Autoracing  KL-varaosat

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #720 : 28.07.2014, 14:00:50 »
643:n varaosanumero on 5003857
831: 5003973

Eron voi tehdä mm. se, että esim joissain accumulaattoreissa on tuplajouset noissa laatikoissa, yms pientä variaatiota.  Tosin en tiedä hyväksytkö tätäkään vastaukseksi kun joku muu sen kertoo :| Suoraanhan noita eroja ei taideta missään kertoa. Eli Volvo ja heidän inssit tietää ainakin, sieltä kyselemään jos haluat absoluuttisen faktan mitä on eroina.

Juuri tätä halusin tietää!  :hello:
Ja vastaushyväksytään oikein hyvin, sillä tieto on merkittävää, ei sen kertoja.   :D

Jotenkin tulee mieleeni, ettei siniseltä tiskiltä kovin herkästi saa tarkkaa dataa noista eroista.   :(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #721 : 28.07.2014, 14:16:45 »
Huima lämpötila tehdä penkkiveto! (+28C)

Sitten hitusen mitattua dataatm.   :P

B230FK, Vakio 13C, -012 IMMu, 668cc/min suuttimet, Do88 cooleri, ahtoja 0,9 baaria ja Wiinaa tankissa.
Meikäläisen Wiinalastu ja bulkkiviri syttylastu. Wiinalle sopivaa syttylastua en ole saanut viimeisteltyä sattuneesta syystä....   :-[

Kaikki muut romut vakiota.



Tuossakin näkyy tuo maksimi väännön kohdilla oleva monttu, joka on nyt selvästi ja todistettavasti syttylastusta johtuva.
Täsmälleen sama ilmiö näkyy Hegehinkin penkkivedossa (tiettävästi samanlainen syttylastu).

Väittäisin sen olevan kevyttä pingausta, joka ilmestyi meikäläisellekkin tuohon seutuun, kun kokeilin omien syttysäätöjen alussa virikarttanakin käytettyä 16-tappisen tapaista muokattua syttykarttaa. Tosin alta aikayksikön huomasin, ettei se sovi 8-tappiseen Wiinakoneeseen, jollainen tässäkin tapauksessa on penkkilapussa.


Tehokäyrä on mielenkiintoisen tasainen!   :hello:

Edit: lisätty ahtimen tyyppi
Edit II: Kyseessä ei ole oma autoni, vaan ihan vastaavanlainen merikontti kovalla laatikolla.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2014, 15:33:25 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #722 : 28.07.2014, 15:55:29 »
Eipä toi T-nokka nyt ihan mahdottoman tukkoseksi mene tuolla ylhäällä...   :pomo:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #723 : 28.07.2014, 16:42:04 »
Melkein kuin turbodieselin käyrää katsoisi,ei paljoa teho nouse 4000rpm jälkeen.
Ei ehkä nokka tukossa mutta pikkumitsu aivan ummessa.
Tehoa ei ole yhtään enempää kuin bensalla?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #724 : 28.07.2014, 17:42:51 »
Tämmöisen peruspulliaisen silmissä tuo käyrä näyttää erittäin ajettavalta?

Huipputehotkin on aikalailla käytössä tuossa 4000rpm-5800rpm. Vaikuttaa maukkaalta käyttömoottorilta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #725 : 28.07.2014, 17:43:55 »
Ja 200Nm menee rikki alta 2000rpm. Mikäs siinä sitten :)
No kun halvalla sai.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #726 : 28.07.2014, 19:37:31 »
Paljonkos pakopaineet oli?

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #727 : 28.07.2014, 19:39:12 »
Paljonkos pakopaineet oli?

Veikkaan että pikkumitsussa on ollu tungosta enemmän ku vappuna kuopion torilla
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #728 : 28.07.2014, 19:59:51 »
Voi harmi kun 16-venttiiliseen ei saa mitään T:hen verrattavaa nokka-akselikomboa. Kyllä olis mahtava tuohon omaankin laitteeseen.
Harmi kun ei ole nyt lappua digimuodossa, kun tuosta nokasta pitää näemmä alkaa taas vääntämään. Ohuelti nimittäin ahdistaa se, että A-nokalla tulee 1 (yksi) hevosvoima enemmän ja aivan tasan täsmälleen tuollainen tehokäyrä 4000rpm ylöspäin, vääntöä on aivan rahtunen enempi T-nokalla. Tarvii varmaan koittaa saada se lappu pian näytille. Lopulta on todettu sekin kätevä asia, että vakioahtimella on kohtalaisen turha lähteä nokan kanssa pelaamaan. Onneksi toki tämänkin moni tiesi testaamatta paremmin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #729 : 28.07.2014, 21:08:00 »
Tuolaista konetta on aivan turha kierrättää yli 4000rpm
T-nokkaa ei ole syyllinen. Nouseva käyrä saataisiin aikaan rajummalla nokalla ja pienemmällä paineella
mutta
lopputulos olisi sama kiihtyvyyden kannalta ja jopa huonompi käytettävyys!

Kevennyksenä eräs kaksilitrainen T03 A-nokalla. Katsokaa käyrien muotoa, älkää lukemia



Tätäkään ei kannata kierrättää yli 4000rpm


Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #730 : 28.07.2014, 21:38:05 »
En nyt sanoisi etteikö kannata kierrättää yli neljän tonnin, kun vetää joka vaihteen niin pitkälle että vaihdon jälkeen tipahtaa taas takaisin sille tasaiselle alueelle niin kyllä muuten kosla liikkuu iloisesti. Koko ajan käytössä 200+ hevosvoimaa, toki vähemmän vääntöä kuin alle neljän tonnin mutta väliäkö sillä koska teho on kuitenkin työ (vääntö) suhteessa aikaan (kierroksiin) ja loppujen lopuksi teho on kuitenkin se jolla auto liikkuu. Enemmällä väännöllä kierroksilla X saa toki enemmän tehoa kierroksille X muttei sen kummempaa.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #731 : 28.07.2014, 23:12:59 »
Jos sulla on teho- ja vääntökäyrä suora tai laskeva ja nopeus kasvaa, niin ei ole mitään järkeä jatkaa koneen kierrättämistä
Nopeus kasvaa=vastus kasvaa, voiman lähteen suorituskyky pysyy vakiona tai jopa laskehtii =>kiihtyvyys ei optimaalinen

Ihan yläastematematiikkapohjalta pystyy piirtämään ruutupaperille kuvaajaan jossa näkyy vetävienpyörien työntövoima ja ajoneuvon nopeus
Näillä kun leikkii aikansa niin huomaa kannattaako konetta vedättää huippu tehon, huippu väännön vai huippu kierrosten alueella
Mutta kuitenkin käytäntö palauttaa sitten maan pinnalle...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #732 : 29.07.2014, 05:40:51 »
Uudesta lootasta otettu savut äsken!  *taavih->

Mielenkiintoisella tavalla ihan erilainen vaihtopisteiltään ja tavaltaan. Ainoa ns. vakio asia on turbiinin lukon tarttumisnopeus.

Mutta palaan tähän myöhemmin kun kokemusta on enemmän.

Aaaaah!  Nyt pääsee säätämään Wiinan syttylastua! Sormet jo syyhysivät "hitusen"!  :2funny:

Voin jo nyt sanoa, että nyt nähty tehokäppyrä tulee hitusen muuttumaan. Vääntöhuipun monttu tulee häviämän ja maksimiteho siirtyy ylöspäin aavistuksen.


Melkein kuin turbodieselin käyrää katsoisi,ei paljoa teho nouse 4000rpm jälkeen.
Ei ehkä nokka tukossa mutta pikkumitsu aivan ummessa.
Tehoa ei ole yhtään enempää kuin bensalla?

Jurpo-kiisselihän ei tarjoa +200 konia 3750-5800rpm välisellä alueella!   :juhau:
Eikä myöskään +2trpm alueella!  ;)

No, eikös olekkin mielenkiintoista katsoa huolella hierottun lastun vaikutusta moottorin luonteeseen!  :pomo:
Vertaileppas tuota muihin vakiokokoonpanon lappuihin, niin siellä saattaa piillä Üllätys!

Bensalla saa saman, mutta selvästi pienemmällä työllä! Sillä tuohon penkkilappuun vaikuttavat erittäin voimakkaasti kiihdytysrikastukset jne., jotka ovat Wiinalla erilaiset kuin bensalla. Niitä saikin hieroa urakalla!

Juu, ei mitsu ole ummessa, vaan syttykartta on bulkkivirilastu, jossa on aika varmasti 16-tappisen B204FT:n kartta.

Miksi tehoa olisikaan enemmän? Kuten sanoin, bensan syttylastu, joten ei mopolla mahdottomia!  :pomo:
Tilanne voi muuttua hitusen siinä vaiheessa kun syttylastu saadaan hierotuksi!
Isosti eroa bensaan ei täystehoilla tulekkaan, mutta pintakaasulla tilanne onkin täysin toinen.  ;)
Tuokaan auto ei ole mikään HIPO-härveli, vaan käyttis!  :hello:

Veikkaan että pikkumitsussa on ollu tungosta enemmän ku vappuna kuopion torilla

Kylläpäs kuopiossa on Wappuna väki vähentynyt?   ;D

Tukossa tuo pikkuinen mitsubishi on siinä baarin paremmalla puolella, jos mitään vuotoja ei ahtopuolella ole! (kuten minulla oli) :facepalm:

Jos katsot ajatuksella tuota tehokäyrää, tukkoinen ahdin ei tuollaista tuota, vaikka syttylastu onkin täysin sopimaton Wiinalle!
Olen kyllä kokeillut sen miten mitsu menee oikeasti tukkoon ja sakkaamisenkin olen kokeillut, joten tiedän miten se käyttäytyy tuolloin.

Kun vertaa tuota muihin B230FT vakiokokoonpanoihin ja bulkki-lastuihin, sinun pitäisi huomata jotakin erilasita!
Vähemmillä ahdoilla saadaan sama tulos mutta se vain jatkuu pidemmälle liki tasaisena (-5% muutos)!

Toki tässä tapauksessa oma lastuni on tuossa mitatussa moottorissa täysin bulkkilastu, mutta se on semmoinen kun sattui omista käsistä tulemaan!

Jos sulla on teho- ja vääntökäyrä suora tai laskeva ja nopeus kasvaa, niin ei ole mitään järkeä jatkaa koneen kierrättämistä
Nopeus kasvaa=vastus kasvaa, voiman lähteen suorituskyky pysyy vakiona tai jopa laskehtii =>kiihtyvyys ei optimaalinen

Kiihtyvyyteen vaikuttaa eniten suurimman väännön ja tehon välinen pinta-alaintergraali, joten tasaisellakin teholla saa kiihtyvyyttä. Tuossa penkitetyssä koneessa on turha laskea kierroksia alle 3700rpm sillä ne kilowatit katoavat kovaa vauhtia ja tällä kertaa fysiikassa vähemmän ei ole enemmän, muuta kuin pers-dynolle.

Vai meinaatko, että tiputtamalla vaihdossa kierrokset sinne 2500rpm lukemaan kello tykkäisi?    :buck2:

Eikös wiinalla pakolämmöt hieman nouse vrt bensa? Ainakin eräässä pikkumoottori + vnt projektissa tehtiin tämmöinen havainto.

Ei nouse, ellei kone nakuta!

Normaalissa ajossa minulla on bensaan verrattuna yli 20% pienemmät lämmöt (mitattu pakosarjan ulkopuolelta).
Wiinalla pakosarja kyllä punastuu alle sekunnissa kun kone pingaa!

Olen tätä hitusen mittaillut tässä Wiina-projektini aikana!  ;)

Voi harmi kun 16-venttiiliseen ei saa mitään T:hen verrattavaa nokka-akselikomboa. Kyllä olis mahtava tuohon omaankin laitteeseen.
Vaihda 8-tappiseen!  :pomo:


Tämmöisen peruspulliaisen silmissä tuo käyrä näyttää erittäin ajettavalta?

Huipputehotkin on aikalailla käytössä tuossa 4000rpm-5800rpm. Vaikuttaa maukkaalta käyttömoottorilta.

Sellaiseksi sen olenkin suunnitellut!   ;)
Ja sellainen se minusta myös on (maukas)!  ;)

HIPO-jutut ovat oma lukunsa, minä vain "optimoin" hitusen tuota merikonttia omiin mieltymyksiini (näkyy kohtaavan useiden kanssa)!  ;D

MOT:
Lukutaitoisille on nyt todistettu se, ettei pikku-mitsu ole tukossa siinä liki baarissa, vaan jokin muu on "tukossa" noissa viri-vakio komboissa! :juhau:
Joten yksi "totuus"-sorsa on ammuttu alas, vaikkei metsästyskausi olekkaan alkanut!  ;D

Lopuksi ennen maatemenoa vielä loppukevennys!



Arvatkaa, riittikö tuollainen jatkopala-hässäkkä niiden lootan yläreunan pulttien kiristämiseen?

No, kyllä riitti!   :2funny:
Puolet pois, että sillä pystyi työskentelemään. Lisäksi jakajan kansi/pyörijä pois, ettei ne ota tulipeltiin kiinni!

Siinä se menee paikoilleen! Hitaasti, mutta varmasti!
« Viimeksi muokattu: 29.07.2014, 05:43:45 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #733 : 29.07.2014, 10:27:26 »
Parhaan kiihtyvyyden saa kun käyttää moottoria sen huipputehon kierrosluvulla ja voimansiirto on portaaton
Volvoissa käytössä on vain neliportainen vaihteisto niin konetta joutuu kierrättämään tuolla vakiotehonkin alueella

Minun näkemys hyvästä käyttöauton moottorin käyristä. Unohtakaa taas lukemat


Tässä tapauksessa voi lykkiä isompaa tupaan jo tuolla huipputehon kierrosluvulla 5000rpm ja silti pysytään hyvänvedon(+2500) alueella vaikka laatikko on neliportainen
Käytännössä avosandaalilla kierrokset on kokoajan +3000rpm
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #734 : 29.07.2014, 11:19:39 »
Mitatkaa ny joku kenellä on vakio ahdin kiinni ne pakopaineet,kiinnostaa varmaan monia.
Itse olen kahdesta ahtimesta mitannu ne poraamalla pakopesään m4 kierrereiän johon ruuvannu pätkän putkea ja siihen letkua johon mittari.kun pakopaine ylittää ahtopaineen on ahdin ns tukossa ja teho ei paljoa nouse enää ahtoja nostamalla vääntö saattaa nousta alemmilla kierroksilla.uusissa moottorin ohjauksissa ahtoja lasketaan kierroksilla näin saadaan tehoaluetta laajemmaksi.
Oma auto tuntuu katsastuksen aikaan vakio osilla pari päivää mukavalta kun vääntää alhaalta niin pirusti.mutta holsettia tulee melko pian ikävä.

 

Autoracing  KL-varaosat