Race.fi  Puotilan autokorjaamo

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 137573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #45 : 21.03.2011, 23:22:02 »
ahtopaineen pitää olla vähintään 0,5 bar....

Tuosta voit kysyä, että minkä pykälän mukaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #46 : 21.03.2011, 23:34:05 »
Pyydäppä kirjallisena joku perustelu tuolle minimi ahtopaineelle. Kun tehtaan jäljiltäkin on 0.35 ahtopaineita käyttäviä koneita, onko ne tyypitetytkin autot sitten laittomia, veikkaan vahvasti kakkosta.

E: Ja hitto, insi-nörtti oli nopeampi :)
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 23:37:16 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #47 : 21.03.2011, 23:51:42 »
Se tulosti mulle AKE:n ohjeet muutoskatsastuksesta ja niissä ei puhuttu mitään ahtopaineesta. Katellaan kun auto on valmis, jos katsuri pitää linjansa niin sitten kokeilen toista konttoria.  :P
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #48 : 22.03.2011, 00:14:41 »
Se tulosti mulle AKE:n ohjeet muutoskatsastuksesta ja niissä ei puhuttu mitään ahtopaineesta. Katellaan kun auto on valmis, jos katsuri pitää linjansa niin sitten kokeilen toista konttoria.  :P

Jossain näynyt joskus jonkun "virallisen" esityksen jossa luki, että ahtopainetta pitää olla koko kierroslukualueella.

Täytyy varmaan laittaa remmiahdin kaveriksi :juhau:

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • b21et 240
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #49 : 22.03.2011, 14:01:02 »
Jossain näynyt joskus jonkun "virallisen" esityksen jossa luki, että ahtopainetta pitää olla koko kierroslukualueella.

Täytyy varmaan laittaa remmiahdin kaveriksi :juhau:
Päivän naurut.
Eihän katsuri voi vaatia mitään, mistä ei ole virallisesti mustaa valkosella.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #50 : 22.03.2011, 14:59:10 »
Jossain näynyt joskus jonkun "virallisen" esityksen jossa luki, että ahtopainetta pitää olla koko kierroslukualueella.
Kerrot yhdenkin turbo-auton jossa ahtopainetta on koko kierrosalueella, esim. onko B230FK:ssa esim. ahtoja jo jossain 800rpm? :)

Kysäsen tuota ahtopainehommaa seuraavalla kerralla kun käyn katsastuksessa. Mulle eivät valittaneet vaikka lapussa luki 0,2bar, ja rekisteriotteessakin lukee 0,2bar. 3 katsastusmiestä ja heidän esimiehensäkin hyväksyivät autoni joulukuussa 2007.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #51 : 22.03.2011, 16:07:00 »

Kysäsen tuota ahtopainehommaa seuraavalla kerralla kun käyn katsastuksessa.

Ihan turhaan kysyt, ei mitään ahtopaine minimiä ole olemassa. Eikä ahtopainetta tarvitse olla koko kierrosalueella, sehän on mahdotonta.
Ahtopaine pitää näkyä lapussa, thats it.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #52 : 22.03.2011, 18:35:11 »
Katsastusinssin mukaan maahantuojan lupalappu on laiton joten tehoa saa olla vain 20% enemmän kuin tehokkaimmassa mallissa. Tehomittauksessa ahtopaineen pitää olla vähintään 0,5 bar ja ahtopaineelle pitäisi löytyä oma käyrä dynolapusta.
Käyrää epäilen vahvasti.
2009 marraskuussa vielä kelpasi penkkikuponki johon oli merkitty ahtopaine penkittäjän toimesta, EI käyrää paineelle.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #53 : 22.03.2011, 19:20:25 »
Kävin tänään katsastamassa 940:n ja samalla kyselin projektiauton tulevasta muutoskatsastuksesta turbotekniikalle. Katsastusinssin mukaan maahantuojan lupalappu on laiton joten tehoa saa olla vain 20% enemmän kuin tehokkaimmassa mallissa. Tehomittauksessa ahtopaineen pitää olla vähintään 0,5 bar ja ahtopaineelle pitäisi löytyä oma käyrä dynolapusta.
Siis se valmistajan lappuhan on vain dokumentti siitä mikä on tehokkain mallisarjan yksilö ja paljonko siinä oli tehoa +20%. Ei se maahantuoja muuta lappua anna. Jännä että pitää olla vähintään 0.5bar paineita kun ei kaikissa tehtaalta tulevissakaan turboissa ole niin paljoa ???. Ilman sitä lappua ei se katsastajakaan tiedä paljonko tehokkaimmassa mallissa on ollu tehoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #54 : 22.03.2011, 20:21:42 »
Siis se valmistajan lappuhan on vain dokumentti siitä mikä on tehokkain mallisarjan yksilö ja paljonko siinä oli tehoa +20%. Ei se maahantuoja muuta lappua anna. Jännä että pitää olla vähintään 0.5bar paineita kun ei kaikissa tehtaalta tulevissakaan turboissa ole niin paljoa ???. Ilman sitä lappua ei se katsastajakaan tiedä paljonko tehokkaimmassa mallissa on ollu tehoa.

Kai sille katsastajalle kelpaa jos näytän 240:n alkuperäistä ohjekirjaa, siinähän on eri moottorien tehot?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #55 : 22.03.2011, 21:19:33 »
Kai sille katsastajalle kelpaa jos näytän 240:n alkuperäistä ohjekirjaa, siinähän on eri moottorien tehot?
ei kai siellä ole kaikkia malleja? Ainoastaan sen vuoden mallit. En usko että ohjekirja kuitenkaan käy, vaan juurikin vaativat virallisen dokumentin siitä mikä on se tehokkain malli. Samassa lapussa kerrotaan myös pitääkö olla jotkut tietynlaiset jarrut tai iskarit, jne...
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

AUH

  • Vieras
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #56 : 22.03.2011, 21:41:03 »
Ja nuo laput voi hyvinkin olla valmiina siellä konttorilla niin ei tarvi mitään hommata itellä. Muutama vuos sitte kun välikoppaa katsastin niin oli konttorilla mallikohtaisista eroista kertovat laput kansiossa hyllyssä ja sieltä kahto. Eli kannattaa kysyä sieltä omalta konttorilta reilusti asiaa.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #57 : 22.03.2011, 22:19:56 »
korjaamokäsikirjasta tulostetut sivut kelpaa, jos niistä selviää erot. 240 kohalla turbon tiedot.

tuosta ahtopaineasiasta en nyt ala vääntämään sen kummemmin, mutta nykyään on ainakin se sääntö olemassa, jos kone ollut turbotettu tehtaalta lähtien: paine täytyy olla sama kuin tehtaalta tullessa, eli ft: paine pitää olla sen 0.6 bar kun on vedetty lappu. eli paine ei voi laskea tehtaan arvoista muutoksien yhteydessä, ellei moottoria saa väännettyä omavalmisteeksi.
: jälkeenpäin turbotetuilla on tulkinnanvaraa kaksarilla,monet vaatii nykyään ahtopaineen näkymistä paperilla, ja jotkut tohtii epäillä nuita 0.2 bar lappuja. mutta kaksareita on joka lähtöön ja tuntuu ettei tähän ole yhtenäistä käytäntöä.

ja kuten tämän foorumin ottaa huomioon niin sota on varma, vaan jokainen selviää helpoimmalla kun käy paikallisella asemalla keskustelemassa asioista.
LH&ostrich

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #58 : 24.03.2011, 22:19:18 »
Nyt karattiin taas haaveileen tulevaisuutta, palataan nykyhetkeen! ;D
Tuossa samalla kun vaihdoin apuakselin päätin perehtyä FT-lohkoon vähän tarkemmin. Öljypohja pois ja tutkimaan pitkääkö volveren myyntipuheet paikkansa ;). Kyllähän ne piti, sieltä löytyi H-profiilikanget ja öljyruiskut niinkuin pitikin, mutta iloisena yllätyksenä kiertokangissa oli ARP:n pultit! Alakerta tuntui muutenkin hyväkuntoiselta ainakin silmämääräisesti. :)



Apuakselin vaihdon yhteydessä etukansi sai uudet stefat ja tiivisteen, luonnollisesti öljypohja sai myös uuden tiivisteen johon silikonia molemmin puolin.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #59 : 24.03.2011, 22:33:59 »
Lyllähän ne piti, sieltä löytyi H-profiilikanget ja öljyruiskut niinkuin pitikin, mutta iloisena yllätyksenä kiertokangissa oli ARP:n pultit! Alakerta tuntui muutenkin hyväkuntoiselta ainakin silmämääräisesti. :)

ARP:n pultit taitaa seurata lähes poikkeuksetta kankisarjan mukana  8)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Elekma  Autoracing