Autoracing  KL-varaosat

Volvot kolareissa

  • 2054 Vastauksia
  • 562437 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1275 : 12.10.2016, 11:16:21 »
Keskiverto kuskia auttaa EPS kun alla on takaveto. Tietty eri asia foorumin kuskit joilla keskittyminen on aina 110% ja takapuoli on tarkempi kuin anturit.
Tätä en kysynytkään, vaan millä perusteella vanha takavetovolvo on tappokone?

Kaikki autot on.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1276 : 12.10.2016, 11:22:17 »
Itsekin kyllä väittäisin että 90-luvun Volvo häviää uudelle autolle kolariturvallisuudessa ja keskivertokuskin liukkalla tiellä pysymisessä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1277 : 12.10.2016, 11:33:46 »
Siitä nyt tuskin on epäilystäkään että uudelle häviää, jos ei häviäisi niin jotain olisi tosi rankasti pielessä, mutta jos takaveto-Volvo olisi tappokone niin en olisi näillä taidoilla pystynyt sellaisella autoilu-uraani aloittamaan ja yli kahdeksaa vuotta ajamaan niin että saldona on tasan yksi ojassa käynti joka sekin meni täysin oman töppäilyn piikkiin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1278 : 12.10.2016, 11:43:11 »
Muistan vielä kun itse vedin 60 nopeudella kasipätkällä vetisellä radalla hirviväistökokeet, väistin aina hirvet mutta puolet ajasta spinnasin tielle palatessa. Ne autot joissa oli ajonvakautus ei aina saaneet hirveä kierrettyä mutta väistö oli niin rauhallista että spinnaus ei ollut mahdollista. Nykyinen mk2 V70 on kyllä ilman ajonvakautustakin rauhallisempi käytökseltään, semmoinen lötkö se on. Joka ei sitten usko että tehokas takavetoinen on yliedustettuna onnettomuuksissa lukekoon niitä tutkijalautakuntaraportteja enemmän. Kyllä minäkin olen Hiacella talvella pärjännyt mutta kyllä siinä tarkkana kannattaa olla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1279 : 12.10.2016, 11:51:01 »
Tätä en kysynytkään, vaan millä perusteella vanha takavetovolvo on tappokone?

Kaikki autot on.
Tätä samaa väääntöä joskus kaverin kanssa käytiin ja siitähä se ajatus läks  ::)  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1280 : 12.10.2016, 12:35:45 »
Autoissa on eroja, rankkojakin.

Tehokkaat takavedot ovat yliedustettuina 20 -vuotiaiden autojen ja nuorten kuljettajien keskuudessa. Harmittavan usein autona BMW ja kuljettaja alle 25 vuotias. Kuskillahan ei mitään tekemistä ole onnettomuuden kanssa?

Takaveto volvot ovat varmaan rauhallisimpia takavetoisia autoja, mitä markkinoille on työnnetty. Puhun nyt ilman ajoapuja olevista, saman ikäisistä autoista. Mutta olipa auto mikä hyvänsä, ei se yksinäån ole tappokone.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016, 12:42:55 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1281 : 12.10.2016, 12:56:09 »
Ei vedetä tätä nyt enempää vetotapoihin yms. olisko tää vertailu nyt tässä. Tuonkin jutun onnettomuudessa kuoli 21-vuotia nuroukainen aivan turhaan ja meidän vänkääminen täällä ei edesauta yhtään liikenneturvallisuutta joten hämmästellääs seuraavaksi uutta kolaria jossa ollut volvo mukana.

S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1282 : 12.10.2016, 14:25:01 »
Itsekin kyllä väittäisin että 90-luvun Volvo häviää uudelle autolle kolariturvallisuudessa ja keskivertokuskin liukkalla tiellä pysymisessä.

Tästä olen vahvasti erimielinen....

Monet uudet autot ovat dynaamisesti epästabiileja jo suunnittelusta alkaen, jolloin tarvitaan niitä RIKS/RÄKS ja POKS systeemejä, että auto ylipäätään pysyy hanskassa millään kuskilla.

Ysi on yksi dynaamisesti stabiileimmista autoista joilla olen koskaan ajanut. Sen luisuun saattaminen vaatii monta perättäistä virhettä ja luisusta oikaisemisen epäonnistuminen vaatii virheitä joukon lisää.

Muistellaampas vähän, milloin ja miksi nämä ajonvakautukset tulivat....
http://yle.fi/uutiset/3-6229101



On muuten nolossa kunnossa tuo A-pilari kaatumisen jäljiltä verrattuna vaikka ysiin vastaavassa tilanteessa.....   ::)

Ajonvakautus ei koskaan pysty korjaamaan tilannetta, jossa kuski on tehnyt useita perättäisiä virheitä.

Lainaten J. Sassin erästä oppilasta "Tässähän on se liukkauden poistin".....   :idiot2:  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1283 : 12.10.2016, 15:01:00 »
Tästä olen vahvasti erimielinen....

Monet uudet autot ovat dynaamisesti epästabiileja jo suunnittelusta alkaen, jolloin tarvitaan niitä RIKS/RÄKS ja POKS systeemejä, että auto ylipäätään pysyy hanskassa millään kuskilla.

Ysi on yksi dynaamisesti stabiileimmista autoista joilla olen koskaan ajanut. Sen luisuun saattaminen vaatii monta perättäistä virhettä ja luisusta oikaisemisen epäonnistuminen vaatii virheitä joukon lisää.

Onhan 7/9-sarjan takavedot helppoja "viedä" ja liikkeet ennustettavissa, mutta silti ne ovat turvallisuuden ja ajo-ominaisuuksien osalta auttamatta 30v vanhaa tekniikkaa. Se on pitkä aika kun puhutaan auton turvallisuudesta yllättävissä väistöissä ja kolaritilanteissa. Varsinkin kun 99% liikenteessä ajavista kuljettajista ei ole näitä VRCF:n yli-ihmisiä jotka hallitsevat joka tilanteen, ovat aina oikeassa ja ennen kaikkea omistavat juuri sen joka suhteessa maailman parhaan auton. Ihan oikeasti herätkää todellisuuteen sieltä 90-luvulta noiden laatikoiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016, 15:02:55 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1284 : 12.10.2016, 15:50:52 »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1285 : 12.10.2016, 16:04:12 »
No nyt päästiin asiaan!  :D
Olikos tuossa testissä 940:stä otettu kone pois? Siinä tapauksessa ei kovin validi koe turvallisuuden vertailuun.


Noniin tätä kerjättiin.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1286 : 12.10.2016, 16:09:41 »
Auto ajettu testipaikalle ja tuntuu olevan jäljelläkin testatessa.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1287 : 12.10.2016, 16:18:01 »
Minä olen lapsuudesta asti uskonut että poikittainen kone on turvavaruste.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1288 : 12.10.2016, 16:41:53 »
On siellä moottori paikoillaan. Mitään uutta tuossa testissä ei ole.

Hauska jälleen huomata, että kunhan asian ihmettelijällä on allekirjoituksessanikin oleva "laatikko" allekirjoituskuvana, niin samointein jotkut pahoittaa mielensä. :( Oivoi, ota keksi...

En kylläkään ole seurannut, onko nyt joku kehunut 90-luvun volvoa nykyautojen tasoiseksi turvallisuudessa tai jotain? Halusin vain kuulla perustelun "tappokone" -ilmaisulle. Aseet, panssarivaunut, ohjukset yms. ovat "tappokoneita", koska ovat siihen vartavasten suunniteltu. Ihmettelin tuota ilmaisua, koska itsekkin "etuvetomiehenä" pikkuisen pelkäsin ensimmäisen volvon hankittuani, kauanko menee että on tolpan ympärillä. Lopulta tullut huomattua, että pienissä nopeuksissa tuo 90-luvulla 15-vuotta vanhaa suunnittelua ollut tuote, on hiukan epästabiili (puskee/yliohjaa). Maantiellä ei koskaan ole tehnyt ikinä yhtään mitään mihin olisi tarvinnut puuttua tai säikähtää yhtään mitenkään, puurtanut vain varmanoloisesti menemään kelistä välittämättä.

Uskokaa tai älkää, 90-luvulla on tehty muitakin autoja, jotka ovat vaikkapa lumipöperöisessä kelissä "kuin kotonaan". Todella paljon on myös niitä, joiden alusta menee täysin sekaisin ja autosta tulee todella hengenvaarallisen epävakaa lumisissa/liukkaissa olosuhteissa. Nykyään onneksi näiden "hengenvaarallisen epävakaa" -tapausten määrä on vähentynyt huomattavasti, osin suunnittelun, osin ohjelmistojen vuoksi.

Nykyautojen passiivinen turvallisuus on ihan toisella tasolla vrt. vaikkapa 90-luvun loppupuolen tuotteisiin, se on fakta (jota kukaan ei ole ollut kiistämässä).

Jokatapauksessa, oli tilanne ihan minkälainen tahansa, on vain muutama "itsestään ajanut" auto ajanut kolarin niin ettei kuljettajana oleva ihminen ole syyllinen kuin ehkä osittain. Auto ei itsestään karkaa käsistä, yleensä sitä edeltää ajovirhe.

Ajovirheitä sattuu ihan kaikille, sitäkin on turha kiistää. Niissä tilanteissa ovat ajovakauden hallintajärjestelmät yms. paikallaan. Siinävaiheessa mennään mettään, jos kuulee mikan:n mainitsemia "tämä liukkauden poistin" -kommentteja (kuten perääni ajanut nainen ihmetteli, miksei ABS pysäyttänyt hänen -12 Golfiaan?), koska fysiikan lakeja ei kukaan pysty tämänhetkisen tiedon mukaan kumoamaan mitenkään.

Olen itsekkin ajanut liukkaankelin radalla Lievestuoreella ratapohjat hirvenväistössä. 72km/h onnistunut hirvenväistö hipaisematta yhtäkään ajokeilaa ja onnistunut palaaminen omalle kaistalle. Tosin, väistöä varten jouduin preppaamaan itseäni henkisesti todella kovasti, miettimään miten pitää toimia, mikä vaihde yms. Autona oli vuosimallin 1981 Fiat 127.
Ikinä ei noin tahdikas väistö onnistuisi minulta tienpäällä "puuntakaa" periaatteella. Tuskin silloinkaan, vaikka näkisin hirven seisovan paikoillaan pitkänaikaa.

Ei ole pitkä aika, kun katsoin kolarivideota lahden moottoritieltä joku talvi sitten. Siinä tilanteessa oli ko. auton (mistä oli kuvattu) kuljettajalle hyötyä ESP:stä. Rutina vain kuului, mutta auto taipui hitaasti kuin rahtilaiva suunnilleen siihen koloon mihin kuljettaja halusi ja lopuksi törmäys tapahtui suunnitellusti keula edellä.

Omasta mielestäni on harmi, ettei nykyaikana oikein järjestetä minnekkään järven jäille tms. mahdollisuuksia ihmisille harjoitella sitä liukkaalla ajamista. Suomi on harvoja maita, joissa liukkaan kelin ajoharjoittelu on pakollinen ajokorttia ajaessa, mutta kyllä sitä kannattaisi myös harjoitella jokaisen ihan vapaaehtoisesti. Enkä tarkoita jokaviikonloppuista radan ympäri runkkaamista kelloa vastaan, vaan tilanteiden ja tapahtumien harjoittelua hiukan laajemmin, mitä nyt on pakko. Tämä ajatus nojaa ihan puhtaasti joka talvi liukkaalla kelillä näkemiini todella, todella typeriin ratkaisuihin yms. auton ratissa, mitä ei voi perustella yhtään millään muulla kuin tietämättömyydellä tai idiotismilla.

Oli miten oli, surullista se on aina kun ihmishenki on poissa. Omaisille/henkilön läheisille osanottoni. Toivotaan että vastaavia sattuisi mahdollisimman vähän.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1289 : 12.10.2016, 18:34:03 »
Lähtenyt pidemmin lukemaan mutta auto kun auto ja olipa vetotapa vaikka läpiveto mutta paras luistonesto on aina ratin ja kuskin penkin välissä.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy