Jatkan vanhaan aiheeseen. Eli ostin tyttärelle S40 1.8 vm 2005 jonka mittarissa on reilut 240tkm. Vähän yllättäen öljynkulutus on todella huima, noin 2L/1000km. Pohjamuovipanssari on aivan puhdas eikä mitään öljyläikkiä jää maahan. Olen vaihtanut siihen tiheästi öljyjä (kolme kertaa), alle 1000km sisään Ford Formula F 5W30 ja käyttänyt motonetin moottorinhuuhteluainetta joka kerta ennen öljynpoistoa. Tilanne ei sillä ole parantunut mutta on siellä mustaa tavaraa sisällä, aina käytetyt öljyt näyttää kuin dieselistä ulos valutetut. Tällä hetkellä koneessa on MOTOX DIESELSYN 5W40 CF/SM TÄYSSYNTEETTINEN jota myydään 20L pöntöissä. Ideana edelleen pestä konetta ja öljytikussa näkyy musta öljy taas alle 1000km ajon jälkeen vaikka sitä on lisätty monta kertaa.
Kun koneen käynnistää, mitään sinistä pilveä ei näy. Kone käynnistyy ja käy todella hyvin. Vaihdoin tulpat ja kaikki suodattimet. Vanha ilmansuodatin oli todella likainen mutta tulpat ei näyttänyt kovin pahalta. Olen kertaalleen irrottanut tulpat ja väri on tasaisen hyvät, ei valkoinen eikä musta.
Netin perusteella kolmea syytä öljynkulutukseen voi epäillä, venttiilikumit, PCV-venttiili tai öljyrenkaat. Kumien tai öljyrenkaiden vaihto on iso homma, PCV venttiilin vaihto ei sekään ole ihan helppoa. Onko tästä kokemuksia ja ehdotuksia? Kuinka todennäköisesti toimimaton PCV aiheuttaa tällaista öljynkulutusta? Sinänsä sääli, että surkea kone pilaa hyvän auton.