Proturbo  Autodiagnoosi

S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta

  • 730 Vastauksia
  • 262427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #570 : 14.01.2015, 10:18:15 »
Itsellä tuntuu olevan ominaisuus mistä ei pääse osia vaihtamalla eroon, että ratti heittää häränpyllyä(vispaa) jo pikkukivistäkin renkaan alla (Vähän liioiteltuna).
Jos tie on kalteva vähänkin niin saa ihan pidellä ratista.

Vertailukohteena sattuu olemaan välillä ajossa 10v uudempi V60, jolla voi ajaa samat matkan suunnilleen ilman käsiä, niin tuntuu olevan tämä V50 aikamoinen vetelijä..

Ei minulla ainakaan ollut tuommosia ongelmia noissa omissa S40:ssä. Uraherkkiä olivat mutta sen laitan 18-tuumaisten renkaiden piikkiin... :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Tuce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #571 : 15.05.2015, 10:34:22 »
Tervehdys, voorumille!
Tulipa päivitettyä vanha bensa V50 Volvo (-06) mallinen hieman tuoreempaan 2010 mallin 1.6 dieseliin. Ensimmäinen diiseli peli joten hieman uudenlainen peli koneen puolesta tämä!

 Muutamia juttuja tossa on mielessä ollut, johon pitäs miettii vaihtoehtoja. Hiukkassuodatin ja jakohihna nyt ekana olis seuraavassa 120 tonnin huollossa ilmeisesti ohjelmassa. Mutta kun itse olen autot huoltanut, niin näitä en ajatellut volvolla teettää. Ymmärtääkseni hihnan vaihtovälistä on jotain eri käytäntöjä eli 5 tai 10 vuotta? Mistä nää tulee vaikuttaa oudolle? Tarviiko tuo sitten vaihtaa vai ei?  Myös hiukkassuodattimen vaihto tuntuu oudolta,ihan vieras kapine itselle, mutta en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa jos ajotietokone ei siitä herjaa?

Vetokoukku täytyy asentaa, onko tähän mitään hyviä neuvoja joita kannattaa huomioida? Ja onko koukuilla eroja, että mistä sen ostaisi, volvolta suoraan vai ihan motonetistä? Ja tärkeimpänä, onko ruottalainen insinööri tehny sähköjen asennuksesta vaikeeta vai helppoa?  :D :D


Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #572 : 17.05.2015, 11:32:49 »
Volvo on ilmoittanut vaihtoväliksi 240tkm/10 vuotta, maahantuoja on muuttanut tämän 5 vuoteen ilmaston takia.
Hiukkassuodattimella ei sen 120tkm päälle pääse montaakaan tuhatta kilometriä, kun menee jo tukkoon, mutta tottahan sekin on että mitä sitä vaihtaa, ennen kuin oikeesti tarttee. Hiukkassuodattimen poisto on halvempi operaatio kuin vaihto, ihan vaan vinkkinä
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Tuce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #573 : 17.05.2015, 22:41:14 »
Jaa maahantuoja muuttanut viiteen vuiteen. Onko Suomessa sitten niin erilaiset olosuhteet, kuin Ruotsissa? Vai mistä maasta kyse? Ruotsissa ilmeisesti 10 v vaihtoväli... 

Ohjekirjan mukaan hiukkassuodatin herjaa, kun se on 80% täynnä ja alkaa regenerointi. Eli ymmärtääkseni tämä kertoo koska se on täysin täynnä?
Mitä tuon poistoon sisältyy, jotta menee katsastuksessa läpi?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #574 : 18.05.2015, 08:30:51 »
Ohjekirjan mukaan hiukkassuodatin herjaa, kun se on 80% täynnä ja alkaa regenerointi. Eli ymmärtääkseni tämä kertoo koska se on täysin täynnä?
Mitä tuon poistoon sisältyy, jotta menee katsastuksessa läpi?

Tuo on vielä normaalia toimintaa jos herjaa mutta regenerointi käynnistyy. Tämä tapahtuu jos ajat pitkään pätkäajoa. Varmaan siellä ohjekirjassa tuolla kohtaa käskettiin ajaa pidempi lenkki että regenerointi ehtii mennä läpi... Jos suodatin oikeesti tukossa siihen ei auta muuta kuin vaihto tai poisto.

Esim. tuossa kerrotaan poistosta: http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Tuce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #575 : 18.05.2015, 09:33:23 »
Juu kyllä juuri näin. Mutta onko kokemusta siitä,  että mitä tapahtuu merkkivaloille jos tuo tulee täyteen kokonaan. Eli silloinhan regeneroinnin ei pitäisi enää mennä läpi ja auttaa asiaa. Jääkö merkki sillin vain palamaan ja tästä tietää että suodatin on vaihdettava?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #576 : 18.05.2015, 09:45:21 »
Juu kyllä juuri näin. Mutta onko kokemusta siitä,  että mitä tapahtuu merkkivaloille jos tuo tulee täyteen kokonaan. Eli silloinhan regeneroinnin ei pitäisi enää mennä läpi ja auttaa asiaa. Jääkö merkki sillin vain palamaan ja tästä tietää että suodatin on vaihdettava?

Tais olla niin että jää palamaan eikä mitään erillistä ilmoitusta ole...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #577 : 18.05.2015, 22:10:52 »
Auto menee "korjaamotilaan" kun suodatin täyttyy, eli laskee tehoja.

Jaa maahantuoja muuttanut viiteen vuiteen. Onko Suomessa sitten niin erilaiset olosuhteet, kuin Ruotsissa? Vai mistä maasta kyse? Ruotsissa ilmeisesti 10 v vaihtoväli... 

Ohjekirjan mukaan hiukkassuodatin herjaa, kun se on 80% täynnä ja alkaa regenerointi. Eli ymmärtääkseni tämä kertoo koska se on täysin täynnä?
Mitä tuon poistoon sisältyy, jotta menee katsastuksessa läpi?
Sillä vaihtovälin lyhentämisellä vaan saadaan vastuuta poistettua volvoautolta, sitä en tiedä onko siihen aihetta. Ymmärtääkseni muualla se on se 10v.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015, 22:13:56 kirjoittanut Kökkö »
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #578 : 16.07.2015, 13:23:23 »
Moro!

Tallissa on tällä hetkellä V40 2001 115hv TDI Volvo ja syksyllä olisi tarkoitus mennä hakemaan saksan maalta omaan käyttöön V50 diesel 04-07 väliltä. Budjetti on tiukka joten sen suhteen ei voi hirveästi lipsua.

Olen lueskellut tämän topicin läpi ja myös muita, mutta ajattelin silti vielä kerätä tässä autosta yhteen mitä tulisi tarkastaa ostettaessa.

1. 1,6 ja 2,0 on molemmat nokkahihnalla ja 120 tuhatta vaihtoväli tai 4 vuotta. Eikö?

2. Hiukkas suodatin. Kaikissa autoissa sitä ei ole. Mutta nyt kysymyksiä tästä: Joku puhui että samaan autoon tulee lisätä urea myöskin. Onko näin? Vai pitääkö tuota ureaa lisätä vain uudempiin Edrive koneisiin? Kun saksassa lähden koeajolle, niin mikäli hiukkas suodatin on täysi, niin herjaako se heti lähdössä sitä, vai vasta kun kone lämpenee? Mikä merkkivalo käytännössä syttyy? Vai tuleeko teksti konsoliin?

3. Pyörän laakerit ja tuennat taitavat olla perus kauraa kuten V40:kin kohdalla.

4. Perus maaliviat ja öljyvuodot.

5. Vielä mitä? Eli onko vielä jotain mitä tulisi ottaa huomioon haettaessa?

Lopuksi vielä millainen on Volvon automaatti laatikko? Onko niissä murheita kuinka paljon jos autolla on ajettu 150-200 tuhatta verrattuna manuaaliin? Itsellä ajatuksena on hakea manuaali, mutta myös automaatti on käynyt ajatuksissa.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #579 : 02.08.2015, 16:08:36 »
Emännän käteen tarvis saada "uusi" pirssi hintaluokassa ~6-7k€. 2.0d V50 käynyt mielessä, mutta tuo ei vissiin ihan kaikkein luotettavimman dieselin maineessa ole? Kilometrejä ei kyllä kauheasti kerry, mutta taitaa vitosbensa viedä kuitenkin niin paljon bensaa, että jo aika pienellä ajolla ero tasoittuu. Lisäksi dieselissä on muhkeampi vääntö.

Suuttimet vissiin on n. 200tkm ja vaihtoon -> 1500€ ? Onko muita kalliita vikoja. Pyöränlaakerit yms. nyt hoituu ihan miten vaan. Turbojakin vissiin on mennyt? Onko syytä keskittyä sellaisiin malleihin joihin molemmat on vaihdettu, vai onko hyvin huolletuissa yksilöissä noita ongelmia?

Tuolla budjetilla ajokilometrit rajautuu sinne 200-250tkm väliin. Itse peruskone vissiin kestää kilometrejä kohtuuhyvin?


EDIT : Onko Volvon 2.0d eri suuttimilla kun Fordin omat? Ainakin Fordin puolella noita suutinongelmia vissiin on?
« Viimeksi muokattu: 02.08.2015, 16:49:56 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa -nanna-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #580 : 02.09.2015, 22:21:38 »
moikka  :)!

tuli nyt viimein rekisteröidyttyä tännekin kun tuli kysyttävää...

C30 vaihtui tänään V50 :een ( 2011 classic business 1,6 drive ), ensimmäisten sadan kilometrin perusteella olen oikein tyytyväinen hankintaan :).
yllätyksenä tosin tuli, ettei autossa sitten ollutkaan ulkopuoliselle musiikkilaitteelle liitäntää ( fiksumpi toki olisi tsekannut jo koeajaessa, mutta tämä oli oikeastaan sivuseikka niin jäi ), ei edes AUX -pistoketta joka löytyi jopa tuosta edellisestä 2008 momentumista. sen verran löysin faktaa, että musiikin toisto bluetoothin kautta ilmeisesti on mahdollista vasta seuraavan vuoden ( 2012 ) autoissa?

onko kellään tietoa, voiko 2011 soittimen päivityttää ohjelmiston osalta niin, että toisto onnistuisi?
kiitti  :)!

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #581 : 03.09.2015, 07:53:44 »
C30 vaihtui tänään V50 :een ( 2011 classic business 1,6 drive ), ensimmäisten sadan kilometrin perusteella olen oikein tyytyväinen hankintaan :).
yllätyksenä tosin tuli, ettei autossa sitten ollutkaan ulkopuoliselle musiikkilaitteelle liitäntää ( fiksumpi toki olisi tsekannut jo koeajaessa, mutta tämä oli oikeastaan sivuseikka niin jäi ), ei edes AUX -pistoketta joka löytyi jopa tuosta edellisestä 2008 momentumista. sen verran löysin faktaa, että musiikin toisto bluetoothin kautta ilmeisesti on mahdollista vasta seuraavan vuoden ( 2012 ) autoissa?

onko kellään tietoa, voiko 2011 soittimen päivityttää ohjelmiston osalta niin, että toisto onnistuisi?
kiitti  :)!

Tuollaisen saa lisävarusteena riippuen audiojärjestelmän tasosta... :)

http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V50/Accessories/Document/VCC-449472/2011
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa -nanna-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #582 : 03.09.2015, 22:06:23 »
Tuollaisen saa lisävarusteena riippuen audiojärjestelmän tasosta... :)

kiitos ja kumarrus :)! täytyypä alkaa tutkia asiaa tarkemmin..

Poissa antzaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #583 : 04.09.2015, 17:11:15 »
Päivitelläänpäs vähän tilannetta noin 11kk ostohetken jälkeen. Autona siis vuoden 2006 V50 2.0D. Autoon on tullut kilometrejä noin 19tkm, nyt siis 163tkm. Eilen kaivoin kaikki kuitit, mitä tuohon olen rahaa vajaassa vuodessa upottanut ja summaksi sain 3400€. Tämä sisältää siis kaikki korjaukset + normaalit huoltokulut. Tekee siis noin 17.9€/100km. Ei voi kyllä sanoa että olisi halpoja kilometrejä ollut  ;D

Jospa nyt menisi vaikka sinne 200 tkm asti edes puolella tuosta summasta, niin olisin ihan tyytyväinen.


Ei mennyt 200 tkm tuolla summalla...

Auto ollut nyt minulla 2 vuotta ja kilometrejä on tullut tuona aikana 45tkm. Nyt mittarissa 188tkm. Tänä aika on huoltoihin ja korjauksiin palanut n.6800€. Tänä kesänä on ollut ohjelmassa mm. 180tkm määräaikaishuolto, molempien etupyöränlaakerien vaihto, eberin huolto ja kannentiivisteen vaihto.

Ei ole köyhän miehen hommaa näillä vehkeillä ajelu  ;D

Poissa -nanna-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #584 : 11.09.2015, 02:39:33 »
Hiukkassuodattimella ei sen 120tkm päälle pääse montaakaan tuhatta kilometriä, kun menee jo tukkoon, mutta tottahan sekin on että mitä sitä vaihtaa, ennen kuin oikeesti tarttee.

mun edellisellä autolla ( 2008 C30 1.6D ) tuli kokeiltua, että ei pääse, ei  ::)... 127 tkm:ssa suodatin pamahti tukkoon. mitään merkkivaloa tms. ei syttynyt, yhtäkkiä vaan hävisi moottorista nekin vähät tehot ja loppumatka taittui viittäkymppiä kanssa-autoilijoiden iloksi.
niinköhän se nyt oli, että kun filtteri on totaalisen tukossa alkaa naftaa nousta öljyn joukkoon tms. ( tässä kohdin on hyvin mahdollista, että muistan täysin väärin ) jolloin se ajo ei pitemmän päälle kaiketi ole edes ihan suositeltavaakaan - eikä siis eteneminen missään nimessä myöskään kovin joutuisaa.

että taidan tähän nykyiseen vaihdattaa ihan suosiolla 'ennen kuin on tarve'  ;).

 

Proturbo  Autodiagnoosi