Carcom Oy  Ateho

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #570 : 11.07.2014, 15:45:54 »
Sitä vaan meinasin, että imuilman lämpö on varmaan hiukan eri luokkaa 13C:llä ja esim 19T:llä tuolla käytössäsi olevalla paineella. Kyllähän tuo imuilman lämpökin vaikuttaa tuohon nakutusherkkyyteen seokseen ym...

Voisin väittää, että coolerini kykenee hoitamaan 13C:n kuumentaman ilman noilla mopo-tehoilla, jotka minulta saa irti.
Coolerinkin pesin tuossa männäviikolla kaikesta siihen kertyneestä hienosta mudasta.

Viimeksi kun mittailin imusarjaan katoavaa ilmaa lämpömittarilla, niin se oli +29C ulko-ilman ollessa +20C ja painetta oli imusarjassa 1100hPa verran enemmän kuin ulkoinen ilmanpaine oli. Ilmastointipäällä imuilman lämpötila nousi sitten sinne +34C lämpötilaan.

Mutta täytyy kaivella se mittari esiin ja laitella se kiinni, jotta näkee mitä siellä tällä hetkellä tapahtuu.
Ettei myöskään tarvitse luulla ja arvailla mitä siellä oikeasti tapahtuu!   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #571 : 11.07.2014, 18:57:04 »
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää pakopaineet ja lämmöt 13c.llä kun ahdot on kilossa?
On se pikkumitsun pakonielu aivan onneton,koittakaa tunkea kaksi sormea sinne .ei pitkälle mene.ja kun ajattelee kuinka paljon 2,3 kone työntää kaasua täysillä.
Omassani on 2 ja 3 pakokanavat aina puhtaammat kun ottaa mitsun irti verrattuna holsetilla ajon jälkeen.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #572 : 11.07.2014, 22:41:45 »
Kaikkeen muuhun kyllä puututaan, pohditaan ja laskelmoidaan
mutta itse ongelmien aiheuttajat jäävät vaille huomiota

Osaatkin varmasti itse nimetä niistä kaksi tai kolme
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #573 : 12.07.2014, 04:43:24 »
Kaikkeen muuhun kyllä puututaan, pohditaan ja laskelmoidaan
mutta itse ongelmien aiheuttajat jäävät vaille huomiota
Hm....

Minun projektinihan on puhtaasti sitä, mitä 13C:stä saa pihalle LH/EZK kombinaatiolla säätämällä! :nälkä:


Mikä ajatus on ilmeisesti porukalta kadonnut.  :o 

 :-\



Isommalla ahtimella on M90 laatikosta puristettu pitkälle yli sen, mitä uudehko 750 penari kulkee vakiona, meikäläisen säädöillä!  :o
Setti vain on erilainen kuin omani mekaanisesti mutta silti vertailukelpoinen minun mopo-settiini verrattuna.

Osaatkin varmasti itse nimetä niistä kaksi tai kolme
Pakopuoli = Vakio katalysaattori
13C = Pakopaine

Nämähän eivät ole "ongelmia", vaan tiedettyjä ominaisuuksia!  :hello:

Jos viittaat muihin "ongelmiin", niin kerro ihmeessä mitä tarkoitat?  ::)




Niihin imu-ilman lämpötiloihin palataksemme! Mikattua dataatm...       ;)

Painepuolella mitattu turbolta lähtevän alumiiniputken coolerin puolelta ja imusarjan puolellla mitattu ennen imusarjaa edeltävältä letkulta TK-venttikin lähdön kohdilta!

Turbolta:
Lämpöiseltä koneelta 30min seisisonnan jälkeen startti, 1 min jälkeen +37C (tyhjäkäynti).
Tyhjäkäynnillä matalin lämpötila 2700rpm +32C
80kmh nopeudella +53C
105km/h 54-46C
50km/h +54C
Moottorijarrutus 120-50km/h +37C
Täysveto 5min. +137-139C (9*) [Ihan täys veto]

Imusarjalta:
+34C nominaalisti
Täysvedossa max. +40C (5min) Normaalisti +36-38C
Täysvedon jälkeen parkissa alimmillaan flektin pyöriessä 2 min. sisällä -3C  :o  (toistettu 32* ja sama tulos)  :o :o :o :o :o
(Täys-vetona minulla lasketaan se piste, kun paikaltaan vedetään sukka-coolerissa nelosen pakkovaihtoon asti).  :pomo:
Minuutteja parkissa +3C (4min).
Normaalisti ahdoilla tai ilman +32-34C!  :o :pomo:

Ulkoilman lämpötila +20-22C mittauksen aikana!  :buck2:

Kaipa cooleri on "hitusen" mitoitettu!

Heti mainintana, minun ahtopaine hukkikselle tulee TK-servon haarasta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #574 : 12.07.2014, 08:25:26 »
Minun projektinihan on puhtaasti sitä, mitä 13C:stä saa pihalle LH/EZK kombinaatiolla säätämällä! :nälkä:


Mikä ajatus on ilmeisesti porukalta kadonnut.  :o 

Sorry, en tiennyt tätä, en ole alusta asti seurannut

Sivullisen näkökulma:
Honda mankiin vaihdetaan kylmempää tulppaa ja parempaa puolaa mutta ihmetellään miksi ei keuli

Kokeile T-nokkaa vaparissa. Löytyy yksi vika ominaisuus
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #575 : 12.07.2014, 11:17:48 »
Laskin ihan mutkat suoriksi mentelmällä, joten kannattaa suhtautua varauksella tuloksiin. Pikkumitsu 13C näyttää olevan 1 barin ahdoilla 13C, 140 C ahtolämmöllä alle 50% hyötysuhteella. Älyllinen lämpötila pitäisi olla n 110 C niin oltaisiin 70 % hyötysuhteessa.

Laskettuna 0,286 polytroppivakiolla.

Korkea pakopaine aiheuttaa pari ongelmaa säätämiseen. Suurempi jäännöspakokaasu palotilassa nostaa ja laskee nakutusherkkyyttä. Kuumuus aiheuttaa sitä, mutta toisaalta pakokaasu hidastaa palamista, niin ota siitä sitten selvää ilman jarrupenkkitestausta. 

 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #576 : 12.07.2014, 11:47:01 »

Isommalla ahtimella on M90 laatikosta puristettu pitkälle yli sen, mitä uudehko 750 penari kulkee vakiona, meikäläisen säädöillä!  :o
Setti vain on erilainen kuin omani mekaanisesti mutta silti vertailukelpoinen minun mopo-settiini verrattuna.


Vissiin ihan kovakulkuinen lintta jos kovempaa suorituskykyä revitään kuin uudehkosta 750:stä penarista, nimittäin uudehko (2008 eteenpäin, eli jo 6 vuotta vanhaa) repii 407hv ja 0-100km/h 5,2s sekä 0-200km/h 18,5s. Kun taas jo ns. "vanha paska" 2000 -luvun alun 750i menee vain samat matkat 5,9s ja 22,4s. Varsinkin isoissa nopeuksissa laatikkovolvolle vaaditaan ainakin yli 100hv enemmän tehoa isoilla nopeuksilla että kulkis kovempaa.

Mutta kieltämättä hyvältä kuulostaa, jos varsinkin LH:lla ja EZK:lla toteutettu edelleen? Onko jostain enempää infoa tästä kyseisestä autosta?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #577 : 12.07.2014, 11:57:25 »
Hyvin tuo cooleri näyttää sen ilman jäähdyttävän,eli toimii hienosti.

OttoB:n laskelma 13c:n "kartalla olosta" oli sitä mitä itsekin oletin.

Isommalla ahtimella saataisiin parempi hyötysuhde ja väljempi pakokaasun poisto
kärsimättä kuitenkaan käyttöalueesta- mukavuudesta.

Ei mopolla mahdottomia - pitää tässäkin kohtaa paikkaansa.

Itsellä kun oli se ainut ja ensimmäinen alkuperäinen The Arkkupakastin, niin siinä huomasi hyvin
ahtimen vaihdon hiukan väljempään ja käytännön suorituskyvyn parantumisen.

Ajoin sillä loppujen lopuksi 1.4 bar max ahdoilla ja vakiosuuttimilla. Auto ei nakuttanut ainakaan korvin kuultavasti.

OttoB:n kommentti tuosta palotapahtuman hidastumisesta pakopaineen ja jäännöskaasun vuoksi varmaan osittain vaikutti tuohon
oman koneen nakutukseen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #578 : 12.07.2014, 14:35:11 »
Sivullisen näkökulma:
Honda mankiin vaihdetaan kylmempää tulppaa ja parempaa puolaa mutta ihmetellään miksi ei keuli

Kokeile T-nokkaa vaparissa. Löytyy yksi vika ominaisuus

Apinaan vaihdettiin aikoinaan kylmempää tulppaa yms. ja se keuli iloisesti! Poliisinkin mielestä!  ;D

Omaan merikontiini vaihdan tulpat kylmemmiksi, sillä olisi täysin sulaa hulluutta ajaa vakiotulpilla tuossa setissäni!  :-[

Lisäksi puolankin vaihtaminen on erittäin perusteltua, jos vakio ei toimi riittävällä tasolla.
Itseasiassa jokaisessa ikivanhan puolan sisältävässä B230FT motissa olisi puolan vaihto perusteltua!  :hello:
Sen verran paremman kipunan tuo MSD antaa, eikä se ole hinnankaan kiroissa verrattuna vakioon!
Moni vain ei tajua syttyromujen kunnon tärkeyttä, eikä myöskää omista mittalaiteita asian tutkimiseen.  :-\

T-nokan pahin vika on pieni nosto mielestäni. Mutta esim. A-nokkaa en koneeseeni survo, sillä auto on tarkoitus pitää käyttöautona ja AW-loota ei varsinkaan suosi nokkaa, jossa suurin vääntö on +3500rpm.

Jos sinulla on empiiristä tietoa/kokemusta jostakin nokasta, joka antaa maksimivääntönsä alempana kuin 4000rpm, niin otan asian vakavaan harkintaan.

Laskin ihan mutkat suoriksi mentelmällä, joten kannattaa suhtautua varauksella tuloksiin. Pikkumitsu 13C näyttää olevan 1 barin ahdoilla 13C, 140 C ahtolämmöllä alle 50% hyötysuhteella. Älyllinen lämpötila pitäisi olla n 110 C niin oltaisiin 70 % hyötysuhteessa.

Laskettuna 0,286 polytroppivakiolla.
Mitenkäs tähän laskemaan vaikuttaa se, että meikäläisellä hukkaporttia ohjataan TK-servon lähdöstä?
Mitsun kompurapesän lähdöstä paine tulee pelkästään paineensäätimelle, jolla ohjataan hukkiksen toista puolta.

Eli minulla on jo vuosia supistettu pois kaikki paine yms. häviöt ahtimelta ja ohjattu imusarjaan se paine mitä halutaan välittämättä ahtimen tekemästä työstä.

Tuo pikkuinen mitsuni on jo siinä tilassa, että se on elämänsä ehtoo puolella, sillä viime kesänä lähtölämpötila jäi sinne 115C nurkkaan enimmillään. Mutta riittävästi mikaa mille tahansa ahtimelle on lähtölaskennan aika.  :-[
No, tuo ahdin on kestänyt avosandaaliatm vasta 427tkm.  :P

Minuuttien täys-vedossa tuo ahtimelta tuleva ilma on ensin 109-112C välissä ja alkaa hitaasti kiipeämään ylöspäin.
Olen olettanut tuosta syystä, että jossakin on jokin pikkuriikkinen vuoto, joka aiheuttaa tuon?  :o
Hiilipytyn putki oli ainakin tuollainen vuoto.

Korkea pakopaine aiheuttaa pari ongelmaa säätämiseen. Suurempi jäännöspakokaasu palotilassa nostaa ja laskee nakutusherkkyyttä. Kuumuus aiheuttaa sitä, mutta toisaalta pakokaasu hidastaa palamista, niin ota siitä sitten selvää ilman jarrupenkkitestausta. 

Ilmeisesti näin on, sillä ilman vetoja kestää ennakkoja yläkuormilla liki 5 astetta enemmän kuin kymmenen vedon jälkeen.
Ja ulkoilman lämpötilakin tekee oman mausteensa siihen pisteeseen, missä "kevyt nakutus" iskee.

Sen olen ainakin huomannut, että jos alempana pääsee pingaamaan kevyestikkin, pingaus haluaa iskeä sitten uudelleen ylemmillä kierroksilla. 0,5 astetta tekee tuossakin yllättävän dramaattisia muutoksia.

Tuo nakutus yleensäkkin on aikas pienestä kiinni ja sen havaitseminen vaatii haukkana skoopin kyttäystä!
Ongelma on erotella koneen omat mekaaniset melut siitä nakuanturin tuottamasta oikeasta nakutuksesta, joten olen käyttänyt kipunaa ajoitusapuna siitä, mikä on naku ja mikä on koneen omaa mekaanista melua.
Kunnon pingauksen tunnistaa kyllä, sillä sen amplitudi on sen verran isohko, ettei sitä voi olla huomaamatta. Taajuus-spektri ei kylläkään muutu merkittävästi nakutuksen ja koneen omien melujen välillä nakuanturin näkökulmasta.

Kunnon pingaus on sellainen mäntäpistiäisen paritteluhuuto, jota olen vältellyt kuin ruttoa, sattuneesta syystä!  ???

Viimeaikoina jotakin on muuttunut, sillä kevy-naku iskee vaihtelevasti täyskuormilla ja ajoituserot voivat olla isojakin.

Hiilipytyn letkujen vuoto laski ennakot sinne 10 asteen nurkkaan ja siitä on sitten hiljakseen palattu takaisin päin.
Eilisessä setissä ennakkoja oli maks. 18 astetta 6000rpm ja nakualueelle joitui tekemään 15 asteen mutkan. Suurimpaan vääntöön (3500rpm) asti kestää ennakkoja ja ahtoja vaikka kuinka pirusti ja sen jälkeen ei enää.

Hyvin tuo cooleri näyttää sen ilman jäähdyttävän,eli toimii hienosti.
OttoB:n laskelma 13c:n "kartalla olosta" oli sitä mitä itsekin oletin.
Isommalla ahtimella saataisiin parempi hyötysuhde ja väljempi pakokaasun poisto
kärsimättä kuitenkaan käyttöalueesta- mukavuudesta.

Ei mopolla mahdottomia - pitää tässäkin kohtaa paikkaansa.
Jep! Cooleri toimii kuin unelma!  :)

Isompi ahdin tulee aikanaan, kuten toinen laatikkokin, sillä nykyinen loota antautuu isompaan ahtimeen 101% varmuudella.

Minusta mopolla on hausta keulia!  ;D  Ainakin saatanallisen säätämisentm osalta!  :2funny:

Kyllähän tämän projektin tulokset säätämisen osalta tulevat kaikkien saataville, kunhan kaikki mikattu data on vahvistettu ja luokiteltu.

Kartat jäävät lopultakin itselleni, mutta muu data tulee aikanaan julkiseksi siinä muodossa, että muutkin voivat stiä tietoa hyödyntää omissa LH/EZK-säätösessioissaan.

Itsellä kun oli se ainut ja ensimmäinen alkuperäinen The Arkkupakastin, niin siinä huomasi hyvin
ahtimen vaihdon hiukan väljempään ja käytännön suorituskyvyn parantumisen.
Ajoin sillä loppujen lopuksi 1.4 bar max ahdoilla ja vakiosuuttimilla. Auto ei nakuttanut ainakaan korvin kuultavasti.
OttoB:n kommentti tuosta palotapahtuman hidastumisesta pakopaineen ja jäännöskaasun vuoksi varmaan osittain vaikutti tuohon oman koneen nakutukseen.

1,4bar ahtoja vakiosumuilla?  :o :o :o :o :o :o
Meikäläisellä ne ovat loppuneet jo 1 baarissa siten, että niiden aukioloaika on ollut +95% prosenttia.
Wiinalla ne loppuvat jo 0,5 baarissa iloisesti.  :-\

Nakutuksen kuuleminen korvin, edellyttää kyllä pirullista pingausta, ainakin ohjaamosta kuunneltuna. Siksipä vedin EZK:sta piuhat pihalle ja löin skoopin kiinni niihin.

Mutta kieltämättä hyvältä kuulostaa, jos varsinkin LH:lla ja EZK:lla toteutettu edelleen? Onko jostain enempää infoa tästä kyseisestä autosta?
LH/EZK väännetyillä bineillä.   :pomo:

Lintan omistaja kertokoot enemmän halutessaan.

Näitä LH/EZK säätölinttoja on enemmänkin kaikessa hiljaisuudessa syntynyt.    :hello:  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #579 : 12.07.2014, 19:44:27 »
LH/EZK väännetyillä bineillä.   :pomo:

Lintan omistaja kertokoot enemmän halutessaan.


Kieltämättä kiinnostaisi kuulla lisää setupista, mikset itse voi kertoa? Taitaa olla foorumin tehokkain LH-jetillä varustettu auto jos tommoset meriitit löytyy.
Luultavasti joku foorumilainen siis muutenkin? Voisi sitten ihmeessä esittäytyä!

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #580 : 12.07.2014, 20:27:22 »

Kieltämättä kiinnostaisi kuulla lisää setupista, mikset itse voi kertoa? Taitaa olla foorumin tehokkain LH-jetillä varustettu auto jos tommoset meriitit löytyy.
Luultavasti joku foorumilainen siis muutenkin? Voisi sitten ihmeessä esittäytyä!

BMW 750i/Li   4799 cm³   V8   270 kW (367 hv)   2005-2008, painaa +1900kg
Äkkiseltään vois luulla, että edes samantehonen 300kg kevyempi volvo vois viedäkkin.

Varsinkin kun nuo BMW:n arvot on aika optimistisia. Nm. lastutetulla FT:llä pakoputkiviritteistä e46 m3 vastaan n.50-120(tai 140 en muista) hävisin 30-40cm.  ;D
Jupinaa, että hirmuvolvo... Kunnes paljastu "vakioks" ja suuttui.  :2funny:

Yllättävän moni auto on nopea pieniin nopeuksiin, kun vetää alhaalta ylös eikä vain överi Holset, kierrosvapari tai muu ylävireinen.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #581 : 12.07.2014, 20:39:35 »
BMW 750i/Li   4799 cm³   V8   270 kW (367 hv)   2005-2008, painaa +1900kg
Äkkiseltään vois luulla, että edes samantehonen 300kg kevyempi volvo vois viedäkkin.

Varsinkin kun nuo BMW:n arvot on aika optimistisia. Nm. lastutetulla FT:llä pakoputkiviritteistä e46 m3 vastaan n.50-120(tai 140 en muista) hävisin 30-40cm.  ;D
Jupinaa, että hirmuvolvo... Kunnes paljastu "vakioks" ja suuttui.  :2funny:

Yllättävän moni auto on nopea pieniin nopeuksiin, kun vetää alhaalta ylös eikä vain överi Holset, kierrosvapari tai muu ylävireinen.  :)

Suunilleen sama tilanne kun kaverilla oli piristetty escortti. 400hp M5 bemaria vastaan vei ihan täysin sinne 170km/h tuntumaan, mutta alko sitten olemaan välitykset nii loppu, että 180 korvilla bemmi pääs ohi.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #582 : 13.07.2014, 00:05:36 »
[...] AW:lla 1->2 vaihto tapahtuu kaasu pohjassa about 80km/h vauhdissa [...]

Ei tapahdu, ainakaan Volvon normiosilla. Ykkösvaihteen välityssuhde on 2.45:1 ja perä automaattivaihteisissa järjestään 3.73:1 mikä tarkoittaa että jopa kiinteällä välityksellä koneen pitäisi kiertää noin 6200 rpm ja sehän tiedetään että wanhassa Aisin-Warnerissa ei kiinteää välitystä ole kuin nelosella lukko päällä. Ehjä laatikko vaihtaa 5000-5500 rpm kohdalla ja siihen päälle laatikon luisto niin ei onnistu 80 km/h mitenkään.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #583 : 13.07.2014, 00:53:57 »
Ei tapahdu, ainakaan Volvon normiosilla. Ykkösvaihteen välityssuhde on 2.45:1 ja perä automaattivaihteisissa järjestään 3.73:1 mikä tarkoittaa että jopa kiinteällä välityksellä koneen pitäisi kiertää noin 6200 rpm ja sehän tiedetään että wanhassa Aisin-Warnerissa ei kiinteää välitystä ole kuin nelosella lukko päällä. Ehjä laatikko vaihtaa 5000-5500 rpm kohdalla ja siihen päälle laatikon luisto niin ei onnistu 80 km/h mitenkään.

Ehjä laatikko vaihtaa ihan nätisti kyllä siellä kuudessakin tonnissa, eikä silloin ole paljoakaan luistoa. T-nokalla kun omakin ysi oli varustettu, niin tuommoiset kierrosluvut olivat vain kaukainen haave, silloin oli vain "alavääntöä" (joka sekin hukkui AW:n kuminauhamaisuuteen). Sekä kickdown vaan tuppas huonontamaan suorituskykyä.
Hienosti ulvahti renkaat 1->2 vaihdossa botniaringin pääsuorallakin sekä vetää sinne about kahdeksaankymppiin kun vedetään oikeasti kovaa.

Sekä E46 suorituskykyspeksejä:

0-100 km/h (62 mph) — 5.1 s for manual and SMG, 5.5 s for cabriolet
1/4 Mile — 13.3 s @ 104 mph (167.4 km/h)

Joten isot epäilyt nyt kyllä kohdistuu jos edes suht vakiokuntonen 940 menee samoihin. Vaikka itsellänikin olisi kuinka volvolasit silmillä niin en niin hyvin itsepetosta osaa että saisin itselleni ihan kaikkea uskoteltua. Tosin Esson baarissa (nykyisin ST1:n) kuuli kyllä vaikka mitä legendoja kuinka oli kaveri päältä ajettavalla ruohonleikkurilla ajanut varttimailin kuuteen sekuntiin sekä kuinka tutuntuttu kahmi päänahkoja liikennevalokiihdytyksissä vakiolla 100A datsunilla vaikka mistä urheiluautoista.



Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #584 : 13.07.2014, 00:57:39 »
Ei tapahdu, ainakaan Volvon normiosilla. Ykkösvaihteen välityssuhde on 2.45:1 ja perä automaattivaihteisissa järjestään 3.73:1 mikä tarkoittaa että jopa kiinteällä välityksellä koneen pitäisi kiertää noin 6200 rpm ja sehän tiedetään että wanhassa Aisin-Warnerissa ei kiinteää välitystä ole kuin nelosella lukko päällä. Ehjä laatikko vaihtaa 5000-5500 rpm kohdalla ja siihen päälle laatikon luisto niin ei onnistu 80 km/h mitenkään.

kylläse omaki aw vetää aika lähelle rajotinta täyskaasulla ennen ku vaihta eli nopeutta on se lähemmäs 80km/h, minkä se pakkoykköselläki kulkee.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Autoracing  KL-varaosat