi, sillä ihan ensi hetkestä alkaen tajusin, että ennakkoa on laskettava ja pirusti. Hämmästykseni on ollut se ennakon pienuus, eikä sen suuruus.

Suurimman väännön kohdalla minulla on nyt 12,75 astetta ennakkoa ja yhtään enempää se ei siedä tai vääntö alkaa tippumaan tai kone alkaa kilahtelemaan jossakin kohdin.
Suurin absoluuttinen ennakko minulla on 31,4 astetta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1219 : 09.04.2015, 21:39:54 »
mukavia reikiä lohkossa -H- itsekin kerran maantieltä poimin kokonaisen männälaen taskuun munia lämmittämään (oli löytäessä vielä kuuma) :2funny: koominen romina siitä syntyy ja nauru vai itku ;D

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1220 : 10.04.2015, 00:09:36 »
No viimeisen totuuden näkee kun purkaa moottorin ja vaikkapa lasikuulapuhaltaa mäntien laet ja kannesta palotilat ja venttiilit. En meinannut itsekään aikanaan myöntää, että naulaukseen ne omatkin myllyt mureni kunnes sitten puhalsin osat. Karstan alta löytyi aika selkeetä infoa.

Kuitenkin aika mysteerinä pidän jos naulaukseen ei myllysi lauennut, koska kuitenkin niin lujaa tekoa nuo on ja itsekin rääkkäsin ongelmitta erästä konetta sillä pulskalla 400hepalla 7tkm radalla ja tiellä.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1221 : 10.04.2015, 00:23:27 »
240 turbon kisahistoriassa ajettiin 24 h lämä tiskissa 450 kierrosta ympäri Span rataa. Kyllä vehkeet kestää....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1222 : 10.04.2015, 02:38:41 »
No viimeisen totuuden näkee kun purkaa moottorin ja vaikkapa lasikuulapuhaltaa mäntien laet ja kannesta palotilat ja venttiilit. En meinannut itsekään aikanaan myöntää, että naulaukseen ne omatkin myllyt mureni kunnes sitten puhalsin osat. Karstan alta löytyi aika selkeetä infoa.

Ehjät sylinterit ovat melkolailla karstattomia (Wiina), vaikka yhden bensa-lastun tässä välissä säädinkin.
Mitä (taas) tähän naulaukseen tulee, niin 16-tappisen binillä (XXXX viri-lastu) testasin keväällä 2014 ja lopetin testit yhteen iltaan, sattuneesta syystä!  :-\

Kuitenkin aika mysteerinä pidän jos naulaukseen ei myllysi lauennut, koska kuitenkin niin lujaa tekoa nuo on ja itsekin rääkkäsin ongelmitta erästä konetta sillä pulskalla 400hepalla 7tkm radalla ja tiellä.

No, mietippä muita vaihtoehtoja!  ::)

Vihjeenä, yksi laatikko 2-vaihteella ja kumit lopussa vuodessa ilman tahallisa kuminpolttoa.  :juhau:
Olen tiennyt kokoajan, että mitsu ei riitä kierroksilla, joten olen keskittynyt niihin alempiin kierroksiin, mihin vakio-ahdistin kykenee tuottamaan ilmaa riittävästi rajoja hakien.

240 turbon kisahistoriassa ajettiin 24 h lämä tiskissa 450 kierrosta ympäri Span rataa. Kyllä vehkeet kestää....

200 000 km  :o

Epäilempä suuresti!   :o


Mutta jos naulaus rikkoo koneen, niin miksi ehdin ajamaan 16-tappisen lastun kokeilemisen jälkeen vielä +40tkm matkan?

Ja mikä olikaan se kummallinen muoto 530-kannessa?  ;)

Ps. katsokaa se räjähtämis-video uudelleen ja ajatuksen kanssa, niin syy selviää sieltä!



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1223 : 10.04.2015, 04:35:35 »
Aw:n särkeminen kuumilla öljyillä nyt ei kummoinen ameriikantemppu ole.
 Miltäs ne hajonneet sylinterit näyttää?

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1224 : 10.04.2015, 07:25:03 »
Et siis missään nimessä pidä säätövirhettä mahdollisena.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1225 : 10.04.2015, 10:02:37 »
Lainaus
240 turbon kisahistoriassa ajettiin 24 h lämä tiskissa 450 kierrosta ympäri Span rataa. Kyllä vehkeet kestää....

Lainaus
200 000 km  :o

Epäilempä suuresti!   :o

450kierrosta 7kilsan Spata on reilut 3000km. K-jet rulettaa!
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1226 : 10.04.2015, 10:39:27 »
Yksi kisakilometri vastaa noin 1000 km normaalikäytössä, kertoi Porschen kisainssit. K-Jetti on parasta!

Tuon kisan kooste löytyy youtubesta, olisko nuori J. Clarckson kommentoimassa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1227 : 10.04.2015, 10:50:32 »
Ihan mutuna heittäisin että tuolla moottorilla oli ajettu jo pelkän wiinakäytön aikana tennari tulipellissä enemmän kuin mainittu 3000 km, useimmat meistä ei paina kuukaudessa kaasua pohjaan niin usein kuin tuo sankari päivässä. Minulla siihen ei taida riittää edes vuosi. :idiot2:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1228 : 10.04.2015, 10:53:58 »
Ihan mutuna heittäisin että tuolla moottorilla oli ajettu jo pelkän wiinakäytön aikana tennari tulipellissä enemmän kuin mainittu 3000 km, useimmat meistä ei paina kuukaudessa kaasua pohjaan niin usein kuin tuo sankari päivässä. Minulla siihen ei taida riittää edes vuosi. :idiot2:

Hyvin todennäköisesti näin, mutta yleisessä liikenteessä tennari tulipellissä ajaminen tarkoittaa kuitenkin aivan eri asiaa kuin sama juttu radalla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1229 : 10.04.2015, 10:58:31 »

Olen tiennyt kokoajan, että mitsu ei riitä kierroksilla, joten olen keskittynyt niihin alempiin kierroksiin, mihin vakio-ahdistin kykenee tuottamaan ilmaa riittävästi rajoja hakien.

Ps. katsokaa se räjähtämis-video uudelleen ja ajatuksen kanssa, niin syy selviää sieltä!



Tämän koneen olisi siis pitänyt räjähtää samalla tavalla, vajaakaasulla liikennevaloista lähdettäessä.

Kummasti ko kone kesti vielä samalla alakeralla noin 400 hv ja 600 nm väännötkin (STD osilla).

Vakioporauksella oleva vinokone ei hajoa näihin vääntöihin.

Syytä konerikkoon ei Erkkikään löydä videosta. Syy saattaa toki löytyä vielä ihan mistä vaan.

Muutama arvaus:
* nakutus -> mäntä pettänyt ja kanki kyljestä ulos kuten yhdestä kuvasta näkee
* nestepuristus -> naku -> suuttimet selälleen -> kanki mutkalle
* imuvuoto - > seos laihalle ko sylinterissä
* voiteluongelma / lämpö -> männäntappi leikannut kiinni
* hetki sitten koneeseen tehty lisäainekäsittely
* etanolipitoisuus öljyssä -> voiteluongelma
* väärästä paikasta hinkattu lastu -> nakutus / seos suhde
* kankien aikaisempi rasitus nakusta
* räjähtäneen pytyn tulpassa sulamisjälki



 

Proturbo  Autodiagnoosi