RallyBaron  Samppasport

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1380 : 25.04.2015, 23:10:20 »
Oletko poistanut männänrenkaat ja tutkinut urat? Kuitenkin silmämääräsesti on lähes mahdotonta huomata murtumia sieltä ilman NDT:tä. Sillä nyt ei oikeasti ole turbomoottorissa juurikaan väliä miten renkaat liikkuu urissaan. Huohotus vain lisääntyy reilusti jos renkaat jumissa. Sama kuin sinun tapauksessa kun katkot samassa linjassa. Myös huohotusjärjestemän muutoksia monet on suositellut.


Sopituksesta en ole esittänytkään muuta kuin sen että mielestäni kuvista päätellen kone on ollut liika kuuma ja laihalla. Itse säädän sinne 0.78 nurkille isommilla ahdoilla. Osa säätää paksummalle osa laihemmalle. Kyllähän se lämpökin saa näyttämään laihalta.

Öljynvaihdoista ei tämän moottorin osilta kukaan ole mitään sanonutkaan. Otto vaan ehdotti hoonaamaan ja kiillottamaan laakerikaulat. No jos ei halua ni ei. Monet kadulla ajettavat viritetyt moottorit saavat öljynvaihdon reilusti alle 5k jaksolla, mutta ei tuo kone huonoon öljyyn kuollut. Motariajo kuitenkin haihduttaa viinan öljyn joukosta kohtuu hyvin. Joten minun koneiden max 5 varttimaili vetoa öljynvaihtoväliin ei ole tarvetta.

LH: säätämisessä arvostan kovasti saavutuksiasi. Mutta omien sanomisiesi mukaan mielestäni siinä on saavutettu vasta kohtuullinen säädettävyys. Jos LH:lla olisi hyvä säädettävyys, minä sellaisen kyllä heti laittaisin itsekkin. Toki normaali katuautoon se säädettävyys on enempi kuin riittävä. Omiin tarpeisiini se ei kykene ja siksi se ei mielestäni omaa hyvää säädettävyyttä.

Ennakko puolella on se asia mitä ihmettelen. Kiinteällä 10 asteen ennakollakin turbomoottori toimii keskimäärin hyvin. Se ei siitä sula mihinkään ja ei itseään riko. Toki tehoa saadaan enempi kierrosluku/kuorma säädöllä ja ajettavuutta huomattavasti lisää oikea-aikaisella myöhäistyksellä jolloin saadaan lämpöä herättämään ahdin. Tosin tuo 13c on väärässä paikassa sinun moottorissasi. Isommalla ahtimella tuo tuottaisi laajemman vääntöalueen, merkittävästi enemmän tehoa ja pysyisi vielä nipussa paremmin.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1381 : 25.04.2015, 23:25:58 »
Argumentoimatta tuo tuplaveen (W) käyttäminen joka välissä on mautonta ja lapsellista paskaa.

Ps. Kukaan ei ole saanut 13mm kankea pihalle vakiomitsulla. Palkinnon paikka. (?)

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1382 : 25.04.2015, 23:39:44 »
Eikos herra tuo selville noilla kuvilla syyn vaurioon, laihallahan tuo on ollut, kun kaikki sulanut.

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1383 : 25.04.2015, 23:45:45 »
Argumentoimatta tuo tuplaveen (W) Kukaan ei ole saanut 13mm kankea pihalle vakiomitsulla. Palkinnon paikka. (?)
kukaan muu ei ole suorittanut jumalallista säätämistä :idiot2:  ja räjähdyksen jälkeen todennut että kartoissa ei ainankaan ole voinu olla vikaa ??? .Kone antautui silkasta woimasta :2funny:
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1384 : 26.04.2015, 01:28:19 »
Eikos herra tuo selville noilla kuvilla syyn vaurioon, laihallahan tuo on ollut, kun kaikki sulanut.

Sulanut? Nyt joudun kyllä toteamaan että vaikka on lasit olleet jo melko tarkalleen 26 vuotta niin pääsen käymään optikolla koska ei noissa osissa näy mitään sulanutta. Palanutta kylläkin.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1385 : 26.04.2015, 11:42:35 »
Nykyautojen moottorinohjaukset kuulemma hakevat jatkuvasti nakurajaa parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi (koulussa kuultua). Siitä voisi päätellä, ettei vähäinen nakutus ole kovin vaarallista. Tosin eihän tuossakaan ole välttämättä mitään järkeä, jos paras vääntö saavutetaan usein jo ennen nakurajaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1386 : 26.04.2015, 11:47:07 »
Tosin eihän tuossakaan ole välttämättä mitään järkeä, jos paras vääntö saavutetaan usein jo ennen nakurajaa.
Näin on ilmeisesti ainakin viinalla ajaessa, mutta mitenkäs bensalla?

Ainakin vanhat kaasutinkoneet olen itse aina säätänyt ajamalla ns. "maksimiennakolle", eli kilinä kuuluu --> senverran takaisin että paras veto löytyy. Aika monessa moottorissa se paras veto on bensalla (siis nyt puhun vanhoista vaparikoneista) ollut juuri siinä nakurajan tuntumassa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1387 : 26.04.2015, 16:26:25 »
Oletko poistanut männänrenkaat ja tutkinut urat? Kuitenkin silmämääräsesti on lähes mahdotonta huomata murtumia sieltä ilman NDT:tä. Sillä nyt ei oikeasti ole turbomoottorissa juurikaan väliä miten renkaat liikkuu urissaan. Huohotus vain lisääntyy reilusti jos renkaat jumissa. Sama kuin sinun tapauksessa kun katkot samassa linjassa. Myös huohotusjärjestemän muutoksia monet on suositellut.

Huohotusjärjestelmään teen ylimääräisen öljynkeruu pöntön, joka osaa kertoa hyvissä ajoin, jos jotain alkaa tapahtumaan moottorissa.

Renkaat olen parista männästä poistanut ja tutkinut niiden kuntoa ja se mitä silmin voi havaita, näyttää täysin hyvälle.
Ainoa silmin ja tönärillä havaittava poikkeava asia on öljyrenkaan huulien mataluus (0,2mm), joka hämmentää.

Sopituksesta en ole esittänytkään muuta kuin sen että mielestäni kuvista päätellen kone on ollut liika kuuma ja laihalla. Itse säädän sinne 0.78 nurkille isommilla ahdoilla. Osa säätää paksummalle osa laihemmalle. Kyllähän se lämpökin saa näyttämään laihalta.

Lämpö on se syy, eikä sopituksen laihuus, sillä se on ollut kohdillaan jo pitkään. Sytytysennakon määrä on enemmin se kuumuutta tekevä asia ja avosandaalia unohtamatta.

Hitusen laihemmassa saa enemmän tehoa mutta vastaavasti lämpökuormat kasvamat rajusti, joten turvallisuuden vuoksi rikastin sopitusta hitusen.

Öljynvaihdoista ei tämän moottorin osilta kukaan ole mitään sanonutkaan. Otto vaan ehdotti hoonaamaan ja kiillottamaan laakerikaulat. No jos ei halua ni ei. Monet kadulla ajettavat viritetyt moottorit saavat öljynvaihdon reilusti alle 5k jaksolla, mutta ei tuo kone huonoon öljyyn kuollut. Motariajo kuitenkin haihduttaa viinan öljyn joukosta kohtuu hyvin. Joten minun koneiden max 5 varttimaili vetoa öljynvaihtoväliin ei ole tarvetta.

Minullakin se öljyn vaihto on tehty vähän siten, että heti kun öljy alkaa tummumaan, se menee vaihtoon, joten vaihtoväli on vaihdellut 5-10tkm välillä ja pisin koskaan venytetty vaihto on ollut 12tkm. Joten uskoisin, että öljyn laatu on ollut aina suhteellisen hyvä koko omistamani ajan.

LH: säätämisessä arvostan kovasti saavutuksiasi. Mutta omien sanomisiesi mukaan mielestäni siinä on saavutettu vasta kohtuullinen säädettävyys. Jos LH:lla olisi hyvä säädettävyys, minä sellaisen kyllä heti laittaisin itsekkin. Toki normaali katuautoon se säädettävyys on enempi kuin riittävä. Omiin tarpeisiini se ei kykene ja siksi se ei mielestäni omaa hyvää säädettävyyttä.

Niin, kohtuullisella säädettävyydellä tarkoitan sitä, että LH:n kanssa joutuu tyytymään kartta kerrallaan säätämiseen tatec-tyylisesti sillä säätötyökaluohjelma ei salli kuin yhtä karttaa kerrallaan seurata ja katsella mitä LH tekee. Graafisesti voi karttoja säätää (kuten olen tehnytkin) mutta suurin puute minusta on se, ettei moottorin seuraaminen realiaikasesti on hankalaa muutoin kuin se yksi kartta kerrallaan tai sitten joutuu tekemään todella mielenkiintoisen "kartan".

Toki RAM-dumppia voisi kuikuilla realaaliaikaisesti mutta sekin vaatii oman ohjelmansa.
Tosin sieltä näkisiä samaan aikaan lyhyen ja pitkän lambda-korjauksen, kuormatiedon yms. juttuja, jotka saa esille välillisesti myös sieltä koodin puolelta. Kun pitää lyhyen lambda-korjauksen pois päältä ja asettaa pitkän korjauksen resetoitumaan joka startissa, niin sitä RAM-dumppia ei tarvitse kuikuilla, vaan katselee seos-mittarin näyttöä ja tekee korjaukset sen mukaan.

LH sopii oikein hyvin pikku-vireihin mutta mihinkään oikeasti HIPO-koneeseen (+500hv) en sitä enää työntäisi. Se alkaa olla jo oikeasti sen verran paljon, ettei LH:n parametrejä ole suuniteltu enää niin pitkälle. Rajansa kaikella.
Tehokkain tuotantoauto LH:lla on +300hv V-8.

Ennakko puolella on se asia mitä ihmettelen. Kiinteällä 10 asteen ennakollakin turbomoottori toimii keskimäärin hyvin. Se ei siitä sula mihinkään ja ei itseään riko. Toki tehoa saadaan enempi kierrosluku/kuorma säädöllä ja ajettavuutta huomattavasti lisää oikea-aikaisella myöhäistyksellä jolloin saadaan lämpöä herättämään ahdin. Tosin tuo 13c on väärässä paikassa sinun moottorissasi. Isommalla ahtimella tuo tuottaisi laajemman vääntöalueen, merkittävästi enemmän tehoa ja pysyisi vielä nipussa paremmin.

Sytytysennakon myöhästäminen on tehty talviajoa varten, sillä liukkaalla on äärimmäisen *ittumaista ajaa autolla, joka menettää pidon välittömästi kaasun TK-kärkien avauduttua jäällä, kun tyhjäkäynnin kiinteä ennakko 12 astetta muuttuu kartan määräämäksi ennakoksi. Manuaalilaatikolla se menisi, mutta tomaatin kanssa sitä ollaan nesteessä.

Ahtimen herääminen oli kyllä kohdillaan katiskassani, suorastaan liiankin kanssa.

Tästä voimme olla 100% samaa mieltä, että 13C on liian pieni kaikkiaan minulla!  :D
Siksipä se vaihtuu budjetin salliessa johonkin isompaan.


Argumentoimatta tuo tuplaveen (W) käyttäminen joka välissä on mautonta ja lapsellista paskaa.

Ps. Kukaan ei ole saanut 13mm kankea pihalle vakiomitsulla. Palkinnon paikka. (?)

Ja kommenttisi suorastaan loistaa kaikin tavoin älyllisesti ja rakentavuudellaan? :facepalm:

Olet väärässä, kanki on pihalla vakio mitsulla!  :2funny:

Näin on ilmeisesti ainakin viinalla ajaessa, mutta mitenkäs bensalla?

Ainakin vanhat kaasutinkoneet olen itse aina säätänyt ajamalla ns. "maksimiennakolle", eli kilinä kuuluu --> senverran takaisin että paras veto löytyy. Aika monessa moottorissa se paras veto on bensalla (siis nyt puhun vanhoista vaparikoneista) ollut juuri siinä nakurajan tuntumassa.

Bensalla nakuraja pääsääntönä määrää missä maksimi on ja viinalla se sitten on toisinpäin. Näin ainakin kokemuksieni mukaan.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1388 : 26.04.2015, 22:17:21 »
...
 Kukaan ei ole saanut 13mm kankea pihalle vakiomitsulla. Palkinnon paikka. (?)
...
Olet väärässä, kanki on pihalla vakio mitsulla!  :2funny:
...
Meikän puolesta Hennessy XO pysyy vielä kaupan hyllyllä.  :pomo:
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1389 : 27.04.2015, 02:29:08 »
Meikän puolesta Hennessy XO pysyy vielä kaupan hyllyllä.  :pomo:

Höh! Joudun siis ostamaan seuraavan pullon itse tai pitämään jonkinlaisen luennon taas jossain, josta saan pullopalkkaa!  :2funny:






Tänään miitissä saatu lisää ehjiä osia ja W-nokka jatkoa silmällä pitäen.

Koneen pitkä korvakko (imupuoli) saatu ja myös ehjä ahdin (13C), jotta koneen voi kasata käyntikuntoon!
Kiitokset J & D !!!-H- -H- -H-

Kȕlla! menin miittiin käkättimellä, sillä reality-check on aina paikallaan ajoittan, jotta ymmärtää merikontin hyvyyden, vaikka se wanha auto onkin nykyisiin kikkareisin verrattuna!

Käkätin, kotkotin, sitruuna-patonki ja maksalaatikko toimivat erittäin tehokkaasti nyky-autojen reality-check kulkineina, jotta totuus tulee mieleentm edes ajoittain. Kuluttaahan se kontti sitä wiinaa enemmän kuin mikään noista, mutta maksan mielelläni sen polttoaineen hintaeron erinäisistä syistä hiljaisuudessa ja monessakin muussa asiassa!



Ajoin eilen myös Helsinki High-Riders editionia omista lastuistani hitusen isommalla ahdistimella ja VX3 nokalla ja kyllähän se hymy nousi huulille nopeasti kun kaasupoljinta painoi edes puoleen väliin, sillä veto oli niin mellevää tuolla "paskalla" syttykartallani lopultakin!  :3/4 jättää sen:

Jotain sanomista kartoissa on sytyn puolella siinä 2-3trpm välillä, mutta epäselväksi jää se, kummalla puolelle optimia se on, (+/-) kaukana se kuitenkaan ei ole, vaan puhutaan asteista tai niiden osista. :juhau:

Wammaista kytkinjalkaani (murskaantunut) tosin se jäykkä kytkin hitusen häiritsi, mutta se vedon nöyryys ja riittävyys ahtojen rajoissa oli äärimmäisen mukavaa kokea (taas)! :nälkä:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1390 : 27.04.2015, 14:43:58 »
Tätä topiccia lukiessa ei voi todeta kun
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1391 : 27.04.2015, 14:53:03 »
Tätä topiccia lukiessa ei voi todeta kun
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Avaatko viestiäsi hitusen?  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1392 : 27.04.2015, 15:01:28 »
Avaatko viestiäsi hitusen?  :hello:

On tää sellasta säätöä™ ja wääntöä suuntaan jos toiseenkin että eipä tähän lisättävää. En kyllä muista että foorumin historiassa ois ennen näin laaja-alaista wääntöä käyty. Heikompia hirvittäis..

Nothing personal. Jatkakaa
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1393 : 27.04.2015, 15:13:51 »
On tää sellasta säätöä™ ja wääntöä suuntaan jos toiseenkin että eipä tähän lisättävää. En kyllä muista että foorumin historiassa ois ennen näin laaja-alaista wääntöä käyty. Heikompia hirvittäis..

Nothing personal. Jatkakaa

Kyllähän tämä vetää vertoja vain litran tuhannella vuotavalle öljynpaluulle, nelosella ylämäessä sutivalle sianpäälle, reikiä poraamalla kevennettyihin kiertokankiin ja etupään vaijerijousituksellekin. Kaikki tosiaan olleet Foorumin esiversioiden historiaa. Tämä pääsee ensimmäisenä ns Hall Of Fameen tästä foorumista.

...myös ehjä ahdin (13C), jotta koneen voi kasata käyntikuntoon!

Meinasit siis tuhota seuraavankin koneen noilla pakopaineilla.

Ajoin eilen myös Helsinki High-Riders editionia omista lastuistani hitusen isommalla ahdistimella ja VX3 nokalla ja kyllähän se hymy nousi huulille nopeasti kun kaasupoljinta painoi edes puoleen väliin, sillä veto oli niin mellevää tuolla "paskalla" syttykartallani lopultakin!  :3/4 jättää sen:

Eikös se T ja 13C olekaan ylivoimaisin paketti?

Nyt kannattaisi ehdottomasti vaihtaa se ahdin hieman isompaan esim 15g-7 tai mielellään vielä isompaan, ettei se 13C tapa niitä kiertokankia kuin liukuhihnalta sillä tappavalla alaväännöllä tai oikeammin sillä lämmöllä ja pakopaineella.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1394 : 27.04.2015, 15:48:33 »
Meinasit siis tuhota seuraavankin koneen noilla pakopaineilla.

En, vaan meinasin saada auton ajoon. Lauantaina turbokaupat ovat huonosti auki klo 20 ja toimitus sunnuntaiksi ei meinaa onnistua kun postikaan ei tavaraa viikonloppuna toimita.

Eikös se T ja 13C olekaan ylivoimaisin paketti?

Automaatissa T kyllä, manuaalissa voi valita myös toisin.  ;)
Mutta kuten sanottu jo monasti aikaisemmin, toistaiseksi T:tä parempaa en ole automaatissa konenut.
Toisaalta tuo VX3 on miellyttävän lähellä T:tä. Ajonautinto olikin siinä isommassa ahdistimessa ja ahdoissa yhdistettynä "paskoihin" karttoihini!  :pomo:

Saas nähdä miten se W sitten toimii.....   ;) :D

Nyt kannattaisi ehdottomasti vaihtaa se ahdin hieman isompaan esim 15g-7 tai mielellään vielä isompaan, ettei se 13C tapa niitä kiertokankia kuin liukuhihnalta sillä tappavalla alaväännöllä tai oikeammin sillä lämmöllä ja pakopaineella.

Mietinnässä on ollut jo pitkään, se mikä on sopiva ahdistin, jossa pakopuoli on riittävä, koska tehotavoitteeni on kovin maltillinen. Mutta nopea/hyvä herääminen on ehdoton perusedellytys ja se, että sillä uskaltaa mennä leimalle ilman ahdistin jumppaa.

13C ei kiertokankea tappanut, vaan karsta! :juhau:

Murhaava Wääntöhän sen kangen tappoi lopultakin, mutta ei sillä tavalla kuin sitä yleisesti ajatellaan tässä topicissa wääntäneiden henkilöiden keskuudessa.
Paine*pinta-ala=Woima ja tässä kohden sen ajoituksesta suhteessa kampiakselin asentoon oli se pointti!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi