Kulkukoira  Proturbo

B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?

  • 17 Vastauksia
  • 7707 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« : 22.12.2013, 10:47:37 »
Autossa oli ennen ongelmana että vuoti joka paikasta moottoriöljyä. Liki koko loki oli ryyteessä ja öljynlauhdutusputkisto vuoti kuin seula.
Kone tuli sitten käytyä tämän takia ja 370tkm ajon ja 23 vuoden takia kokonaan läpi.

Koneesta tuli komia ja alkuun näytti että ei vuoda enään kuin öljyntäyttö korkista, remontti siis onnistunut? Tuolta korkistahan nämä vuotaa kaikki.
Öljyä tuli kohtuu reippaasti tuolta, ei tarvinnut paljoa ajella kun lähti nolokku kulkemaan venttiilikoppaa pitkin.

Tein sitten loppu hifistelyt ja leikkasin uuden tiivisteen korkkiin. Hyvälle näytti eikä enään vuotanut. Sitten jokusen sata kilometriä jälkeen huomasin
että venakoppa on tiivisterajastaan kostea koooko matkaltaan, ja sielläkin siis uusi tiiviste liiman kanssa :facepalm:

Toinen tihkupaikka on ilmeisesti sitten nokka-akselin stefa koska kansi öljyyntyy siitä ulokkeesta mikä liittyy vesipumppuun. Ja kaikki tiivisteet siis vaihdettu,
nokka-akselin stefa myös ja laitettu erikohtaan mitä vakio oli. :))

Nyt alkuun pistän sen vanhan vuotavan öljykorkin tiivisteen takasin ettei hajota uusia tiivisteitä.

Mutta itse kysymykseen. Onko tuo siis ominaisuus vai onko huohotuksessa nyt sitten jotain vikaa? Huohotuspönttö tuli rempassa lioteltua striper remover aineella
joka liottaa tehokkaasti karsta ja tiivistejäämiä. Tällä lähti hyvästi tavaraa, ja lioteltiin ja huljuteltiin useita päiviä. Tämän jälkeen pönttöön tuli vielä sihtattua
kuumapainepesurilla suoraan letkulähdöistä sisään. Suullisella testillä virtasi kivuttomasti.

Että sen pitäisi kyllä pelata ja letkut on paikallaan. Remotissa vaihtui myös ahtimen imuletku jossa sijaitsee tuo huohottimen imuletkun lähtö missä myös jokin
antura.

Ja kone siis tihkuu yläkerrasta, alakerrasta ei? ??? Mitähän nyt sitten, onko jossain ongelmakohta vai onko tuo mukamaste ominaisuus? Sillon homma pitäisi korjata
jollain lisähuohotuksella tai keruusäiliöllä, mutta auton pitäsi säilyä orkkis-kunnossa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #1 : 22.12.2013, 11:45:56 »
Jos huohotus on kunnossa, niin vikapaikkoja on joko:

-Moottori yksinkertaisesti huohottaa liikaa (ei olisi mikään yllätys).
-Tarvikemallin stefat tuntuu vuotavan vakiona.
-Öljykorkin tiiviste ei todellakaan vuoda kaikissa, tosin, se tietääkseni kuuluu vaihtaa olikohan joka toisen tms öljynvaihdon yhteydessä, yleensähän sitä ei ole vaihdettu kuin viimeks virallisessa huolto-ohjelmassa kymmenen vuotta sitten :D Maksaa uusi tiiviste muutaman euron sinisellä, itsekkin olen aina välillä vaihtanut uuteen -> ei minkäänlaisia vuotoja.

Eli ei ole todellakaan ominaisuuksia, ehjä vinokone ei vuoda mistään.

s73

  • Vieras
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #2 : 22.12.2013, 14:07:03 »
Ei vinokoneessa kestä kun alkuperäiset tiivisteet.
Öljykorkin tiiviste kestää useita vuosia, ei tarvitse vaihtaa usein.
Öljyä menee korkin ja tiivisteen väliin, sen saa pitämään käyttämällä tiivisteen irti ja kuivaamalla kaikki pinnat.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #3 : 22.12.2013, 14:47:23 »
Auto ei ole ikinä kuluttanut öljyä. Eikä nytkään ole koneremontin jälkeen. 2000km ajettu remontin jälkeen. Käy tosi siististi. Rempassa sylinterit hoonattiin koneistamossa, eivät vaatineet porausta. Tehtaan hooni jäljetkin olivat näkyvissä ennen koneistamon hoonausta. Männän renkaat ovat uudet, männät alkuperäiset. Yläpään tiivistesarja elring ja alapää muistaakseni reinz.

Kävin tuossa 50km lenkin ajamassa. Ja ei sieltä korkista vielä tuolla ajolla mitään ollut tullu. Eli einyt jumalattomasti tavaraa tule.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2013, 14:50:38 kirjoittanut Customer »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #4 : 22.12.2013, 14:57:39 »
Onko tehtaan turbovinokoneissa sitä pakkohuohotussysteemiä joka vapareissa on? Vapareissahan se imee suoraan imusarjaan huohotuskaasuja, joka saa kai aikaan jonkinlaisen imun huohottimeen joka poistaa kosteutta koneen sisältä, mutta tuon toteutus alkuperäisessä turbossa kiinnostaa, R-spor turbossa ei ole tuota.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #5 : 22.12.2013, 15:04:24 »
Onko tehtaan turbovinokoneissa sitä pakkohuohotussysteemiä joka vapareissa on? Vapareissahan se imee suoraan imusarjaan huohotuskaasuja, joka saa kai aikaan jonkinlaisen imun huohottimeen joka poistaa kosteutta koneen sisältä, mutta tuon toteutus alkuperäisessä turbossa kiinnostaa, R-spor turbossa ei ole tuota.

Alkuperäisessä turbossa on ahtimen imuletkussa, eli väkisin imee.

Osta alkuperäiset stefat ja vaihda se korkin tiivari.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #6 : 22.12.2013, 15:52:51 »
Orkkis B230FK/FT turbon imuletkussa on nuolen osoittamassa paikassa tulee huohottimelta letku.
Sen lisäksi siellä putkessa on T-haara, josta lähtee ohut letku sinne imusarjaan, eli imee aina koneeseen pienen alipaineen.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #7 : 22.12.2013, 19:56:45 »
Venakopantiiviste muuten osaa vuotaa just tonne vesipumpun päälle, kuten itsellenikin kävi kansiremontin jälkeen. Säikähdin jo että stefa tullut ulos mutta olikin vaan se tiiviste.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #8 : 22.12.2013, 22:53:21 »
Venakopantiiviste muuten osaa vuotaa just tonne vesipumpun päälle, kuten itsellenikin kävi kansiremontin jälkeen. Säikähdin jo että stefa tullut ulos mutta olikin vaan se tiiviste.
Mukava kuulla. Kerran sitä ihmettelin että mistä se öljy on tullut ja raottelin jakopäänsuojustakin mutta en siinä saanu selkoa mistä se tarkalleen oli tullut. Oliko sullakin sitten esim
Elringin tiiviste? Ja laitoit volvon? Onko se volvon tiiviste paksumpi? Jotenki tuntu sillon kasatessa että vähän tuntuu perceelle se tiiviste mutta näytti kuitenkin sinne asettuvan paikalleen.

Tuli tuota huohotustakin ihmeteltyä lisää, kyllä se vaan ulospäin huohottaa kun mittatikun nostaa pois. Ei kyllä paljoa, mutta huono homma kuitenkin. Kokeilin sitten myös miten
tuo pikkusen vapari huohottaa niin siinä oli aivan oikein imua huohotuksessa. Ei näinkään päin paljoa mutta nuinhan se kuuluu olla.

Täytyy tutkia vielä nuita huohotusletkuja. Ainakaan sitä turbon imuletkuun tulevaa päähuohtusletkua en ole putsannut/vaihtanut. Voisko siellä olla sitten riittävästi tavaraa että jarruttaa,
toivottavasti.. Ei kyllä oikein voisi uskoa että tuo väljyyttään noin tekee kun siellä uudet männänrenkaatkin on ja pytyt ei olleet juurikaan kuluneet joten hoonaus riitti.

Eihän tuo nyt menoa haittaa mitenkään, mutta ois toi päällepäinkin kunnostettu kone mukava saada täysin sisäsiistiksi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #9 : 23.12.2013, 02:55:50 »
Tuli tuota huohotustakin ihmeteltyä lisää, kyllä se vaan ulospäin huohottaa kun mittatikun nostaa pois. Ei kyllä paljoa, mutta huono homma kuitenkin. Kokeilin sitten myös miten
tuo pikkusen vapari huohottaa niin siinä oli aivan oikein imua huohotuksessa. Ei näinkään päin paljoa mutta nuinhan se kuuluu olla.
No, samaa ihmetteli eläkkeellä oleva faijanikin. Huohottaa ulos, vaikka koneessa on puristuksia ~13 baaria jokaisessa pytyssä. Tätä ihmetellessä merikontilla oli ajettu 260tkm ja puristukset ovat samoissa nurkissa vielä 410tkm kohdilla.
Tämä oli siis öljyntäyttökorkista hämmästeltynä. Selitys ja syy on sille aika selvä kun tutkii miten huohotusjärjestelmä on toteutettu.

fysiikkaa->
Jos koneesta ei tapahdu ohipuhallusta yhtään, vaan imua, niin jotain on koneessa rankasti vialla. Sillä palotapahtuma sylinterissä tuottaa melkoisen ylipaineen, joka pyrkiin ulos kaikkialta ja jokaisesta mahdollisesta reiästä.
Jos puristukset ovat koneelle riittävät, niin ei syytä huoleen!  :pomo:

Täytyy tutkia vielä nuita huohotusletkuja. Ainakaan sitä turbon imuletkuun tulevaa päähuohtusletkua en ole putsannut/vaihtanut. Voisko siellä olla sitten riittävästi tavaraa että jarruttaa,
toivottavasti.. Ei kyllä oikein voisi uskoa että tuo väljyyttään noin tekee kun siellä uudet männänrenkaatkin on ja pytyt ei olleet juurikaan kuluneet joten hoonaus riitti.

Eihän tuo nyt menoa haittaa mitenkään, mutta ois toi päällepäinkin kunnostettu kone mukava saada täysin sisäsiistiksi.

Jos puristuksia on jokaisessa pytyssä tasaisesti, niin en huolehtisi "huohotuksesta" yhtään, ellei öljyn kulutus tms. indikaattori osoita muuta.

Ja uudesti kasattu kone huohottaa luontojaan enemmän kuin 10tkm sisäänajettu moottori, sillä männänrenkaat yms. osat eivät ole tuoreessa koneessa vielä kuluneet toisiinsa sopiviksi.

Mitä noihin paksuihin tiivisteisiin tulee, niin niiden jälkikiristys on suositeltavaa, sillä ne puristuvat poikkeuksetta kokoon aina jonkin verran.
Tässä tosin suosittelen sitä momenttiavaimen käyttöä "ranne momentin" sijaan.  Tasainen puristus koko tiivistepinnalta on se homman juju mahdollisimman pienellä momentilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #10 : 23.12.2013, 06:15:00 »
Tais olla ihan Bilteman tiiviste mulla ja samalla jatketaan mutta liimattuna.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #11 : 23.12.2013, 17:59:51 »
Joo kyllä tuota pitää ihmetellä kilometrien karttuessa, eihän 2000km kasauksen jälkeen tosiaan paljoa ole.

Tuossa kuitenkin vaihdoin kaikki huohotusletkut uusiin. Karkeaa kökköä oli vanhoissa, eivät kuitenkaan läheskään tukossa. Samalla poistin egr:n alipaineletkun kokonaan ettei turhaa ole tuolla virtauksia sotkemassa. Kun egr on sytkäboxia myöten poistettu käytöstä.

Sitten kokeilin taas mittatikusta miten huohottaa, paperiliparetta käytin näyttämään mihin suuntaan kaasut kulkee. Tyhjäkäynnillä räpättää eestaas ja kun kaasua antaa yhtäkkiä niin imasee sisäänpäin. Sitten taas kun kierrokset pitää halutussa tasossa niin ei oikeastaan ime eikä puhalla, lipare pysyi paikallaan.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #12 : 23.12.2013, 22:21:53 »
Pysyykö täyttökorkki reijän päällä vai tanssiiko se joutokäynnillä?

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #13 : 24.12.2013, 01:38:00 »
Hyvä testi on tukkia huohotuksesta se paksumman letkun (mikä menee turbon imupuolelle) liitäntä, ja jättää imusarjaan kytketyksi se ohkonen huohotusletku. Sitten kone tulille ja kokeilemaan puhaltaako siitä paksusta letkusta, mikäli jo tyhjäkäynnillä siitä käy puhallus niin koneessa on jonkinasteinen huohotusongelma. 470tkm ajettu FK imee selkeästi kun tuon testin tekee, samaten noin 400tkm ajettu FT (-97) ja yli 500tkm ajettu 230F.

Itse luultavasti korjaisin ongelman huohotusliitännällisellä öljykorkilla  :P. Eli vanhanmallinen krominen korkki, siihen voi ihan tehdä reiät kun tuossa näin millainen rakenne se on. "Kierre" irti ruuveistaan, kanteen letkulähtö hitsaten, pohjaan reunoja kiertämään iso kasa noin 6mm reikiä ja sillä hyvä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: B230FT huohotusongelmaa vai ominaisuus?
« Vastaus #14 : 25.12.2013, 00:33:10 »
janne81: Kyllähän tuo vähän hypähteli, ei mitenkään rajusti mutta sillain "värähteli", ei nyt pois lentänyt kuitenkaan.

TVS: Pitääpä tuotakin jossain vaiheessa kokeilla.

Ja tuo letku korkkiin tuli mullakin alkuun mieleen. Mihin sen toisen pään sitten laittaa? Imusarjaan? Mutta pitää nyt kattella mikä on tilanne kun tulee ajettua enemmän.

 

Autoracing  KL-varaosat