RallyBaron  Samppasport

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #540 : 05.07.2014, 22:26:22 »
Itsekkin huomannut aina kun tekee näitä "katsastushuoltoja" on 2 ja 3 pytyn pakokanavat puhtaammat kuin 1ja 4 pytyn,mutta kolmonen on puhtain.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #541 : 05.07.2014, 23:28:47 »
Imusarja ei virtaa ihan tasaisesti? Eikös tuo lh:n "perussarja" ollut aika heikko? Kun muistaakseni k-jetinkin sarja on parenpi.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #542 : 05.07.2014, 23:51:42 »
Tuon kolmospytyn "laihuuden" kun selvitätte vedenpitävästi niin tarjoan munkkikahvit
Vissiin seurannut vinokonetta läpi historian?
Itte lähtisin liikkeelle pakolämmöistä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #543 : 06.07.2014, 03:11:36 »
Tuon kolmospytyn "laihuuden" kun selvitätte vedenpitävästi niin tarjoan munkkikahvit
Vissiin seurannut vinokonetta läpi historian?
Itte lähtisin liikkeelle pakolämmöistä

Oikeastaan "ongelma" ei ole niin ihmeellinen jos ajattelee vinokoneen vedenkiertoa, sen suuntaa ja määrää.
Itse olisin säästynyt paljolta, jos olisin muistanut avata kansipahvista reikiä suuremmiksi 3&4 pytyn kohdilta, kun tein kansipokan.

Mutta palatakseni tähän 3 kuumuuteen, mietitäämpäs miten vesi virtaa vinossa koneessa ja sitten ajatellaan ajoviimaa, joka on ainakin meikäläisellä näytellyt viime-aikoina suurta merkitystä, kun noita säätövetoja on tullut tehtyä "muutama" sata.
Sitten ajatellaan merikontin konehuonetta, sen termisen tehon lähteitä, ilman kiertoa. Sylinteriryhmän emitoimaa lämpöä ja niin pois päin....

Tästä päästään erittäin nopeasti siihen, että 3-pytyllä on kuumimmat oltavat, kun se ei pysty säteilyjäähtymään yhtä tehokkaasti kuin 1&4 pytyt, ajoviimakaan sitä ei jäähdytä kuten 1-pyttyä, eikä sen saama jäähdytysvesi ole enää yhtä kylmää kuin pytyn 2, joten lopputulos on aika selvä.
4-pytty vastaavasti saa kuumimman veden, mutta sillä on 3 yksikköä säteilypinta-alaa verrattuna 3-pytyn kahteen yksikköön. Joita toinen on huonompi, koska tulikuuma jurbo on siellä estämässä säteilyjäähtymistä.

Sylinterikohtaiset pakolämmöt olisivat tietysti "mielenkiintoisia" mitata, mutta turhan monimutkainen projekti siihen nähden, ettei LH:lla pysty tekemään aitoa sekventaali-ruiskutusta, vaikka sillä voikin pienellä tinaamisella ohjata kahta suutin pankkia.

Pakosarjasta olen mitannut vetojen jälkeen kovimmat lämpötilat 3-pytyltä ulkopinnasta IP-lämpömittarilla, mutta erot eivät ole ollet sentään mitään mielettömiä, tyyliin max. 40C lämpötilan huidellessa siellä +600C paremmalla puolella huomattavasti.

Tasakaasulla ajettaessa erot ovat olemattoman pieniä. Paitsi silloin 1-pytyn pakosarja on selvästi kylmin (jopa 50C talvella).

Kaffelle?   :D

Imusarja ei virtaa ihan tasaisesti? Eikös tuo lh:n "perussarja" ollut aika heikko? Kun muistaakseni k-jetinkin sarja on parenpi.

Imusarja on symmetrinen siinä mielessä kuin sen voi silmin havaita, joten epämääräisiin virtauksiin syy on jossakin muualla, jos näin todella on.

Meikäläisen imusarja on sovitettu kanteen taatusti paremmin kuin mikään ikinä on vinokoneessa tehtaalta lähtenyt, joten sekään ei selitä kaikkea. Pakosarjanikin on varmasti paremmin sovitettu kanteen, kuin mikään göteborgista koskaan BXXX-sarjassa on ikinä nähty. Sen verran vinkua, dremeliä ja endoskooppia tuli käytettyä.  ;)

Itsekkin huomannut aina kun tekee näitä "katsastushuoltoja" on 2 ja 3 pytyn pakokanavat puhtaammat kuin 1ja 4 pytyn,mutta kolmonen on puhtain.

Sama havaihto on minullakin +400tkm matkalla vinokoneista. Myös tämän havainnon jakavat parikin kaveriani, jotka myös matkaavat vinolla koneella.

Eikös jo a-ryhmäläisessäkin ollut 3.sylinterissä isompi suutin vai muistanko väärin? Eni vei, mullakin 3. pytty puhtain kun viimeks kantta vaihdoin vaikka 1. oli tiiviste pettänyt.
Magic ?

Tätä on kikkaa on joskus kuulemieni säätäjä-gurujen mukaan käytetty myös muissa pitkittäisissä rivi-nelosissa. Muistaakseni eräässä penarissa oli lisä-rikastusta oli 3% kolmos-pytylle.

Suuttimien kokojen kanssa kikkailtiin silloin, kun sekventaali-ruiskuja ei ollut. Eli LH:lla homma pitää hoitaa noin, jos haluaa vaikuttaa yksittäisen pytyn soppiin. Tietysti tekemällä LH:n kaksi suutinpankkia, pääsee ohjaamaan kahden sylinterin ryhmissä asiaa.




Minusta erikoisinta on Wiina-koneessa tuo tulppien harmaaksi värjäytyminen, joka esiintyy paljon kuumaksi poljetuissa tulpissa. Punertava sävy ilmestyy siinä vaiheessa kun kone on pingannut tai ajettu muutoin todella kuumaksi.

Talvella punaista sävyä en ole saanut pakkaskeleissä, vaikka olisin polkenut ahdoilla niin paljon kuin nilkasta varoja riittää

Toisaalta tulppa muuttuu valkoiseksi jossain vaiheessa polkemista (lienen riittävän kuuma itsepuhdistumiseen).  ;)
Tosin silloin kilinään on kuulunut koneesta myöskin.  :-[

Tuossa menneen viikon vedoissa on tullut selväksi se, miksi EZK kuuntelee nakutusta vain tietyllä astemäärillä!  :buck2:
Kone nimittäin pitää mekaanista melua nakuanturin kuuntelemilla taajuuksilla!
Ilmeisesti se on poisto-tahdin muuttuminen imutahdiksi. Ilmiö alkaa esiintymään heti tyhjäkäynnin yläpuoleisella kierroslukualueella, kuormasta ja ennakosta riippumatta.

Aidon pingauksen erottaa sitten tuolta skoopillla siten, että se nakuanturin näkemä kilaus alkaa erikohdassa kuin mekaaninen kilaus ja kunnolla kilistessä se jatkuu toiselle tahdillekkin, eli lohko resonoi iloisesti tuolloin.
Lisäksi amplitudi on kipunan jälkeisellä aidolla nakulla ihan "kohtuullisen" suuri mekaaniseen meluun verrattuna.

Tosin kaikkien pyttyjen kilinä laskee nakuanturin antamaa signaalia, mutta se on helppo havaita sen kesto-ajasta!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #544 : 06.07.2014, 11:23:31 »
Se lohko ei resonoi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #545 : 06.07.2014, 12:20:11 »
Se lohko ei resonoi.

Tuosta en tiedä, mutta tiedän sen, että nakuanturi jää "näkemään" ominaistaajuudellaan signaalin, jonka kesto on pidempi kuin kahden kipinän väli.

Mikä sitten tuon aiheuttaakin?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #546 : 06.07.2014, 12:30:10 »
Mittasin joskus parin lohkon ominaistaajuudet, oli alle 1000 Hz luokkaa. Eri dekadilla kuin naktuskilinä.
 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #547 : 06.07.2014, 13:49:14 »
Mittasin joskus parin lohkon ominaistaajuudet, oli alle 1000 Hz luokkaa. Eri dekadilla kuin naktuskilinä.

Naku-anturi kuuntelee useamman kilohetrzin taajuusaluetta ja näkyy olevan melko kapealla alueella vireessä.

Toisaalta sopivan amplitudin aiheuttama kilahdus voi jäädä soimaan parittomilla harmoonisilla oikein hyvin. Vaimentuen huomattavasti hitaammin kuin parillinen harmooninen.

Katsoin kyllä sen spektrin männä viikolla mutta se oli sen verran kapoinen, etten jaksanut kiinnostua siitä enempää. Oli siellä muutama harmooninenkin, muttei mitään äärimmäisen kiinnostavaa, sillä amplitudi paljasti nakun oikein oivasti, varsinkin ajan suhteen.

Täytyypä vetäistä täys-sämpläys skoopilla ja katsoa sitä kilinää tarkemmin. Ja yrittää ottaa myös näyte äänikortilla, joka on skooppia parempi työkalu audio-signaaleille.

Joka tapauksessa kunnon pingaus "soi" pidemmän ajan, joten occamin partaveitseä käyttäen, syy siihen on jokin resonanssi, eikä välttämättä minkään lohkon perustaajuudella, vaan se voi olla minkä tahansa rakennekomponentin perustaajuus tai sen harmooninen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #548 : 07.07.2014, 16:01:22 »
EGR tukittu!  Selvästihän se oli vuotanut ja jotain mönjää päästellyt sieltä vuosien mittaan kun sitä imusarjaan liittyvää putkea vanupuikolla tutkiskelin.

Tukkiminen tehtiin alumiinisella tiivistelevyllä ja koska hukkasin poranterän kiinnitysreikien poraamisen jälkeen, jäi uusi huohotusreikä tekemättä. Tiivistyksen viimeistelin imusarjan puolelta paksulla lämpöä kestävällä tiivistelevyllä.

Vaikutus käynnistyvyyteen oli melkoinen, joten EGR-venttiili vuosi jonkin verran ja alettuaan vuotamaan, ongelma ei varmasti pienentynyt. Mutta vuoto alkoi vasta viimeviikon torstain testi-setissä.

Myös 8 lämpöarvon tulpat pienensivät pingaus taipumusta selkeästi. Ennakkoja pystyi lisäämään maksimi kuormalle jo ihan mukavasti (+5 astetta).

Mielentmkiintoista tässä on se, että pingaaminen alkaa vasta kuormilla sieltä +4500rpm. Sitä aikaisemmin ei oirettakaan.

Täytyisi jaksaa vaihtaa se orkkis katti ahdistamasta, sillä 0,8 baarin ahdoilla pystyy pitämään suhteellisesti kovempia ennakoita kuin baarilla. Tosin baari on pikku-mitsulle jo aikas mukavasti ahtoja.

Sinällään mielenkiintoista, että bensakoneelliselle (0,9 baaria ahtoja) tulee annettua päihin alakierroksilla kiihdytyksessä hitusen vajaan 0,8 baarin ahdoilla. Eli vetoja meikäisellä on alle 4trpm aikas mukavasti.  :)
Pintakaasulla vedotkin ovat 0,5 baarin paineilla toisen testaajan mukaan " selvästi paremmat kuin vakio FT:ssä" missään vaiheessa.

Joten vaajakuormien saatanallinen säätäminentm on tehnyt tehtävänsä. Nyt ne säätämisen päänvaivat ovat siellä täyskaasun puolella.


Ken haluaa itsekkin toistaa EGR:n poistamis-operaation, niin tilaten syttylastu ilman EGR:n koodia (148, 208) ja sokea laippa paikalleen.
Ja sitten voi repiä (jos haluaa) kaikki EGR romut huitsin nevadaan!



Tässä tuli vielä mietittyä tuota pingauksen taajuuspektriä pienessä päissään....

Lohkon ominaistaajuus on mitä on, enkä tiedä miten se on mitattu, joten siihen en osaa ottaa kantaa.

Mutta mutta.....

Mikäs on vinokoneen sylinterin halkaisija?  96mm, eikös?
Mikäs on sylinterin kaasumassan keskilämpötila mahdollisen pingaustapahtuman aikoihin? 
Heitetään, että 1000C keskilämpötilana palorintaman edetessä ja välittömästi sen jälkeen.

Mikäs on äänennopeus tuossa lämpötilassa ?  Ilmassa se olisi 715m/s

Hm....

715 / 0,096 = 7447,917    vad i helvete!   :o :o :o :o :o :o

Mikäs se naku-anturin kuuntelema taajuusalue olikaan?  No, siellä samoissa lukemissa!   :hello:

Palokaasut noudattavat pääosin samoja sääntöjä kuin ilma, koska pääosa palokaasuistakin on typpeä, mikä on dominoiva elementti myös ilmassa. Oman hienosäätönsä tekee tuossa sylinterin sisällä myös paine, mutta se ei muuta äänennopeutta läheskään niin paljoa kun saattaisi olettaa äkkiseltään! Tietysti palokaasut kuten CO2 tekevät omat mausteensa, mutta väittäisin niiden olevan lähinnä kuriositeetteja.

Mitäs se vinokone sitten lopulta onkaan tuossa mielessä?  Neli-onteloinen akustinen resonaattori!  :hello:

Toki voin olla ajatukseni kanssa niin kujalla kuin lumi-ukko sahelin autiomaassa, mutta tälläinen hajatelma kuitenkin!   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #549 : 07.07.2014, 23:17:27 »
Lohkon ominaistaajuus on mitattu Rionin SA-78 mittaushärvelillä, mittaajana tekniikan tohtori, voinet nukkua yösi rauhassa.  :)



1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #550 : 07.07.2014, 23:27:09 »
Mittauksesta voidaan tosin kysyä että onko se tehty huoneenlämpöiselle pelkälle lohkolle vai kaikki käymisen vaatimat rojut sisältävälle käyntilämpöiselle? Lyö vasaralla alasimeen ja kuuluu PING, laita siihen päälle toinen alasin (mielellään pulttaa ne tiukasti toisiinsa) ja lyö siihen alempaan niin näinköhän kuuluu enää tasan sama PING. Käyvässä moottorissa on liikkuvia osia jotka kaikki absorboi sitä pelkän lohkon värähtelyä itseensä sekä kehittää ihan omia taajuuksia vielä siihen päälle, melkoisella varmuudella voin väittää että sylinteriputken värähtelykin muuttuu sen mukaan onko siellä mäntä yläkuolokohdassa, alakuolokohdassa, kylmänä ja vähän väljänä, käyntilämpöisenä ja naftiksi lämpölaajentuneena tai onko siellä yleensä mäntää ollenkaan.

Eihän pianoakaan viritetä tehtaalla valmiiksi ja sitten vaan soiteta tai toki niin voi tehdä mutta melkoinen saluunasoundi tulee.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #551 : 07.07.2014, 23:39:39 »
Tässä nakutusta kipunan keralla. Vihreä naku-anturista napattua dataa ja keltainen on kipuna.



Tasaisin välein esiintyvä melupiikit ovat koneen omaa melua, joka on EZK:n kuultelu-ikkunan ulkopuolella. Eli kahden kipinän puolivälin tietämillä olevat pärinät.

Ja tässä sitten FFT-muunnoksen tulokset!



Kyllä siellä se 6,5kHz taajuudella näkyy mölyä!   :hello:

Myös kolmas harmooninen (~19,5kHz) näkyy myös kummasti melua.
Mielenkiintoisesti viides harmooninen vaimenee erittäin voimakkaasti, vaikka luonnollisesti se olisi vaimentunut hitusen kolmannesta normaalisti.

Seitsemäs harmooninen on yllättävän voimakas (~45kHz) viidenteen nähden!  :o

Myös ns. aliharmooninen (1/2 lambda/aka. puoliaalto ~3kHz) näkyy selkeästi spektrissä.

Notta, tälläistä säätämistä tällä kertaa...   :D

Lohkon ominaistaajuus on mitattu Rionin SA-78 mittaushärvelillä, mittaajana tekniikan tohtori, voinet nukkua yösi rauhassa.  :)

Toistatko pelkän argumentin tutkimatta sen premissejä?  :o

 :nohnoh
Onko se on mitattu pelkästä lohkosta, eikä toimintakuntoisesta moottorista?
Mikäköhän on mittausproseduuri jolla se on suoritettu?

Lisäksi tuo audiospektri-analysaattori, ei hirvittävästi vakuuta meikäläistä!  :-[

Nimittäin olen tekemisissä noiden spektri-analyysien kanssa aikas ahkerasti mutta pirusti laajemmalla taajusalueella....   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #552 : 07.07.2014, 23:56:08 »
Mielenkiintoista! Mikattua dataaTM   :hello:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #553 : 08.07.2014, 00:40:59 »
Mielenkiintoista! Mikattua dataaTM   :hello:

Sitä ihteään!  ;D

,  S*

Tässä koneen omien mölyjen spektri ilman polttoainetta, EZK:n kuuntelu-ikkunan ulkopuolelta.


Missä resonanssi?


Matalilta taajuuksilta tästä voi ihmetellä niitä resonansseja?


Vahvin ehdokas resonanssi taajuudeksi vahvin ehdokas on 0Hz.


 :2funny:


Minusta tämä alle 1kHz lohkon resonanssi-taajuus on samassa sarjassa kun se, ettei LH käytä lambdaa tai IMMua yli 3,5trpm!   :juhau:

 ;D ;D ;D ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #554 : 08.07.2014, 08:17:47 »
Toistatko pelkän argumentin tutkimatta sen premissejä?  :o

 :nohnoh
Onko se on mitattu pelkästä lohkosta, eikä toimintakuntoisesta moottorista?
Mikäköhän on mittausproseduuri jolla se on suoritettu?

Lisäksi tuo audiospektri-analysaattori, ei hirvittävästi vakuuta meikäläistä!  :-[

Nimittäin olen tekemisissä noiden spektri-analyysien kanssa aikas ahkerasti mutta pirusti laajemmalla taajusalueella....   :pomo:

Harmi että ei vakuuta. Huomattavasti vakuuttavampaa on lukea piezo-anturia skoopilla ja tehdä siitä FFT?

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Ateho  Elekma