Carcom Oy  Ateho

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1350 : 22.04.2015, 22:37:03 »
Sillä erolla, että saappaassa syttykasetti osaa haistella palamisen ja nakutuksen?
Juu, tunnistustapahan on varsin eri, ja EZK+LH ei osaa korjata seosta yhteen pyttyyn kuten Trionic, mutta sytkäsäätö on (kuten tiedät) pyttykohtainen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1351 : 23.04.2015, 06:35:07 »
No monesta asiasta sinua voi kenties syyttää, mutta ei kyllä itsetunnon tai itseluottamuksen puutteesta, totta! :D

 ;D

Tässä vaiheessa tiedän jo itse mikä ja kuka olen ja mihin kykenen ja mihin en.   ::) :crazy2:
Tiedän myös senkin, että opin joka päivä jotakin uutta, kuten tässä tapahtumassakin opin uusia asioita.
Kuten sen, että wiina on pirullinen aine myös moottorissa, eikä pelkästään kuskissa.   :buck2:

Mutta palaisin hieman tuohon Kari Grandin juttuun, sillä varsin pitkässä (tyylillesi uskollisella!) vastauksessa mielestäni ohitit erään tärkeän havainnon:

Yhdellä tai kahdella lauseella on vaikea vastata kovinkaan tyhjentävästi yhtikäs mihinkään.
Ja vastasin kiireessä ennen lähtöäni "kuutamo"-keikalle. Paikkaan sitä nyt hitusen.  ;) :D

Tarkoitan siis, että minusta voisi olla aivan mahdollista, että mittareista ja niiden tarkasta seurannasta huolimatta et näe ihan kaikkea tai jopa näet jotain väärin? Etkä kuitenkaan näe sylinterin tarkkuudella asioita. Tällä tarkkuudella ei normaalisti liene merkitystä, mutta kun ihan omienkin sanojesi mukaan haet niitä rajoja ja säädät konetta saatanallisella tarkkuudella, tällöin yksittäisellä pytyllä voikin olla merkitystä. Varsinkin kun kone on jo vanha ja kulunut eikä pytyt ole identtisiä. Mutta säätäminen ja mittaaminen kuitenkin tapahtuu sillä oletuksella, että ne ovat identtisiä.

Nakutuksen näkee kyllä, vaikeus on paikantaa mikä sylinteri (tai ei oikeastaan), mutta koska sylinterikohtaista seoksen säätöä ei ole, ei asialle voi tehdä muuta kuin mennä huonoimman mukaan. Eli säädöt ovat heikoimman lenkin mukaan.

EZK näkee mikä sylinteri nakuttaa, ensimmäinen toinen vaiko kolmas jne. Toisaalta sillä ei ole merkitystä, jos tietää, että se on joka neljäs tai kaksi neljästä peräkkkäin jne. mutta toisaalta tieto mikä pytty se on, on merkityksetön, sillä sitä ei voi sylinterikohtaisesti säätää karttojen puolesta, vaan varo-mekanismit tekevät sen kun raja on ylitetty.

Opettelen tässä juurikin sitä, mihin winokone wiinalla kykenee ja mihin ei ja nyt se on selvillä aikas "hyvin". :facepalm:
Lisäksi tämä kaikki on pitkällinen opintomatka siihen, millainen LH/EZK todella on ja mihin se kykenee. Eikä näihin vanhoihin "tietoihin" nojaamista, kuten se, ettei IMMua käytetä yli 3500rpm tai samaten, että lambda ei ole käytössä 3000rpm jälkeen jne. En viitsi edes jatkaa tätä, sillä noita juttuja oli museossa ihan itkuksi asti.

Säätäminen ja mittaaminen ei koskaan minulla perustu oletuksiin, vaan havaintoihin ja niistä tehtäviin päätelmiin.
Jos mittaus ei vastaa päätelmää, sitten etsitään, miksi näin ei ole. Mittaustarkkuudesta voimme tietysti keskustella, mutta veikkaampa, että se on aika merkityksetöntä promillien jälkeen lopultakin.

Olettaminen on kaikkien munausten äiti!

"Seokset aina yli stoikan"?   Ja mitä enemmän kenkää, sen paksummat sopat.
Sopat nasahtavat sopivan paksulle vain kiihdytettäessä ja muutoin palataan stoikkaan aina kun kuormitus stabiloituu riittävästi.
Olikohan se minulla 180km/h nopeuteen asti, missä stoikkaan palataan kuorman puolesta aina kun kiihdytystä ei havaita ja saa olla melkoinen ylämäki, että stoikasta tiputaan ulos ilman nakurikastusta.

Wiinalla ei päde sama kuin bensiinillä, wiinasta palotuotteet ovat pääsääntönä vesihöyry ja hiilidioksidi. Kyllä tuo pyttyjen sisäinen mönjä on kotoisin voiteluaineesta, sillä se liukenee "brake cleaneriin" paljon paremmin kuin imusarjoissa olevat hartsi-jäänteet vielä palotilankin läpikäyneenä.

Imusarjojen jäämät ovat kertyneet suhteelisen pitkässä juoksussa, eli mitähän siitä nyt olisi kun wiinaa aloin tankata?
+100tkm, tosin joulukuussa käytetty bensatankillinen luultavasti poisti osan mönjästä.

Voi olla, että tuolla slerban mainitsemalla aineella on osasyynsä tapahtuneeseen, sillä olisin vaihtanut öljyt (taas) pamahdusta seuranneena päivänä mutta pamaus teki sen, että ölpät vaihdetaan seuraavaan moottoriin.  :'(

Toisaalta kaikki voi olla seurausta siitä, että konetta oli kiusattu riittävästi ja tunnit tulivat täyteen. Tai voivat olla olematta, tiedä tästä.
Karstan määrä oli minullekkin yllätys ja ISO sellainen, joten sen syytä hämmästelen tässä.


Tässä voisi todeta tästä säätö-projektista laulun sanoin;

Annoit sille pikku-sormen! Se vei koko käden!

Vuosikin sattuu katiskaan oikein hyvin!   :2funny: :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8978
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1352 : 23.04.2015, 11:48:24 »
Sopat nasahtavat sopivan paksulle vain kiihdytettäessä ja muutoin palataan stoikkaan aina kun kuormitus stabiloituu riittävästi.

Niin, milloinkas ne hiilet vähenevät pytystä jos vapaata happea ei ole koskaan.

Taloudellisuus tässä ei tainnut ollakaan erityisenä tavoitteena, mutta yleensähän tasavauhtia kruisailuun sopat säädetään hiukan laihan puolelle kulutuksen pienentämiseksi.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1353 : 23.04.2015, 12:03:15 »
Taloudellisuus tässä ei tainnut ollakaan erityisenä tavoitteena, mutta yleensähän tasavauhtia kruisailuun sopat säädetään hiukan laihan puolelle kulutuksen pienentämiseksi.

Se vaan on LH:n kanssa vähän hankalampi juttu, se kun tarraa lambda-arvoon 1 kuin purkka tukkaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1354 : 23.04.2015, 16:49:14 »
Niin, milloinkas ne hiilet vähenevät pytystä jos vapaata happea ei ole koskaan.

Taloudellisuus tässä ei tainnut ollakaan erityisenä tavoitteena, mutta yleensähän tasavauhtia kruisailuun sopat säädetään hiukan laihan puolelle kulutuksen pienentämiseksi.

Happea on jo etanolissa itsessään. Kaava antaa vihjeitä palamis-asiasta aikas paljon C2H5OH.
Hiiliatomit ovat wiinassa erittäin voimakkaassa paitsiossa.

http://www11.edu.fi/etalukionkursseja/kemia1/test.php?300

Toki siellä on hiilipitoisempia hiilivetyjä läsnä, mutta nekin ovat voimakkaassa paitsiossa.

Nyky katiskat ovat nimellisesti stoikassa aina keveiden kuormien kohdalla, joten laihaseoksella ei ole voinut kikkailla vuosiin päästömääräysten vuoksi.
Kyllähän se LH mahdollistaa laihallakin ajamisen, mutta paremman tuloksen saa käytännössä säätämällä kartat paremmin ja sen samperin PID-säätimen.

Hoikalla ajamista on kokeiltu, mutta siitä luovuin (viime keväänä?) ihan siksi, että pitäisi mennä niin pirun hoikalla, että siitä saisi jotain järkevää tulosta. Liikaa riskejä kapeakaista lambdalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8978
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1355 : 23.04.2015, 18:03:49 »
Happea on jo etanolissa itsessään. Kaava antaa vihjeitä palamis-asiasta aikas paljon C2H5OH.

Miten tämä liittyy siihen, onko seos stoikiometrinen tai ei?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1356 : 23.04.2015, 18:44:04 »
Miten tämä liittyy siihen, onko seos stoikiometrinen tai ei?
Wiinan kaava kertoo jo itsessään palamistuotteista aikas paljon. Koska monimutkaisempia hiilivetyjä ei etanolissa ole merkittävästi, sen sisältämä hiili yhtyy happeen aina sitä tavatessaan.

Ja vaikkei wiina palaisikaan stoikassa siitä tulee nokea erittäin vähän, sen huomasi pakoputken päästä, johon kertyi nokea vasta sitten kun tankkasin bensiiniä.
Stoikassahan se levinneessä koneessa on kuitenkin palanut +90% ajasta, joten karstoittumat eivät ole polttoaineesta kotoisin. Koska se vaan ei ole mahdollista etanolilla. Muut polttoaineen komponentit voivat sitä tuottaa jossain määrin, niistä en osaa sanoa mitään, koska täsmällistä tietoa ei ole.
Moottorijarrutuksessa koneeseen syötetään pelkkää ilmaa, joten etanolin osittaisenkin hapettumisen tulokset katoavat samoin tein, sillä niiden reaktiokynnyslämpötilat hapen kanssa ovat hyvin matalia ja niiden olomuoto on moottorin sisäissä olosuhteissa aina kaasumainen.

Tämä säätö-projekti ei kuitenkaan ole mikään kemian kurssi, joten jätän erilaiset hapettumisreaktiot omaan juttuunsa, olivat ne sitten nitraatti-yhdisteiden tai primääristen alkoholien.

Mutta onko tässä kysymys siitä, tuottiko RE85 moottorin karstoittumat, vaiko jokin muu?
Vastaus on, etanoli-komponentti ei sitä ainakaan tehnyt, eikä muiden komponenttien osuus ole niin suuri, että ne olisivat voineet millään tavoin aikaansaada moisen kertymän, jolloin Occamin-partaveitsellä leikatessa vastaus on voiteluaine.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1357 : 23.04.2015, 18:55:02 »
Annan ääneni myöskin öljy karstalle... viina lankulla ku ajo nii 10tkm kohilla otin kannen irti ja palotilat, männän laet ja pakokanavat oli todella puhtaat. Konellla oli kuitenkin takana jo 430tkm ennen kannen irrotusta... tuo 10tkm oli RE85:lla ajettu  :pomo:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1358 : 23.04.2015, 19:10:53 »
Hetkinen, mitenkäs ahdin? Sitähän on kiusattu vähintään riittävän paljon.

Jos sitäkautta on ölijyä jonkinverran tullut, oletko varma ettei välijäähdytin ole oljyinen?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1359 : 23.04.2015, 19:18:19 »
Taaai sitten aikanaan pakopaine ja lämpö tehneet tepposensa männänrenkaille?
Seuraavaan kokoonpanoon hengitys kuntoon ja hyvä tulloo  O0

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1360 : 23.04.2015, 20:32:01 »
Erään hieman rajumman viinakoneen (2.0 16v Cosworth) sisuskaluja itse käpistelleenä täytyy kyllä todeta että eipä se E85 tosiaan ainakaan karstoita moottoria. Osat olivat pakosarja mukaan lukien niin puhtaita että niiltä olisi voinut vaikka syödä... :D Tämä siis tietysti siinä tapauksessa että moottori on kunnossa niin mekaanisilta osiltaan kuin säädöiltäänkin.

Huohotusta kun on moottorissa kaikesta päätellen reilumman puoleisesti ollut niin sieltä lähtisin minäkin hakemaan syyllistä tuohon öljykuraan.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1361 : 23.04.2015, 22:56:03 »
Yhdellä tai kahdella lauseella on vaikea vastata kovinkaan tyhjentävästi yhtikäs mihinkään.
Ja vastasin kiireessä ennen lähtöäni "kuutamo"-keikalle. Paikkaan sitä nyt hitusen.  ;) :D

Nakutuksen näkee kyllä, vaikeus on paikantaa mikä sylinteri (tai ei oikeastaan), mutta koska sylinterikohtaista seoksen säätöä ei ole, ei asialle voi tehdä muuta kuin mennä huonoimman mukaan. Eli säädöt ovat heikoimman lenkin mukaan.

Vai kuitenkin pyttyjen "keski"arvoisen happijäämän mukaan, mikäli yhdellä anturilla mennään?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1362 : 24.04.2015, 16:03:34 »
Hetkinen, mitenkäs ahdin? Sitähän on kiusattu vähintään riittävän paljon.
Jos sitäkautta on ölijyä jonkinverran tullut, oletko varma ettei välijäähdytin ole öljyinen?

Kyllä, ahdistinta on kiusattu "kevyesti" mutta ainakaan toistaiseksi cooleri ei ole tolkuttoman öljyinen.
Tälle se näytti pois purkamisen jälkeen sisältä ja vuosiahan se on ollut jo keulalla, joten jotain sen sisällä pitääkin olla.



Vai kuitenkin pyttyjen "keski"arvoisen happijäämän mukaan, mikäli yhdellä anturilla mennään?

Tietenkin kaikkien sylinterien keskiarvolla mennään, koska sylinterikohtainen säätäminen ei ole mahdollista ja kuitenkin lambdan säätö-luuppi on isompi kuin sylinterikohtaiset erot.
Lambda-anturi kyllä näkee sylinterikohtaisetkin erot mutta sen nopeinkin reaktio on ~47ms mittainen.

Hain sitten siniseltä tiskiltä tälläiset eilen, kun ne olivat göteborgista tulleet vihdoinkin.


Vaan eipä se korvaavakaan moottori ole karstaton kun sen avasin!  :o


Tästä näkee hyvin, miten imuvirtaus käyttäytyy moottorissa.


Taaai sitten aikanaan pakopaine ja lämpö tehneet tepposensa männänrenkaille?
Seuraavaan kokoonpanoon hengitys kuntoon ja hyvä tulloo  O0

Öljy-renkaat olivat männissä mielenkiintoisen matalat!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1363 : 24.04.2015, 16:08:18 »
Vanhan lohkon lopullinen kunto on aika lohduton! :-[





Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1364 : 24.04.2015, 17:46:35 »
Tuo tuho on iha saman näköstä kun yhdessä 760 turbossa, josta osia haalin jemmaan.

Moottoriin oltiin lisätty öljyä suhteellisen paljon ja ajettu ihan niinku ennenkin kunnes alakerta mossahti ja 3 kanki sano moro. Konetta purettiin ja etittiin vikaa. Männät kaikki halki ö renkaitten alta eli kahdessa osassa eikä mitään sisuskalua voinut edes jokkis koneessa käyttää. Katalysaattori paljasti että öljyt oli turbosta lentäny mäkeen kun se oli päivän tai kaks ollu pystyssä tallin nurkassa nii putken päässä oli öljylammikko.

Öljyä oltiin lisätty 250km ennen tuhoa. Sitäennen ne oltiin vaihdettu joku 3000 km aikasemmin. Autossa oli kaikki huoltomerkinnät ja osat yms listattuna tarkasti jo kymmenien vuosien ajalta. Ja tuo oli eka kerta kun öljyä oli lisätty saatika ostettu öljynvaihto välillä.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo