Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #90 : 27.11.2013, 21:05:11 »
Mää oon aina laittanut kerralla kohdilleen omissa ahtopaineen, en nää syytä milloin niitä pitäisi ajon aikana muuttaa.. Kukin tavallaan ja tyylillään tietysti  ;)
E:tarkennuksia.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2013, 08:00:37 kirjoittanut janne81 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #91 : 27.11.2013, 21:34:39 »
Mää oon aina laittanut kerralla kohdilleen omissa ahtopaineen, en nää syytä milloin niitä pitäisi muuttaa.. Kukin tavallaan ja tyylillään tietysti  ;)
No, minulla ei ole ennustajan kykyjä, eikä repullista hukkaportin kelloja kaikille mahdollisille paineilla, joten säädettävä on siksi mukava.   :D
Lisäksi polttoaineen laadun mukaan voi säätää paineita, koska se mikä on Wiinalle hyvä, ei kelpaa bensalle!  ;)

Halusin sen myös siksi, että talvella voin säätää tehoa pienemmäksi ja vääntöä myös, koska yli ilon paineilla alkaa olla nopeasti pito-ongelmia automaatin kanssa.

Toisin sanoen, saan halutessani kaasupolkimesta 100% käyttöalueen vähän lipoisemmillakin keleillä mikä ei onnistu jos paineita on sen kilon verran tai enempi.

Yksi merkittävä syy on myös se automaattivaihteisto siellä moottorin jatkeena.

Lisäksi auton voi antaa pienemmillä paineilla emännällekkin, jolla ei ole takapotkukokemusta meikäläisen tapaan.

Toisaalta katsurikaan ei pääse urputtamaan tehoista jne...

Heitimpä tässä testilenkin tänne Tzadiin hotellikuolemaa tekemään, joten testi kilsoja takana nyt 150km ja ahdot pysyvät täsmälleen siinä mihin ne on asetettu polki sitä kaasua millä tavalla tahansa.  :hello:

Sanoisin, että tässä on resepti jokaiselle virittelijälle, joka ei tiedä miten setti tulee toimimaan ja halajaa niitä maksimeita. Eli kokeilua missä kilisee ja piirun taaksepäin. Koska harvalla on mahdollisuutta tehdä haluamiaan lastuja ja ns. turvallinen lastu ei taasen anna maksimitehoja.

Kun hukkiksen kello maksaa n. €150,- ja tämä setti sen €200,-, niin eikä tarvitse arpoa ahtoja, vaan ne voi laittaa just siihen kun haluaa/kone kestää!  ;)


Minun autoni ja minun mielitekoni, joten väsäilen sitä ihan juuri sillä tavalla kuin haluan!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #92 : 27.11.2013, 21:58:30 »
Entä jos vahingossa pyöräyttää vähän liikaa ja sitten kone nakuttaakin. Pysähdytkö aina liikenteessä säätämään kohdilleen vai hasardisti ruuvailet kesken ajon?

Mutta joo, pitkissä letkuissa ei ole mitään järkeä, samaan hintaan olisit saanut oikeasti hyviä sähkösiä (sekä tarkkoja) ahtopaineensäätimiä.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #93 : 27.11.2013, 22:19:35 »
Minun autoni ja minun mielitekoni, joten väsäilen sitä ihan juuri sillä tavalla kuin haluan!

Ei ei ei ei ei. :nuhtelu Ei.

Kyllähän nyt pitäisi jo tuolla foorumiaktiivisuudella tietää että turbovinokoneen kohdalla A-nokan puuttuminen tarkoittaa automaattisesti väärin viritettyä, puhumattakaan siitä että ahdin on ainakin kaksi kokoluokkaa liian pieni. Ei alavääntö ole mitään oikeaa voimaa mutta eipä sitä saisi tiehen välitettyä kuitenkaan noin naurettavan korkealla alustalla, eikä varsinkaan noilla renkailla. Nehän on ensinnäkin kolme tuumaa alikokoiset ja päälle päätteeksi ihan liian leveät pullat vanteeseen verrattuna. Paaliin koko purkki.

Jos sarkasmitutka ei huuda punaisena niin se on syytä huollattaa ja vähän helkkarin äkkiä sittenkin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #94 : 27.11.2013, 23:09:04 »
Entä jos vahingossa pyöräyttää vähän liikaa ja sitten kone nakuttaakin. Pysähdytkö aina liikenteessä säätämään kohdilleen vai hasardisti ruuvailet kesken ajon?

Nyt puhut vastoin tietoa, eli pelkkiä olettamuksia esität.   :facepalm:

Tietysti jos pari kierrosta liikaa kääntää hätäpäissään, niin voihan ne ahdot karata liian ylös ja kone rapistella.

Ja säädän ihan liikkeessä, koska säädin on käden ulottuvilla ja paineet näkyvät mittarissa, joten helppo sitä on säätää missä tahansa tilanteessa.

Kyseisen paineensäätimen säätöalue on noin kymmenen kierrosta ja säätöalue noin 0-2,2 baaria, joten ihan helppo sitä on käyttää näinkin kädettömän heebon!  :P

Mutta joo, pitkissä letkuissa ei ole mitään järkeä, samaan hintaan olisit saanut oikeasti hyviä sähkösiä (sekä tarkkoja) ahtopaineensäätimiä.

Pitkät letkut eivät vaikuta asiaan tuon taivaallista, sillä niissä ei ole juurikaan virtausta (säädön muutokseen tarvittu ilmamäärä).

Koska tämä kaasujen fysiikka on hitusen hukassa sinulla, niin kerrompa tämän nyrkkisääntöparin.  :nuhtelu
1. Kun paine laskee, laskee lämpötilakin ja päinvastoin.
2. Paineen muutosaalto etenee äänennopeudella.

Toisin sanoen 6m putkien pituudella se ahtopaineen muutoksen säätöviive on 20C lämpötilassa 1,7 millisekuntia (0,0017 sek.). Toisin sanoen se ei merkkaa yhtään mitään, koska minä en pysty tajuamaan silmilläni/aivoillani tuollaista ahtopaineen muutosnopeutta. Minun aivojeni mielestä vaikutus on täysin välitön käteni tekemään säätöön.

Väitätkö, ettei 0,01 baarin ahtojen säätötarkkuus riitä vinokoneelle tai minulle?

Laitappas linkki sellaiseen €200,- hintaiseen tarkkaan sähköiseen paineensäätimeen!

Nimittäin tämä setti maksoi sen €200,- kaikkine kuluineen ja mukana tulivat, letkut, hukkiksen-kello, paineensäädin ja läjä nippoja. Ainoa mikä setistä puuttuu on ysiin sopiva hukkaportin asennusrauta, mutta se sattui minulla olemaan ennestään. Eli en tarvinut yhtään mitään lisää niiden mukana tulleiden tarvikkeiden lisäksi. Tosin tulipellin läpiviennit (2kpl) tein jarruputkella.


Ei ei ei ei ei. :nuhtelu Ei.

Kyllähän nyt pitäisi jo tuolla foorumiaktiivisuudella tietää että turbovinokoneen kohdalla A-nokan puuttuminen tarkoittaa automaattisesti väärin viritettyä, puhumattakaan siitä että ahdin on ainakin kaksi kokoluokkaa liian pieni. Ei alavääntö ole mitään oikeaa voimaa mutta eipä sitä saisi tiehen välitettyä kuitenkaan noin naurettavan korkealla alustalla, eikä varsinkaan noilla renkailla. Nehän on ensinnäkin kolme tuumaa alikokoiset ja päälle päätteeksi ihan liian leveät pullat vanteeseen verrattuna. Paaliin koko purkki.

Jos sarkasmitutka ei huuda punaisena niin se on syytä huollattaa ja vähän helkkarin äkkiä sittenkin.

Nöyränä yritän ottaa opikseni, mutta näin kovaan päähän se ei meinaa istua sitten millään!

 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:


Ps. tämä "kritiikki" alkaa jo naurattamaan, kun näillä kriitikoilla ei ole aavistustakaan koko systeemistä!  :idiot2:

Nuo "kriitikoiden" kertomat seikat voivat päteä joihinkin bleedeihin yms. härpäkkeisiin, mutta tämä asentamani systeemi ei ole bleedi, vaan kaksitoiminen hukkaportti ja paineensäädin kombo!  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #95 : 28.11.2013, 07:27:31 »

Laitappas linkki sellaiseen €200,- hintaiseen tarkkaan sähköiseen paineensäätimeen!


Esim: http://www.nord-com.net/stoni/sebcon.html

Toki, joutuu vielä solenoidinkin hommaamaan, mutta niitä saa halvalla täältä suomenmaaltakin.

Anteeksi, en tiennyt että asia muuttuu faktaksi kirjottamalla pari sivua tekstiä ja laittamalla noin parikymmentä hymiötä perään. Kokeilen seuraavassa postauksessani.

Tosin, huvittavaa että meuhkaat miten paskoja rajapaineventtiilitkin on, mutta vain omat ratkaisusi on täydellisiä. (tähän liuta hymiöitä)
« Viimeksi muokattu: 28.11.2013, 07:30:10 kirjoittanut sekokupu »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #96 : 28.11.2013, 07:54:57 »
Tuo kaksipuolinen säätö on varmaan hyvä, sen verran tulee pelattua ihan töiden puolesta vastaavien juttujen kans.
Mutta en vieläkään ole hoksannut että mikä noissa mainituissa rajapaineventtiileissä kivestää, olen itse valmistanut 3 autoon ja on toiminut ihan yhtä hyvin kuin nykyisessä oleva "daves device" tai mikä sitten lie onkaan. Säädetty 1.2bar nousee ja pysyy kuin nakutettu.

Ei ei ei ei ei. :nuhtelu Ei.

Kyllähän nyt pitäisi jo tuolla foorumiaktiivisuudella tietää että turbovinokoneen kohdalla A-nokan puuttuminen tarkoittaa automaattisesti väärin viritettyä, puhumattakaan siitä että ahdin on ainakin kaksi kokoluokkaa liian pieni. Ei alavääntö ole mitään oikeaa voimaa mutta eipä sitä saisi tiehen välitettyä kuitenkaan noin naurettavan korkealla alustalla, eikä varsinkaan noilla renkailla. Nehän on ensinnäkin kolme tuumaa alikokoiset ja päälle päätteeksi ihan liian leveät pullat vanteeseen verrattuna. Paaliin koko purkki.

Jos sarkasmitutka ei huuda punaisena niin se on syytä huollattaa ja vähän helkkarin äkkiä sittenkin.
Onko jollain oikeesti vielä tänäpäivänä se avuton T-nokka turboysin koneessa? On muitakin kuin A, esim. V on helvetin hyvä viritys näissä jos halvalla haluaa mennä.

« Viimeksi muokattu: 28.11.2013, 07:59:31 kirjoittanut janne81 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #97 : 28.11.2013, 18:33:36 »
Esim: http://www.nord-com.net/stoni/sebcon.html
Toki, joutuu vielä solenoidinkin hommaamaan, mutta niitä saa halvalla täältä suomenmaaltakin.

Lainaus
SeBCON-µC v2.0, electronic pcb and enclosure, Price 189 Euro, plus dispatch etc.

Additional accessories:
- Solenoid Pierburg 7.22240.13.0 12V / Volvo Part: 30670448, Price 70 Euro
Elon laskuopin mukaan tuo tekee vähintään sen 189+70+??  joten se on ainakin €259,- + kulut

Minun settini tuli maksamaan kaikkini kuluineen €199,87,-  eli pyöristettynä €200,-. Tällä minun setilläni pystyy vaikka FK:sta tekemään täysin säädettävän niin pitkälle kuin ahdin antaa ja kone kestää.

Eli systeemini on halvempi ja vähintään yhtä hyvä, sillä mekaanisia tarkkuuspaineensäätimä on tehty aikas kauan ja niiden tekeminen osataan. Eikä se ole mekaanisesti edes monimutkainen.

Toki sähköisellä saa tehtyä sellaisen ahtokartan kuin haluaa, mutta moiseen minulla ei ole tarvetta.

Eli olen siis selvästi toiminut väärin, kun tein erilailla kuin sinä haluaisit ja vieläpä ohjaamosta säädettävät ahdot pitkien letkujen keralla!  ;D

Anteeksi, en tiennyt että asia muuttuu faktaksi kirjottamalla pari sivua tekstiä ja laittamalla noin parikymmentä hymiötä perään. Kokeilen seuraavassa postauksessani.

Siis mikä asia muuttuu faktaksi? Sekö, ettet selvästi tajua miten tuo settini toimii vaiko jokin muu?

Taivutetaan sen verran ratakiskoa, että tuossa systeemissä ilmaa liikkuu vain silloin kun ahtopainetta säädetään suuremmaksi tai pienemmäksi tai jos paineensäätimen ja hukkaportin jousen puoleinen puoli vuotaa ilmaa jonnekkin.

Toisin sanoen, paineen säädin tuottaa hukkiksen jousen avuksi painetta säädetyn määrän ja pitää sen siellä. Mitä enemmän vastapainetta jousen keralla, sitä jäykempi hukkiksen "jousi".

Tosin, huvittavaa että meuhkaat miten paskoja rajapaineventtiilitkin on, mutta vain omat ratkaisusi on täydellisiä. (tähän liuta hymiöitä)

Missäs minä meuhkaan rajapainevenojen paskuudesta, heikosta toiminnasta niitä ovat monet moittineet täälläkin, samat moitteet ovat monet bleedit saaneet.

Tämä settini on siinä mielessä täydellinen, että voin säätää sitä haluamallani tavalla ja se on erittäin yksinkertainen ja toimintavarma. Enkä vastaavaa toimintoa halvemmallakaan löytänyt, joten siinäkin mielessä se on täydellinen tarpeisiini.   :pomo:

Edelleen, minun autoni ja minun tapani tehdä asia!   :D

Tuo kaksipuolinen säätö on varmaan hyvä, sen verran tulee pelattua ihan töiden puolesta vastaavien juttujen kans.
Mutta en vieläkään ole hoksannut että mikä noissa mainituissa rajapaineventtiileissä kivestää, olen itse valmistanut 3 autoon ja on toiminut ihan yhtä hyvin kuin nykyisessä oleva "daves device" tai mikä sitten lie onkaan. Säädetty 1.2bar nousee ja pysyy kuin nakutettu.

Jaa, mene ja tiedä, sillä monilla on täällä huonoja kokemuksia niistä.
Osalla varmaan hyviäkin?

Onko jollain oikeesti vielä tänäpäivänä se avuton T-nokka turboysin koneessa? On muitakin kuin A, esim. V on helvetin hyvä viritys näissä jos halvalla haluaa mennä.
Tunnustan, täällä on!   :)

Kyllähän sitä se KG2T on ollut monasti mielessä, piparin lisäksi!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #98 : 28.11.2013, 19:50:12 »
Itselläni oli 0.5bar jousi 50mm hukkaportissa. Ahtojen säätö tapahtui kalvon vastakkaiselle puolelle tulevan paineen muutoksella. Paineen alennus tapahtui hiflexistä saatavalla paineenrajoitusventtiilillä. Tämä ainakin toimi juuri niinkuin pitääkin. Ahdot nousi paljon terävämmin, kuin pelkällä jäykemmällä jousella ja pysyi halutussa. Paineerajoitusventtiili tosin oli konehuoneessa, sikäli mikäli sillä mitään väliä on. Ja tuo paineenrajoitussventtiili maksoi huimat 22e muistaakseni. En tosin kiellä, etteikö sähköinen olisi parempi, mutta ei varmastikkaan huimaa eroa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #99 : 29.11.2013, 19:47:35 »
Sähköisen säädön etu on säädettävä ahtokartta erilaisten asioiden funktiona. Mutta sellaisia hienouksia en tarvitse automaagin jatkona, koska ahdot nousevat silloin kun ne ylipäätään voivat nousta ja se on sillä hyvä.

Omasta mielestäni sain hinta/laatu-suhteeltaan hyvän paketin ja ennenkaikkea toimintavarma paketti, kuin se kuuluisa junan vessa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #100 : 29.11.2013, 20:36:36 »
Kierrosluvun perusteella säätyvä ahtopaine on siitä kiva että ahtopaine saadan kulkemaan just siinä parhaan hyötysuhteen alueella.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #101 : 02.12.2013, 01:25:19 »
Jos tuo ahtojen säätökartta on lennossa säädettävä, niin se voisi olla yyberiä.

Tänään mökin mäessä tuo ahtojen säädettävyys osoitti hyvyytensä, sillä 0,8 baarin ahdoilla pito loppui kesken ja 0,4 baarin ahdoilla mäki tultiiin ylös ilman hikeä!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #102 : 02.12.2013, 20:44:57 »
Jos tuo ahtojen säätökartta on lennossa säädettävä, niin se voisi olla yyberiä.

Tänään mökin mäessä tuo ahtojen säädettävyys osoitti hyvyytensä, sillä 0,8 baarin ahdoilla pito loppui kesken ja 0,4 baarin ahdoilla mäki tultiiin ylös ilman hikeä!  :pomo:
Sitä ahdon määräähän ei voi säätää kaasupolkimella? Väittäisin että tuollainen lastuviritetty FK ei ole vielä niin äkäinen ettei pysyisi lapasessa ilman ahtojen kanssa leikkimistä. :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #103 : 02.12.2013, 20:57:32 »
Sitä ahdon määräähän ei voi säätää kaasupolkimella? Väittäisin että tuollainen lastuviritetty FK ei ole vielä niin äkäinen ettei pysyisi lapasessa ilman ahtojen kanssa leikkimistä. :idiot2:
itehän tiputin ahdot vakioon kun talvi alko lähestyyn... Kilolla vaan ei tee automaatin kanssa talvella muuta ku vittumaisia tilanteita  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #104 : 02.12.2013, 21:01:33 »
Tuskin se manuaalina mikään paha olisikaan kun takapyörillä tapahtuu tasan se mitä oikea jalka pyytää mutta tuo kun on sillä miten sattuu venyvällä kuminauhalla joka vieläpä nostaa kierroksia yllättävän paljon pienelläkin kuormituksella niin voin uskoa että aina ei halua käyttää ihan kaikkea mitä koneesta lähtee. Jo vakio FT (vieläpä manuaalina) on vähänkään liukkaammassa talvikelissä sellainen että kaasun liikerata on tuuman luokkaa ennen kuin pito on muisto vain ja manuaalissa kierrosten sekä näin ollen myös voiman hallinta on tosiaan huomattavasti helpompaa kuin tomaatissa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi