Ateho  Elekma

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #465 : 04.06.2014, 15:09:30 »
MSD:n sivujen mukaan tuo numero vaihtuu 8202/8203 jne. pelkästään mukana tulevien romujen mukaan.
Ja etuvastusta ei tarvita, jos resistanssi puolalla on sama. Se on tarkoitettu katkojan kärjellisten härveleiden kanssa toimimaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #466 : 05.06.2014, 01:49:56 »
Pikkasen kipunaa taas mittailtu vanhalla puolalla, joka pätkii varmuudella...

Vaan ei tietysti mittaus-setin aikana, vaan vetään kaiken mihin pikkuriikkinen 13C mitsu kykenee.  :-[
On tämä taas niin säätöä, ettei mitään rajaa tai järkeä! :facepalm:

Aijaa.com ei toimi normaalisti, joten kipuna-kuvat jäävät lataamatta nyt.

"huvittavinta" on se, että purettuani mittaus-setin 0,9 baarin pätkiminen tuli takaisin kuvioihin ja huolellla!  :facepalm:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #467 : 05.06.2014, 13:43:13 »
Nyt niitä kipunan kuvatuksia!



Täysveto n. 5000 rpm kierroksilla.




Kaasuläppä tyhjäkäyntiasennossa +3000rpm.



Tarkempi kuvatus n. 1500rpm täyskaasulla.

Puolanlataus aika näkyy muuten olevan tuossa kohden vielä 6 millisekuntia ja se tipahtaa nopeasti sinne 3,2 millisekunnin luokkaan.

Puolan latausaika on pienillä kierroksilla on n. 6 millisekuntia, eikä 3,2ms, kuten olen aikaisemmin väittänyt.

Huomion arvoista on myös se, kuinka suuri läpilyöntijännite ero kuvilla 1 ja 2 on. Kipunä palaa itseasiassa yllättävän kauan, eli n. 2 millisekuntia kuvassa 3.
Kierroksilla ja ahdoilla paloaika jää millisekunnin luokkaan.

Jänniteakseli pitää kertoa kymmenellä, jotta todellisiin kapasitiivisesti napattuihin jännitteisiin päästään. Proben impedanssi on mittauksessa 10Mohm. Koska minulla ei ole korkeajänniteprobea, olen tyytynyt nappaamaan signaalin puolanjohdon rinnalle asetetusta piuhasta. Joka tapauksessa läpilyöntijännite liikkuu kymmenissä kilovolteissa kuorman alaisena.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #468 : 05.06.2014, 15:43:08 »
Mites tuo nyt näin suomenkielellä kertoo? Että kipinä ei riitä vakio sytkävermeillä reen kanssa?
Volvoilusta parantunut

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #469 : 05.06.2014, 16:00:45 »
Suomenkielellä:

Vakio puolasta ei papu riitä avosandaaliintm ja baarin paineisiin kunnolla, vaan se antautuu ajan kanssa sen vuoksi.
Wiina ei helpota asiaa ainakaan.

Mitä korkeampi paine sylinterissä, sitä suurempi jännite vaaditaan siihen, että kipinä jaksaa hypätä tulpassa. Mitä korkeammaksi läpilyöntijännite nouseen puolassa sen maksimiin nähden, sitä kovempi rasitus puolalle ja sen eristykselle.

Joten aikanaan se porsii sitten siihen rajoilla hoippumiseen. Asia ilmenee nykimisenä yms. ilmiöinä, varsinkin puolan lämmettyä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #470 : 06.06.2014, 14:15:47 »
Posti toi ilmoituksen, että olen saanut paketin.
Hassua sinällään, etten saanut mitään infoa US-partsilta paketin lähtemisestä, vaikka tilausvahvistuksessa näin väitettiinkin.

Lainaus
Kiitos tilauksestanne. Kun pakettinne lähetetään, saatte sähköpostitse linkin, jolla voitte seurata tilaustanne. Jos Teillä on kysymyksiä koskien tilaustanne, ottakaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen tilaus@usparts.fi tai soittakaa meille Maanantai - Perjantai, 9.00-17.00.

Tilausvahvistuksenne on alapuolella. Kiitos tilauksestanne.
Tilauksenne #15XXXXXXXX (kirjattu 3. kesäkuuta 2014 11.17.23 PDT)

No, puolan asennus on seuraava vaihe!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #471 : 08.06.2014, 00:05:44 »
Nyt on kyllä jotain pielessä, noilla luvuilla ei yksinkertaisesti voi rokki soida mitenkään.

45 cm/s on yhtä kuin 4,5 cm/0,1s ja vinokoneen sylinterin mitoilla tuo tarkoittaa että palorintama etenee keskeltä reunaan siinä noin kymmenesosasekunnissa. Kuitenkin jo koneen kiertäessä 600 rpm kierros kestää sen saman kymmenesosasekunnin mikä tarkoittaa että niinkin alhaalla kuin 1200 rpm kohdalla palorintama olisi hädin tuskin ehtinyt sylinterin reunaan kun uusi kipinä sytyttää jo  uuden seossatsin. En ole moottorivelho mutta ei se nyt noin voi mennä. Tuo kone kuitenkin kiertää viisinkertaisesti.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3196
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #472 : 08.06.2014, 00:19:59 »
Nyt on kyllä jotain pielessä, noilla luvuilla ei yksinkertaisesti voi rokki soida mitenkään.

45 cm/s on yhtä kuin 4,5 cm/0,1s ja vinokoneen sylinterin mitoilla tuo tarkoittaa että palorintama etenee keskeltä reunaan siinä noin kymmenesosasekunnissa. Kuitenkin jo koneen kiertäessä 600 rpm kierros kestää sen saman kymmenesosasekunnin mikä tarkoittaa että niinkin alhaalla kuin 1200 rpm kohdalla palorintama olisi hädin tuskin ehtinyt sylinterin reunaan kun uusi kipinä sytyttää jo  uuden seossatsin. En ole moottorivelho mutta ei se nyt noin voi mennä. Tuo kone kuitenkin kiertää viisinkertaisesti.

Sorry hieman OT Mikan

Kyseisessä taulokossahan on laminaarinen palonopeus eli karrikoidusti "stabiilin" seoksen palamisnopeus. Moottorissahan ilma-polttoaineseos virtaa (turbulenttinen virtaus, swirl etc.)

MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #473 : 08.06.2014, 16:26:38 »
Herra Harmaahatun huomio on erittäin hyvä!  -H-

Mutta löysin sentään jotain infoa tuosta palonopeushajonnasta sopan funktiona. Olen kotvasen metsästänyt tuota tietoa, koska havaintoni ovat kertoneet tuosta ilmiöstä karua kieltään.

Wiinamäen miehellä ne sopat ovat erittäin tärkeät, jos yritetään optimoida kulutusta ja tehoa.

Sorry hieman OT Mikan
Kyseisessä taulokossahan on laminaarinen palonopeus eli karrikoidusti "stabiilin" seoksen palamisnopeus. Moottorissahan ilma-polttoaineseos virtaa (turbulenttinen virtaus, swirl etc.)

Ei kommenttisi ole Offtopiccia, vaan täysin asiaan kuuluva!  :pomo:

Palonopeus ei ole niinkään riippuvainen pyörteilystä, vaan sylinterissä merkitsevät enemmän paine ja lämpötila.
Paine ja lämpötila nopeuttavat ilmiselvästi palamista, kysymykseksi jää lopultakin se, kuinka paljon ne vaikuttavat?
Ilmiselvää on herra harmaahattun selkeä havainto, että normaalin paineen palamisnopeus on täysin riittämätön toimivaan moottoriin.

Joten lisää tietoa tarvitsen, kun alan tuota syttylastua väsäämään. Tai muutoin menee armottomaksi säätämiseksi!  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #474 : 10.06.2014, 01:16:27 »
Tänään tehtiin intensiivinen testi-setti. Modailin vääntökippuraa ja ahtoja.

Virittäjän joululaulua en sentään pääse laulelemaan vaikka konetta kilisteltiin, koska etsin sitä kipupistettä kilinälle.

Löytyihän se, sillä tuo Wiina on pirullinen aine kun sopat ovat kohdillaan. Palaa pirun nopeasti ja jopa bensalla baarin ahtoja kestävä syttylastu ei enää toimi oikein. Ongelmakohta tulee tuossa 4000rpm nurkissa. Jossa ennakko nousee aikaisemmin suhteessa kierrolukuun epälineaarisesti ja sitten jää 22 asteen nurkille loppuun asti.

Ei hyvä!  :-\

Koska EZK:n kartat ovat 8*16, siinä missä LH:ssa on 16*16, joten interpolaatio merkkaa pirusti paljon ja ennenkaikkea se, että kaikki kiinteät pisteet ovat oikeissa kohdissa.

Bensiinillä settini toimii oikein kiitettävästi, vaikka viinalla papua enemmän saakin samoilla ahdoilla kun kaikki on pilkuntarkasti kohdillaan. Vaatii hieromista ja aikaa/tupakkia, mutta lopputulos kiittää hyvästä työstä!
Mutta olen nykyisella setilläni vetänyt myös bensalla (häpeällistä  :-[ ) ja todennut settini ja karttojeni toimivan omassa koneessa.

"Huvittavaa" on se, että 0,7 baarin ahdoilla saa paremman suorituskyvyn, kuin 1,2 baarin ahdoilla pingaavalla koneella!  :o
Ja joku vielä kehtaa sanoa, ettei säätäminen kannata!  :facepalm:


Kaipa siinäkin on oma järkevä rajansa ??    :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #475 : 11.06.2014, 23:03:05 »
Tänään tuli sitten säädeltyä merikonttia taas!  :D

Tosin bensiini vehjettä!

Huvittavan paljon samankaltaisuutta Wiinakoneessa baarin ahdoilla, kun bensiiniversiossa 1,3 baarin ahdoilla. Tosin tuossa bensiiniversiossa on papua paljon enemmän.

Täytyypä tässä todeta, että kaikki virisyttykartat (omani ja tuo toinen) ovat sopimattomia autoihimme. Sopimattomuuden aiheuttaa 012 IMMu ja isot suuttimet. Ja vaikka kuormatieto on skaalattu oikein, niin silti hitusen vakiota kiukkuisemmissa koneissa se vakioon syttykarttaa edes löyhästi pohjautuva kartta on pielessä sieltä hitusen alle 50% kuormasta alkaen, koska siellä voi käyttää ennakkoa vielä aikas mukavasti (40astetta) mutta sen jälkeen ennakon pitää tipahtaa aikas nopeasti, jotta rapinat voi pitää koneesta pois!  :-[

No, tämän päiväisestä päästiin alkuun EZK:n säätösession puolelle, sillä meikäläisen Wiinakartat ovat jo riittävän hyvin siellä päin, missä niiden pitää olla ja kaikki muutkin asetukset alkavat olla kuosissaan.

Kummassakin vinokoneessa (Wiina&bensa) kipupisteet ovat likipitäen samat, vaikkakin Wiinakone kestää ennakkoa joissain epäoptimisoppa kohdissa paremmin mutta samoissa kohdin ne ongelmapisteet silti ovat.



Tässäkin kohdin pätee taas tämä, ettei ole oikotietä onneen, vaan onni on omin pikkukätösin rakennettava taas!  :(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #476 : 12.06.2014, 23:55:32 »
Ilmastointi ois ihan jees noille kuumille säätöpäiville. Meinaa tulla hiki!  ;D

Mutta joo kuten Mikan sanoi, vakio sytkäkartta ja (suurin?)osa virikartoista aivan metsässä 012 immulla.
Komppaan tätä. :-\

Onneksi tämä(kin) säätöreissu meni turvallisesti ja ilman vituiksmän ja uusiksmän miehen tuloa. Mitä nyt perän ristitappi ja m90 vähän ääntelee isoilla kuormilla.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #477 : 13.06.2014, 15:50:18 »
Ilmastointi ois ihan jees noille kuumille säätöpäiville. Meinaa tulla hiki!  ;D
Mutta joo kuten Mikan sanoi, vakio sytkäkartta ja (suurin?)osa virikartoista aivan metsässä 012 immulla.
Komppaan tätä. :-\
Onneksi tämä(kin) säätöreissu meni turvallisesti ja ilman vituiksmän ja uusiksmän miehen tuloa. Mitä nyt perän ristitappi ja m90 vähän ääntelee isoilla kuormilla.  :D

Ainoastaan kuuma hikoilutti, eikä sawolainen supersankarikaksikon vierailu! (vituiksmen ja uusiksmen)  ;D

Saisihan tuota syttypuoltakin vähän viilattua kuormatiedon kautta, mutta sitten menisi taas uusiksi kaikki muut rikastukset kuten, kylmäkäynnistys, kylmäkäynti, kiihdytysrikastukset jne...
Ei jaksaisi, sillä siinä se vasta saatanallinen säätäminentm onkin!  :o

Joten helpompaa tehdä vain nöyrästi sopiva syttykartta molempiin moottoreihin!  :hello:

Sitä ei lopultakaan aja kovin pitkään kun solujakaan joita pitää muokata ei ole kuin vaivaiset 128 kappaletta!
LH:n puolella olen säätänyt yli wiisinkertaista määrää soluja. Pelkkä polttoainekartta on pelkästään jo tuplasti isompi kuin koko syttykartta.

Ja lopulta pakollista tarvetta säätää ennakkoja on ainoastaan 34 solussa, joten ns. "pala kakkua", jos tyytyy hyvin toimivaan karttaan, joka ei ole täysin maksimipavun säädöissä. Sillä taatusti ajaa hienosti ja vähän isommillakin ahdoilla laulelematta tätä virittäjän joululaulua!  ;D

16-tappisen turbovinokoneen syttykartta on muuten mielenkiintoisella tavalla erilainen, kuin 8-tappisen. Siinä missä 8-tappisessa on tuollaisia omituisia ryppyjä, 16-tappinen on selvästi suorempi suurilla kuormilla ja laskee nopeammin ja piempiin ennakoihin kuin vastaava 8-tappisen kartta. Tosin IMMukin on sama 012, kuin näissä molemmissa puheena olevissa koneissa.

Syy miksi 016 IMMulla ajavat eivät välttämättä törmää näihin juttuihin on siinä, että kuormatieto on ollut maksimikuormalla pohjassa jo sieltä 0,7 baarin ahdoista alkaen, joten ennakko on jo niin pieni kuin voi olla.
Tosin maksimipavustakin jää puuttumaan jonkin moinen palanen tuolloin. Onneksi vakioromuilla virittäviä rajoittaa jo hyvissä ajoin suuttimien loppuminen.

Meikäläisellä tuo 22 asteen ennakkokin on aivan liikaa maksimi ahdoilla ja kuormalla, kun wiinat ovat optimisäädöissään pavun puolesta. Vastaavasti 15-30% kuormalla se 45 astetta ennakkoa on gutaa!

Meikäläisellä sen ominkorvin kuultavan pingauksen sai aikaan vain vakiosyttykartalla, bensalla ja 0,8 baarin ahdoilla.
Wiinalla olen onnistunut kilauttamaan ainoastaan kerrankorvin kuultavasti ja senkin tarkoituksella.

Suurin osa tuskin edes huomaa, että kone pingaa sillä. Sitä on liki mahdotonta kuulla omin korvin ilman nakuluureja, koska se on niin hiljainen ääni, ellei sytty- tai soppakartta ole todella pielessä, jolloin sen taatusti kuulee ominkin korvin.

Laajakaistan omaavat huomaavat sen siitä, että kone vetää yhtäkkiä paksulle suhteellisen nopeasti ja hitusenkin ahtoja laskemalla sopat jäävät selkeästi hoikemmalle. Tällöin on syytä epäillä erittäin voimakkaasti nakutusta, jos soppalastu on muuten edes semijärkevästi toimiva.

Tässä esimerkki tuollaisesta kilinästä, mitä ei ole kuultu.


Vasemmainen nuoli on 100% kilinää, keskimmäinen nuoli on 99% varmasti ns. "light knocking" ja aika varmasti vielä se keltainenkin nuoli on sitä. Joten virittäjälle ilmiö on ikävä, sillä se rajoittaa papua, koska EZK myöhästää sytytystä ja sopatkin menevät pois optimista.

Pahimmillaan pitkässä vedossa saa vieraakseen sen pirullisen hyönteisen (mäntäpistiäinen).  :-[

Pitäisi tutkia tarkemmin, millaisen signaalin EZK antaa LH:lle kuullessaan kilinää ja missä vaiheessa. Onko se puhdas DC-signaali vaiko pulsseja, tms muuta dataa.

No, tuo tutkimus menee sarjaan, tekee kun viitsii ja ehtii.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #478 : 14.06.2014, 21:03:49 »


 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Se nakutus-signaali EZK:lta LH:lle on puhtaasti jännitetieto. Kun EZK ei kuule nakutusta, antaa se ulos 7,44V jännitteen ja kun nakua ilmenee, jännite tippuu nollaan.

Moottorin sammutuksen jälkeen rikastustietosignaali tippuu 4V kantturoihin ja jatkuu niin kauan kun IMMun langanpolttosykli kestää.  :o

Mutta, mutta....  Ensimmäinen pingaus ei aiheuta EZK:n reagointia LH:n suuntaan, vaan toinen/kolmas tms. Ja siinä vaiheessa kun nakurikastusta käytetään, niin sitä soppaa kaadetaan koneeseen siihen tahtiin meikäläisellä, että kone on varmasti kännissä, ja kunnolla!

Rikastus jatkuu tasan niin kauan alettuaan kun nakua piisaa ja sitä jatketaan inan verran senkin jälkeen.

Meikäläisen suuttimilla ja pumpulla muutama nakutuskokeilu alkaa näkymään jo polttoaine mittarissakin!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #479 : 17.06.2014, 02:03:30 »
Tätä syttyasiaa on nyt analysoitu lisää kahdella vinokoneella, toinen Wiinalla käyvä ja toinen bensiinillä.
Setit ovat melko identtisiä, ahdinta, ahtoja, pakoputkea ja polttoainetta lukuunottamatta.

Mietin pitkään mikä muu on erilaista coolerin yms. juttujen lisäksi muihin koneisiin ja yhtäkkisesti tajusin eron muihin vinokoneisiin. Pirskutta, molemmat testikoneethan on portattu kevyesti!  :o

Minulla jopa siten, että sarjat on kohdistettu endoskoopin avulla kasausvaiheessa. Ja meikäläisellä se dremeli sipaisi myös kannessa palotilanpuolella pyöristellen ne palotilan terävät reunat sellaisiksi, etteivät koneistusjäljet viillä sormia. Toki ajattelin tuolloin myös nakutusta, koska terävistä kulmista tapahtuu helposti voimakasta pistemäistä lämpenemistä, joka edesauttaa kilisemistä ja palorintaman paineaallotkin heijastelevat niistä varsin mielenkiintoisesti, joten pyöristely oli perusteltua. Nyt jälkikäteen ajatellen, olisi pitänyt kairata kunnolla sitä palotilaa silloin.  :-[

Anyway, kilinät näissä molemmissa koneissa ovat "ongelma" koska kilinät tulevat aikas kovilla ennakoilla, sillä 012 IMMun vuoksi meillä molemmilla kuormatieto kulkee jossain ihan muualla kuin -016 IMMulla ajavilla. Tosin meillä ei kummallakaan IMMu pohjaa missään vaiheessa, vaan säätää soppia koko alueella ja kokoajan.

Molemmilla kilinät alkavat 50% kuormatiedon nurkilla (EZK) täyskaasulla, jossa vakio ja näkemäni viri-kartat ovat jotain aivan omituista. Edes 16-tappisen (208 EZK bini) ei toimi kummallakaan, vaikka sitä virisyttylastuna onkin kaupan. Meneehän se jollain 016 IMMulla ajavilla, muttei meillä 012:lla ajavilla, sillä me pääsemme ylimmälle kuormariville vain hetkeksi, kun moottori oikeasti ottaa ilmaa enemmän. Muutoin kuormatieto on siellä, missä pitääkin olla!

Tosin meillä molemmilla kuormatietokin on LH:ssa skaalattu koko alueelle riittäväksi, eikä siten, että 0,5 baarin jälkeen sopat ovat siinä missä ne sattuvat olemaan ja samat koko 0,5-1,5baaria välillä, kun IMMu on pohjannut.    :nuhtelu

Ja koska LH:n kartta on suhteellinen, eikä absoluuttinen, meillä molemmilla kuormatieto tekee sellaisen hauskan "käyrän", eli nousee maksimiinsa suurimmalla väännöllä, koska tuolloin koneeseen menee ilmaa eniten suhteessa kierroslukuun. Kippura laskee sitten sen kierrosluvun kanssa suhteellisen ilmamäärän kulmassa.

Ja koska jengi tykkää "tissi"-kuvista, niin pitäähän se laittaa tänne....  :2funny:



Pallukoilla on laitettu ne kohdat, joilla minulla luetaan täyskaasulla karttaa yhden vaihteen lävitse.
Kartan lukukäyrästä huomaa hyvin kartan suhteellisuden.

Kuormatieto on poistettu tarkoituksellisesti, sillä jokainen säätäjä hakee sen omaan koneeseensa ja IMMuunsa sopivaksi!
Minun karttani eivät toimi missään yleislastussa oikein, joten siksi olen poistanut niistä tiettyjä tietoja, ettei kenellekkään tulisi kiusausta käyttää sitä suoraan.

Laitain polttoainekarttani vielä numeroina tähän!

TISSI-kuva!  ;D

00   104   142   152   163   177   192   206   232   238   242   243   241   242   245   242
00   104   138   146   158   174   186   197   223   233   236   237   239   234   235   233
00   104   136   142   153   169   179   191   216   225   230   231   232   230   227   222
00   104   135   143   150   158   167   181   212   221   224   227   227   225   222   219
00   104   135   140   144   149   160   173   193   203   213   215   216   217   216   214
00   94   122   129   135   143   150   159   181   191   200   201   205   208   210   209
00   95   119   125   127   136   138   141   158   170   181   185   189   193   195   194
52   89   103   105   110   117   120   129   139   151   163   168   169   175   178   180
50   82   87   91   95   103   105   107   116   124   132   141   145   158   166   168
53   61   67   69   80   83   85   94   98   102   112   117   122   136   146   151
45   50   54   57   64   67   73   74   76   79   78   81   87   103   119   136
40   48   50   55   58   60   60   62   65   66   65   60   63   69   100   121
33   45   50   51   52   53   53   54   58   50   52   54   55   59   81   92
31   47   47   46   45   45   45   45   47   50   53   53   55   56   75   78
33   42   42   41   45   45   45   44   42   48   49   50   50   54   69   72
36   45   45   40   44   44   46   45   46   50   49   50   50   53   68   72

Tätä on sitten turha käyttää suoraan mihinkään lastuun suoraan, sillä tämä on metsässä kaikissa vakiolastuissa ja varsin "urakalla"!  *karkuun->

Nimittäin kokeilin tätä vakiolastuun suoraan kartan tilalle ja tulos oli se, että jossain on niin hoikalla, ettei mitään järkeä ja kilisee pirusti! Ja toisaalla on niin paksulla, että Woima on kadonnut aikoja sitten!  :o

Mutta tuosta saa hyvän käsityksen mitä pitää tehdä ja ajaa!  ;)

Näitä karttojahan varjellaan, kuten valtion salaisuuksia!  :-X

No, olen lukenut toistakymmentä eri myyjien virilastua (LH:lle) ja kaivellut kartat esiin niistä. Ne kaikki ovat olleet minulle pettymyksiä siinä suhteessa, ettei niissä ole minulle mitään käyttökelpoista millään tavalla!   :-\

Karttojahan en ole varsinaisesti niistä metsästänyt, vaan sitä, miten isommat suuttimet tai IMMu on sovitettu! Valitettavasti tyly vastaus on se, ettei niitä ole mitenkään sovitettu, vaan yritetty räplätä pääkorjauskarttaa ja sovittaa sillä lastu sopimaan suutin/IMMu setille!  :facepalm:

EI TOIMI!  :tickedoff:


Eikä edes se sovitusmenetelmä ole kiinnostanut, vaan se area-51, jossa määritellään erilaisia raja-arvoja vikakoodeille yms.

Ainoastaan yksi lastu on aiheuttanut minulle lievää mielenkiintoa ja se on deran tekemä 962 binin lastu, jossa on minulle tuntematonta vakiota (yhtä) muutettu liki 200 pykälää, jolla on ilmeisesti saatu 962 bini sietämään isompia ahtoja!

Silti olen tehnyt toistakautta saman tempun, enkä ole pitänyt 962:n luonteesta tai siis sen raja-arvoista, joten olen palannut 954:n ja vääntänyt sitä urakalla!  :idiot2:

Mainitaan taas tämä, suuttimet sovitetaan vakiolla #4, jolla saadaan globaali vaikutus kaikkiin polttoaine-riippuvaisiin asioihin suoraan. Kunhan arvot ovat kohdallaan. Pienet (alle 30 yksikköä) hoitaa LH:n sopeutumat. Isommatkin LH:n sopeutuma hoitaa, mutta systeemi sekoaa iloisesti moneltakin osalta, jos vakio #4 on metsässä yli 100 pykälää. Tuolloin sopeutuma ei myöskään saavuta stabiilia tilaa missään vaiheessa, vaikka voihan tuollakin setillä ajaa välttävästi!  :buck2:

Wiinamäen-miehet huomaavat sekoilun nopeasti pavun määrässä, bensa-porukka ei niin nopeasti, paitsi kulutuksessa ja pavussa!  <Kippis>

Nykyisin saan kulutuksen tippumaan 10L/100km lukemiin (Wiinalla) motarin kesänopeuksissä, kunhan maltan olla käyttämättä avosandaaliatm, mikä on äärimmäisen (aina) usein vaikeaa, sillä Woima muokkaa ilmettä!
(eihän minulla mitään oikeaa woimaa ole väärin virittäjänä, mutta alle 16s vartin alitus pikkumitsulla piristää aina mieltä kummasti!). Ja kun setti on kohdillaan, matala 15s alkaa olla vakiosettiä öljynwatkaimella!  :)
Tuossa optimisetissä pysyminen alkaa vain olla vaikeaa, sillä ilmanlämpötilan kompensaatiolle en ole LH:sta karttaa löytänyt, eikä se ole polttoaineessa edes tarpeen IMMun vuoksi, mutta sytyssä se on sitäkin tärkeämpää!

Eihän tässä säätämisessä mitään järkeä ole, mutta ompahan minullakin harrastus, joka ei missään tapauksessa voi muuttua ammatiksi!  *taavih->

Asian kanssa harrastavia tämä projektini voi auttaa eteenpäin (toivottavasti), sillä olen perinjuurin kyrpiintynyt siihen, että autoharrastepiireissä harrastajat piilottavat ja estävät muita harrastajia saamasta tietoa, jolla ei ole kaupallista merkitystä mutta suuri harrastamiseen vaikuttava merkitys!   :knuppel2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat