Race.fi  Puotilan autokorjaamo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1410 : 28.04.2015, 10:18:59 »
Tästä projektista ei ole enää kenellekkään hyötyä. Itse lopetin tuon jänkäämisen, kun ei se mihinkään johtanut. Ettekö te muut tajua että Mikan saa jonkun ihme tyydytyksen jatkuvalla väittelyllä muitten mielipiteitä vastaan. 

Sälli tietää mukamas teoriassa paljon mutta onhan se jo nähty että oikeasta ruuvaamisesta ei tiedä yhtään mitään.

 
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015, 10:25:56 kirjoittanut Taavi.H »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1411 : 28.04.2015, 17:01:11 »
Moottorinohjauksien valmistajat (mm. Bosch) ovat kuitenkin 90-luvun lopun jälkeen kehittäneet merkittävästi eteenpäin nakutuksen tunnistustaan. Kaksi nakuanturia taitaa olla aika vakiokauraa monessa, onpa tuotantoautoissa näitäkin ratkaisuja että on laitettu nakuanturi per pytty.

Mun ymmärryksen mukaan yksi osasyyllinen on materiaalien muutos. Valurautainen lohko kantaa ääntä hieman paremmin kuin esim. alumiininen. Fiksummat korjaa. 

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1412 : 28.04.2015, 19:34:34 »
Mun ymmärryksen mukaan yksi osasyyllinen on materiaalien muutos. Valurautainen lohko kantaa ääntä hieman paremmin kuin esim. alumiininen. Fiksummat korjaa.

Näin varmaankin, mutta tämä ei oikeastaan muuta kirjoitukseni varsinaista pointtia lainkaan. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1413 : 28.04.2015, 21:13:37 »
Mun ymmärryksen mukaan yksi osasyyllinen on materiaalien muutos. Valurautainen lohko kantaa ääntä hieman paremmin kuin esim. alumiininen. Fiksummat korjaa.

Molemmat on 5100 m/s luokkaa, eroa tais olla muutama kymppi johonkin suuntaan. Prosentuaalisesti kuitenkin todella vähän.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1414 : 28.04.2015, 22:46:19 »
Alumiininen lohko vaimenee tosi nopeasti. Mutta se oli väärin mitattu, väärillä laittteilla ja liian koulutetuilla ihmisillä. Ei jatkoon
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1415 : 29.04.2015, 01:06:30 »
Näissä kahdessa kappaleessa tiivistyy minun mielestäni sinun haasteet tässä asiassa.

1) Täysin horjumaton luotto nakuanturin ja nakutunnistuksen erehtymättömyyteen. Olet toki sen teoreettisesti perustellut, miksi systeemiin luotat, mutta haastan silti sinut pohtimaan sitä mahdollisuutta, että kaikki ei olekaan mennyt kuten pitää. Moottorinohjauksien valmistajat (mm. Bosch) ovat kuitenkin 90-luvun lopun jälkeen kehittäneet merkittävästi eteenpäin nakutuksen tunnistustaan. Kaksi nakuanturia taitaa olla aika vakiokauraa monessa, onpa tuotantoautoissa näitäkin ratkaisuja että on laitettu nakuanturi per pytty. Miksi ihmeessä he olisivat niin tehneet, jos jo EZK/LH -kombolla olisi asia hanskattu täydellisesti, ilman erehtymisen ja moottoririkon vaaraa? Lisäksi tässä topicissa on esitetty ihan uskottavasti ainakin mahdolliseksi koneen nakuttaminen tuhojälkien perusteella. Koetan siis sanoa, että ehdottomuudellasi kenties jätät huomiotta sellaista dataa, joka voisi auttaa sinua uuden tekniikan saattamisessa kestävään muotoon.

Tinakoneissa ja pitkissä koneissa onkin useampi nakutusanturi. Veikkaisin sen olevan siksi, että alumiini vaimentaa melua valurautaista paremmin. Vaihtoehtona on myös lohkon erilainen rakenne valurautaiseen verrattuna. Ääniaallot myös vaimentuvat/heijastuvat/taittuvat samalla tavalla kahden eri-aineisen rakenteen rajapinnassa, kuten valokin joten antureita voi olla hyvinkin perusteltua laittaa kaksin kappalein tai vielä useampikin.

Tuhojälkiä (männän tippuminen lattialle) on hitusen vaikea tietää, jos sitä en sano kuvan yhteydessä. Samaten valokuva ei kerro karstan määrää/paksuutta, sillä vaikka kamerani lähikuvaus ominaisuudet ovat kohtuullisia vasta männän käpistely kertoo karun totuuden sen karast määrästä. Samaten valkoinen tuhkamainen kerros mäntien/kannen pinnassa ei näy kunnolla valokuvassa.
Kun niitä mäntiä ja kantta katselee livenä, antaa se ihan erilaisen käsityksen kuin valokuvat pelkästään. Karsta-kerros männässä oli kansipahvin paksuinen eli mäntä ja karsta olivat törmänneet kirjaimellisesti.
Ja kyllä tunnistan näkutuksen yms. epänormaalien tapahtumien jäljet männissä, koska ne ovat poikkeamia vakiosta. Mittamiehenä huomaan ne hyvin nopeasti.

LH/EZK kombo on vanha moottorin ohjaus jossa on omat puutteensa, sillä kehitys on kehittynyt mutta silti se on vielä kova luu after-market ruikkareihin verrattuna ja se on pirun halpa!  :pomo:
Uudemmissa on sitten enemmän papua/muistia ja ne juttelevat väylällä yms. joten uudemmissa vehkeissä on lisääntyneitä vaatimuksia kuten useampi lambda yms.

Ja kun olen mittarimies, niin minulla on hyvin vähän uskomuksia lopultakin ja kaikki uskomukset, jotka eivät vastaa mittareita, joutuvat paitsioon niin pitkäksi aikaa, kunnes niille on jokin looginen (mahdollinen) selitys.

Jos joku ei pysty perustelemaan, että on olemassa nakutusta, jota nakuanturi ei "kuule" ja se pystyy rikkomaan koneen ilman jälkiä, pysyn väittämässäni esisytytksestä. Absoluuttisen tarkkaa tapahtumien kulkua emme pysty rekonstruktoimaan moottoristani, mutta hyvä ja edistyneitä arvauksia pystymme tekemään.

Fakta on kuitenkin se, ettei naku-anturi kuullut nakutusta hitustakaan ennen tuhoa, mutta tuhon metelin se kuuli liiankin hyvin. Jos joku pystyy selittämään nakutuksen, jota nakutusanturi ei kuule, menee osa fysiikkaa uusiksi ja nobel on nurkan takana. Mainitaan se, että antureista ja mittaamisesta on "hitusen" kokemusta/tietoa/taitoa.

Alumiininen lohko vaimenee tosi nopeasti. Mutta se oli väärin mitattu, väärillä laittteilla ja liian koulutetuilla ihmisillä. Ei jatkoon

Ei lisättävää!  ;D

2) Tähän topiciin on kirjoitellut useita kirjoittajia, jotka ovat rakentaneet ja hajoittaneet eri tehoasteilla olevia vinokoneita luultavasti enemmän kuin sen "vähän toistakymmentä". Mitä LH:n bitin vääntämiseen tulee, ei teitä asian hallitsevia kovin montaa ole. Mutta sen sijaan vinokoneen mekaaniset ominaisuudet ja rajat tuntevia on aika paljon. Noita koneita on harrastusmielessä rakenneltu jo kuitenkin reilu 30 vuotta. Näet koko ajan tämän asian vain liikaa bitin vääntämisen ja teorian kautta. Mielestäni samalla vähättelet niitä havaintoja mitä tässä on tehty kokeneiden rakentajien toimesta.

Niin?
Jos polttoainekartoissani olisi jotain fataalia vikaa, niin se olisi löytynyt viimeistään tänään kun yksi moottori testattiin jarrussa ja sopitus pysyi laajakaistan mukaan kokoajan hyvissä lukemissa.
Sytty-kartasta sen verran, että sen jokaisen solun ennakko on matalampi kuin 8-tappisen vakiossa, enemmän tai vähemmän. Mikä on mainittu tässä projektissa "kerran" tai ehkä kaksikin....   :buck2:

Bitin vääntäjä minä en ole, mutta säätäjä/mittaaja kylläkin, sillä en tajua LH:n koodista tuon taivaallista, mutta osaan lukea karttoja ja löytää sieltä tiettyjä muotoja, joiden merkityksen opin tutkimalla.
Säätämisestä minulla on vasta elinikäinen kokemus jos laskeminen voidaan aloittaa vasta teini-iästä.

Minä en taatusti vähättele kenenkään tekemisiä, tehty on tehtyä mutta voin kyseenalaistaa huoletta sen, onko tehty paras mahdollinen suoritus päämääristä riippuen ja parhaalla tavalla. Tai onko tulos/johtopäätös oikea käytettyyn menetelmään nähden.

3) Kaiken kaikkiaan tämä tiivistyy siihen, että omalla ehdottomuudellasi sekä varsin kapealla katsantokannallasi luultavasti teet vaan omalle säätötyöllesi hallaa. Sen sijaan että käytät melko paljon aikaa ja paukkuja muiden havaintojen alasampumiseen, kannattaisi mielummin miettiä olisiko niissä kuitenkin jotain pointtia sekä jotain mitä voisit hyödyntää ja ottaa huomioon.

Mies joka hyppää tuntemattomaan, lähtee ajamaan wiinalla ja ryhtyy opisekelmaan LH:ta on ehdoton tai kapeakatseinen?
Salli mun nauraa!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Minulla vain on jonkin verran kokemusta joistain asioita ja toimin hankkimieni tietojen pohjalta olettamatta edes sitä, että ne ovat 100% oikeita.

Hyödynnän kaikkea minulle tarjottua tietoa mielelläni, mutta kun se alkaa olla vähissä tässä projektissa.

Kuten sen huomaa noissa koulukiusaajien mentaliteetilla annetuissa kommenteissa! :facepalm:
Tästä projektista ei ole enää kenellekkään hyötyä. Itse lopetin tuon jänkäämisen, kun ei se mihinkään johtanut. Ettekö te muut tajua että Mikan saa jonkun ihme tyydytyksen jatkuvalla väittelyllä muitten mielipiteitä vastaan. 

Sälli tietää mukamas teoriassa paljon mutta onhan se jo nähty että oikeasta ruuvaamisesta ei tiedä yhtään mitään.

Hm..
Eli osaat siis säätää wiinavinokoneen LH:lla hetkessä ilman hikeä? Auttaisitko meitä muitakin?  P>

Ja kyllä, huvitan itseäni urpåilulla!  :2funny:
Toisaalta tulen myös surulliseksi sen määrästä!  :'(  *karkuun->

Ruuvaamisesta (mitä ikinä tarkoitatkin) minulla saattaa olla "pikkuisen" kokemusta, tosin en ota kantaa millaisista systeemeistä.  ;) :D

ps. tämä on siis vain minun huomioitani ja analyysiäni käydystä keskustelusta. Minulla ei ole teknistä asiantuntemusta eikä varsinkaan kokemusta lähteä vääntämään yksittäisestä teknisestä detaljista. Koetan tällä vaan haastaa sinua avartamaan hieman katsantokantaasi ja siten auttaa sinua tässä kiistatta ansiokkaassa ja harrastuksen kannalta tärkeässä hommassa mitä teet.

Analyysisi on tavallaan oikea, mutta silti hätäinen ja argumentin premissit ovat vääriä.

Katsantokantani on se absoluuttinen totuus jossa mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Tämän kaiken säätämisen teen harrastuksen vuoksi ja tahdon avustaa muita seuraamaan saatanallisen säätämisentm aloittamisessa ja tekemään tuloksia, olivat ne millaisia tahansa!  :hello:
Joku tahtoo kylän nopeimman 8-tappisen, joku haluaa sen toimivan wiinalla, kolmas haluaa siitä mahdollisimman taloudellisen ja niin edelleen.......   :arkkupakastin:

Molemmat on 5100 m/s luokkaa, eroa tais olla muutama kymppi johonkin suuntaan. Prosentuaalisesti kuitenkin todella vähän.

Äänennopeus on täysin eri asia kuin absorbaatio tai vaimennus aineessa, eikä sillä ole mitään tekemistä vaimennuksen kanssa.





Tyylilleni uskollisesti vastaan pitkähkösti, sillä minä en väitä tietäväni, vaan perustelen näkemykseni kevyesti, pitkästi en jaksa tai viitsi, ellei joku tahdo tarkennusta asiasta! Toki maksamalla käyttämäni ajan saa pidempiäkin perusteluja!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1416 : 29.04.2015, 11:12:17 »
mikan, missasit kyllä joko tarkoituksella tai tahattomasti ison osan kirjoitukseni pointista. Mutta tämä alkaa menemään jo vahvasti puhtaaksi metakeskusteluksi, joten en kuitenkaan jatka tätä tällä erää tätä viestiä pidemmälle. Jätän tähän kuitenkin vielä poliitikkojen tyyliin kolme pointtia:

1) Koneesi hajosi sen jälkeen kun olit sitä merkittävästi säätänyt vakiosta ja käyttänyt sitä vakiosta poikkeavalla tavalla. Mieti tarkkaan, mitä voisit tehdä toisin ettei sama toistu. Virheistä kannattaa oppia, mutta se on vaikeaa jos et edes tunnusta virheiden olemassaoloa.

2) Vanhan avaamattoman koneen säätäminen ei ole eksaktia tiedettä. Jokainen kone on yksilö etkä voi tietää tai mitata niistä kaikkea. Yleensä säätämiseen ja virittämiseen jätetään tästä syystä turvamarginaalit. Näiden jättäminen pois on minun kielenkäytössä säätövirhe.

3) Teet arvokasta ja hyvää työtä harrastuksen eteen ja nostan siitä sinulle hattua. Vielä kun saisit hieman säädettyä sekä asennettasi että kirjoitustyyliäsi, tästä työstä olisi paljon enemmän hyötyä myös muille. Se että sinun topicisi herättää näin paljon ristiriitaisia tunteita, johtuu pitkälle sinusta itsestäsi. Sekä hyvässä että pahassa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1417 : 29.04.2015, 15:13:49 »
Sopituksen käytöstä voi hämmästellä tässä toisesta moottorista tutkittuna. Nokkana VX3 joka ottaa muuten väännössä pataan T:lle reilun 10% ja polttoaineena tietysti se wiina!

Veto rajoittimelle asti (fuel-cut).



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1418 : 30.04.2015, 00:33:58 »
Se ny siäl!



Sähköt kytkemättä ja muuta pientä.

Olipahan temppu laittaa turbaani kokonaan paikalleen laatikko korissa kiinni ja kori pukkien varassa. Sai hitusen urheilla asian kanssa kun se turbaani ei ole mikään kiloinen murikka ja selällään auton alla maaten sen asentaminen on hitusen työlästä!


Mittasin männänrenkaita vanhassa lohkossa.

Ylin puristusrenkaan päittäisvälys 0,6mm toinen 0,5mm ja öljyrengas +1,1mm!!!   :o :o :o :o
Toisin sanoen kone alkoi olla jo horo ja ölppärengas ylitti toleranssirajansa ~tuplaten! Eipä ihme että ölppää katosi ahdoilla mäntien ohitse!  :-\

Mutta mielenkiintoisinta tässä on se, että mosa on toiminut samalla tavalla viimeiset 6-vuotta, joten vaiva ei ole pahentunut äkillisesti tms. varoittavalla merkillä, vaan se on pikkuhiljaa kasvanut niin hitaasti, ettei sitä ole viimeisen +90tkm matkalla pistänyt mitenkään erityisesti merkille.

Siitä sitten karstaa pyttyyn ja sopivassa tilanteessa se sitten sanoi POKS! Se meni varmaan rikki!  ;D

1) Koneesi hajosi sen jälkeen kun olit sitä merkittävästi säätänyt vakiosta ja käyttänyt sitä vakiosta poikkeavalla tavalla. Mieti tarkkaan, mitä voisit tehdä toisin ettei sama toistu. Virheistä kannattaa oppia, mutta se on vaikeaa jos et edes tunnusta virheiden olemassaoloa.

Virittäminen tietääkseni lyhentää aina moottorin elinikää, sillä sunnitteluparametrejä viedään lähemmäs kipu-rajoja, joten jokin pettää aikaisemmin. Nyt siihen tarvittiin wiinalla ~452tkm verran. Bensalla se olisi vielä hyvinkin mahdollista jatkaa vetoja hitusen pidempään muttei mahdottomasti pidemmälle tuhoutuneessa moottorissa, sillä karstan määrä oli käsittämätön.

2) Vanhan avaamattoman koneen säätäminen ei ole eksaktia tiedettä. Jokainen kone on yksilö etkä voi tietää tai mitata niistä kaikkea. Yleensä säätämiseen ja virittämiseen jätetään tästä syystä turvamarginaalit. Näiden jättäminen pois on minun kielenkäytössä säätövirhe.

Turvamarginaaleja olen käyttänyt aikas pitkään, sillä olen ajanut 0,8bar ahdoilla jo aikas pitkään.

3) Teet arvokasta ja hyvää työtä harrastuksen eteen ja nostan siitä sinulle hattua. Vielä kun saisit hieman säädettyä sekä asennettasi että kirjoitustyyliäsi, tästä työstä olisi paljon enemmän hyötyä myös muille. Se että sinun topicisi herättää näin paljon ristiriitaisia tunteita, johtuu pitkälle sinusta itsestäsi. Sekä hyvässä että pahassa.

No, asenteeni on minusta tavallaan osa minua mutta mikä kirjoitustyylissäni on vikana? Pitkät vastaukset?

Monille muille tästä kaikesta on kuitenkin hyötyä, mikä onkin tavoitteeni, sillä muutoin en viitsisi näistä jutuista paljoa kirjoitella. Toisaalta eräänkin artikkelin kirjoittaneena ymmärrän kyllä, että tiedon jakaminen on tärkeää jotta kehitys kehittyisi eteenpäin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1419 : 01.05.2015, 23:18:00 »
W kuulostaa eksoottiselta, tuleeko hiottuna lash capsien kanssa kun "jatkoa"...

Se on kuultujen huhujen mukaan joku missä on pakopuolen nostoa ja aukioloa vähän imua enemmän ja ajoituksetkin etanolikäyttöön sopivan oloiset. Tiettävästi kukaan ei ole vielä viinakoneessa vastaavaa kokeillut mutta ainakin teoriassa pitäisi toimia.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1420 : 01.05.2015, 23:23:30 »
Se on kuultujen huhujen mukaan joku missä on pakopuolen nostoa ja aukioloa vähän imua enemmän ja ajoituksetkin etanolikäyttöön sopivan oloiset. Tiettävästi kukaan ei ole vielä viinakoneessa vastaavaa kokeillut mutta ainakin teoriassa pitäisi toimia.
Ettei olis M-väärinpäin  ;D   
Kannattaa lukea muuten ajatuksella läpi O0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63651.msg1034593#new
« Viimeksi muokattu: 01.05.2015, 23:25:04 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1421 : 04.05.2015, 03:20:37 »
Wapun harrastin hortonomiaa yms. pönden huoltoon liiittiviä asioita ja jätin vollen talliin makaamaan, sillä mihinkäs se sieltä katoaisi paitsi varastettuna tai paalattuna.

Ettei olis M-väärinpäin  ;D   

Tuohan on nurinkurista!  :o

Kyllä siinä W on selvästi stanssattuna!  :pomo:

Kannattaa lukea muuten ajatuksella läpi O0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63651.msg1034593

No, nytpä tulikin luettavaa urpåiville ja ymmärrettävää tekstiä asiasta, sillä wiina syttyy hitusen herkemmin kuin tolueeni tms. bensiiniksi tai bentseenirenkaisiin luettava aine.
Nulkkien juttuja asiasta en edes viitsi laskea, sillä sen verran alapäätyylisiä ne ovat totaalisen tietämättömyyden woimalla.:facepalm:

Lainaus
Pidä mielessäsi seuraava tapahtumaketju, kun analysoit esisytytystä: Ilman ja polttoaineen seos virtaa sylinteriin männän saavuttaessa imutahdin alakuolonkohdan. Seuraavaksi männän kulkusuunta vaihtuu alakuolonkohdan jälkeen. Sytytystulpan seoksen sytyttämiseen vaatima jännite kasvaa suhteessa seoksen paineeseen ja sen myötä suhteessa sen tiheyteen. Männän ollessa alakuolonkohdassa seoksen tiheys on pienimmillään. Seos on silloin kaikkein herkin syttymään. Lähes mikä tahansa voi silloin sytyttää oikeasuhteisen ilman ja polttoaineen seoksen!! Alakuolonkohdassa tai sitä edeltävänä hetkenä seos on siis helpointa saada syttymään. Sytyttäminen tulee progressiivisesti vaikeammaksi sitä myöden, kun seoksen paine ja tiheys kasvavat.

Mikä tahansa palotilassa oleva hehkuva kohta on todennäköisin esisytytyksen esiintymispaikka. On siis helppo ymmärtää, että jos palotilassa on esimerkiksi hehkuva sytytystulpan kärki tai hehkuvaa karstaa, se voi sytyttää seoksen hyvin aikaisessa vaiheessa moottorin aloittaessa puristustahtia. Myös lopputulos on ymmärrettävä: koko puristustahdin ajan , tai ainakin suuren osa puristustahdin ajasta, mäntä yrittää puristaa kasaan kuumaa kaasumassaa, joka laajenee koko ajan. Tämä luonnollisesti kohdistaa valtavia voimia moottoriin ja siirtää erittäin paljon lämpöä osiin. Suurta vahinkoa syntyy hyvin nopeasti. Et myöskään voi kuulla tämän vahingon syntymistä, koska esisytytyksessä ei esiinny nopeasti syntyvää painepiikkiä. Tämä kaikki tapahtuu jo ennen kuin sytytystulppa lyö kipinän.

Kaiken tämän nakutuksesta kertovien kirjoitusten jälkeen kuulisin mielelläni selityksen sille, miksi naku-anturi ei nähnyt mitään silmin nähtävän poikkevaa ja kiertokanki poksahti poikki sekunneissa?

Selitystä tai päättelyketjua ei ole kuulunut, joten voitaisiinko tehdä päätelmä siitä, että urpåuttajat ovat puhuneet suunsa sivuitse ilman parempaa tietoa tai ymmärrystä?

:facepalm:  :'( :'( :'( :'(





Mutta suoranaiseen projektiin palatakseni, tänä iltasella tekaisin kiinni kaikki laatikon ja moottorin väliset liitokset down-pipeä lukuunottamatta, joka odottaa asennustaan. Starttikin on paikoillaan alakautta, joten down-pipe on ainoa osa joka odottaa asennustaan kori nostettuna ja sen jälkeen korin voi tunkata alas sieltä 40cm korkeudesta, kun ei pitäisi olla tarvetta nostaa sitä enää ylös moottori/laatikko-liitoksen osalta.

Sähköt on vedetty noin paikoilleen moottorin kupeessa ja maadoituskin kytkettynä noin oikein, liittimien kytkemisen jätin tekemättä tänään, koska tarvitsee hitusen tuijotella noita piuhoja, jotta saa oikean liittimien oikeaan anturiin. Tosin johtosarja antaa hyviä vihjeitä asiasta. Ainoa hämmästyksen asia on siinä, että näyttää sille, että yksi 2-napainen liitin jää vaille toimilaitetta/anturia.

Nähtävästi EGR:n poistuminen ei vaikuta asiaan muilta osin kuin lämpöanturin osalta. Joten täytyy yrittää tehdä päätelmät antureiden sijainneisteista johtosarjan pituuksien osalta yhdistettynä paikkoihin, sillä johyojen värien esiin repimistä yritän välttää viimeiseen asti!

Tehtävänä on kannen kiristys, sähköt kiinni (80%) ja kaikki letkut ja putket kiinni jäähdytin komponentteineen.

Tällä viikolla voisi olla mahdollista ottaa savut katiskasta!  :3/4 jättää sen:

Saas nähdä, sillä kapitalisti yrittää pakottaa minut tekemään harrastusten lisäksi juttuja joista he ovat maksavinaan palkkaa ja minä olen tekevinäni töitä!

Ps. pikku-hiljaa sitä kaipaa aitoa ja oikeata volvoa, eikä mitään vastikkeita!  ;)

Pps.
Eilen asentui td05-16g erääseen B230 wiina-koneeseen ja tulokset olivat yllättäviä. Koneessa on hitusen paranneltu 530-hattu, joka kansi-firman mukaan on +25hv vaparina paremmin virtaava (porttaus ja isommat pako-venttiilit).

Kilon kellolla ahdot karkaavat 1,2-1,4 baarin välille avosandaalia annettaessa!  :o
Tässä on pohdiskeltu hukkaportin pinta-alan riitävyyttä ahtojen piikkaamisen vuoksi yms. asioita.

Vetoja tuntuu koneessa riittävän selvästi bensaa enemmän, vaikka sytty-kartta onkin se säätö-"virhe", joka räjäytti säätökoneeni "nakutukseen" alle asteen eroila!  ::)

Nakuanturi ei näe nakutusta ja koneen veto on nöyrää ja puhdasta rajoittimelle asti ilman "hyytymistä", mikä pitäisi tapahtua T-nokalla selvästi ja heti 4trpm jälkeen.

Jotain me "wäärin wirittäjät" selvästi teemme Wäärin! ;D

Saas nähdä, ylittyykö todellinen 250km/h huippunopeus (taas)..

Luultavasti tämä tapahtuu jopa wamma-laatikolla ilman valaistumisen näkemistä!  :arkkupakastin:

Mutta me väärin virittäjät olemmekin valta-virrasta poikkeava aivoillaan ajateleva joukkio, joka ei välitä mistään "virallisesta" totuudesta, vaan etenemme tiukasti herra fysiikan määrittelemien säätötöjen suojassa.  :3/4 jättää sen:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1422 : 04.05.2015, 05:02:35 »

Lainaus
Kaiken tämän nakutuksesta kertovien kirjoitusten jälkeen kuulisin mielelläni selityksen sille, miksi naku-anturi ei nähnyt mitään silmin nähtävän poikkevaa ja kiertokanki poksahti poikki sekunneissa?

Selitystä tai päättelyketjua ei ole kuulunut, joten voitaisiinko tehdä päätelmä siitä, että urpåuttajat ovat puhuneet suunsa sivuitse ilman parempaa tietoa tai ymmärrystä?.
Lueppas käännös teksti vielä kerran ja katsos osiasi oiikein tarkasti. Löydätkö männistä  jälkiä nakutuksesta, entä esisytytyksestä?
Löytyykö logia hajoamishetkeltä, vai oliko viriteltynä ledi nakulähtöön.

Ettei menny ensin mäntä ja sitten kanki rupes hakemaan omia polkujansa?
löytyykö muuten kuvaa katkenneesta kangesta?

Eikö tuo paras selitys tullu jo heti alkumetreillä, ennenkuin konetta oli edes avattu?

Eiköhän sieltä oo mäntä haljennut. Onhan sitä useat koittaneetkin sanoa että jos pääsee naulaamaan ni tulee pahvi ja mäntävaurio käytännössä välittömästi noilla vakio männillä. Kumma juttu muuten ettei kanki koskaan tykkää liikkua samassa reijässä, vaan tekee yleensä muutaman uuden.
Noita kaikki kanget mutkalla on ollut vähän tehokkaammissa vasta. Tommonen valumäntä ei juuri oireile kun sit lopulta katkee kokonaan.


Lainaus
Eilen asentui td05-16g erääseen B230 wiina-koneeseen ja tulokset olivat yllättäviä. Koneessa on hitusen paranneltu 530-hattu, joka kansi-firman mukaan on +25hv vaparina paremmin virtaava (porttaus ja isommat pako-venttiilit).

Kilon kellolla ahdot karkaavat 1,2-1,4 baarin välille avosandaalia annettaessa!  :o
Tässä on pohdiskeltu hukkaportin pinta-alan riitävyyttä ahtojen piikkaamisen vuoksi yms. asioita.
isompaa hukkaporttia vaan, aika selekee merkki, jotta ahin ahistaa  :)

Lainaus
Vetoja tuntuu koneessa riittävän selvästi bensaa enemmän, vaikka sytty-kartta onkin se säätö-"virhe", joka räjäytti säätökoneeni "nakutukseen" alle asteen eroila!  ::)
Oisko tässä terveempi lähtökohta noin niinkuin kaikkien nakutusta edesauttavien seikkojen osalta.

Lainaus
Nakuanturi ei näe nakutusta ja koneen veto on nöyrää ja puhdasta rajoittimelle asti ilman "hyytymistä", mikä pitäisi tapahtua T-nokalla selvästi ja heti 4trpm jälkeen.
Jännä juttu tuo parempi kaasujen vaihto.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1423 : 04.05.2015, 08:53:04 »
On se jumalauta kun ei mitään muuta näe kun oman selityksensä.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1424 : 04.05.2015, 09:15:06 »
Ettei menny ensin mäntä ja sitten kanki rupes hakemaan omia polkujansa?

Kyseisen männän nähneenä siinä on laessa yksi ainoa isompi jälki ja sekin on tullut alapuolelta eli kangen tynkä tai joku muu vauhdilla väärässä paikassa liikkunut osa on antanut sille melkoisen tällin. Se ei ole halki, murusina renkaiden väleistä tai kuopilla laestaan kuten näissä "perinteisissä" tapauksissa. Helmoista toki on jäljellä lähinnä muisto vain mutta enpä ole vielä sellaista nakutusta nähnyt joka murskaa vain männän helmat ja jättää laen sekä kansipahvin, vinokoneen pääasiallisen nakutussulakkeen, ehjiksi.

En väitä tietäväni mitä siellä koneessa tapahtui, ei sitä meistä varmasti tiedä kukaan, mutta ei tuossa oikein mikään viittaa nakutukseen sellaisena ilmiönä kuin se normaalisti tunnetaan.

 

Proturbo  Autodiagnoosi