Futurez  Kulkukoira

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #855 : 03.10.2014, 03:24:08 »
Erikoiselta kuulostaa ennakot, mitä seos näyttää noilla alueilla  +1.05?

Soppa vaihtelee noin 1,1 ja 0,85 välillä kuormasta riippuen.

Sopitus on kohdillaan mutta ennakkoa on sen vajaa 13 astetta siellä noin 0,85 lambadan kohdilla, kierroslukualueella, missä suurin vääntö majailee.  Samalla kuormarivillä maksimi ennakko on enintään 17 astetta täyskierroksilla (rajoitin).

Jos ennakkoa yrittää lisätä, tulee syttymyöhäkkö peliin ja nopeasti! Seuraavaksi alkaa nakurikastus.

Woima vähenee kellon mukaan kun soppaa laihentaa tai rikastaa, vaikka ennakkoa voi lisätä useita asteita.
Sopat olen hakenut kohdilleen kellon ja ennakon kombona noin 400 vartin-vedolla, jossa vaihtelin 6*6-matriisin karttoja keskenään sopassa ja sytyssä.

Pelkällä LH:n säädöllä sain kartat aikas nappiin. EZK tekee omaa maustettaan vajailla kuormilla sytyssä.
Vääntökippuraakin olen veivannut muutamia satoja kertoja.

Tuloksesta olen itsekkin ollut äärimmäisen hämmentynyt!  :o
Selitystä en tiedä varmaksi, muuta kuin sen, että empiirisesti havaittuna, Wiina palaa pirun nopeasti kun kaikki muu on kohdillaan!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #856 : 04.10.2014, 09:19:57 »
Yksi tukos poistettu kaksi jäljellä ;)

Paljonkohan olet joutunut tekemään turhaa ylimääräistä säätötyötä tuon pakokaasujarrun takia?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #857 : 04.10.2014, 16:25:24 »
Yksi tukos poistettu kaksi jäljellä ;)

Paljonkohan olet joutunut tekemään turhaa ylimääräistä säätötyötä tuon pakokaasujarrun takia?

Kaksi? Ahdin on pieni kun perkele, mutta mikä toinen  :)

Tuskin hirveästi, kauheata tuo LH:n harrastaminen jos työmatkat on mennyt sitä säätäessä.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #858 : 04.10.2014, 17:39:25 »
Yksi tukos poistettu kaksi jäljellä ;)

Paljonkohan olet joutunut tekemään turhaa ylimääräistä säätötyötä tuon pakokaasujarrun takia?

En käytännössä paljoakaan. Tuho tuli kissalle aikas nopeasti ja säätäminen jäi vaiheeseen siinä kohdin.
Ja heti kissan vaihdon jälkeen keskikuormilta ennakkoja alaspäin parisen astetta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #859 : 06.10.2014, 00:19:09 »
Kuinkahan pahasti teen tätä Wäärin virittämistä kun vähemmän on enemmän?    :o

Ennakot ovat tippuneet keskikuormilla ja vedot parantuneet!  :o

Kyllä se vingutettu kissa teki jonkinmoiset tepposet pakopainelle! Ja sitä kautta sylinterin täytökselle ja puhkulle.
Ahtojenkin nousu tapahtuu nyt nopeammin.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #860 : 06.10.2014, 06:59:29 »
VIRITTÄJÄN KÄSIKIRJA 1
NELITAHTIMOOTTORIT
     SYTYTYSJÄRJESTELMÄ, sivu 117 toinen lauseke
-"Yleisesti ottaen voi sanoa, että viritetyn moottorin vaatima kokonaissytytysennakko on lähes aina vakiomoottorin ennakkoa pienempi. Tämä johtuu etupäässä suuremmasta eli paremmasta polttoaine-/ilmaseoksen tiheydestä korkeilla käyntinopeuksilla. Perusennakkoa on kuitenkin useimmiten suurennettava, erityisesti jos moottoriin on asennettu kireämpi nokka-kseli."

En tiedä liittyykö mitenkään mihinkään, mutta tuommonen teksti pomppas päähän...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #861 : 07.10.2014, 01:18:13 »
Kysymys ennakosta oli lähinnä retorinen....   ;)


"Huvittavaa" on se kuinka pieniksi ennakot menevät. Lähinnä tässä huolettaa se, että se voi alkaa lämmittämään jo pakopuolta.

Tosin poistin huoleni sillä, että tein seisovan kilsan vedon ja mittasin heti pakopesän lämmöt. "Vain" 525 astetta. Pakosarjan mutka kohta olikin sitten jo +600C koska tuohon mittarini pystyy enimillään.

Punainen se kyllä selvästi oli, muttei yhtään keltaisen sävyinen.   8)

Jännää sinällään on se, että ennakot muuttuvat todella rajusti seoksen funktiona myös käytännössä, eikä vain teoriassa.
Ennakkokäyrä alkaa muistuttaa kääntäen verrannolliselle polttoainekartasta.  :pomo:

Kaipa olen tehnyt jotain "oikein" tai siis Wäärin!  ;)

Seisovalle kilsalle ei tullut mitään ihmeellistä tulosta, sillä karvan puolillaan alle 180km/h jäin. Vaatii hitusen säätämistä, sillä bensalla pääsin liki parhaimmilla säädöilläni samaan mutta siihen piti ahdistaa 1,1 baariin asti.
Lampun aikaan pääseminen vaatii vielä hitusen vääntämistä, sillä kyllähän sitä 90-luvun perhe-farkulla pitää päästä johonkin 80-luvun superauton seisovaan kilsaan!  ;D

Perskele! :tickedoff:
 
Wiinan yliwoimaa korostaakseni samaan tulokseen pitää päästä vähintään tuolla 0,1 baaria vähemmillä ahdoilla tai tuottaa parempi tulos!  ;) :D

Wiinalla 0,95 baarin ahdistus tuottaa saman tuloksen.   :pomo:

No, kävin hakemassa seuraavan pakokomponentin motonetista, joka poistaa toiseksi viimeisen tukkeuman.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/148533/2-12-Turbo-vaimennin--o1125x47cm-o63mm

Viimeinen tukkeutuma poistuu vasta kun säätövaihe on kaikkineen ohitse! Sitten ahdistan huolellisemmin ja hitusen enemmän!  ;)

Pääsen sentään kahdesta lambusta ohitse seisovalla kilometrillä, vaikka minulla on 4/8-sylinteriä vähemmän!  :pomo:

Wiinan Woimaa!  ;D   :2funny:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #862 : 07.10.2014, 08:18:08 »
Kulkua tietysti pitäisi tulla lisää, kun seokset eivät ole liian rikkaalla, kun seos palaa nopeammin. E85:lla tulee hyvin tehoa 0.85 lambdalla. Jos olisi CDI sytkä käytössä voisi saada saman himpun rikkaammalla seoksella.

Et koittaisi hommaa metanolilla?
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #863 : 07.10.2014, 15:08:02 »
Kulkua tietysti pitäisi tulla lisää, kun seokset eivät ole liian rikkaalla, kun seos palaa nopeammin. E85:lla tulee hyvin tehoa 0.85 lambdalla. Jos olisi CDI sytkä käytössä voisi saada saman himpun rikkaammalla seoksella.

Pieni rapsahtelu on se kiusani, joka haittaa kulkua. Täytyy kai pikku-hiljaa uskoa, että ajoittain se 3 asteen syttymyöhäkkö kuuluu asiaan. Olen metsästänyt noita -2 asteen paikkoja hartaudella jo ennen kissan tuhoutumista.
Kaipa se pitää tyytyä tuohon 530-kannella.

Kissan vaihto ei ennakoita ravistellut niin paljon kuin olisin odottanut mutta kulkua se paransi.

Rikas seos on hallaa polttoainetaloudelle. Joten voin tinkiä hitusen siitä kulusta taloudellisuuden vuoksi, koska tämä projekti on kuitenkin vielä käyttis, eikä mailin vetoihin tehty härveli.
Lisäksi se sopitus siellä 0,85 nurkissa on aikas passeli lopultakin woima/kulutus-yhtälössä.

Ainakaan nyt ei näytä olevan tarvista CDI-sytkälle, sillä nykyisessä riittää papu ihan mukavasti vielä.
En meinaa kyllä ahdistaa niin rajusti, että tuo MSD:n puola loppuisi tai minulla alkaa olla melkoisesti rakentamista koko voimalinjassa.

Et koittaisi hommaa metanolilla?

Eipä siinä ole paljoa koettelemista, sen tempun pystyy tekemään aikais helposti käyntikuntoon. Hienosäätöön menee soppaa enemmän.
Ajamaan en metanolilla ryhdy, sillä sitä menee enemmän kuin etanolia ja sitä saa hitusen heikosti pumpuista.

Mutta demo mieletmssä voin tempun tehdä, jos joku tuo metanolit.  :pomo:

Huomenna taas +300km säätölenkki edessä.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #864 : 07.10.2014, 16:13:32 »
Oletko varma että  kone kilistää oikeasti ettei vain EZK luule näin sen tekevän?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #865 : 07.10.2014, 16:22:11 »
Oletko varma että  kone kilistää oikeasti ettei vain EZK luule näin sen tekevän?

Nakuanturista reaktio tulee ja syttymyöhäkkö/nakurikastus.

Joten jotain kolinaa siellä kuuluu, syy ei ole 100% varma mutta en tiedä mistä muusta se tulee, koska se tapahtuu joko just ennen kipunaa jos ennakko on ollut isompi tai sitten se tulee millisekunti kipunan jälkeen tai sen kohdilla.

Eniten sitä tulee alle 4000rpm. Sen jälkeen EZK epäherkistyy aikaspaljon.

Kyttään skoopilla nakuanturia yhdessä kipunan ajoituksen kanssa. Venttiilikoneistoi kilinät tunnistan kyllä jo anturidatasta sen nähdessäni (esiintyy selvästi yli 2000rpm ja kovenee kierrosten noustessa).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #866 : 07.10.2014, 16:32:31 »
Nakuanturista reaktio tulee ja syttymyöhäkkö/nakurikastus.

Joten jotain kolinaa siellä kuuluu, syy ei ole 100% varma mutta en tiedä mistä muusta se tulee, koska se tapahtuu joko just ennen kipunaa jos ennakko on ollut isompi tai sitten se tulee millisekunti kipunan jälkeen tai sen kohdilla.

Eniten sitä tulee alle 4000rpm. Sen jälkeen EZK epäherkistyy aikaspaljon.

Kyttään skoopilla nakuanturia yhdessä kipunan ajoituksen kanssa. Venttiilikoneistoi kilinät tunnistan kyllä jo anturidatasta sen nähdessäni (esiintyy selvästi yli 2000rpm ja kovenee kierrosten noustessa).
Kuuntele konetta "virittäjän luureilla". Itse en luottaisi viritetyssä koneessa jonkin vanhan järjestelmän nakutustunnistukseen. Jos kone ei nakuta niin sitten vain disabloi nakutuksen tunnistimen pois.  ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #867 : 07.10.2014, 16:51:58 »
Kuuntele konetta "virittäjän luureilla". Itse en luottaisi viritetyssä koneessa jonkin vanhan järjestelmän nakutustunnistukseen. Jos kone ei nakuta niin sitten vain disabloi nakutuksen tunnistimen pois.  ;)

No, kyllä se nakun tunnistaa ihan oikein ainakin silloin kun kunnolla naksahtaa. Se tuntuu ihan nykäisynä, vaikka nakurikastus olisi poiskin ja EZK:n nakuherkkyyskartta olisi epäherkässä äärilaidassaan.

Lisäksi ennakon lisääminen tekee väännöstä ns. raskasta keveillä kuormilla.

Vakiossa ylimmälle kuormariville mennään 0,3 baarin ahdoilla ja minun säädöissä ylimmälle kuormatietoriville mennään vasta +0,8 baarin ahdoilla.

Alipaineilla liikutaan vain kahdella alimmalla kuormarivillä, joten säätämiseni keskittyy lähinnä sinne ahtoalueelle jossa liikun koko ajan kipukynnyksellä.

Sen siitä saa, kun skaalaa kaiken optimaaliseksi!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #868 : 07.10.2014, 18:07:21 »
Kuikuilimpa tuossa äsken 977 boxin biniä.

Jännä juttu, muistuttaa 981:stä erittäin voimakkaasti, vaikkei olekkaan kuin korkeintaan serkku!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #869 : 09.10.2014, 23:34:46 »
Virittäjän joululaulu alkoi olla jo vähän nähty varsinkin kun puoltakaan siinä uumoillusta ei ole (kovasta yrityksestä huolimatta) tapahtunut mutta vielähän tässä kesää riittää joten suvivirttä kehiin.

Pakko myöntää että ei riitä enää vaikka jotkut hullut todistettavasti käyttääkin edelleen shortseja - mutta tällaista tällä kertaa. Suvivirren jälkeen tulee luonnollisestikin syksyn sävel.


 

Elekma  Autoracing