Samppasport  Futurez

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #765 : 11.08.2014, 13:33:15 »
Tuoksahtaa taas välittämiselle!  ELK

Mulla on sentään referenssejä.

Säätämisestä vai kaatamisesta?   ;)

Sinulla kaatamisesta, minulla säätämisestä!  ;D  :2funny:

Mun aito ja alkuperäinen arkkupakastin meni (ennen kaatoa), vartilla alle 15s 149 km/h. Eikä ollut edes viinalla ja säädötkin oli ties miten.

No, minä en kilpailekkaan kylän nopeimman kasitappisen tittelistä! Minä vain teen jotakin sellaista, jonka piti olla mahdotonta! ;)

Niin, pitäähän sen isommalla ahtimella ja virtaavammalla kannella jne. saavuttaakin suuremmat teholukemat, kuin omani, joka on mekaanisesti moottorin osiltaan täysin vakio. Muutettua minulla on vain suuttimet, IMMu, cooleri ja takapönttö. Joten jos noilla muutoksilla säätämisen avulla saisi paremman tuloksen, jollain olisi jotain tehty todella väärin! :facepalm:

Wiinaa ei tainnut vielä silloin edes olla yleisesti saatavilla kun kaatosi teit? Joten silloin olisi pitänyt kirjaimellisesti ajella "korpikuusen-kyyneleillä"!  Se vasta pioneerihenkeä olisikin ollut!  ;D
Säämisen osalta kysyn vain, miksi et säätänyt?  ::)
Sillä työkalut olivat jo silloin saatavilla!

Mutta sinäkin brutukseni!  ???  :facepalm:

Eiköhän se JuhaU:n amazoni aika paljon päheämpi laitos ole vaikka pariin kertaan polttettunakin, kun moni tämän foorumin laite! Eikä se kommenttikaan nyt niin asiaton mielestäni ollut. Jos tehokäyrä on tasaista puuta ja kone eloton, niin sitten se varmaan sitä on.

Tottakai amatzoni on päheä laitos, koska se on rakennettu omin pikku kätösin. Tulos voi miellyttää toisia ja toisia ei.
Kuten jokaisessa auto-projektissa, joku tykkää toinen ei!

Minä olen "rakentanut" vakiosta moottorinohjauksesta jotain sellaista, mitä tällä foorumilla tai ilmeisesti koko maassa ei ole tehty ennen ja minäkin tein sen omin pikku kätösin! joku tykkää, joku ei!  :pomo:

Tasaisen tehokäyrän pointin olet miikel missannut täydellisesti!  :facepalm:

Se vain todistaa näitä foorumilla eläviä "totuuksia" vääriksi. Kuten sen, että T-nokka ja 13C puutuvat yläkierroksilla!
Eikä mitään tehty tuon todistamiseksi, vaan se on tulos siitä, että polttoainepuoli hierottiin kohtuulliseksi toiminnaltaan.

Ja mistä se taas kertoo?  :o
Siitä, että vehkeissä on varaa optimoida!

Toiset osaavat rakentaa auton tekniikkaa, minä taas osaan muokata sen sähköisen puolen mieleisekseni!  :pomo:
Yhtään ainutta konekielistä koodiriviä en ole kirjoittanut sen tehdessäni (en edes osaisi), vaan olen tehnyt sen samalla tavalla, kuin jokainen lukutaitoinen pystyy minusta tekemään!  :hello:

Tästä muutaman henkilön jutuista huokuva "välittäminen", kertoo välittäjistä valitettavan paljon ja syistä, mikseivät autoharrastajat ole saaneet aikaiseksi "kopteri-lakia" autoille tai paljoa muutakaan.....   :-[

Ps. mun mutsi on vahvempi kuin sun mutsi!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #766 : 11.08.2014, 13:53:59 »
Unohdat lähtökohdan....   Kyllä tuo nykyinen tekeleeni on jotain muuta kuin alkuperäinen B230FK.
Siihen verrattuna tekeleeni on ripeä!  :D

No me molemmat tiedämme kyllä erittäin hyvin tuon vakio FK:n suunnattomat voimavarat.

Itse olen ääneen ihmetellyt sitä, että miksi nähdä näin paljon vaivaa kun autossa on vakioahdin ja putkisto. Se, että jos sieltä saa 5 hv enemmän etanolilla vakioahtimilla, mitä jo tiedetyillä virityksillä on saatu bensalla ulos samasta kombosta, niin tulos ei ole minusta vaivan arvoinen.

Hattua nostan sille, että olet jaksanut perehtyä LH.n sielunelämään ilmeisesti enemmän, kuin aikaisemmat "lastujen" kopioijat. Joka säässä toimivan E85 softan teko todistaa siis ammattitaidon.

Mulla oli omassa vakiomoottori mukaan lukien koskematon 530 kansi, T nokka, vakio suuttimet ja imm. Cooleri oli vaihdettu kuten sinullakin ja erona oli siis ahdin, putkisto ja polttoaine.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2014, 13:57:02 kirjoittanut JuHaU »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #767 : 11.08.2014, 14:29:27 »
Mulla on sentään referenssejä.
Onpahan nyt selvillä kuka on svenskatalande bättre folk ja ketkä ei.

Onnistun näkemään kyllä pointin molemmilla osapuolilla, minustakin on jossei typerää niin ainakin outoa nähdä kaikki tuo vaiva vakiopillerillä jne, mutta toisaalta tuo säätäminen käy aika paljon osien päälle ja askirikon lisäksi ahdinhan on niinsanotusti loppu. Harmi että auto on vähäpäästöinen, muutenhan ahtimen loppuminen olisi hyvä tekosyy vaihtaa se isompaan  ::). Ja uskaltaisin lotota, että jos ahdin vaihtuisi isompaan niin setuppi sille syntyisi "vähän" nopeammin kuin tämä "stage1" valmistuminen. Tässä mielessä vakioromuilla säätämistä ymmärtää hyvin, kun homma on harjoteltu niin vaihtaa kiinni rahanarvoisia osia ja sitten niitä ei tartte säätöä harjotellessa särkeä. Vaikkakin tässä tapauksessa tuo isommilla hiluilla säätö ei välttämättä tapahdu mikan autossa vähäpäästöisyystilanteen vuoksi...
« Viimeksi muokattu: 11.08.2014, 14:32:05 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #768 : 11.08.2014, 14:48:22 »
No me molemmat tiedämme kyllä erittäin hyvin tuon vakio FK:n suunnattomat voimavarat.
:2funny: :2funny: :2funny:

Kyllä!

Suunnattomat todellakin! Mutta vain polttoaineen kulutuksen määrässä tuotettuun tehoon nähden!  ;D

Itse olen ääneen ihmetellyt sitä, että miksi nähdä näin paljon vaivaa kun autossa on vakioahdin ja putkisto. Se, että jos sieltä saa 5 hv enemmän etanolilla vakioahtimilla, mitä jo tiedetyillä virityksillä on saatu bensalla ulos samasta kombosta, niin tulos ei ole minusta vaivan arvoinen.

Palikka kerrallaan puran kaiken osiinsa, jotta selviää mikä todellakin vaikuttaa mihinkin.
Seuraavaksi vaihtuu katti, "hitusen" hengittävämpään.
Ja koska en omaa histausvälineitä (tai edes kummoista taitoa), se jää muiden tehtäväksi. Joten tässä olen hovi-hitsarini aikataulujen varassa.

Perussyy on siitä, että LH/EZK:n säätäminen on ollut täydellinen matka tuntemattomaan, niin moottorivaurioiden riskin minimoimiseksi olen pitäytynyt sellaisissa palikoissa, ettei mitään rikkoudu ihan ensiyrittämällä.

Kehtaan myös väittää, että kaikissa vakiokomboilla tehdyillä seteillä se maksimitehon rajoittanut tekijä löytyy akselilta suuttimet/katalysaattori. Suuttimet pääosin ja seuraavaksi pakovirtaukset.
IMMua en enää viitsi mainita, sillä se on täysin tapissaan jo turbo+ sarjalla.

Hattua nostan sille, että olet jaksanut perehtyä LH.n sielunelämään ilmeisesti enemmän, kuin aikaisemmat "lastujen" kopioijat. Joka säässä toimivan E85 softan teko todistaa siis ammattitaidon.
No, tämä työni hyödyttää muitakin, sillä olen hämmästellyt kuinka vähän LH/EZK yhdistelmän kanssa on askarreltu vaikkapa megaan verrattuna. Vaikka sen ruuvaaminen sinne +400hv ei ole mikään kummoinen temppu lopultakaan.

Kaiken lisäksi sen säätäminen on halvempaa ja helpompaa (lopultakin) kuin esim. megan, sillä kaikki perusasetukset ovat LH/EZK kombossa jo kohdillaan bensalla ajettaessa.

LH/EZK säätäminen vaatii vain €200,- investoinnin ja sillä pääsee pirun pitkälle, eikä tarvitse murehtia sytytyksen trikkaustavoista, latausajoista tms. nippeleistä.

Polttoaineen puolella ei tarvitse säätää käynnistysrikastuksia, kylmäkäyntiä jne....  miljoonia pikkujuttuja, vaan pääsee vauhtiin sen polttoaineenpääkorjauskartan kanssa ja suuttimien skaalauksen kanssa alta aikayksikön.

Lisäksi virikäyttöä ajatellen EZK/LH-kombo sisältää "vidiootti"-suojauksia, jotka ovat tämänkin foorumin porukalta pelastaneet monta moottorivauriota!
Jos suuttimet ovat riittävän isot (+20% pelivara), niin nakutuksen tapahtuessa EZK myöhästää syttyä nakuttavassa pytyssä ja LH mättää soppaa määrää lisäten, jollei kuski ymmärrä nostaa kaasupoljinta niin ylös, että kuormatieto tippuu todella reilusti alle kilinärajan.
Vääränlaisilla suuttimilla sitten rikastus ei riitä hukuttamaan nakutusta Wiinaan tai bensaan, jolloin voidaan vain ajella naama virneessä ja sanoa, että se vetää hyvin....   :-[

Ammattitaitoa minulla ei tässä asiassa ole, hitunen harrastuneisuutta kylläkin...   :)

Mulla oli omassa vakiomoottori mukaan lukien koskematon 530 kansi, T nokka, vakio suuttimet ja imm. Cooleri oli vaihdettu kuten sinullakin ja erona oli siis ahdin, putkisto ja polttoaine.

Penkitettiinkö se 287hv teho vakio suuttimilla?  :o

Polttoaine tarjoaa minulla vain enemmän vääntöä sinne alakierroksille (ennakkoa reilusti vajaakuormilla), yläpäässä alkavat sitten muut asiat ahdistaa, kuten se kalysaattori.




Eilisessä säätösessiossa (3h) oli mielenkiintoista havainnoida suurien moottorikuormien vaikutusta kululatiiviseen lämpökuormaan, joka pitkissä vedoissa aiheuttaa sen, että +5000rpm kierroksilla kilinäherkkyys kasvaa ja ennakoita joutuu tiputtamaan n. 2 astetta sellaisista arvoista, joilla kone kestää kilisemättä pari kolme vetoa.

Olisi kyllä pitänyt viritellä taas kamera kone huoneeseen, niin oli päässyt havainnoimaan liittyykö ilmiöön down-pipen punastelua reilumminkin.


TVS:llä on hyvä havainto asiasta! Vähäpäästöisyys haittaa harrastusta minulla, sillä vaihdan ahtimen vain sellaiseen, jolla se menee läpi leimasta sellaisenaan. Eli pirskatin hyvä imitaatio 13c:tä tai sitten modattu 13C.
Mihinkään leimajumppaan en ryhdy (laiska kun olen) vain siksi, että saisin enemmän tehoa toisella ahtimella. Hankin lelut sitten erikseen!  :hello: ;D

Ja kyllä, isompi ahdin aiheuttaa minulla vain sen, että suuttimet suurennetaan riittäviksi ja katsellaan, josko 012 IMMu riittää vielä. Jos IMMu ei riitä, niin viemäriputkiversio (tai 004 tai joku HFM-5) tilalle ja sille linearisointi-kipuran rakennus ja suuttimien skaalaus.
Toki kuormatiedon uudelleen skaalauskin voi olla aiheellinen ja sitten enää soppakartan tarkistus ja baanalle!
Tästä vakiosetillä harjoittelusta on tälläinen "pieni"-hyöty.  ;)

Ps. Eihän tuo ahtimeni mitenkään lopussa vielä ole! Se pyörii vielä! Mitänyt "vähän" vislaileekin jo!  ;D
« Viimeksi muokattu: 11.08.2014, 14:50:56 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #769 : 11.08.2014, 21:20:47 »
... oliskohan nyt oikea hetki edes yrittää keskustella niinkuin aikuiset ihmiset ja siivota tämä joutava lässytys pois?

Minusta olisi!   :hello:

Mika itte vissiin odottaa katalysaattorin vaihtoa, näin ainakin itse ymmärsin...?

Jep! Kunhan tuon ahdistimen saisi pois, niin yläpää piristyisi ainakin vuotavan putken tasolle (+3 astetta/+5000rpm).

Seuraavaksi pitäisi hakea se toinen vetokoukku, jotta saisi kuormaa perään ja pääsisi tutkimaan reilusti kuormitettuja ennakkoja ja näkisi mikä on se massarasituksen vaikutus ennakkoihin. Sillä pelkkä ilmanvastus ei riitä niissä nopeuksissa mitä konttini kulkee!   

Se kokeiltiin eilen viimeksi.  :facepalm:

Ei perhana tätä wäärin wirittämistä. Oikein ku virität nii imussa pysyt mutta ohi et pääse :facepalm:

Tämmöistä tämä Wäärin Wirittäminen on!  ;D  ;)

Auta nokissa A tai V:t T:tä vastaan, vaan on "nokkaan" tullut samoilla ahdoilla kissattomalle pelille ja vieläpä vakiokissalla (minulla), vaikka kissa-alerginen olenkin.   :D
Laatikkokaan ei vaikuta, sillä samat romut siinäkin on rinnakkain.
Tosin se täytyy sanoa, että V antaa todella kovan vastuksen täyskaasulla ja ero jää 6 metriin vartin vedossa meikäläisen eduksi.

Vajaa-kuormilla Wiinakoneelta tulee turpiin kiihdytyksissä ja reilusti!  :3/4 jättää sen:
Selvittämättä on se, johtuuko se säädöistä, nokasta vaiko Wiinasta! A on V:tä selvästi huonompi alaväännössä vajaakuormilla vs. T/V, jossa V antaa pataan A:lle kunnolla.




Vakiosyttylasty (bensa) ei ole niin metsässä kuin moni ajatettelisi, sillä meikäilen syttykartta alkaa erehdyttävästi muistuttamaan vakiosyttylastua kummallisen paljon, vaikka aloitin sen täysin nollasta. Enkä ole tehnyt sitä mitenkään vertailemalla karttoja, vaan aloistuspisteet laskemalla ja loput mittaamalla.

Toki vakioahdoilla ennakkoja voi joissain paikoissa bensalla hitusen nostaa, mutta ahtojen nostoa se ei kärsi ilman muokkausta.

Yritän tässä samalla selvittää, mikä on se variaabeli tekijä, joka saa nakun esiin toisina päivinä ja toisina ei!
Imuilman lämpötila imusarjassa se ei vedossa ole, sillä sen hajonta on pysynyt hämmentävän pienenä ahdoilla, missä nakutus vasta iskee vastapalloon.

On tätä tullu seurattua, jos pitäs koko topikki kahlata läpi tiedonmurusia etsien niin "nälkä tulee"  :'(
Ja ei, en oo vielä kahtasataa sijoittanu säätövehkeisiin, taidan iskeä vakiot takasin, tyytyä 0,8bar ja ajaa bensalla.
Nyt siis 3"immu 630cc 1,0bar ja E85 vakiolastulla.

Ns. meta-keskustelutauhkaan olen syytön tässä topicissa pääosin.  :-[

No, "nälkä" lähtee kysymällä!   :nälkä:
Kummasti noita kysymyksiä on ollut omituisen vähän!  :o

Tuon settisi olisit säätänyt aikas nopeasti itsekkin, jos olisit sen ostrichin hankkinut! Ei se mikään parin tunnin homma ole, kuten ei mikään varsinainen säätö, varsinkin, jos muutokset ovat noin suuria (polttoaineen kaikkien omituisuuksien muuttuminen).

3" IMMun asetuksien laittaminen biniin kestää noin minuutin tai kaksi, mutta suuttimien sovittaminen kestää vähän kauemmin, riippuen siitä, kuinka hyvin noiden virtaama pitää paikkansa ilmoitetun arvon kanssa.

Karttojen ajaminen kestää sitten sen aikaa, kun niitä jaksaa hieroa hienommiksi. Laajakaistalla nopeammin ja kapeakaistalla pirusti hitaammin!

Ei tämä mitään rakettitiedettä ole!  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #770 : 12.08.2014, 11:28:20 »
Esim. 15G on ainakin pakopesän osalta huomattavasti hengittävämpi kuin 13C. Päällepäin noissa ei ole mitään eroa. :juhau: Täten leimallakaan ei tule ongelmia. :juhau:

6# ja 7# pesällä on yllättävän iso vaikutus pakopaineisiin ja sitä kautta vaikuttaa myös, ennakoihin, seokseen ym...

Pääsisi helpommalla, mutta ei sovi tällä hetkellä käyttäjän filosofiaan, kun pitää mitata paljonko saa vakiolla irti.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #771 : 12.08.2014, 12:27:05 »

Tämmöistä tämä Wäärin Wirittäminen on!  ;D  ;)

Auta nokissa A tai V:t T:tä vastaan, vaan on "nokkaan" tullut samoilla ahdoilla kissattomalle pelille ja vieläpä vakiokissalla (minulla), vaikka kissa-alerginen olenkin.   :D
Laatikkokaan ei vaikuta, sillä samat romut siinäkin on rinnakkain.
Tosin se täytyy sanoa, että V antaa todella kovan vastuksen täyskaasulla ja ero jää 6 metriin vartin vedossa meikäläisen eduksi.

Vajaa-kuormilla Wiinakoneelta tulee turpiin kiihdytyksissä ja reilusti!  :3/4 jättää sen:
Selvittämättä on se, johtuuko se säädöistä, nokasta vaiko Wiinasta! A on V:tä selvästi huonompi alaväännössä vajaakuormilla vs. T/V, jossa V antaa pataan A:lle kunnolla.

Joo jos joku ny miettii millä setupilla yritän roikkua imussa niin
B230FT+Aw71L
Ahtopaineita, nokkaa ja lastua lukuun ottamatta vakio... Ahdot 0,9.-1bar, V nokka ja bensalastu itse maestrolta  -H-
PS. Kissa poistettu putkistosta... _Kovasti se kyllä takas sinne halus  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #772 : 13.08.2014, 17:49:40 »
Eilen kalakukkokaupunkiin äkkilähtö ja tänään takaisin.  :3/4 jättää sen:

Wiinan keskikulutus nakutusrikastusten keralla siinä 15L huitteilla.  Kulutus olisi ollut pientä muutoin, mutta naku iski "muutamassa" ohituksessa ja rikastukset sen mukaan. Meinaa bensa-ekvalentteina alle 11L/100km.

Huvittavaa on, että bensalla kulutus oli samoissa litralukemissa, mutta keskinopeus jäi alhaisemmaksi!  :pomo:
Jos bensalla meinasi reipashenkisessä etenemisessä päästä alle 12L, niin sukkasilleen sai ajella.
Nyt mitattu kulutus oli mikamaisella keskinopeudella suoritettu!  ;)

Tankillisella pääsee nykyisin sitä +550km Wiinalla ajaen!  :o

Reissu meni paljon nopsemmin ovelta ovelle, kuin bendoliinolla!  ;D   :sundaydriver:
Tosin bendo menee kovempaa mutta pidemmän matkan ja pysähtelee välissä. Minulla stopit ovat liikennevaloissa, jollei varikonläpiajorangaistusta satuta liputtamaan.   ;D

Tässä toissa päivänä sitten ilmestyi sellainen mielenkiintoinen tyhjäkäynnin humppausilmiö vajaa lämpöisenä. Hyvin kapoisella lämpötila-alueella. Ja oire menee ohitse hyvin nopeasti.
No, kalakukkokaupunki-reissun jälkeen lukaisin sitten vikakoodit. Ensimmäisenä tietysti se 3-2-2, eli IMMun langan hehkutus ei toimi, kuten ei pidäkkään tuolla "fefe"-immulla.

Seuraavaksi 2-2-3, eli TK-servon signaali puuttuu?  :o

Tuo voisi selittää tietyillä pienillä vajaa kuormilla sopituksen sekoamisen samaan aikaan kun tyhjäkäynti alkoi sekoilemaan, sillä normaalisti TK-servo on selällään kun TK-kärjet ovat auki.

6# ja 7# pesällä on yllättävän iso vaikutus pakopaineisiin ja sitä kautta vaikuttaa myös, ennakoihin, seokseen ym...
Sopitus on erittäin pitkälle LH:ssa kiinni kaikista vakioista ja sitten niiden oikeellisesta suhteesta IMMun signaaliin.
Koska jos on pakopaineita kovin, ei sinne sylinteriinkään sitä tuoretta seosta mene enempää.

Joten jos sopituksen ja IMMun käppyrät ovat oikein, toimii moottori oikeilla sopituksilla yllättävän isolla skaalalla.
Tämä edellyttää myös sitä, että kuormatieto on skaalattu riittävän isolle alueelle, jotta soppalaskentahässäkkä ei törmää seiniin ja mene siksi pieleen.

Pääsisi helpommalla, mutta ei sovi tällä hetkellä käyttäjän filosofiaan, kun pitää mitata paljonko saa vakiolla irti.

Jos olisin valinnut helpon tien, en olisi vääntänyt LH:n kanssa!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #773 : 14.08.2014, 18:52:36 »
TK-servovikakoodia ei ilmestynyt eilen uudelleen.
Irroitin TK-servon liittimen ja sen jälkeen suoritin toimilaitetestin (3*2sek napin painallus).

Samaten tuntui tyhjäkäynti parantuvan ja sopitus normalisoituvan. Joten täytyy putsailla TK-servo.

Täytyypä muuten tutkailla noita LH:n tyhjäkäynti karttoja, sillä siellä on ns. target-arvoja sille, miten TK-servo käyttäytyy tietyissä tilanteissa.

Avauduimpa samalla tuossa RE85 keskustelussakin parista uutisesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.msg897805#msg897805

Otin myös yhteyttä hesarin toimittajaan aiheesta...    ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #774 : 15.08.2014, 18:28:19 »
Hesarin toimittajan kanssa palaamme astialle syksymmällä...   ;)

Tekaisimpa tässä binin versio 156 ja poltin siitä lastun, jonka kohta laitan LH:n uumeniin!

 :idiot2: :idiot2: :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #775 : 16.08.2014, 03:46:12 »
Penkitettiinkö se 287hv teho vakio suuttimilla?  :o
Kyllä...

Ihan nakurajalla meni penkissä ja max paine 1,4 bar. Seppo sanoi, että ei uskaltaisi kovin pitkään tällä ajaa motarilla lappu lattiassa.

Seokset olivat just sopivan laihalla.

Tämä suutin-asia hämmästyttää minua vieläkin!  :o

Ettei nyt jotain ole unohtynut tässä välissä?
Sillä minusta tämä ei nyt täsmää oikein....    :o

Pääsisi helpommalla, mutta ei sovi tällä hetkellä käyttäjän filosofiaan, kun pitää mitata paljonko saa vakiolla irti.

Todellinen tieto ei tule helpolla, vaan se vaatii työtä, aikaa ja viitseliäisyyttä, ajatuksesta puhumattakaan...  :juhau:
Tästä minulla on "hitunen" kokemusta... Tosin Volvo-harrasteen ulkopuolelta, mutta perusperiaatteet pätevät kaikkeen tiedon hankkimiseen.

Valistettavasti LH-Winokoneita koskien on valitettavan usein harhaluuloja ja meta-totuuksia, koska prosessia ei ole ymmärretty!  :'(

Näitä juttuja pyrin meriittieni rajoissa rikkomaan harrasteenani, sillä minä olen perinjuurin ärsyyntynyt näihin "totuuksiin", joilla ei ole mitään pohjaa kenellekkään älyllään ajattelevalle tai perusasioista semisti perillä olevalle.
Mutta kun valhetta toistetaan tarpeeksi usein, valheesta tulee totuus (some yms.) :facepalm:

Minulla on tässä kahdessa vuorokaudessa takana Saatanallista Säätämistätm 590km, josta sentään sain palkkaa ja kilometrikorvauksia. Joten siksi olen saanut näitä tuloksia työreissultani harraste-porukan käytettäväksi.
Kuka hullu laittaa omaa rahaansa/aikaansa 50tkm verran säätämiseen, jos sen voi tehdä työn sivussa?  :pomo:

Tosin on tässä se 10tkm omia säätösettejä tullut tehtyäkin.  :pomo:
Omissa seteissä on voinut kokeilla sitä, mitä on datasta irti saatu ja keksitty.







Tuijottelin tässä XLS-taulukkoa johon on koottu kaikkien 9XX-binien vakiot ja alkaa tuntua sille, että 2*ostrichia täytyy olla "saatanallisen säädöntm" harjoittajilla, jotta noiden +300 vakioiden käytännön erot tulevat selville! ;D
Tavallinen säätäjä, ei tuollaisia juttuja tarvitse ennen saatanallisen säädön tason saavuttamista!  :buck2:

Lisää polttoainetta säätäjälle!  <Kippis>

No, näkyy olevan niin, etteivät edes ruåttin-maan yyber-lastupajojen lastuissakaan ole mitään mullistavia keksintöjä!   :'(

Kaikki nuo kuuluisat viri-pajat ovat unohtaneet sen pirun sovelletun PID-säätimen! :facepalm:
Puhumattakaan kuorman skaalauksesta!    :-[

Käy tämä +300 vakion tuijottaminen Woimille, joten jääköön se tältä erää tekemättä...   *nuqquun->


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #776 : 16.08.2014, 14:51:59 »
250Hv tulee hyvinkin vakio suuttimilla.mulla oli 250-260hv kinuski ahtimella,dera lastulla,v-nokka ja vakioruiskut.
Varmaan olivat tapissaan mutta afr pysyi n.12,5 tienoilla täysvedossa.

 :o :o :o

Tosin yhtään penkkilappua ei tuonne viri-topicciin ole laitettu, jossa vakiosuuttimilla olisi saatu yli 230hv!  :hello:
Olisi mielentmkiintoista nähdä sellainen lappu soppakäppyrän keralla.

Näiden viripajojen lastuilla/niiden kopioilla näitä autoja nyt kuitenkin on vuosikaudet viritetty ihan menestyksekkäästi. Miksi tehdä asia vaikeimman kautta jos samaan tai ainakin lähes samaan (toimivaan) lopputulokseen pääsee helpommallakin?
Juu, ajellaanhan sitä ladallakin....   :buck2:

Kyllähän sitä tyytyy vaikka sontaan, jos ei tiedä paremmasta! :facepalm:

Ja minähän en ole tehnyt vaikeimman kautta (moottori-rikko) vaan omaksi ilokseni selvittänyt sitä, mitä LH tekee ja se tieto on myös jokaiselle muulle käytettävissä, joka haluaa LH:ta säätää!

Vai onko tämä Wäärin Wirittäminentm muuttunut kielletyksi?  :o

Lopultakin voin sanoa, että mega on pirusti vaikeampi viilattava kuin LH, sillä LH:ssa voi jättää pois paljon turhaa puuhastelua erilaisten nippelisäätöjen osalta.  :pomo:

Tosin minähän en niitä nippelisäätöjä jätä rauhaan nappulamaanikkona!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #777 : 16.08.2014, 14:59:38 »
Tämä suutin-asia hämmästyttää minua vieläkin!  :o

Ettei nyt jotain ole unohtynut tässä välissä?
Sillä minusta tämä ei nyt täsmää oikein....    :o


Mikäs siitä nyt olisi uhontunut?

Kuten sanoin, niin oli aika hoikalla. Ei kuitenkaan nakuttanut.
Voi olla, että oli VPoveria tankissa. Ei sen kummenpaa kuitenkaan.

Oma empiirinen kokemus "ei mitattu" osoitta sen sen, että hyvällä putkistolla pakopainetta saa
alas ja koneen huuhtelu toimii paremmin. Se myös vähentää nakutusherkkyyttä.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #778 : 16.08.2014, 17:48:30 »
LH-säätämö tiedottaa tienpäältä!  ;)
Tärkeä huomio kaikille viri-syttylastun omistajille!

EZK:n 208-binissä (16-tappisen koneen) ei ole nakutusrikastustukea!

Toisin sanoen kyseinen bini ei kerro millään tavalla ulospäin sitä, että kone kilisee!  :o :o

207/219/148 jne sytty-binit taas tukevat tuota nakutusrikastusta! Kaikki naku-rikastusta tukevat binit ovat 8-tappisen koneen binejä.

Joten suosittelen kaikkia virilastun omistajia selvittämään, onko bini 208 pohjainen! Koska niitä on tavattu "viri"-lastuina.

Tämäkin testi lähti säätöryhmän sisäisestä keskustelusta liikkeelle, päätyen kliinisiin eläinkokeisiin ja tulos oli karu!
Itse käytän 148-pohjaista biniä (ilman EGR-toimintoa) jonka pohjalta olen karttojani väsäillyt.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #779 : 17.08.2014, 03:21:26 »
Toisin sanoen kyseinen bini ei kerro millään tavalla ulospäin sitä, että kone kilisee!  :o :o

Selittää sinänsä tämän:

Jos suuttimet ovat riittävän isot (+20% pelivara), niin nakutuksen tapahtuessa EZK myöhästää syttyä nakuttavassa pytyssä ja LH mättää soppaa määrää lisäten, jollei kuski ymmärrä nostaa kaasupoljinta niin ylös, että kuormatieto tippuu todella reilusti alle kilinärajan.
Vääränlaisilla suuttimilla sitten rikastus ei riitä hukuttamaan nakutusta Wiinaan tai bensaan, jolloin voidaan vain ajella naama virneessä ja sanoa, että se vetää hyvin....   :-[

Eli moni ei todellakaan tiedä koneen kilisevän kunnolla koska korvalla sitä ei kuule eikä varoittavaa nykimistäkään tule koska LH ei tiedä mäntäpistiäisten hakevan pesäntekopaikkaa oikein porukalla. Tavallaan aika helkkarin huolestuttavaa, kone voi olla reilusti nakutuksen puolella ja kuski antaa vaan lisää leipää tietämättä tilanteesta tuon taivaallista.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron