Autodiagnoosi  Carcom Oy

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 138852 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Taas jatkuu!
« Vastaus #75 : 25.10.2011, 19:29:29 »
Päivitetään projektipäiväkirjaa pitkästä aikaa! Piti taas vaihtaa maisemaa töiden perässä ja myös 240 pääsi uuteen tilavaan talliin.





Osiakin on tullut ostettua. KL-racing tyyppinen pakosarja ja siihen sopiva 40mm kiinahukkis JuhaU:lta.  :)



Holset HX35 Super, 50mm dumppi ja turbotarvikkeita KKD Motorsportista.  S*



Jakohihnan kiristin (Golf Mk2 GTi 16V), jakohihna (Kadett-E 1.6D 146-hampainen) sekä virranjakajan kansi ja pyörijä (Saab 9-3 turbo 16V).



Jakopään rattaat sai kilikalimaalia pintaan.



Tallissa on pölyä ja ilmassa leijailee joskus kipinöitä ja maalia, joten volle sai uuden autopeitteen.  ;D



Yksin ei tarvi enää yöpyä, tallissa on muitakin hienoja vehkeitä, kuten Charger R/T, Duster, lavafoorti mörkömoottorilla...



...ja hyvin säilynyt Caprice.



16V-kansi on hitsattavana, siitä lisää myöhemmin...
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #76 : 25.10.2011, 19:46:18 »
Komeat tallitilat löytyny  O0 Ite jouduin viemään projektin talveksi kylmään "latoon" säilöön.  :-[
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #77 : 26.10.2011, 19:35:51 »
On kyllä harrastajatilat viimisen päälle, eikä ees kallis vuokra. Harmi vaan että tuo halli on saanut purkutuomion, keväällä rysähtää.  :'(
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #78 : 03.11.2011, 22:32:46 »
Jatketaanpa taas. Aikaisemmin oli vähän huonoa "tuuria" kannen kanssa, mutta Torniosta löytyi semmonen seppä jolta alumiinin hitsaus onnistuu. Esivalmisteluna kaiversin pultin reiät sivusta kokonaan auki, reikää kun ei pysty hitsaamaan mutta ison aukon voi täyttää.





Hitsari täytti kolot, höyläs tiivistepinnan tasaiseksi ja teki uudet reiät ja kierteet. Kannesta tuli uuden veroinen eikä ees maksanu paljon!! :pomo: Toki käytän kantta vielä moottorikoneistamolla, lohkoa vasten tuleva pinta pitää olla tosi tasainen kun käytössä on teräskansipahvi.





Hain Ruotsin puolelta uudet pakosarjan pinnapultit ja kanteen orkkis tiivisteitä, noita kun tuntuu olevan huonosti saatavilla tarvikeliikkeistä. Nyt mulla on uutta kaikki paitsi imu- ja pakosarjan tiivisteet sekä venttiilivarren kumit, mutta ne on tulossa. Myyjä muuten kertoi että öljyntäyttökorkin tiiviste on ollut sama PV:stä nykyvolvoihin asti.  :)



Sitten kokeilemaan ensimmäistä kertaa miten uudet osat sopii paikalleen. Pakosarja on just niinku tähän suunniteltu (niinkuin se onkin :D), lokasuojaan jää reilusti rakoa samoin kuin öljynsuodattimeen. Laturi ei mahdu pakosarjan alle, jota jo arvailinkin. Jos jollakin on myydä moottorin vasemmalle puolelle tuleva teline ohjaustehostimelle ja laturille niin laita privaa tulemaan!



Sitten turbo paikalleen, ei vastaa mihinkään, mahtava homma!



...mitä nyt hihnapyörä tulee about 2 millin päähän. Mutta eihän se haittaa kun ei vastaa. ::)



Taas kun projekti on mennyt näin hienosti eteenpäin, niin eiköhän oteta taas pakkia. Ei se volvo/saab-virranjakajakombinaatio sopinutkaan paikalleen, pitäis saada vielä sentti matalammaksi...

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Biisoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #79 : 10.11.2011, 10:37:56 »
Ahtaaksi se vain kävi :D
Volvo S60 T5 -2004

Paikalla The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #80 : 10.11.2011, 12:05:51 »
Turbobricksien sivuilla on juttua LH2.4/EZK:n  muuttamisesta hukkakipinäsytytykseksi. Siihen taitaa olla jopa tuote olemassa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #81 : 10.11.2011, 17:16:21 »
Turbobricksien sivuilla on juttua LH2.4/EZK:n  muuttamisesta hukkakipinäsytytykseksi. Siihen taitaa olla jopa tuote olemassa?

Niinpä näyttää olevan, mutta samalta foorumilta löytyy ohjeet virranjakajan lyhentämiseen:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163702&highlight=shortening+distributor

Teen samanlaisen mutta ruuvikiinnityksen sijasta hitsautan sen... :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vein kannen koneistamolle pesua ja tasopinnan hiontaa varten, mutta kun koneistaja kuuli että kansi on tulossa virivehkeeseen niin se kauppasi kanteen paljon muutakin.
Olin hionut venttiilit itse tahnalla ja tutilla, mutta koeponnistuksessa selvisi että venttiilit ei pitäneet kuin vain 60-70% verrattuna uusiin. Siispä kansimies koneisti seeteihin kolmikulmaprofiilin, myös venttiilit koneistettiin ja lautasten reunat sai M3-tyyliset pyöristykset. Myös palotilan reunojen terävät kulmat pyöristettiin. Imu- ja pakokanavista siistittiin pahimmat kulmat pois, tasopinta hiottiin teräskannentiivisteen vaatimalla tarkkuudella ja luonnollisesti kansi, välikansi ja venttiilikoppa putsattiin ja pestiin.
(Kerrankin muistin ottaa kunnon kameran tallille niin siitä oli akku loppunut, siispä jälleen kännykkäkuvia  :P)







Kannesta tuli paljon parempi kuin halusin, virikäyttöön jopa parempi kuin uusi! Bonuksena venttiilikopan tekstit hiottiin kiiltäväksi.  :)



Kaikki edellä mainittu maksoin vain 250 euroa! Koneistaja kertoi tekevänsä halvemmalla aina kun kansi on tulossa johonkin mielenkiintoiseen vehkeeseen. Lisäksi työ oli nopeaa, vein kannen tiistaina ja sain takaisin jo perjantaina, kaupan päälle tuli vielä hyvät neuvot asennukseen. Koneistamo on Kemissä, nimeltään Länsi-Lapin Moottoripalvelu, sijaitsee Wetterin vieressä Hydro-Kemin rakennuksessa. Suosittelen.  :)

PS. sieltä saa myös kuparisia lukkomuttereita, ostin itselleni pakosarjaan ja turboon sopivat.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2011, 15:24:32 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa JuhaK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • Team Caravan
Komia kampe, pitää taas piipahdella kun Jeeppi seisoo ovella  :)
Volvo 240DL 11,13@203  Tarvikemotti

Drag Race Cortina B230 8V 8,51@256 Suomen Toiseksi Nopein 8v ;)
Rollover Motorsport

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Kyllä kyllä, ja muutkin saa käydä ihmettelemässä.  :)

Päivitystä vielä, tänään tarkistin heittokellolla paljonko venttiileillä on liikkumatilaa kun mäntä on yläkuolokohdassa. Imuventtiilillä 6.32mm ja pakoventtiilillä 7.20mm, molemmilla nokilla taas on nostoa 9.38 milliä joten jos jakopää pettää niin venttiileitä on sitten solmussa...
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Eipä ole hinnalla koneistamo pilattu ja on virittäjä ystävällinen. Tekeekö tuo moottorikoneistamo enemmänkin noita kansien viilauksia?
Seuraavaan kokoonpanoon pitää itekkii saada vielä parempi kansi ja ei kehdattaisi ainakaan ylihinnoiteltuihin firmoihin viedä.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Joo siis tuo koneistamo on nimenomaan kansiin erikoistunut, eipä se taida juuri muuta tehdäkkään. Olis tarvittaessa osannut työstää kantta enemmänkin, mutta nämä viritykset riittää mulle. Yhden miehen paja ja on tehnyt paljon ralliautojen kansia, "rallimieheltä" kuulinkin paikasta.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 11:33:49 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #87 : 18.12.2011, 00:11:20 »
Taas on jotain saatu aikaiseksi. Virranjakaja tuli koneistamolta, siitä on lyhennetty "kaulus" kokonaan pois ja hitsattu kiinni. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.



Akseli on saanut tietenkin yhtä pitkän lyhennyksen, lisäksi siihen tehtiin uudet öljyä nostavat urat hammasrattaan yläpuolelle. Virranjakajan akselin voitelu pelaa siis yhtä hyvin kuin ennenkin. Tekijä oli sama mies joka hitsasi 16V-kannen uuteen uskoon.  :)
Nyt virranjakaja mahtuu paikalleen ja tarvittaessa siitä voi ottaa kannen pois ilman että se vastaa sylinterikanteen.



Laitoin venttiilit paikalleen uusilla venttiilivarrentiivisteillä ja ihan uudet pakosarjan pinnapultit meni paikalleen kuparitahnan kanssa. Viime koneesta tuttu Cometic-kolmikerrostiiviste joutuu nyt käytettynä tulikokeeseen uudessa koneessa, tiivisteelle on luvattu kymmenen uudelleenkäyttökertaa, saapa nähdä sitten. Katkaisin siitä toisen reunan niitit niin sen sai puhdistettua kunnolla.



Kannen asennuksen tein tuon ohjeen mukaan: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510751
Niinkuin tuossa käy ilmi, pitää cometicin kaikki kiristysvaiheet tehdä 3-4 kertaa, ja mielellään vielä hieman taukoa välissä. Lisäksi käytetyn tiivisteen kanssa kannattaa käyttää Hylomar-tiivistesprayta, sitä saa esim tuolta: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/4143//hylomar-m-tiivistespray
Kuvassa hylomarilla käsitelty cometic, myös vesipumpun tiivisterenkaaseen laitoin varmuuden vuoksi punaista silikonia.



Huomasin itsekkin että kantta kiristettäessä keskimmäiset pultit löystyy selvästi, mutta tätä tapahtui selvimmin vain 20Nm kiristyksissä. Kun ensimmäisen kerran kiristin 60 newtoniin, niin löystymistä ei enää juuri tapahtunut. Tiiviste hakee siis paikkansa jo tuossa alkuvaiheessa. Jätin silti ohjeen mukaan huomiselle vielä yhden 60Nm kiristyksen sekä 90 asteen käännöksen. Kansipultithan oli KL-racingin 12.9-pinnbultarnat, svensktilverkad.  :D



Kansivirittäjä neuvoi että hydrauliset venttiilinpainimet saa parhaiten elvytettyä laittamalla ne vuorokaudeksi kylpyyn hyvälaatuiseen synteettiseen moottoriöljyyn. Niitä ei kuulemma tarvi liottaa petroolissa tai muussakaan, suoraan öljyyn vaan, se tunkeutuu joka paikkaan ja vetreyttää jumiutuneen painimen. Sielläpä ne nyt lilluu mobilin super 3000:ssa.
Nyt kun vauhtiin pääsin niin perehdyin volverelta hankkimaani JuhaU:n vanhaan LH-Jet 2.4 johtosarjaan, joka on muokattu 940:stä 240:een sopivaksi. Aika selkeä homma näyttäis olevan, keksin johdoille paikat ilman sähkökaaviotakin! Toki itse asennuksessa saattaa joutua siihenkin turvautumaan.  ;D

« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 00:19:05 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #88 : 18.12.2011, 01:08:09 »
Taas on jotain saatu aikaiseksi. Virranjakaja tuli koneistamolta, siitä on lyhennetty "kaulus" kokonaan pois ja hitsattu kiinni. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Akseli on saanut tietenkin yhtä pitkän lyhennyksen, lisäksi siihen tehtiin uudet öljyä nostavat urat hammasrattaan yläpuolelle. Virranjakajan akselin voitelu pelaa siis yhtä hyvin kuin ennenkin. Tekijä oli sama mies joka hitsasi 16V-kannen uuteen uskoon.  :)
Nyt virranjakaja mahtuu paikalleen ja tarvittaessa siitä voi ottaa kannen pois ilman että se vastaa sylinterikanteen.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Laitoin venttiilit paikalleen uusilla venttiilivarrentiivisteillä ja ihan uudet pakosarjan pinnapultit meni paikalleen kuparitahnan kanssa. Viime koneesta tuttu Cometic-kolmikerrostiiviste joutuu nyt käytettynä tulikokeeseen uudessa koneessa, tiivisteelle on luvattu kymmenen uudelleenkäyttökertaa, saapa nähdä sitten. Katkaisin siitä toisen reunan niitit niin sen sai puhdistettua kunnolla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kannen asennuksen tein tuon ohjeen mukaan: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510751
Niinkuin tuossa käy ilmi, pitää cometicin kaikki kiristysvaiheet tehdä 3-4 kertaa, ja mielellään vielä hieman taukoa välissä. Lisäksi käytetyn tiivisteen kanssa kannattaa käyttää Hylomar-tiivistesprayta, sitä saa esim tuolta: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/4143//hylomar-m-tiivistespray
Kuvassa hylomarilla käsitelty cometic, myös vesipumpun tiivisterenkaaseen laitoin varmuuden vuoksi punaista silikonia.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Huomasin itsekkin että kantta kiristettäessä keskimmäiset pultit löystyy selvästi, mutta tätä tapahtui selvimmin vain 20Nm kiristyksissä. Kun ensimmäisen kerran kiristin 60 newtoniin, niin löystymistä ei enää juuri tapahtunut. Tiiviste hakee siis paikkansa jo tuossa alkuvaiheessa. Jätin silti ohjeen mukaan huomiselle vielä yhden 60Nm kiristyksen sekä 90 asteen käännöksen. Kansipultithan oli KL-racingin 12.9-pinnbultarnat, svensktilverkad.  :D

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kansivirittäjä neuvoi että hydrauliset venttiilinpainimet saa parhaiten elvytettyä laittamalla ne vuorokaudeksi kylpyyn hyvälaatuiseen synteettiseen moottoriöljyyn. Niitä ei kuulemma tarvi liottaa petroolissa tai muussakaan, suoraan öljyyn vaan, se tunkeutuu joka paikkaan ja vetreyttää jumiutuneen painimen. Sielläpä ne nyt lilluu mobilin super 3000:ssa.
Nyt kun vauhtiin pääsin niin perehdyin volverelta hankkimaani JuhaU:n vanhaan LH-Jet 2.4 johtosarjaan, joka on muokattu 940:stä 240:een sopivaksi. Aika selkeä homma näyttäis olevan, keksin johdoille paikat ilman sähkökaaviotakin! Toki itse asennuksessa saattaa joutua siihenkin turvautumaan.  ;D

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Kaunista  S*
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #89 : 18.12.2011, 11:38:31 »
Tuo johtosarja on peräisin 240 Volvosta. Se oli kytkettynä mulle, niin että ruiskulle oli vielä erillinen oma pääkatkaisin kojetaulussa. Muutaman kerran oli hyvä, että sai boksin resetoitua ajossa. Ongelmat tosin johtuivat silloin rikkinäisestä ecusta.

 

Samppasport  Futurez