Kulkukoira  Proturbo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604972 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1035 : 06.01.2015, 18:40:47 »
Eilen startti -14C lämpötilasta. Tulille kertalaakista ja jäi käymään.
Tänään sama lämpötila -14C, tosin yöllä oli käyty -17C lämmöissä ja kymmenkunta starttausta, ennenkuin jäi käymään.  :o

Kyllä se on pienestä kiinni Wiinamäen miehillä!  :o

Vetoa olisi näin pakkasella vaikka kuinka pirusti, mutta sen hyödyntäminen jää vähän vaikeaksi kitkan rajallisen määrän vuoksi. Saisipa tälläiset vedot sinne kesäkelille!  :buck2:

Ennakkokarttaankaan ei voi lisätä ennakkoa suurimman väännön kohdalle yhtään asteen osaakaan tai rapsahtaa heti. Täytyy hieroskella vielä noita ihan alakuormien ennakoita ja matalilta kierroksilta, notta kaiken saa säätöihinsä.
Myös noita puolan latausaikoja täytyy tsiikailla vielä sen verran, että kaikki on kohdillaan.
Tässä täytyy kohta jo oikein ruveta miettimään mitä säätäisi seuraavaksi kun noita omia säätöjä alkaa olla jo aikas vaikea parantaa isommasti.

Täytyy seuraavaksi tarkistaa kissan kunto, kun kaverini hitsailee talvilomillaan antureille paikkoja down-pipeen.
Jos se on taas vammautunut, niin heitän kuikkaa noilla keraamisilla kissoilla ja laitan täysmetallisen tilalle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1036 : 10.01.2015, 17:36:00 »
Ilmeisesti mopo alkaa keulimaan käsistä, sillä tutkiskelin tuossa juuri LH3.X biniä!  :o

Ja suottaapi olla, että survon sellaisen tuonne LH:n tarkistetuani sen HW-puolen yhteensopivuuden. Ainakin alustavasti ei pitäisi olla mahdotonta, vaikka se johtosarjaan pieniä muutoksia vaatiikin!  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1037 : 10.01.2015, 19:43:54 »
Ennakkokarttaankaan ei voi lisätä ennakkoa suurimman väännön kohdalle yhtään asteen osaakaan tai rapsahtaa heti.

Miksi ajat näin rajoilla?
Kärsiikö max vääntö "rapina rajalla" ajamisesta?
Toisiko pieni sytkän myöhästys lisää max vääntöä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1038 : 10.01.2015, 19:49:39 »
Miksi ajat näin rajoilla?
Kärsiikö max vääntö "rapina rajalla" ajamisesta?
Toisiko pieni sytkän myöhästys lisää max vääntöä?

Rajoilla ajaminen johtuu pääsääntöisesti pakopaineista. Ja pitäähän se maksimirajat löytää ja tietää.

Sytkän pienikin myöhästäminen vähentää vääntöä, valitettavasti. Eli pakopaine on syynä tuohon nakutusherkkyytteen.  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1039 : 13.01.2015, 03:33:44 »
Tänään startti oli hitusen kiven alla, kuten -17C/-18C lämpötiloissa sopii wiinamäen miehen odottaakin!

Sai sitä hitusen veivailla, vaikka ekalla se hörähtikin, ei vaan kehtaa kylmärikastaa niin pirusti kuin tarvitsisi, sillä kissa ottaa nopeasti kipeää noin harvalla kylmärikastuskartalla (16 solua) ja toisekseen kartta alkaa mennä tappiinsa (255) hyvin nopeasti. Kun tällä hetkellä startin solussa on käynnin kylmärikastusta reilun 200 pykälää. Toki tähänkin vaikuttavan vakion voisi etsiä, jos sellaista onkaan, mutta liian pirusti hommia (useita kuukausia), joten ei jaksa.

Eikä se poista sitä perusasiaa, että wiinalla tulee -15C jälkeen vaikeata, ellei ole pirun korkeapuristeinen vapari.
Pieni bensa-doping (tästä tulee nopea käry), tyyliin 10L bensaa ja 60L wiinaa helpottaa asiaa kummasti, vaikkei ihmeitä teekkään.

Tänään tarkistin kissan kunnon ja yllätyin, että se oli suhteellisen hyvän näköinen. Vain yksi sulanut kohta, eli muutama solu. Ei paha!

Kuitenkin päätin siinä samassa, että kun sen irti revin, niin samaan syssyyn tyhjennän sen. Näin sitten teinkin.
Kyllähän se kissa oli lopussa murusista päätellen, eli isoja alueita keraamia, missä ei ollut enää pinnoitetta. Joten se olisi todennäköisesti pitänyt vaihtaa pian. Olin tosin suunnitellut vaihtoa keväälle race-kissaan, joten tämä ei muuta mitään muuta kuin sitä, että kylmästartissa haisee enemmän wiinalle.

Pakoäänet tuntuivat hitusen koventuneen matalilla kuormilla/kierroksilla. Muut jutut matalilla kuormilla n. 30 min testin jälkeen tuntuivat pysyvät kuosissaan. Paitsi yläveto +4trpm tuntui parantuneen selvästi, missä T-nokkakeppi tuntui tukkoiselta aikaisemmin.

Sekuntikellolla en vetänyt, sillä keli ei oikein sitä salli pidon puolesta. Koska täysin kuivaa asfalttia ei ole täällä saatavilla, mikä tuhoaa täysin vedon mittaustarkkuuden, jos muutaman metrin vetää murtamatta pitoa ja sitten pieni kuura läntti murtaa pidon, niin siinähän on samassa hetkessä visiitillä sawolaiset super-sankarit mittaustarkkuuden osalta!

Ps. täytyy miettiä sitä pakkivalosysteemiä ja pappa-mutkaa uudelleen kissan laittoon mennessä, sillä vähemmän ääntä on parempi, vaikkei sitä paljoa olekkaan vieläkään, mutta liian kuultavasti mielestäni.

Pps. Kylmärikastus meni alle 30 sekunnin kuluessa täysin plussan puolelle (+5C soluun), joten sen muokkaamisella ei polttoainetta pysty säästämään T-lusikallista enempää. Lisäksi alle 2 minuutin kuluessa kylmärikastus meni yli +54C soluun, joten kylmärikastuskarttoja säätämällä saavutetun polttoainesäästön voi täydellisesti unohtaa! :facepalm:

Ajatuskin tuosta kylmärikastuspolttoainekarttojen (cold enrichment)  polttoaineenkulutuksen (fuel consumption) vähentämisestä täällä Soumi Finland Perkele maassa on syvältä suolesta ja poikittain!  >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

855_T5R

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1040 : 13.01.2015, 16:57:38 »
Pappamutka tekee ihmeitä äänille. Itselläkin on 3" pappamutka takapöntön jatkona. Senverta mulla on villat varmaan ottanu itteensä että pakoäänet on todella matalat. Kun putkisto oli uusi pappamutkan kans pakoäänet oli melkein ku vakio autossa :D Ja tarkennetaan putkisto on JT-Tuning 2 vaimentimella ja 300cpsi metallik katalysator
« Viimeksi muokattu: 13.01.2015, 18:13:08 kirjoittanut 855_T5R »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1041 : 14.01.2015, 15:22:03 »
Mulla ysissä 3" ränni yhdellä vaimentajalla puskuriin asti ja katalysaattori paikallaan ei normaaliajossa eronnut juurikaan vakioputkistosta äänillään :o Katalysaattori siis 2" 850 volvosta 3" supisteilla :D Ainoastaan kovemmin polkiessa eroa, nyt ilman katalysaattoriakin vielä yllättävän hiljainen, mutta hiljaista autoa haluaville ei varmaan sovi enää ;D Auton ulkopuolella ääntä kyllä riittää jos sattuu olemaan oikea jalka raskas 8)

Eikö se katalysaattori kannattais jättää tästäkin pois ja veivata vaan katsastukseen paikalleen? ???
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 15:25:46 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1042 : 16.01.2015, 16:05:27 »
Reilun 600km säätöreissua taas takana ja ennakon kesto on parantunut kissan tyhjäyksen jälkeen erittäin selkeästi. Eli tästä teen liittimen, että olen ollut oikeassa tuosta pakopaineen ja ennakon keston heikkoudesta, kuten muutkin ovat veikanneet.

Kulutuskin tippui takaisin tullessa, vaikka avosandaalin määrä lisääntyi reippaasti takaisinpäin tullessa. Oli oikeastaan aikas mukava hapettaa vinokonetta, kun se veti puhtaasti läpi kierroslukualueen ihan niin ylös kuin AW antaa kiertää.

Kovin nopeasti tuli vastaan se talvigummien nopeusluokka.  :-[

Tässä hämmentävintä on se, että kissa lopultakin teki noin paljon vaikutusta pakopaineisiin. No, ymmärrettävää tavallaan, sillä pilleri-mitsu on wiinalla pakopuoleltaan tukkeessa, eikä siinä paljoa auta, vaikka pakopesä olisi #7 kokoinen. Tukkeessa se on sekin. Paremmin se tietysti vetää kuin vakio, mutta pakopaineet pysyvät silläkin korkealla.

Tästä päästään siihen, että joudun selvästi hylkäämään TD04 sarjan pikku-ahtimet. Sen on kuitenkin näytettävä alkuperäiseltä ja oltava katsurin silmälle orkkiksen näköinen, joten holsetit yms. ahtimet voi suoraan unohtaa.
Samaten kissan meinaan laittaa takaisin paikalleen vähän hengittävämpänä versiona, sillä minua ei todellakaan nappaa tehdä katsastus-"remonttia", vaan auto pitää olla jatkuvasti leima-sedälle kelpaavana laitoksena.

Joten katseeni kääntyy tästä syystä TD05 sarjalaisiin tai sitten #7 pesällä olevaan 04:n. Tästä 05-sarjalaisesta on tulossa saatanallista säätötm kokemusta keväällä kelien lämmettyä. Saapa nähdä mitä se suorittaa!  :3/4 jättää sen:   :D

Tehoa en varsinaisesti kaipaa erityisesti lisää, tai saahan sitä pikkuisen tulla, mutten sitä varsinaisesti tavoittele, sillä jokatapauksessa pakopuolen avarruttua sitä tulee lisää. Nykyiselläänkin menohaluja on ihan mukavasti, ainakin poliisin mielestä! :D


Vaikuttaa sille, että LH2.4:n rauta on yhteensopiva 3.1:n kanssa, vaatien vain kevyen modiksen johtosarjassa ja uuden TPS:n. Täytyy tutkailla lisää tuota 3.1:n koodia mutta alustavasti se vaikuttaa sille, että saan säädettyätm sen wiinalle.  <Kippis>

Josta päästäänkin siihen, että olen nähnyt niin oudon LH2.4:n koodin, ettei paremmasta väliä!  :o

Koodi on liki koko muistipiirin täyttävä, mitä mikään näkemäni LH:n koodi ei ole, vaan siellä on aina selviä tyhjiä pätkiä. Tässä taas ei ole ja koodi on silti oikeellista, koska sieltä löytyvät ihan tutut kartat, kuten IMMun linearisointikäyrä, pääkorjauskartta yms. tutut jutut, tosin ihan eri paikoissa kuin aikaisemmin käpistelemissäni koodeissa.
Tuossa koodissa onkin niin pirusti lisää toimintoja, että suorastaan menin "ulapalle"!  :o

Vaikuttaa sille, ettei tästä saatanallisesta säätämisestätm pääse millään eroon!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1043 : 17.01.2015, 13:59:37 »
Mitä kaikkea tuolla 2.4 --> 3.1 muutoksella voi saavuttaa?

240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1044 : 17.01.2015, 14:19:24 »
Siinä on kaasun asentotunnistin ja filmi-IMM, toisin sanoen kiihdytys tunnistetaan ja siihen voidaan reagoida jo ennen kuin kone vetää ensimmäistäkään isompaa imutahtia sisäänsä ja ilmamassamittareita ei enää mene kuin leipää kuten noita kuumalankamalleja.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1045 : 17.01.2015, 16:42:18 »
Siinä on kaasun asentotunnistin ja filmi-IMM, toisin sanoen kiihdytys tunnistetaan ja siihen voidaan reagoida jo ennen kuin kone vetää ensimmäistäkään isompaa imutahtia sisäänsä ja ilmamassamittareita ei enää mene kuin leipää kuten noita kuumalankamalleja.

Juurikin näin!  Mahdollistaa hitaiden filmi IMMujen käytön, eli parantaa reagointia nopeisiin kaasun liikkeisiin, mikä on yksi volvon LH:n akileen kantapää.

Eli meikäläisen "FEFE"-IMMu toimisi paremmin tuon TPS:n kanssa. Ja filmi-IMMulla se painepuolelle laittaminen ei tuhoaisi IMMua pikavauhtia, kuten lankamalleilla käy. Toisaalta TPS:n kanssa on ihan sama missä se IMMu on, sillä sen hitaus en haittaa polttoainelaskentaa.

Lisäksi se mahdollistaa sen, että IMMun poksahdettua polttoaineen syöttö ei jumittaudu kartan perusarvosyöttöön, jossa polttoainetta ruikitaan vakiomäärä muuttaen sitä pelkästään kierrosluvun mukaan. Tätä en ole testannut, mutta veikkaan sen toimivan IMMu-vikaisena TPS:n arvoilla. Tosin tämä vikatila-arvio on puhdas lotto minulta.




Tuon mystisen binin arvoitus on selvinnyt!   ELK

Se on niin pirun vanha, ettei mitään älyä! Tai oikeastaan siinä on älyä nimenomaisesti pääkorjauskartassa, sillä sen muoto on hitusen järkevämpi kuin noissa nykyisen turbon "puun halaajien" kartoissa.

Se on vanhempi, kuin mikään tuotanto turbon bini on 9:ssä. Eli varhaisen 2.4.1:n isoveli.
Minut hämäsi sen stakkaus, jota en heti ensi-silmäyksellä tajunnut.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1046 : 17.01.2015, 17:29:50 »
2.4 -> 3.1 projektia odotellessa  :nälkä: Kelpais mullekin! Minkälaista kattia olet ajatellut tilalle?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1047 : 17.01.2015, 20:13:12 »
2.4 -> 3.1 projektia odotellessa  :nälkä: Kelpais mullekin! Minkälaista kattia olet ajatellut tilalle?
Täytyy testailla tuossa pöydällä tuota LH 3.1 viritelmää. Ja jos sen saa siinä toimimaan, niin sitten bini autoon ja menoksi!  :3/4 jättää sen:

Kissaksi olen jotain tälläistä ajatellut.

http://shop.mamasan.fi/product/show/3461/katalysaattorit/2218/magnaflow-25-metallikennoinen-katalysaattori

Tai tätä.

http://shop.mamasan.fi/product/show/3461/katalysaattorit/28/25-e-hyvaksytty-metallikennoinen-katalysaattori


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1048 : 17.01.2015, 20:14:09 »
Magnaflow'ta vaan :) Ei kai tuosta E-hyväksynnästä kannata mitään maksaa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1049 : 17.01.2015, 20:15:59 »
Magnaflow'ta vaan :) Ei kai tuosta E-hyväksynnästä kannata mitään maksaa?

Leimasetää se voi kiinnostaa, joten se E-kirjaimen lisähinnan voi joka tapauksessa joutua maksamaan. :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo