Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #990 : 22.12.2014, 15:54:14 »
Hö hö normaalisti siihen riittää korva ja naku luurit :2funny: 

Mulla ei koskaa yhdessäkään koneessa ole max teho ja vääntö tullut nakutuksen rajalla. Enkä usko että tulee tässäkään.

Perse dyno ei mulla ole nakutuksesta kertonut mitään. Pahvi lentää pihalle ja normi mäntä yleensä halkeaa.

Tämän takia yleensä dynossa ajettu vehkeet ja katsottu mihin asti tehon käyttäytyminen on järkevää ennakon nostolla.
Jos ennakon lisääminen ei tuo hyötyä ei sitä ole sinne laitettu eikä nakuta sillon eikä tule tuhoja. Yleensä jätetty noin 1-2 astetta max tehon alle ettei näitä vehkeitä särjetä tahallaan.  Muuttujia on niin monta että jos noi säädettäisiin liian lähelle romua tulisi pihalle huomattavasti useammin.   

 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #991 : 22.12.2014, 15:57:37 »
Nyt esiintyi epäilys että onko tätä säädetty lh:n omalla nakuanturilla joka luulee mahdollisesti jonkin muun mekaanisen äänen takia että kone nakuttaisi.

Onko naku luureilla kuulunut ropinaa, epäilen että ei.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #992 : 22.12.2014, 16:18:32 »
Miks sulla on säädetty sytkäkartta niin lähelle että nakutus alkaa pienestäkin muutoksesta.

Siksi, koska haen maksimin maksimia ja pakopaineiden vuoksi nakutus iskee pienemmillä ennakoilla kuin optimi olisi.

Perus vinokone on 8 rutuilla ja ei todellakaan anna parasta tehoa nakutusrajalla.
Odotan koska tästä menee kansipahvi kun juttujen mukaan nakuttanut on jo aivan helvetisti.

Minulla kaikki suojamekanismit toimivat oikein ja suuttimetkin riittävät hyvin tähtäimeeni.

Yleensä vinokone kestää nakuttamista alle 400m kaasu pohjassa ja pahvi lentää mäelle. 
400m nakutusta on tuhansia nakutuksia putkeen. Joten ei ihme, että se ei kestä läjässä.

Minulla ne kilaukset rajoittuvat enintään 8 kappaleeseen, jonka jälkeen kilinät kirjaimellisesti hukutetaan Wiinaan.

Ja jos kyseessä on joku vanha syttyvirilastu 8-tappisessa (eli siis 16-tappisen lastu), niin aivan varmasti kone räjähtää, sillä siinä ei ole nakutusrikastusta vaan se hoidetaan EGT:llä, jota 8-tappisessa ei ole.

Olisi kiva nahdä tämä dynossa ja vertailla, vetää nakurajalle ja poistaa 2-4 astetta siitä. Oma veikkaus on että tehossa ja väännössä ei häviä edes 1%

No, tästä säätämisen hyödyistä kertoo teholappu. 0,85 bar 215hv  Sama mikä saadaan bensalla sillä baarilla tai yli.

2-4 asteen poistaminen maksimikuorman ennakosta poistaa tehosta wiina-koneessa jo merkittävän osan tehosta, sillä painehuippu myöhästyy merkittävästi tuolla. Pienimmillä kierroksilla se tarkoittaa sytytystä yläkuolokohdassa.
Tämä on tieto (mikattua dataatm) eikä olettamus.

Sun olis pitänyt ottaa pari vetoa isompi peräkärry perässä.

Jotenkin on edelleen sellanen fiilis, että ahdin menee auttamattomasti tukkoon ja palotilaan jää "pakokaasua", joka sotkee tilanteen.

Isompaa pesää / ahdinta, niin rupee Wiinallakin irtoomaan.

Fiiliksesi on oikea!  Pakopaineet ovat parin baarin paremmalla puolella.

Olisi tosiaan pitänyt vetäistä kärryn kanssa tulppien vaihdon jälkeen. Nimittäin bensallakin ropisee vaikka nyt käytetyllä kartoilla kone ei ole ropissut edes baarin ahdoilla.

Juu, isompi ahdistin tulee kunhan Pekka Pouta palauttaa pidon.

Ja tässä muuttelen sopitusta laihemmalle yläpäässä, jotta sitä savua tulisi vähemmän ja pakopaineet pienenisivät, jolloin ennakkoakin saa lisää-> lisää voimaa.

Erikoinen perse jos nakutuksen tuntee.. Normaalisti kun saa käyttää nakuluureja ja siltikin jos siellä rajalla on niin menee mäntää ja pahvia aika hätäseen. Tosin minä nyt en mitään näistä muutenkaan tiiä kun bensallakin on parhaat tehot tullut yleensä reilusti alle nakurajan.

Nykimistä. Sitä ei voi olla huomaamatta!

Ja tässä se juttu on siinä, että ropina tykkää alkaa vasta korkeintaan ihan siinä YKK:n kohdilla, eikä kymmeniä asteita sen etupuolella!  ::)

Onhan se ennenkin todettu että jos turbossa pakopuoli on tukossa jo bensalla niin re-85 vain lisää ongelmaa ja niin sanottu hyöty jää käyttämättä.  Momenttia ehkä saa lisää tukkoisen pakopuolen takia mutta kone ei vedä ylös kasvaneen pakopaineen takia, joka on minun mielestä kilpa tilanteessa (liikennevalot ja joku teini bmw rinnalla) erittäin huono...
Pakopaine lisää myös nakutus herkkyyttä.  Onko tästä mitattu pakopainetta?

Pakopuollella paineet nousevat sinne parin baarin yläpuolelle.

No, minua ei harmita jos joku teini penaristi haluaa kisata ja satun häviämään. Teho pysyy melkolailla vakiona 4000-> rajoitin välillä, joten kyllä tuo katiska ihan sujuvasti liikkuu sen voimalla. Vaikka vastustajalla olisi isompi huipputeho, minulla taas on isompi tehon pinta-alaintegraali.

Edellisen kerran kun olin viinalla kulkevan volvon kyydissä ja siinä tuli nakutuksen takia nykäisyjä niin pahvi oli paskana samantien  :P

Mikä ohjaus-systeemi?  Jos oli LH, niin luultavasti 16-tappisen lastulla, joten varmasti särkyy. Nimittäin bulkkilastut olivat kevääseen asti noita 16-tappisen lastuja.
Jos taas mega tms. niin siinäpä syy, miksi minulla sellaista ei ole. Nakutuksen hanskaus megassa on huono.

Nyt esiintyi epäilys että onko tätä säädetty lh:n omalla nakuanturilla joka luulee mahdollisesti jonkin muun mekaanisen äänen takia että kone nakuttaisi.

Onko naku luureilla kuulunut ropinaa, epäilen että ei.

En ole luureilla kuunnellut mutta katselen tuota ilmiötä naku-anturista. Ja siinä ei voi olla huomaamatta sitä jumalatonta amplitudin kasvua joka kilinästä syntyy. Samaten spektraalinen vaste kertoo karua kieltään.

Mekaaniset kolinat erotan kyllä kuvasta ja niiden amplitudi on pirustin pienempi kuin nakutuksen.

Suomeksi sanottuna, nakuanturi näkee koneen mekaaniset mölyt korkeintaan voltin jännitteenä ja erilaisena spektrinä kuin nakutuksen, jonka pelkkä amplitudi on jo kymmen voltin luokissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #993 : 22.12.2014, 16:39:53 »
Pakko tähän väliin sanoa, että mulla tulee näistä loppumattomista vasta-argumenteistä mieleen eräs hauska hahmo.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Honkajoki_%28Tuntematon_sotilas%29


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #994 : 22.12.2014, 16:45:21 »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:


Tosin tuo kaksitoista ei aukene minulle!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #995 : 22.12.2014, 20:51:17 »
No siis jotenkinhan kone on aivan sekaisin, jos nakuttamaan alkaa noin herkästi ja jos max momentti ja teho tulee nakutuksen rajamain, ottaen huomioon matala perus puristussuhde, jolla re-85:lla ei pitäisi nakuttaa millään.  Paljon tässä oli ennakkoa max momentin kohdalla?

Suurimman väännön kohdalla ennakkoa on 12,75 astetta ja enempää ei kestä ropisematta mutta paras vääntö tulee siinä 14-15 asteen kohdalla, jonka jälkeen ennakon lisäys ei enää lisää vääntöä.

Tämä tilanne on ahtojen, sopituksen ja ennakon funktio, jota tässä viilailen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #996 : 23.12.2014, 09:08:20 »
Jos tuo ennakko on oikea jotain on todellakin pahasti persiillään. Onko nokka niin lepsu että aiheuttaa tuota vai mikä siellä ahdistaa. Oletteko testanneet ajaa vakio ahdoilla, mitä se sietää ennakkoa sillon?

Siis raakasti sanottuna moniventtiili kone sietää noin 10 astetta vähemmän ennakkoa jos puhutaan muuten samasta moottorista.

Mulla oli vakio nokilla, 16v vinokone, 8 rutuilla,  bensalla, 12-14 astetta ennakkoa ahtoa noin 2 kiloa ja nakutuksesta ei ollut tietoakaan. Tosin turbo oli eri.  Jos ahtoa on noin vähän ja pakopainetta ei nyt vielä ihan raakasti liikaa niin miten on mahdollista että tuo ropisee koko ajan noin pienellä ennakolla???

Etanolilla yleensä voidaan käyttää noin 6-10 astetta ennakkoa enemmän bensaan verrattuna.   

Niin joo ja en itse ole kaivannut nakutus tunnistusta megasta ja koneet on pysynyt nipussa jo muutaman vuoden, tosin en ole säätänyt naku rajalle yhtäkään moottoriani.

 
« Viimeksi muokattu: 23.12.2014, 09:12:44 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #997 : 23.12.2014, 09:41:35 »
Jos ahtoa on noin vähän ja pakopainetta ei nyt vielä ihan raakasti liikaa niin miten on mahdollista että tuo ropisee koko ajan noin pienellä ennakolla???

Etanolilla yleensä voidaan käyttää noin 6-10 astetta ennakkoa enemmän bensaan verrattuna.

Etanolihan palaa sopivilla seoksilla bensaa nopeammin mikä sinänsä loogisesti ajatellen aiheuttaa sen että pakko olla vähemmän ennakkoa koska muuten tulee männälle iskua vastapalloon varsin vauhdilla. Jos bensalla haetaan painehuippua kohtaan X astetta yläkuolokohdan jälkeen ennakolla Y niin nopeammin palavalla polttoaineella ennakkoa on väistämättä vähennettävä koska muuten painehuippu aikaistuu ja kiertokangen elämästä alkaa pahimmillaan tulla tukalaa.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #998 : 23.12.2014, 11:46:26 »
En asiasta mitään tiedä mutta jokainen joka on dynossa seurannut turbo moottorin käyttäytymistä etanolilla voidaan ennakkoa käyttää enemmän kuin bensalla.
Jos sinä teoriassa asiaa mietit, unohda se ja keskity käytäntöön.

Mulla on ++800hv koneessa käytössä bensaan verrattuna 8 astetta enemmän ennakkoa kuin bensalla. Voihan se tietenkin olla että olen moottorini tehnyt väärin ja moottori dynossa jotain vikaa.  Pers dyno se on se paras dyno ei tuollaiseen 100t€ mittauslaitteeseen kannata uskoa.

 
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #999 : 23.12.2014, 12:20:38 »
Siihen painehuipun saavuttamiseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin polttoaineen palonopeus
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa MjH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1000 : 23.12.2014, 12:51:27 »
Itsekkin huomannu että ainakin tinakoneeseen saa laittaa reilusti lisää ennakkoa etanolilla. Vääntöhuipun kohdalle ei montaa astetta uskalla eikä tarvi, alkaa palopaineet olla turhan kovat ja vääntöä tulee kyllä varsinkin pienellä ahtimella tarpeeksi. Kun vääntö alkaa laskemaan voi ennakkoa lisätä reilummin.
850 T-5R

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1001 : 23.12.2014, 13:07:45 »
Jos viinalla 0.8bar on YLI 2.5bar pakopaineita niin se voi jonkun verran vaikuttaa ennakkoon. Siitä voi vähän miettiä paljonko sitä on jo 0.55 vakio ahdoilla.

Paljon. Tosi paljon.  ;D

Mutta rauha maahan, täällä tulossa isompi ahdin niin katsotaan niitä ennakoita.

Ennakkoa pystyy lisäämään osakuormilla viinalla, mutta täyskaasulla ei pääse aivan bensan lukemiin. Ja viinalla pystyt ottaa enemmän ennakkoa, mutta luultavasti on kippipisteen toisella puolella ja hävitään muutama hevonen.

Bensalla huipputeho on lähellä nakutusta, viinalla se raja on tosi kaukana ja alue isompi missä saadaan tehoa mutta ei nakuta.

Saabi puolella yksi viinavirittäjä ajo 1.1lambdalla penkissä hyviä lukemia eikä sulattanut moottoriaan. Hassu aine tuo etanoli.  :P

Korjatkaa jos olen täysin väärässä.  :D

Hyvää joulua!  ELK
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1002 : 23.12.2014, 13:27:30 »
Toki sitä voi saada hyviä tuloksia labda 1.1, mut paras teho rikkaalla seoksella tulee vähän moottorista riippuen .78-.82 nurkilla. Kuitenkin vakio 8v koneesta saa sopivalla ahtimella helposti sen 350hv joten kyllä sielläkin vielä alkaa hymyilyttämään. Tosin toi T nokka voi olla vähän tympee kun dynaamista ruttua on aika paljon.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1003 : 23.12.2014, 18:59:01 »
Lähinnä hain vaan sitä takaa että viinalla suomalaiseen sinnepäin tyyliin olla asiat ja silti tulee tehoa. Bensalla 1.1 lambdalla ei ihan pelit toimi.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1004 : 23.12.2014, 21:27:24 »
Jos tuo ennakko on oikea jotain on todellakin pahasti persiillään. Onko nokka niin lepsu että aiheuttaa tuota vai mikä siellä ahdistaa. Oletteko testanneet ajaa vakio ahdoilla, mitä se sietää ennakkoa sillon?
Siis raakasti sanottuna moniventtiili kone sietää noin 10 astetta vähemmän ennakkoa jos puhutaan muuten samasta moottorista.
Nokkana on turbon vakio T ja sellaisena se pysyykin. Eli et ole lukenut tätä projektia kovin tarkkaan?  ::)

Vakioahdoilla ennakkoa kestää sitten melkein niin paljon kuin kehtaa laittaa mutta väännön kippi-piste on ohitettu aikaa sitten. Bensan sytty-kartan voi heivata vapaasti 0,5 baarin ahdoilla, mutta hyvin vääntävä se ei ole. Joten säädettävähän se oli taas.

Ainakin turbo ahdistaa ja pahasti jo 0,8 baarin ahdoilla wiinan kanssa.  Toki onhan katalysaattorini voinut sulaa (taas) kun minulla normaalisti noilla ahdoilla suuttimien aukioloaika on suurinpiirten ~70% suurimman väännön kohdalla, joten nakutusrikastukselle on varaa antaa vielä sen 30% enemmän soppaa kuin pyydetty, koska vakioahtimella ei pääse tehotavoitteeseeni. Joka sekin on hyvin maltillinen (250hv/+400Nm).

Vääntö on melkein saavutettu, mutta tehosta jäädään vielä vakio ahtimella.

Vakio ahdoilla kestää muutamia hassuja asteita enemmän kuin nykyisin, ennenkuin väännön kippi-piste tulee esiin. Tai siis sen verran ennakkoa kuin saada voi wiinalla järkevästi.

Mulla oli vakio nokilla, 16v vinokone, 8 rutuilla,  bensalla, 12-14 astetta ennakkoa ahtoa noin 2 kiloa ja nakutuksesta ei ollut tietoakaan. Tosin turbo oli eri.  Jos ahtoa on noin vähän ja pakopainetta ei nyt vielä ihan raakasti liikaa niin miten on mahdollista että tuo ropisee koko ajan noin pienellä ennakolla???

16-tappisen kartalla menee melko mukavasti, mutta ei sovi wiinalle ylipäätään. Kartan muoto on täysin sopimaton lopultakin.
Se keskittyy sinne, mihin 8-tappinen ei enää kunnolla sovellu. Ja liian paljon ennakkoa vähillä kuormilla wiinalle.

Tuo ropiseminen on se asia, mitä olen tutkiskellut tässä kotvasen. Se on ahtojen, sopituksen ja ennakon välinen funktio.
Wiina palaa pirusti kiukkuisemmin kuin bensiini.
Se miksi ropisee noin herkästi, on monen pikkuisen jutun funktio. Tulpat vaikuttavat, ahdot vaikuttavat, sopitus vaikuttaa ja ennen kaikkea ajotilanne ennen kiihdytystä on se oudoiten vaikuttava asia. Liittynee jotenkin kannen lämpökuormiin.

Etanolilla yleensä voidaan käyttää noin 6-10 astetta ennakkoa enemmän bensaan verrattuna.   
Niin joo ja en itse ole kaivannut nakutus tunnistusta megasta ja koneet on pysynyt nipussa jo muutaman vuoden, tosin en ole säätänyt naku rajalle yhtäkään moottoriani.

Voida käyttää ja on sopivaa, ovat kaksi eri asiaa, kuten olen tässä saatanallisen säätämisentm aikana huomannut.

Tässä ihan selvästi jää nyt huomaamatta se, että nakuraja on alhaalla ja syytä siihen etsin tovin jos toisenkin. Syyksi on paljastuneet pakopaineet. Siksi olen laskenut ahtoja ja saanut käytännössä saman suorituskyvyn uusimalla koko säätöni.

Säätäminen on minulla hidasta siksi, että varmistan kaikkien säätöjen toimimisen monissa erilaisissa ajo-tilanteissa. Sillä LH:ssa että EZK:ssa naapurisolut vaikuttavat, koska äärimmäisen harvoin on tilannetta jossa LH olisi ns. yhdessä solussa, vaan useimmiten se käyttää kahden solun välistä interpolaatiota, joka muuttuu vielä sen mukaan, kumman solun keskipiste on lähempänä. Siitä tulee omia "mausteitaan" säätämiseen.

Jotain olen selvästi tehnyt väärin, sillä nyt bensalla ajaessa kulutus on pienempää kuin koskaan vakiolla tai edellisellä lastulla (siis sillä, millä ajoin ennen kuin aloitin tämän saatanallisen säätämisentm). Kyllästyttyäni paskoihin karttoihin.

Kun aloitin tämän projektin mistään ei ollut saatavilla tietoa, miten Wiina lopulta käyttäytyy vinokoneessa. Alkaen ihan LH:n säätämisestä ja siitä miten isommat suuttimet sovitetaan käymään ohjaukseen. Joten kaiken tiedon olen hankkinut tässä matkan varrella tekemällä asioita.

Jos minulla olisi ollut LH:n manuaali, josta tarkistaa erilaisten karttojen, vakioiden vaikutus ja käyttötarkoitus, olisi tämä ollut helppoa hommaa. Mega-miehillä on paljon säädettäviä yksityiskohtia, niin on Wiinamäen miehilläkin LH:ssa.

Lisäksi mistään ei ollut saatavilla tietoa esim. käynnistysrikastusten sopivasta määrästä vinokoneessa, kuten kylmäkäyntirikastusten määränkin on joutunut säätämään startti kerrallaan.

Tämän kaiken seurauksena olen saanut LH:n taipumaan Wiinastetuksi. Tai oikeastaan ihan sama mitä kipinällä syttyvää polttoainetta tankkiin lyödään, niin se saa säädettyä kohdilleen ja tiedän jopa suurin piirtein mitä säätää.

En asiasta mitään tiedä mutta jokainen joka on dynossa seurannut turbo moottorin käyttäytymistä etanolilla voidaan ennakkoa käyttää enemmän kuin bensalla.
Jos sinä teoriassa asiaa mietit, unohda se ja keskity käytäntöön.

Niihän minä olenkin kokeillut ja miettinyt. Teoriaa tästä asiasta ei ole ollut tiedossani etukäteen. Ennakkokartan olen ajanut ihan itse omin pikku kätösin kohdilleen. Kokeiltu on kaikelaista, paitsi omaa siskoa ja turun sinappia.   ;)

Jos EZK:n kipuna kartta olisi edes 16*16, niin sytyn säätäminen olisi helpompaa, sillä tuolla 8*16 kartalla saa olla pirun tarkka säädöistä. EZK:ssa on vain 8 kuormariviä ja 16 kierrosluku solua.

LH:n puolellakin olen joutunut etsimään sopivan kuormatiedon skaalauksen, jotta kartta toimii tarkoituksen mukaisesti.

Ei kuulentojakaan tehty kokeilemalla, vaan ensin laskettin ja sitten kokeiltiin. Siksipä valitsin suuttimetkin siten, että ne riittävät tavoitteeseeni noin 80% aukioloajalla. Tätäkin vaikeutti se, että BSFC arvokin on etanolille vinokoneessa tuntematon. Arvioita on paljon erilaisia ja nyt näyttää sille, että sepä on yllättävän lähellä bensiinin vastaavaa. Joten pystyn nostamaan tehotavoitettani halutessani hitusen suutinvalinnallani.

Jos käytännöstä saa tehtyä teorian, voi asiaa mallintaa muillakin tavoilla. Teoria on lopulta kaiken onnistuneen tekemisen välttämätön edellytys. Eli ymmärrys siitä, mitä seuraa mistäkin on minusta kaiken onnistuneen tekemisen edellytys tai muutoin joutuu tekemään pelkästään niitä asioita joita muut ovat tehneet.  ::)

Mulla on ++800hv koneessa käytössä bensaan verrattuna 8 astetta enemmän ennakkoa kuin bensalla. Voihan se tietenkin olla että olen moottorini tehnyt väärin ja moottori dynossa jotain vikaa.  Pers dyno se on se paras dyno ei tuollaiseen 100t€ mittauslaitteeseen kannata uskoa.

Niin, sinulla tuskin on sama kokoonpano kuin minulla?  ::)   Joten se käyttäytyy eri tavalla, kuin omani.   :pomo:

Kuten sanottu, noita penkkilappuja voi vapaasti tarkkailla ja hämmästellä säätöjen osumista kohdilleen niissä. Kun ahtojakin on ollut massiiviset 0,85 baaria ensimmäisessä vedossa. Minusta 215hv/4000rpm noilla ahdoilla on hyvin duunattu T-nokalla ja bulkki (16-tappisen) syttykartalla.

Pers-dynosta minä en välitä yhtikäs mitään, mutta mittalaitteista kylläkin. Olen hyödyntänyt niitä mittalaitteita, joita nurkistani on löytynyt ja tehnyt tämän saatanallisen säädöntm niillä. Mutuun tuumaan vain näin, "antaa Mustan tuntua".

Ihan anekdoottina, nakutuksen muuten näkee kipinästäkin, jota tiirailen skoopilla. Bensalla kipinä käyttäytyy aika eri tavalla kuin wiinalla, mikä on ollut ainakin minulle yllätys. Kipinän palo-aika on huomattavasti lyhyempi kuin bensalla, mikä sekin tukee havaintojani asioista ja muodostuneesta sytty-kartasta.

Jos minulla olisi oma moottori-dyno, niin tämähän olisi ollut helpompi homma säädellä toimintaan, kuin ajella pitkin poikin maita ja mantuja. Kaupallisessa dynossa ei meikäläisen perse kestä säätää, sillä 100 000 euroa olisi palanut nopeasti.

Ja kuten sanottu, tämän wiinastus-projektin olisi voinut toteuttaa, vaikka megalla, tatecilla tms. ruikkarilla, mutta minä valitsin vakio-moottorinohjauksen, eikä siihen ole saatavissa mitään ohjekirjoja tms. apuja.

Tutkin aikoinani ecu-projectiakin, ja bricksiä uralla, mutta kyllä ne avut LH/EZK:n säätämiseen sielläkin olivat riisipaperin paksuisia.

Joten asiat oli selvitettävä ihan omin pikku-kätösin.

Tuo pakopaine tosiaan vaikuttaa myös kipinä ongelmiin. Sillon kun se on reilusti alle ahtopaineen niin riittää vakio sytkä kamppeetkin vain kärkivälin pienennyksellä todella pitkälle. :)
Jep, on tullut havaittua!  :-[
Vakion syttykamppeet menevät puolaa lukuunottamatta. Vakio puola on pikkuisen kovilla wiinan kanssa, koska läpilyöntijännite lähestyy turhan lähelle sitä, mitä siitä voi irti repiä.

Sitä en tässä projektissa ymmärrä miksi tuo ahdin pitää ajaa noin tappiin?
Enkä myöskään sitä miksi toi ennakko pitää ajaa noin lähelle nakurajaa?

Tappiin ajaminenhan on yksi tämän projektin väli-etapeista. Eli katsotaan kuinka paljon vakio-romuista saa irti.
Nakurajalle menevät ennakot ovat ikävä tulos siitä, että 13C kanssa pakopaineet ovat "pikkuisen" ongelmallisia.  :buck2:

Mutta vakio-ahtimella voi säätää ihan niin paljon kuin haluaa räjäyttämättä moottoria, kunhan suuttimet ovat riittävät. :juhau:

Jos olisin laittanut vaikka TD05-16G heti kiinni ja alkanut opettelemaan LH/EZK:n säätämistä, olisiin kuluttanut moottoreita kuin leipää.   :nohnoh

Tuon ahtimen kanssa pelataan sitten kunhan Pekka Pouta palauttaa pidon.

Tai olisinhan voinut laittaa bulkki-viri lastut ja ison ahtimen ja räjäyttää kansi-pahvin/moottorin, vaan en tehnyt niinkään, vaan tein kuten halusin.  ;)
On täällä foorumin porukalla moottoreita räjähdellytkin huonojen lastujen vuoksi, omani porskuttaa vieläkin.  8)

Ite en ole omassa ikinä saanut viinalla edes naulaan ja yrittänny järkevästi tuota ennakkoa säätää. Ajettavuuskin pysyy parempana kun keskellä ei ole valtavaa vääntöpiikkiä joka tappaa ylhäältä kaiken tehon...

No, AW-71L kanssa käytän sitä vääntöä, sillä kierrämiselle on rajansa. Väännöllä saan kulkua ja kiihtyvyyttä normaali-ajoon kulutuksen pysyessä kuosissaan.
Projekti-topikkini otsikkokin kertoo, että kyseessä on kokeilu. Toisin sanoen hyppäsiin suureen tuntemattomaan ja tässä on tulos!

Kuten kaima häkkinen aikoinaan sanoi, "I will maximize my maximize".   :D


Ps. Hyvää joulua kaikille!  :tonttu:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi