Autoracing  KL-varaosat

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #270 : 15.02.2014, 03:26:20 »
Tätä on kyllä erittäin mielenkiintoista seurata, vaikka 100% varmuudella itse tekisin vain sopivan aftermarket-ruiskun ja that's it! ;D
No, se olisi helppoa, eikä se olisi harrastamista, koska sen voisi tehdä tyyliin "viikonlopussa valmista"!  :pomo:

Mutta kaikki tuottamani tieto todennäköisesti auttaa muitakin LH:n kanssa eläviä/harrastavia, vaikkapa sinua, kun tulee ongelmia tai vikoja.   :hello:
Tämä on sitä tutkivaa "journalismia" tms.

Lisäksi se on mielenkiintoista kaiken muun vastapainoksi, puhumattakaan siitä, kuinka opettavista se on!  :)

Mitäs sinä kannelle olet tiivisteremontin aikana tehnyt? Mihin tähtäät tällä säätämisellä, kulutuksen pienentämiseen?
Pikkaisen hienosäädin kanavien sovituksia sarjaan, endoskoopilla asensin sarjat paikoilleen, oikein kohdistettuna.  :)

Ja mihinkö tähtään? Hyötysuhteen optimointiin minimirakennusbudjetilla. Eli laihaseoksiin Wiinalla, säilyttäen myös toiminnallisuuden bensiinillä.
-> Flexifuel merikontti, joka menee pienellä kulutuksella ja antaa kohtuullisesti ähkyä myös sitä pyydettäessä.

Keskisormen näyttö ituhipeille!  :2funny:

Kaikkien kustannusten optimointia se ei kyllä ole. Kustannusoptimoiti tulee esiin vasta käytön aikana minimoituneena kulutuksena, jos sitä oikean puoleista poljinta ei paina lattiaan kovin usein, mikä voi olla se vaikein paikka!  :D

Voiko wiinaa edes saada liian laihalle, jaksaako mokoma edes käydä niin laihalla. :2funny:

No, Wiinalla pääsee niin laihalle, ettet bensiinillä kuule kuin kilinää kotvasen ja sen jälkeen tulee hiljaisuus konehuoneessa ja pirullinen kiroilu ohjaamossa!   :pomo:
Puhumattakaan siitä, ettei kuski pysty ajamaan niin "kuivalla" suulla, kuin B230 kykenee!  :2funny:

Ajeleppas bensalla yli 1.2 lambda-arvoilla jatkuvasti matka-ajossa!   :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #271 : 15.02.2014, 09:23:14 »
Ole sitten varovainen kun välppäät sytytysennakoiden kanssa. Wiina ei nakuta pahemmin, enkä tiedä kuuleeko EZK sitä nakua. Ainakaan skooppiin ei saatu näkymään mitään erikoista.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #272 : 15.02.2014, 11:32:09 »
Ole sitten varovainen kun välppäät sytytysennakoiden kanssa. Wiina ei nakuta pahemmin, enkä tiedä kuuleeko EZK sitä nakua. Ainakaan skooppiin ei saatu näkymään mitään erikoista.

Olen ennakoiden kanssa hyvin konservatiivinen, mutta 22 asteen maksimi ennakko, mikä tällä hetkellä on yläpäässä on liian konservatiivinen edes viinalle.  Toimii varmaan jossain pikkumitsussa josta on puristettu kaikki irti, vakio coolerilla yms.
Tälläisen lastun sain vuosia sitten ja nyt kun olen asiaa innostunut tutkimaan, tiedän miksi yläpää on hengetön.

Olen ajatellut tyytyä n. 28 asteen maksimiennakoihin.

Nakuanturista skoopilla katsellessa pitää saada näkyviin FFT-muunnos, jotta sieltä löytyy jotain järkevää.
Toinen vaihtoehto on ihan läppäri, sieltä äänikortille piuhat ja sopiva softa, joka tekee FFT-muunnokset.

Eli spektrianalyysi on tässä se tärkeä asia, josta sen nakutuksen erottaa normaalikäynnistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Spektrianalysaattori


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #273 : 15.02.2014, 12:30:58 »
juu siis dasylabilla kattelin. Vaikka se on vähän köpö noissa fft-jutuissa. Ongelmana oli varmaan se, että  signaalia ei  suodatettu. Siihen olisi kelvannut ihan perus RC-piiri. Nää moottorin mappaukset ja jarruttamiset on kyllä ihan parasta. Kun penkkiin saa vielä pakokaasuanalysaattorin niin voi veljet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #274 : 15.02.2014, 13:19:16 »
juu siis dasylabilla kattelin. Vaikka se on vähän köpö noissa fft-jutuissa. Ongelmana oli varmaan se, että  signaalia ei  suodatettu. Siihen olisi kelvannut ihan perus RC-piiri. Nää moottorin mappaukset ja jarruttamiset on kyllä ihan parasta. Kun penkkiin saa vielä pakokaasuanalysaattorin niin voi veljet.

Hm...    Joskus vuosia sitten (yli kymmenen) käytin jotain ilmaista FFT-softaa, jolla sai oikein hyvin muunnokset tehtyä ja hyvän spektrin ja suodattimia päälle.

Millaista melua näit sillä mittaussetilläsi? Ja ennenkaikkea millainen setti oli käytössäsi?

Jep, mappaaminen on nastaa puuhaa ja kertoo kaikenlaista koneesta.  Pakokaasuanalysaattori ja penkki olisivat tietysti namia, mutta sitten homma alkaa maksamaan mansikoita. Koska siellä saa vietettyä päiviä aikaa.

Minusta tässä on "huvittavinta" se, että kaikki panttaavat tietojaan kartoista ja tuloksista, kuin ne olisivat valtionsalaisuuksia!  :-[


Eilinen vakioiden välppäys antoi mielenkiintoisia tuloksia. Vaikka se menisi pirun paksulle, ei vikakoodeja tule ja lambda säätö yrittää korjata (ja myös korjaa) tilanteen. Eihän sillä pakokaasutestistä heti mennä läpi, mutta ei paljosta puutukkaan.

Tässä lambda on vielä hakusessa, eli sopeutus kaukana.


Ja tässä pallo on liki maalia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #275 : 15.02.2014, 13:21:45 »
Minusta tässä on "huvittavinta" se, että kaikki panttaavat tietojaan kartoista ja tuloksista, kuin ne olisivat valtionsalaisuuksia!  :-[
Koskeeko tämä pelkästään suomea vai globaalisti kaikkea? Ihminen on niin pirun kateellinen eläin... :(

Mutta jatka vaan samaan malliin. Välillä pitää itse ihan tavaamalla lukea, että menee edes pikkuisen perille. Mutta näinhän se oppi jakaantuu. ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #276 : 15.02.2014, 14:01:48 »
Koskeeko tämä pelkästään suomea vai globaalisti kaikkea? Ihminen on niin pirun kateellinen eläin... :(
Aika globaalisti se menee näin.  Suomesta puhumattakaan.

Tosin taustalle (foorumin ulkopuolelle) on jo muodostunut verkosto, joka kommunikoi keskenään aiheesta ja jakaa tietoa keskenään.

Mutta jatka vaan samaan malliin. Välillä pitää itse ihan tavaamalla lukea, että menee edes pikkuisen perille. Mutta näinhän se oppi jakaantuu. ;)

Taatusti jatkan samaan malliin, kun olen jo vauhtiin päässyt!  ;D

Ja jos sekavat selitykseni eivät aukene, niin kannattaa kysyä, sillä ei ole tyhmiä kysymyksia, mutta on tyhmiä, jotka eivät kysy:pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #277 : 15.02.2014, 14:28:58 »
dasylab 6 ja Advantechin Pci-9118 mittauskortti pc:ssä. 20 kHz mittaustaajuus, mutta siinä oli joku kämmi driverin kanssa ja data (paketit) jumitti. Muistaaksen Butterworth digisuodin. Boschin nakuanturi käytössä
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #278 : 15.02.2014, 15:48:12 »
dasylab 6 ja Advantechin Pci-9118 mittauskortti pc:ssä. 20 kHz mittaustaajuus, mutta siinä oli joku kämmi driverin kanssa ja data (paketit) jumitti. Muistaaksen Butterworth digisuodin. Boschin nakuanturi käytössä

Pelkällä äänikortilla ja sopivalla softalla saat saman toiminnan. Tai ainakin softien valikoima kasvaa, vaikka tuo dasylab näkyykin olevan pirun monipuolinen softa.

En tiedä, tukeeko se dasylab kunnollista vesiputouskäyrästöä livenä, mutta muutama freeware ohjelmista tekee niin.

http://audio-spectrum-analyzer---oscillometer.en.softonic.com/   (monipuolinen, mutta toimii 15sek kerrallaan)
http://www.techmind.org/audio/specanaly.html  (simppeli ja toimiva)

Lisää löytyy etsivälle....


Noilla pääsee vinokoneen kilinöiden maailmaan läppärin avulla!  *taavih->


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #279 : 15.02.2014, 16:10:45 »
Jotta tämä FFT-asia selkenee, niin linkkaan parit kuvatukset, joista asia selviää.

 

Normaalista koneen käynnistä tulee omanlaisensa spektrikuvaaja ja nakutuksesta se muuttuu yleensä radikaalisti.
Joten siihen ei tarvita muuta kuin läppäri äänikortilla, sopiva ohjelma ja tutkimista.... 

Voi'la sinulla on protason nakutuksen tunnistus.  EZK:n syntymän aikaan tuollaisista ominaisuuksista nähtiin märkiä päiväunia ihan autotehtaiden moottorilabroissakin.

Mutta nyt lähden jatkamaan säätämistä!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #280 : 15.02.2014, 19:56:52 »
Nyt on säädöt säädetty tältä erää!

Kartat ovat aikas mukavasti paikallaan, paitsi yksi laiha piste on transitiovaiheessa ahdoille noustessa.

Mutta tästä alunperin lähdettiin:


Ja tähän on päästy tähän asti.


Kartassa oleva ns. mutka ylimmälla kuormarivillä on alue, jonne en pääse normaalissa ajotilanteessa mitenkään, koska se pitäisi säätää rajoitinta ja jarrua vasten, joten se olkoon niinkuin nyt on.

Lopulta aika erilainen kartta kuin vakio, enemmän ryppyjä ja nypyjä ja kaikkieen skaalakin on isompi absoluuttisesti, vaikka numeraalisesti vakiokorjauskartta on isommilla numeroilla yläpäässään turbo+ sarjaa varten. Vakioturbohan ei sinne ylärivelle taida edes päästä, ja FK vielä vähemmän.

Nykyisessä setissäni kuormariville 16 päästään vasta 0,9 baarin ahdoilla, vaikka IMMun kuormatieto on mennyt jo aikoja sitten ohi -016 antaman maksimin. Joten alustava skaalaus meni tontille.

On muuten haitarista säätää noita vakioita, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niitä vaihdellaan toisia ylös ja toisia alas, eli toinen toimii ns. oikeinpäin ja toinen toimii siten, että vähempi on enemmän.

Seuraava vaihe onkin sitten tehdä samatemppu bensiinille!   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #281 : 15.02.2014, 20:06:43 »
Kuka saa huvinsa mistäkin. :idiot2: Tuohon numeronmurskaamiseen ei enää taida kolmen kilon hienosäätöleka riittää mutta kaupastahan saa isompia tarpeen mukaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #282 : 15.02.2014, 20:16:36 »
Kuka saa huvinsa mistäkin. :idiot2: Tuohon numeronmurskaamiseen ei enää taida kolmen kilon hienosäätöleka riittää mutta kaupastahan saa isompia tarpeen mukaan.

Mietippäs sitä, jos alkaisin lukemaan binääriä!  ;)   Onneksi kukaan ei ole sanonut tätä tervepäiseksi hommaksi!    :2funny:
Ja sellainen 15kg hienosäätövasara löytyy kyllä jo työkalupakista!  ;D

Mutta eikö olekkin mielenkiintoista, kuinka paljon kartan perusverhokäyrän muotokin on muuttunut vakiosta!  :o
Samaten transitiopiste ahdoille on laskenut melkoisesti vakiosta, vaikka nokka on vieläkin se "nuhainen" T.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #283 : 15.02.2014, 20:55:14 »
Kauanko kestää 80-120 km/h välin kiihdytys?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #284 : 15.02.2014, 21:07:37 »
Kauanko kestää 80-120 km/h välin kiihdytys?
Ennen tätä sessiota se meni hitusen 5,3-5,5 sek aikaan Wiinaksilla. Nykyisellä setillä ei ole mitattu.
Ja menee syttylastun jälkeen huomattavasti mukavammin, sillä syttyennakko on ihan liian konservatiivinen em. välillä (hitusen yli 23 astetta).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing