Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Äänestys

Mikä vanneratkaisu?

17" jotka autossa on olleet
18" maalattuna hopeaksi
18" maalattuna kullan / pronssin sävyyn

940 GLT-4

  • 198 Vastauksia
  • 71376 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #165 : 11.03.2015, 13:55:29 »
Polttoöljy on kans hyvää tavaraa vuotojen testaukseen.


Tama olla hyva vinkki  :hello: , halpaa tavaraa ja palaa vielä lämmittimessä käytön jälkeen.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #166 : 17.03.2015, 09:54:03 »
Eipä ole paljon ehtinyt tallilla oleen, niin ei ole ihmeempiä tapahtunut.

Öljypohja kuitenkin tuli "valmiiksi". 3/4-16 kierre lähtevälle linjalle ja 3/8" NPT palaavalle. Öljynlämpöanturillekin tuli oma paikkansa pohjasta.



Samalla moottori löysi toivottavasti lopullisen paikkansa. Viimeisimmän öljypohjamuokkauksen jälkeen pystyin pudottamaan konetta vielä 15mm alemmas, joten asennosta tuli parempi. Etupalkin ja öljypohjan väliin jää noin 10mm rakoa.



Pakoputkiosat alkaisi oleen haalittuna, samoin T5:en kytkinlevy löytyi. Sitä en tiedä saako 3" putkella riittävän hiljaista käyntiääntä, mutta kokeillaan nyt ainakin.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #167 : 17.03.2015, 21:05:39 »
Saa saa.. ensimmäinen vaimennin kuitenkin jo ennen putkea :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #168 : 18.03.2015, 16:04:46 »
Mulla on 240 turbossa ainakin vähän ehkä liian meluisa putkisto, vaikka onkin kooltaan vaan 2,5'' ja akselinylistyskin paikoillaan. Vaimentaja on tosin Biltemasta. Tossa nyt varmaan on paremmat ääni eristeet ja b42XX on hiljaisempi kun kasi venttiilinen?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #169 : 19.03.2015, 20:10:57 »
Ei mitään erikoista....öljynpaluun laipan tekaisin ja hiukan mallailin linjoja.



Mihis tuo cooleri pitäisi kiinnittymän  ??? Syyläri kait sentään samalla kohtaa vaparissa / turbossa?  Noin päin se kait tulee kun kuvassakin? Johonkin tuon syyläripalkin etupuolelle?






Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #170 : 19.03.2015, 20:20:44 »
Mihis tuo cooleri pitäisi kiinnittymän  ??? Syyläri kait sentään samalla kohtaa vaparissa / turbossa?  Noin päin se kait tulee kun kuvassakin? Johonkin tuon syyläripalkin etupuolelle?
Alemmassa kuvassa näkyvät syylärin kumit ovat turbossa vähän leveämmät. Eli niiden päällä makaa sekä syyläri että cooleri. Sama juttu yläpuolen kannakkeiden kanssa. Kuvassa yläpuoli on alhaalla.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2015, 20:22:44 kirjoittanut Acke »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #171 : 19.03.2015, 22:33:56 »
Alemmassa kuvassa näkyvät syylärin kumit ovat turbossa vähän leveämmät. Eli niiden päällä makaa sekä syyläri että cooleri. Sama juttu yläpuolen kannakkeiden kanssa. Kuvassa yläpuoli on alhaalla.
Näin siis vanhemmissa ja ilmastoimattomissa. Ilmastoidussa turbossa, johonka tuo kuulerimalli on tarkoitettu, syyläri istuu nuiden tukigummien päällä ja kooleri makaa alaosaltaan runkoaisan päällä ja yläosaltaan on kiinni syylärissä, tuo yläreunan suikale tulee siis lukkopellin ja syylärin yläriman väliseen rakoon.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

AUH

  • Vieras
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #172 : 19.03.2015, 22:47:09 »
Ite just ysiin tommosen kuulerin laitoin. Sen "pelti" käikäleen saat pyyhkästä lentävällä pois. Ja mulla oli leveä syyläri, niin piti leikata kumista alkuperäisen kuulerin kannatin osat pois. Muuten se olis jääny hirmu ylös. Ja sit vaan liimasin ohuempaa kumia kannakkeiden kohalle. Ja toki ennen ku leikkaat mitään niin sovita. Mulla jäi se pienempi pelti paikalleen ja siitä sai hyvin ilmastoinnin ja syylärin väliin kiinni. Todella simppeli homma ja mitään letkuja yms ei tarvi irrotella...paitti toki ahtoputket ja flekti paketti. (ei tosin sulla ny vaikuta)  :)

Ja tuo on sit kuvassa heittäny kupperikeikan.  :D

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #173 : 01.04.2015, 18:29:22 »
Pitkä aika ilman päivityksiä....jotain pientä on kuitenkin silti tapahtunut. Tällä viikolla vähän paremminkin, kun on ollut talvilomaa.

Maanantaina oli vuorossa kellarin purku....mitään erikoista ei löytynyt, jossei yhdessä männässä olleita venttiilinjälkiä lasketa.



Lohkoon tuli B4194T2 -tyyppiset "paineentasaus"reiät. Melko v-mäiset työstää, kun tuo laakeripukkien väli on n. 70mm :



Toiselta foorumilta sain pienen vinkin, ja tälläisen työkalun väsäsin :



Reiät valmiina....yllättävän kivuttomasti meni, vaikkei tuo räikkä ihan paras mahdollinen porakone olekaan  :D



Seuraavaksi hoonasin sylinterit, puhdistin öljyruiskut yms. pientä.
Tässä onkin jo uudet laakerit paikallaan :


Kampiakseli paikallaan :


Männät puhdistettuna uusilla renkailla kiinni h-profiileissa. Hiukan oli mittaheittoa jokaisen kangen yläsilmässä. Jarrusylinterihoonilla hoonasin yläpäät käsituntumalta sopivaksi. Männänrenkaiden kanssa meinasi tulla murheita, kun olin tilannut väärät renkaat. T4:en männissä on 1.2mm / 1.75mm / 3.0mm renkaat, ja olin tilannut 1.2mm / 1.5mm / 2.5mm.
Oikeanlaisia renkaita ei ollut motonetissä, eikä yhdelläkään maahantuojalla. Ei edes arviota toimitusajasta. Googlen kautta päädyin ratkaisuun laittaa keskimmäiseksi ja alimmaiseksi renkaaksi VAG 1.8 litraisen renkaat  :idiot2:
Kävin ne vielä eilen illalla hätäpäissäni Tampereen motonetista hakemassa.




Kanget + männät paikallaan :



Kellari nipussa. Öljypohjan testasin vielä polttoöljyllä ennen asennusta, eikä vuotoja näkynyt :



Downpipekin on tehtynä, muttei näköjään osunut kameraan. Seuraavaksi operaatio kannen purku + kasaus.


EDIT : Hienoista sinisistä liittimistä ei ole pakko kommentoida....maalaan ne kyllä vielä mustaksi   :juhau::
« Viimeksi muokattu: 01.04.2015, 18:32:51 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #174 : 03.04.2015, 17:32:00 »
Eilinen oli "lepopäivä", mutta tänään ehdin muutamaksi tunniksi tallille. Ekana ohjelmassa oli kannen purku.



Homma sujui kivuttomasti, kun on jo aiemmin tullut modifioitua tinakonekäyttöön sopiva venttiilijousen puristin :





Venttiilivarren kumit olivat tietenkin vaihtokunnossa. Ne on tinakoneessa aika v-mäinen ottaa pois, mutta onneksi siihenkin oli työkalu valmiina :



Ei varmaan kauheen kaukana tässäkään moottorissa venttiilivaurio ollut. Sen verran oli kivettynyttä karstaa venttiilinvarressa pakopuolella, että aika pian olisi voinut alkaa tapahtumaan. Puhdistin venttiilit ja pyöräytin hiomatahnalla seetit läpi. Tiivistepinnat vaikuttivat ihan hyvältä. Hiukan teki mieli kaivella vinkua kaapista, mutta päätin antaa olla. Kaivelemattomalla kannella on kuitenkin aika isoja lukemia otettu irti muutenkin :)



Kansi alkaa olla kasaamista vailla.
Kiinan V-bandit tuli hiukan myöhässä etten ehtinyt laippaa hitsaamaan downpipeen vielä. Sen aika koittaa sitten kun loppuputkistoakin väsään. Toivottavasti downpipe + putkisto tulee kelpaamaan inssille....sen ehkä kuitenkin huomaa, ettei kyseessä ole vakiosysteemi.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #175 : 03.04.2015, 18:38:23 »
Eikai putkiston itse tekeminen oo millään tapaa laitonta  :idiot2: Tietty jos katti/katit pitää olla niin ne tietysti mut noin muuten, kyllä mulla on ollut useampikin omatekoinen putkisto

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #176 : 03.04.2015, 18:55:11 »
Riippuu vähän että miten tarkasti kattia edeltävä pätkä lasketaan päästöihin vaikuttavaksi. Ei kai noiden kanssa oo ongelmia ollut.

Itsekin oon salaa haaveillut tinanelosta takavetoon, mutta ehkä enemmänkin johonkin veteraanikoriin. Hienoa että joku toteuttaa jotain erilaista!
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #177 : 03.04.2015, 19:41:53 »
Eikai putkiston itse tekeminen oo millään tapaa laitonta  :idiot2: Tietty jos katti/katit pitää olla niin ne tietysti mut noin muuten, kyllä mulla on ollut useampikin omatekoinen putkisto
No ei, mut aattelin et jos inssi sattuu olemaan tarkkana muutoskatsastuksessa. Sormet ristiin sen suhteen.  :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #178 : 04.04.2015, 00:53:00 »
Pakoputkiston muutokset on sallittuja myös vähäpäästöisiin joten ei mitään huolta katsastuksen suhteen.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Niko_S

  • Vieras
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #179 : 04.04.2015, 01:38:49 »
Nyt on Timolla ainakin mielenkiintoinen moottorivalinta takavetoon.
Ei paha :)

Todella hyvännäköistä jälkeä tulee, kun näin kuvista katsoo.

Muistan joskus itse miettineeni, että onkohan kukaan koskaan ajatellut laittaa/laittanut T4:sta takavetoon, mutta nyt sitäkään ei tarvitse enää miettiä. :)

 

RallyBaron  Samppasport