Autodiagnoosi  Carcom Oy

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1095 : 10.02.2015, 23:42:06 »
Vertaatko tässä B204FT vai B234F ennakoihin, kun puhut 16V bensan ennakoista.

Hyvä huomio!

Puhun B204FT koneesta puhuessani 16-tappisesta, eli 208 binistä EZK:ssa.

Syy miksi vertailen B204FT ja omaani on se, että ne toimivat syttykartan osalta samalla XDF-tiedostolla.
Käytän nyt suhteellisen samaa biniä 148, joka on kotoisin b230FT koneesta ilman EGR:ää. EGR:n saa poistettua toiminnasta vaihtamalla syttybinin sellaiseen, joka ei tue EGR-toiminnetta.

Vaimon ex autossa oli hyvin tavallista, että motariajossa ennakko oli 40 astetta. kone oli 2.0 16v turbo ja E85 tankissa.

Kyllähän minunkin pata kestää ropisematta 40 astetta ennakkoa, mutta veto vähenee todella selvästi pintakaasulla. Ennakon laskeminen nostaa nopeutta samalla kaasun avautumisella.

Yli 33 asteen ennakko herkistää koneen ropinalle pienillekkin ajotilanteiden muutoksille. Eli yksin ajaessa ei ropise, mutta emäntä, koira ja mökkikamat aiheuttavat heti sen, että ropina on tolkutonta pienessäkin ylämäessä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1096 : 14.02.2015, 01:30:04 »
Ke-To heitin sellaisen 694km mittaisen työreissun.
Kulutus mennessä oli 14,1L/100km ja takaisin tullessa, jossa on hitunen kaupunkiajoa ja aitoa avosandaaliatm kokonaiskulutus sitten hyppäsi 15,07L/100km lukemiin ropinoineen kaikkineen.

Ei huonosti kun miettii, että autossa oli kuitenkin lastia ~300kg verran ja nopeuden vaihtelua matkalla kuitenkin oli suhteellisen paljon.

Bensaksi muutettuna kulutukset olisivat 10,22L ja 11L joten ei huonosti, sillä menomatkalla olisin päässyt selvästi pienemmällä jos olisin voinut ajaa turbiinin lukko kiinni suurimman osan matkasta. Tuolloin olisi päästy alle 13L wiinan kulutuksiin (alle 9,5L bensaa), mikä alkaa olla tomaatilla ja ajotyylilläni aikas pientä!

Ropinat ohituksissa nostivat aikas miehekkäästi kulutusta hetkittäin!  :-[

Muut wiinamäen miehet ovat raportoineet lukemia, jotka ovat omin pikkukätösini säädetyille merikonteille melkoisen miellyttäviä. Kuten 12,1L (8,8L bensalla), ajotavan ollessa "normaalin" ripeä, eikä mitään pisaralla pisimmälle tyylillä. Autot ovat olleet tuolloin täysiä (kantavuuden rajoilla).

Hm... Vielä kun optimoisi tuota vajaakuormien aluetta useammin kuormarivin woimin, niin mitähän sitten saisi aikaiseksi?  ::)
Nyt kuormarivejä vajaakuormille on ainoastaan neljä ja loput ovat ahdettuja tiloja varten.  :idiot2:


Ps. Huittisten ABC-asemalla wiina maksoi Ke-To aikaan uskomattoman edulliset 89 senttiä litralta!  :o
« Viimeksi muokattu: 14.02.2015, 01:37:39 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1097 : 14.02.2015, 08:52:25 »
Onko tuohon turbiinin lukittamiseen mitään keinoa aikaistaa sitä?

Kaverin 740:lla huomasi, että muutoin olisi ihan kiva ajella, mutta alle 90km/h (eli talvella aina) jos tuli pienikin mäki, alkoi kuminauha-efekti.

Mitähän varten lie lukkiutumisnopeus niin korkea...? Kulutus ainakin pienenisi jos lukittuisi aikaisemmin.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1098 : 14.02.2015, 09:17:03 »
Onko tuohon turbiinin lukittamiseen mitään keinoa aikaistaa sitä?

Kaverin 740:lla huomasi, että muutoin olisi ihan kiva ajella, mutta alle 90km/h (eli talvella aina) jos tuli pienikin mäki, alkoi kuminauha-efekti.

Mitähän varten lie lukkiutumisnopeus niin korkea...? Kulutus ainakin pienenisi jos lukittuisi aikaisemmin.
Perän tiheydellä sitä muutetaan käsitääkseni pelkästään. Itselläni on muistaakseni 3.73 ja turbiini lukittuu vasta 105 nopeudessa, jolloin kyllä useasti jään kaipaan sitä että turbiini lukittuisi jo vaikka 80 nopeudessa.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1099 : 14.02.2015, 09:25:52 »
Erään tarinan mukaan lukitus nopeus on peräisin ruotsin moottoriteiltä joissa rajoitukset 90 ja 110
Vakionopeudensäädintä käyttäessä tuo kuminauha-efekti on vain eduksi: kierosluku säätyy voiman tarpeen mukaan mutta nopeus pysyy vakiona
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1100 : 14.02.2015, 09:49:33 »
Taitaisi aikaisempi lukon kytkeytyminen käydä vielä enemmän vaihteiston kitkapintojen päälle. Eipä ole varmaan yksi tai kaksi (lukollista) AW:ta mitä (viilatun) turbovinokoneen perästä on särjetty vedättämällä lukko päällä kitkapinnat tohjoksi.
Varsinkin vakioahdin syttyy niin mielettömän alhaalta että kitkapinnat on kovilla jos turbiini on lukossa.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2015, 10:13:37 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1101 : 14.02.2015, 10:08:44 »
Paskoja vehkeitä, ei voi muuta sanoa...


Menee vain tuon mikanin uskomaton alavääntö osin hukkaan kun siellä on mehulinko auki. :idiot2:

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1102 : 14.02.2015, 10:49:22 »
Menee vain tuon mikanin uskomaton alavääntö osin hukkaan kun siellä on mehulinko auki. :idiot2:

Matka-ajossa kyllä, kiihdyttäessä ei
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1103 : 14.02.2015, 13:57:50 »
Varsinkin vakioahdin syttyy niin mielettömän alhaalta että kitkapinnat on kovilla jos turbiini on lukossa.

Ja Wiinalla se syttyy vielä herkemmin, sillä alle 1/4 kaasun painalluksella pääsee 0,5 baarin ahdoille, joten laatikko on lujilla lopultakin.  :-\
Olen rajoittanut vääntöä alle 2500rpm syttykartalla, niin talvisen liikkeelle lähdöt ovat helpompia ja laatikkoakin kiusataan vähemmän.

Pakopaineiden ja aikaisen heräämisen vuoksi olen pidellyt noita ahtoja maltillisena ainakin toistaiseksi.

Paskoja vehkeitä, ei voi muuta sanoa...
Menee vain tuon mikanin uskomaton alavääntö osin hukkaan kun siellä on mehulinko auki. :idiot2:

Aikakautensa mehulinko!  :-[
Sen vuoksihan olen haaveillut siitä AW30-40 laatikosta, sillä saisi kulutusta alas, mikä talvisin nousee vähän väistämättä, sillä ei vaan kehtaa (edes minä) ajella turbiinin lukko kiinni.
Sillä kun saisi ohjattua lukon kiinni pienemmissäkin nopeuksissa ja auki heti kiihdytyksissä.

Satasessa ohitukset ovat vaivattomia, kun lukko on kiinni ja voi käyttää sitä vetoa hitusen.  :)
Laatikon luistaessa kulutus nousee jonkin verran vaikka nopeus on alempi, joten siksi kulutus tuntuu pysyvän ihan maltillisena 120km/h nopeuteen asti, jonka jälkeen kasvava woiman tarve alkaa lisäämään sitä kulutusta.

Tosin kulutuslisä pysyy maltillisena vielä 150km/h nopeudessa, vasta sen jälkeen alkaa soppa (kirjaimellisesti) kelpaamaan.

Toki saan kulutusta laskemaan, kun skaalaan kuormakartan uusiksi, sillä onhan se nyt hitusen typerää pitää vajaa-kuormilla 4 kuormariviä ja isommilla pyynneillä on sitten 12 riviä käytettävissä. Puolustuksukseni sanon, ettei siinä vaiheessa kun asia muotoutui ollut vielä sitä kokemusta ja tietoa mitä nyt on (huono selitys).  :buck2:

Taidan laittaa 7 riviä vajaille kuormille ja 9 riviä isommille pyynneille, mutta pitäisi harjoittaa matikkaa 256 solun verran, jotta säätäminen jäisi vähemmälle. Kun on nuo 12 riviä jo aikas tarkasti säädetty!  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1104 : 14.02.2015, 14:26:25 »
Pikkusta härnää teille entäpä jos sinne nakkaa vaan manuaaliaskin nii ei ole kuminauha efektiä ;D ;D
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1105 : 14.02.2015, 21:18:58 »
Pikkusta härnää teille entäpä jos sinne nakkaa vaan manuaaliaskin nii ei ole kuminauha efektiä ;D ;D

Eipä enää kukaan tartu tähän koukkuun
Manuaalin kanssa:
-Kulutus putoaa
-Suorituskyky putoaa
-Käyttömukavuus häviää

Nää jorinat voi poistaa...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1106 : 14.02.2015, 22:16:43 »
Manuaalin kanssa:
-Suorituskyky putoaa

Viivalta lähtien vakiopaineinen vakiolastullinen ~165 bhp manuaali vs. vajaan kilon paineilla ja virilastulla ~200+ bhp automaatti, ero lakkasi kasvamasta manuaalin eduksi jossain 60 metrin kohdalla. Jossain 200 metrin tuolla puolen tomaatti pääsi ohi kun käsin hämmennettävästä yksinkertaisesti loppui voima työntää viktoriaanista kivikirkkoa ilman läpi. ;D

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1107 : 14.02.2015, 22:18:40 »
Eipä enää kukaan tartu tähän koukkuun
Manuaalin kanssa:
-Kulutus putoaa
-Suorituskyky putoaa
-Käyttömukavuus häviää

Nää jorinat voi poistaa...
Jos on terve kätinen kuski niin paikkaansa pitää vain ylin väittämä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1108 : 14.02.2015, 22:45:47 »
Askien ero on loogisestipäin, nimittäin ero on vapari vs turbo, ikinä en ole ajanut bensaturbon AW:tä jossa lukitusnopeus olisi jotakin muuta kun lukon kytkeytyessä koneen kierrokset 2400-2500, ja taas vapari äffäkoneen perässä on aina 2000-2100 juuri lukituksen jälkeen kierrosluku. Vaparissa aski lienee tällöin aina AW70-L, ja turbossa 71L. Mahtaiskohan venttaalipöytä mennä heittämällä vaparin askista turboon kokonaisuutena, sais ymmärtääkseni inasen vahvemman askin tai siis pidettyä sen nykyisellään ja järkeistettyä tota turbiinilukon toimintaa.

PS: miksi ihmeessä kitkapinnat palais lukko kiinni helpommin kun momentinmuunnin ei välissä nimensä mukaisesti muuta momenttia suuremmaksi askille?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1109 : 14.02.2015, 22:56:05 »
PS: miksi ihmeessä kitkapinnat palais lukko kiinni helpommin kun momentinmuunnin ei välissä nimensä mukaisesti muuta momenttia suuremmaksi askille?


Koska silloin kun momentin muunnin ei luista siinä välissä nii kitkapintoihin kohdistuu suoranaisesti suurempi voima, kun tuommoista airodynamiikaltaan kivikautista malmikasaa aletaan laittamaan liikkeelle.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Futurez  Kulkukoira