Autodiagnoosi  Carcom Oy

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1455 : 10.05.2015, 00:02:23 »
Itse vihasin aikanaan moista ahtimen liiallista herkkyyttä. Käyttis röntässä oli se jonkun verran isompi kuulalaakeroitu GTX Garretti ja aina kun hipaisikin kaasua, niin kiihdytysrikastukset pamahtaa päälle ja kulutus on sen myötä pilvissä.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1456 : 10.05.2015, 00:04:22 »
Itse vihasin aikanaan moista ahtimen liiallista herkkyyttä. Käyttis röntässä oli se jonkun verran isompi kuulalaakeroitu GTX Garretti ja aina kun hipaisikin kaasua, niin kiihdytysrikastukset pamahtaa päälle ja kulutus on sen myötä pilvissä.
Sanoppa muuta. Onneksi vaparissa ei ole moista ongelmaa.

Vapari vain tuntuu nuhaiselta. :idiot2: Mutta sepä siitä...

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1457 : 10.05.2015, 00:33:21 »
[...] ja aina kun hipaisikin kaasua, niin kiihdytysrikastukset pamahtaa päälle ja kulutus on sen myötä pilvissä.

No jaa, ei nuo Moonshine Motorsportin rikastukset voi mitään ihan tolkuttomia olla kun moisella tekeleellä kuitenkin ajaa kaupunkikulutuksen helposti 11 litraan siten että harvassa "tie vapaa" kiihdytyksessä ahdot on alle nollan kunnes tavoitenopeus on saavutettu.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1458 : 10.05.2015, 19:37:53 »
No jaa, ei nuo Moonshine Motorsportin rikastukset voi mitään ihan tolkuttomia olla kun moisella tekeleellä kuitenkin ajaa kaupunkikulutuksen helposti 11 litraan siten että harvassa "tie vapaa" kiihdytyksessä ahdot on alle nollan kunnes tavoitenopeus on saavutettu.

Ahtimen aikainen herääminen on sekoitus ahdinta, säätöjä ja polttoainetta.
Kiihdytysrikastuskin on ehdollinen, eli kuormatiedon täytyy nousta tietyllä nopeudella tai kiihdytys hoidetaan stoikassa.
Mitä kovempi kiihdytys, sitä suurempi rikastus sinne 0,8 lambdaan asti, jota enempää ei rikasteta kuin nakutuksen yhteydessä.

Joten katiskani kulutus on ihan siitä kaasujalasta kiinni.
Saa yrittää pirusti, jos haluaa ylittää sen 20L/100km kulutuksen wiinallakaan. Tai onnistuuhan se mutta siinä vaiheessa on parempi olla suljetulla radalla tai saksan autobahnilla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1459 : 10.05.2015, 22:22:27 »
Evo1:ssä oli tietty nokka ja jakaja jälkijunassa ja tässä kakkosessa ehkä lähempänä nollaa...

Ja jakajan asennollahan on aivan mielettömästi väliä koska sytytyshetken päättää kuitenkin EZK jolla on pelivaraa molempiin suuntiin kymmeniä asteita vai tiedätkö sen sielunelämästä ehkä jotain mitä me muut emme?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1460 : 10.05.2015, 22:24:14 »
Ja jakajan asennollahan on aivan mielettömästi väliä koska sytytyshetken päättää kuitenkin EZK jolla on pelivaraa molempiin suuntiin kymmeniä asteita vai tiedätkö sen sielunelämästä ehkä jotain mitä me muut emme?

Mitä tapahtuu, kun kantta lasketaan ja käytetään vakio jakopään osia?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1461 : 10.05.2015, 23:32:16 »
Mitä tapahtuu, kun kantta lasketaan ja käytetään vakio jakopään osia?

Kampiakselin ja nokka-akseli välinen etäisyys pienenee. Tämä vähentää moottorin hitausmomenttia ja lisäksi moottori kevenee. Tällöin ei voi säätää sytytystä 0.4 asteen välein vaan on käytettävä 0  375 asteen väliä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1462 : 11.05.2015, 00:13:25 »
Kampiakselin ja nokka-akseli välinen etäisyys pienenee. Tämä vähentää moottorin hitausmomenttia ja lisäksi moottori kevenee. Tällöin ei voi säätää sytytystä 0.4 asteen välein vaan on käytettävä 0  375 asteen väliä.

Pitänee paikkaansa. Lisäksi pesän vulvodynia kasvaa pääsääntöisesti paineen nousun funktiona, joten en venyttelisi, mikäli oma olisi kyseessä tai edes toisen, kun tuota masokismia ja sadismia ei ole tarpeeksi siunaantunut.

Ihme kyllä EZK kykenee kuitenkin lähenemään nakurajaa itsenäisesti (ilman ulkoista käpistelijää) alle 0.3 (olikohan 0.28?) asteen välein ja kykenee siirtymään poispäin nakurajasta lähes kolmen asteen välein (oliko 2.8? en muista enkä tiedä ehkä tai pähkä?)...

Riippunee, just tosta sun mainitsemastasi hitausmomentista, joka pysyy vakiona. Hyvä info, kiitti!

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1463 : 11.05.2015, 00:44:57 »
Mitä tapahtuu, kun kantta lasketaan ja käytetään vakio jakopään osia?

Nokan ajoitus muuttuu. Joo, kyllä sen jakajankin ajoitus muuttuu mutta sen merkitys asiaan on puhdas nolla koska edelleen, toistan asian jonka jo kerran sanoin, sytytyshetken päättää kuitenkin EZK jolla on pelivaraa molempiin suuntiin kymmeniä asteita. Se ei tiedä nokka-akselin asennosta yhtään mitään ja miksi sen tarvitsisikaan, eihän kaikissa vinokoneissa ole jakaja edes nokan päässä vaan se voi löytyä lohkostakin. Johtopäätös: EZK ei taatusti lue nokan ajoitusta. Ei sillä ole edes mitään millä se sitä lukisi.

Ja jos päätyjakajan ajoitus on niin pielessä että EZK:n "kipinäikkuna" ei riitä oikea-aikaiseen sytytykseen niin joko nokka on niin pahasti väärin että moottori tuskin muutenkaan käy, ainakaan mitenkään järkevästi, tai yritetään käyttää sellaisia ennakoita että lopputulos on hyvin pitkälti sama. Noilla kannen laskusta aiheutuvilla muutamilla asteilla ei ole asiaan yhtään mitään vaikutusta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1464 : 11.05.2015, 01:20:23 »
Joo, mutta sille säätäjälle ja sen näyttöpäätteelle ja bittiviidakolle asia näyttää siltä, että ei voi laittaa/syöttää boksille samaa ennakkoa, sillä se tietokone ei ymmärrä missä MEKAANISESSA KOKOONPANOSSA se on kiinni.

Ei muuten näytä. Ja ei niin, ei ymmärrä. Koska sen ei tarvitse.

EZK tekee asioita sen mukaan missä kohdassa kampiakseli on, kampiakselin asentotunnistin on tässä se avaintekijä joka kertoo sille miten toimitaan. Jos kyseinen tunnistin kertoo että yläkuolokohtaan on matkaa X astetta juuri nyt ja ennakko on asetettu olemaan sama X astetta niin se kipinä tulee juuri nyt. Nämä ei ole mitään kaasarivehkeitä siltä ajalta kun isä lampun osti joissa ennakkoa säädetään kääntämällä jakajaa vaan pyörijässä on tietyn astemäärän verran aluetta jonka aikana kipinä voidaan antaa ja EZK päättää missä kohdassa sitä aluetta välähtää. Ja se alue on todellakin niin leveä että siinä ei yksi kannen laskusta aiheutuva parin asteen muutos tunnu yhtään missään.

Jos tarkoituksena on päteä teknisistä asioista niin kannattaa ottaa selvää miten homma toimii ennen kuin aloittaa. Jos taas tarkoituksena on aukoa päätä ilman minkään sortin aikomustakaan tuoda esille mitään järkevää asiaa niin lupaan olla se joka painaa raportointinappia. Kolme edellistä viestiä olisi kyseisen toimenpiteen jo mainiosti oikeuttanut mutta katsotaan vielä neljäs.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1465 : 11.05.2015, 01:43:05 »
Nyt kukaan ei jatka yhtään mitään vaan pysyy hiljaa jos ei ole mitään threadiin liittyvää asiaa. Kaikkia on varoitettu ja ohjeistettu täällä niin monta kertaa ylläpidon toimesta että luulisi vähemmälläkin ymmärtävän.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1466 : 11.05.2015, 06:26:08 »
Paljonko mikan vanhaa kantta oli laskettu?

Ittellä on (vaparissa) laskettu 1,6mm joka tekee jo 3° kampiakselilla (eli vx3 on pelkkä vx).

Siksihän tuo uusi moottori ei vedäkkään niin puhtaasti, kun on vielä vanhan moottorin sytkäkäppyrät käytössä. Kyllä tuo Kari Grandi 240:n mainitsema ongelma on ollut tiedostettuna.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1467 : 11.05.2015, 08:23:54 »
On se ny saa**na, jos ei voi tässä topikissa sanoa sitä totuutta, että nokka ja jakaja ovat kampakselin suhteen eri asennossa lasketulla kannella kuin vakiokannella ja siitä syystä siihen saat**an EZK-pokkulaan pitää koodata erilaisia ennakoita erikorkuisilla kansilla. Onko tämä nyt jotain JFK-juttua, joka pitää padota poistamalla viestejä. Mikä *ittu teitä oikein vaivaa?

Saa sanoa. Ja suorastaan pitääkin sanoa.

Mutta tyyliäsi lainaten: "on se nyt jum*lauta kun ei aikuiset ihmiset osaa keskustella sivistyneesti vaan pitää p*rkele aloittaa kiroaminen ja muu paskan heittäminen"

Eli ylläpidolla alkaa olla kurkkua myöden mitta täynnä tätä topicia ja puolin sekä toisin tapahtuvia jatkuvia huuteluita ja päänaukomisia.

Kuten Joonas tuossa edellä sanoi, tässä on varoiteltu, poisteltu, lukoteltu ym. aika hiton paljon ja koetettu mennä pehmeät keinot edellä. Ja hitto soikoon niistäkin itketään koko ajan.

Ja nyt sitten latelen EHDOTTOMAT SÄÄNNÖT, voimassa toistaiseksi tässä topicissa:

1) Seuraava loanheittäjä/kiroilija/tms. lähtee varoituksetta banniin
2) tässä topicissa ei jatketa sääntötulkinnoista keskustelua YHTÄÄN. Palauteosiossa sopii käydä keskustelua

Ja huomautan, että vaikka Kari Grandin viestiin vastasin, tämä ei ole kohdistettu vain hänelle VAAN IHAN JOKAISELLE, MUKAANLUKIEN TOPICIN ALOITTAJA.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1468 : 11.05.2015, 10:34:30 »
Paljonko mikan vanhaa kantta oli laskettu?

Ittellä on (vaparissa) laskettu 1,6mm joka tekee jo 3° kampiakselilla (eli vx3 on pelkkä vx).

Siksihän tuo uusi moottori ei vedäkkään niin puhtaasti, kun on vielä vanhan moottorin sytkäkäppyrät käytössä. Kyllä tuo Kari Grandi 240:n mainitsema ongelma on ollut tiedostettuna.
Tästä ei ymmärtääkseni ole ihan tarkkaa tietoa, mutta todetaan sevverta että tuo 1.6mm on ns ihan v-tusti (tämä sanontana, ei toivottavasti ole pitkä loma tiedossa). Laskin karkeana arviona että tuosta emännän auton koneeseen menneestä kannesta kun sipastiin 0.8mm poies niin se olisi nostanut puristussuhdetta lähes yhden numeron verran, eli 9.7 -> noin 10.4-10.5. Tämä toki perustuu silmämääräiseen arvioon siitä, kuinka suuri osa männän alasta on kannessa olevan "montun" ala, jonka alalta kannen madallus palotilan tilavuutta siis pienentää.

Lisäksi tosiaan EZK ei ole erikoisen kiinnostunut jakajasta tai sen asennosta, mutta senhän harmaalakki jo totesikin. Tuo nokan ajotuksen siirtyminen asteella tai kahdella on myös hiukan ylitarkkaa vinokoneen toleransseihin, monessa jo kampuran alaratas klappaa sen verran, ja toisaalta joissakin nokka+pyörä komboissakin on ollut aivan selkeä kiertosuuntainen välys, jotenka pieni toleranssi näihin pitää aina jättää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1469 : 11.05.2015, 14:08:13 »
No huh!  :o :idiot2:

Kylläpä tässä on ollut vääntöä itsestään selvistä asioista!  :-[

Kannattaa muuten uskoa se mitä harmaahattu sanoo, sillä ihan hän ei ole asiasta höpöjä puhunut!

Jakajan asento on ihan yksi *itun mikkeli, sillä EZK ei siitä tiedä yhtikäs mitään ja lisäksi sen ns. kipinä-ikkuna on niin pirun suuri, että vakiona siitä on käytössä ~50% eli ennakkoa voisi lisätä tai myöhästää välillä +55 astetta ja -10astetta välillä ja siltikään jakajan rajat eivät ole tapissa mutta EZK:n ovat. Toki +10mm kannen laskulla sen saa sitten rajaparametrien lähelle.

Noin lukema vanhan kanteni laskusta on 1,5mm, sillä kovin tarkasti en pystynyt mittaamaan kun tönärini on aivan liian lyhyt mittaukseen ja minulla olevilla mikrometrillä siitä on turha haaveillakkaan, sillä niiden mitoitus on tehty vastaamaan lähinnä sellaisten alle 10mm projektiilien mittauksiin.

Btw, EZK käyttää 0,375 asteen askelta liikuttaessaan ennakkoa mistä syystä tahansa.
Ja se ei todellakaan muuta ennakkoja suuntaan tai toiseen kuin kuormatiedon, lämpötilan ja EGT/nakutus-anturin antaman tiedon perusteella. Mitään adaptiivisuutta siinä ei varsinaisesti ole, vaan se on hitusen kehittynyt katkojan kärki-sytkä.






Tähän liittyen, säädin toisen wäärinvirittäjän syttykartan eilen iltaisella ns. "sinne päin" kuosiin ja alkoihan sekin katiska potkimaan suhteellisen asiallisesti.

Kahdedittaa tässä kohden se ennakoiden määrä, mitä hän voi käyttää ahdoilla!  :-[

Wetää muuten aikas lailla raikkaasti T:lläkin sinne rajoittimen nurkkiin!  :sundaydriver:
Toisaalta isompi ahdistin ja  3" ränni tekevät "jonkin" verran etua siihen pakopuoleen

Tosin VX3 vs. T-nokka erona tässä oli se, että VX3 ei kerro voimansiirron komponenteista juuri mitään, mutta T-kertoo iloisen jurinan sieltä, vaikka kaikki liikkuvat osat on vaihdettu uusiin.
No, toisaalta se +70Nm enemmän jo pikkupaineilla (0,7) on enemmän sitä rutistusta kaikkiaan.

T-nokan voisikin nimetä uudelleen, T=turbokiisselin tappaja!  :D

Jännää tuossa eilisessä säätösessiossa oli se, että ensimmäisenä kiinnitin huomioni nakutus-anturin kehittämään kohinaan (=perusmeluun koneen käydessä), joka on yli 2* se mitä omasta moottoristani tulee uudella anturilla. Korvin kuullen moottori on kuitenkin huomattavasti hiljaisempi kuin omani. Jännityksellä odotan mitä uusi anturi tekee sille kun se on asennettu koneeseen, sillä sovimme tuon iki-vanhan anturan vaihdosta ennen seuraavaa säätösessiota.

Kollin kulutuslukematkin olivat sille hitusen vajaan 300km säätö-taipaleelle vähintäänkin asiallisia, josta +150km on pelkästään siirtymä-taivalta tänne päin.
Kulutuslukemat olivat wiinalla kaikkiaan mahtavat 13,3L/100km vaikka sen +100km kone sai "hitusen happea" säätämisen vuoksi (bensalla se tekee ~9,7L/100km).

Seuraavana säätöhetkenä täytyy nykäistä omasta katiskasta myös LH irti, jotta pääsee hieromaan viimeiset pisarat irti niistä kierrosluku/kuorma riveistä, joihin ei tomaatilla pääse ikinä ja milloinkaan. Nyt lainattiin ainoastaan autoni EZK:ta, jossa on säätöromut kiinni valmiiksi.
Polttoainepuolella erot tomaattiin ovat lähinnä ne alle 2500rpm alueet, joissa isoille kuormille ei tomaatilla pääse koskaan.
Samaten huomattiin se, että entiset säädöt antavat kiihdyttää alle 2500rpm stoikassa aikas reilusti, joten lambda-tresholdia open-loop tilaan joutui ruuvaamaan alemmaksi, sillä stoikassa kiihdyttäminen tekee helposti nykimistä.

Illan lopuksi sitten poltettiin sopivat lastut, joita pidetään väliaikais-versioina, mutta silti niissä on jo sitä mitattua dataatm melkoisesti enemmän.

Hitunen vielä lisää ja sitten alkaa olla 012 IMMu ja suuttimet tapissaan, johon lopetetaan, ettei ala sattumaan "asioita"!  ;)  :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 11.05.2015, 14:29:33 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma