Kulkukoira  Proturbo

Suunnitteilla vapaastihengittävä 2.3l 531-kannella, apuja kaivattaisiin...

  • 75 Vastauksia
  • 38575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?

No minulla homma on niin vanha että silloin ei tällaisia sääntöjä ollut, eli vapaa viritys kukoisti joten nämä eivät koske tätä autoa kun ei mitään muutoskatsastus moottorinvaihtoa ole tapahtunut. 8) Auto on 84 mallinen joten tarkkaan ottaen mustallav.kopalla ei silloin ollut, vaan tämäkin oli vain sen vm.m B19K koneella. Ja ehkäpä "vaihtokansi on asennettu" jos huomaavat, mutta ei ne meillä vanhoista romuista välitä mikä kone siellä on ja vastaavan kannen saa nytkin vaihtaa ilman mutinoita. Kaverilla oli 74farkun kopassa B21E ruisku ja katsastusmies joka tunsi Volvon koneita katsoi hiljaa päin kun pelti avattiin, hymyili ja sulki kannen. Tiesi että koneet tulivat farkkuihin vasta 76 alkaen. Oli vain juttua siinä että kone on tehtaan jäljiltä . ::)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?

No jos siihen b230f koneeseen vaihdat toisen 8v kannen niin tuskin sillä on mitään merkitystä, koska kukaan katsastusmies ei varmaan tiedä missä koneissa on alunperin ollut 531 ja missä 405 tms, kun ei niitä tiedä harrastajatkaan.

Toisekseen, jos haluat kannen vaihdosta erikseen mainita niin silloin pätee seuraava:

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

Eli kohdan 2 perusteella menee niin että selvität mistä koneesta kansi on peräisin ja laskeskelet mitä sen tehoiksi teoriassa tulee. Silläkään ei liene juuri merkitystä.


Itse katsastaisin sen tuona b230f moottorina kun se ei varmasti ketään katsastumiestä edes kiinnosta onko siinä alkuperäinen kansi vai ei, jos kyseessä vaan on ihan perus 8v vinokoneen kansi.

Kyllä se siitä selviää :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?

Niin ja tottakai uuteen moottoriin voit vaihtaa sylinterinkannen, samoin kun alkuperäiseenkin.
Koneen vaihdon jälkeenhän autosi vastaa alkuperäistä b230f mallia jota taas saa muutella niinkuin lakipykälissä kerrotaan.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vinkatkaa nyt vielä mistä saisin VARMAN tiedon siitä, eroaako -85 240 (2l kaasutinmoottorilla) lainkaan/juurikaan -92 240 (2.3l ruiskumoottori) mallista.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vinkatkaa nyt vielä mistä saisin VARMAN tiedon siitä, eroaako -85 240 (2l kaasutinmoottorilla) lainkaan/juurikaan -92 240 (2.3l ruiskumoottori) mallista.
No varaosanumeroja vertaamalla. Ei se kyllä eroa, jarrut, alusta ja voimansiirto on samaa kamaa, paitsi jos tuossa -92:ssa on ABS:t.
Jäitä housuun!

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Ei se kyllä eroa, jarrut, alusta ja voimansiirto on samaa kamaa, paitsi jos tuossa -92:ssa on ABS:t.

Minulla on '92 B230F-koneinen eikä siinä ABSeja ole, maalaisjärjellä voisi vetää johtopäätöksen että ne eivät siis ole tarpeelliset kun tehtaaltakin on autoja ilman tullut.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Minulla on '92 B230F-koneinen eikä siinä ABSeja ole, maalaisjärjellä voisi vetää johtopäätöksen että ne eivät siis ole tarpeelliset kun tehtaaltakin on autoja ilman tullut.
Niin, eivät olekaan. Taas joku ihme ajatuskatkos allekironneella... Helpointahan olisi muuttaa tuon -85:n alusta turbomallia vastaavaksi (jouset, iskunvaimentimet ja vakaajat, jarrut on kaikissa samat -85->)
Jäitä housuun!

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Hyllyjen perältä löytyi:
-B23E männnät ja kanget
-B19SN lohko koossa 92mm
-398 ja 530 suuttimenreijillä
-Piiitkät imutsarjat 40mm tuplille
-DCOE 40 ja ADDHE tuplakaasarit
-Nokkia ainakin A D H D ja K
-Ford CVH venttiili koneisto
-Hall sytytys

Jos näistä kasaisi yhden katumoottorin niin:

1. Paljonko puristus Volvon omilla nokilla? Entä oikeilla virinokilla?
2. DCOE ruokkimaan vai ADDHE läppärungoksi+MegaSquirt???
3. Paljonko vakio vauhtipyörästä pois katukäytössä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
No nyt on niin ikävästi asiat että männät ja lohko ei käy yhteen. Sitä B19K moottoria älä riko. Sitä lohkoa voi porata korkeintaan 92,6mm, eli B21 viimeinen ylikoko.

Haet vanhan B21 lohkon sen voi porata vaikka 97mm.n jos kestolla ei ole väliä turbona 95mm max., tai sitten b23 lohkon. Sitä ja niitä 19 lohkoja SN tai ei, ei voi porata niin isoksi.

Puristussuhde määräytyy sitten mäntä/ kansi/ lohko työstöllä, käytännössä 12.5:1 on rajana hyötysuhteelle, nokka-akseleilla ei ole tässä merkitystä, jos mennään Gt6 akselista pidemmälle, niin pitää tehdä monia muutoksia. Ja kannen muutoksista löytyy jo asiaa, mitä voi/pitää Tehdä, K ja H käyvät ihan sinällään.

Pitkät imusarjat ovahyvät väännön kannalta kunhan tila riittää, 40mm rungot riittää sinne kun muukin moottori antaa myöden, eli 200 bhp pintaan.

Älä riko ehjiä kaasuttimia, edes Solexia läppärungoksi kun valmiita K,jet palikoita on saatavilla ihan vakiona ja potentiaalia riittää, kuten turboissa on.

No hall anturi jakajia on ja se kyllä käy muutettunakin..... Sitä Fordin CVH.n venttiilikoneiston käyttökelpoisuutta en tiedä :o

Ja Volvonvanha rallivauhtipyörä painoi 6,5 kg.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 05:10:02 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Jaa että B21 lohkossa on pienemmät vesikanavat kuin B19. Onhan tuossa yksi B21 lohkokin mutta sitä on madallettu 3mm. Joutuu mäntiä vähän sorvaamaan matalemmiksi.

Fordissa on paksummat venttiilinjouset ja alus levyt. Kuulemma lukotkin on kovemmat
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
No nyt on niin ikävästi asiat että männät ja lohko ei käy yhteen. Sitä B19K moottoria älä riko. Sitä lohkoa voi porata korkeintaan 92,6mm, eli B21 viimeinen ylikoko.

Haet vanhan B21 lohkon sen voi porata vaikka 97mm.n jos kestolla ei ole väliä turbona 95mm max., tai sitten b23 lohkon. Sitä ja niitä 19 lohkoja SN tai ei, ei voi porata niin isoksi.


onhan tuo 19sn kestänyt 96mm porauksella noin 130tkm
porattu sen takia että 340 volle menee läpi katsastuksesta.
ensin kadulla pakettina 405 kansi, k-nokka, peltisarja ja k.jetti.
toinen versio kadulla oli  405 kevyesti portattu, muuten sama kuin ennen.
lohko löysi tiensä 242 keulille ja käyttö muuttu jääradalle.
eka oli amc kannella ja a nokalla tuplat ja peltisarja. sitte laskin kantta 1.3mm. kannentiivisteitä meni paljon niin lohkosta lähti 0.3mm ja kansi vaihtui portattuun 398 jota laskettu toista milliä.

lohko on kestänyt ihan ok.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
No onhan ne minullakin vastaavat keveät viritykset kestäneet ja tapauskohtaistahan tämä on. Tässä nyt oli kyse hivenen tuhdimmasta turbotuksesta, eli koneenrakentajat eivät mielellään ota turhia so kalliita riskejä. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
No nyt on niin ikävästi asiat että männät ja lohko ei käy yhteen. Sitä B19K moottoria älä riko. Sitä lohkoa voi porata korkeintaan 92,6mm, eli B21 viimeinen ylikoko.

Haet vanhan B21 lohkon sen voi porata vaikka 97mm.n jos kestolla ei ole väliä turbona 95mm max., tai sitten b23 lohkon. Sitä ja niitä 19 lohkoja SN tai ei, ei voi porata niin isoksi.


Puristussuhde määräytyy sitten mäntä/ kansi/ lohko työstöllä, käytännössä 12.5:1 on rajana hyötysuhteelle, nokka-akseleilla ei ole tässä merkitystä, jos mennään Gt6 akselista pidemmälle, niin pitää tehdä monia muutoksia. Ja kannen muutoksista löytyy jo asiaa, mitä voi/pitää Tehdä, K ja H käyvät ihan sinällään.

Pitkät imusarjat ovahyvät väännön kannalta kunhan tila riittää, 40mm rungot riittää sinne kun muukin moottori antaa myöden, eli 200 bhp pintaan.

Älä riko ehjiä kaasuttimia, edes Solexia läppärungoksi kun valmiita K,jet palikoita on saatavilla ihan vakiona ja potentiaalia riittää, kuten turboissa on.

No hall anturi jakajia on ja se kyllä käy muutettunakin..... Sitä Fordin CVH.n venttiilikoneiston käyttökelpoisuutta en tiedä :o

Ja Volvonvanha rallivauhtipyörä painoi 6,5 kg.
Onko ihan faktaa tästä että B19 ja B21 on eri valua, vai mutua/kuultua?
Tuohon miten isoksi voi porata, en ota kantaa.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
No ensimmäinen valu oli juuri B21 lohko, B19 muunnos tuli vasta myöhemmin. Eli ensimmäiset olivat B20 tappikoneen viimeinen versio ja ruisku oli B21 lohko vinossa.

Myös nämä joissa vesiliitäntä lohkossa imusarjan puolella olivat B21A vanhemman tunnusmerkkejä, tosin jokin aika sitten avattaessa erästä aihioksi tullutta se olikin 88,9 porauksella ja tällaista ei kukaan ollut koskaan nähnyt, oli ilmeisesti jotain esisarjaa. Eli aina oppii jotain uutta, pieni tehdas yllättää sekoituksillaan. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
No ensimmäinen valu oli juuri B21 lohko, B19 muunnos tuli vasta myöhemmin. Eli ensimmäiset olivat B20 tappikoneen viimeinen versio ja ruisku oli B21 lohko vinossa.

Myös nämä joissa vesiliitäntä lohkossa imusarjan puolella olivat B21A vanhemman tunnusmerkkejä, tosin jokin aika sitten avattaessa erästä aihioksi tullutta se olikin 88,9 porauksella ja tällaista ei kukaan ollut koskaan nähnyt, oli ilmeisesti jotain esisarjaa. Eli aina oppii jotain uutta, pieni tehdas yllättää sekoituksillaan. ;)
Ai jaa..  ::) en oo tuommosta tiennytkään olevan olemassa.
Kuvaa tuommosesta, mikä siihen liitäntään liitetään ? Lämppärin letku ?
B23:ssahan on "pakkasproput" imusarjankin puolella toisin kuin 19/21 lohkossa ettet vaan sekota siihen ?
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 16:52:24 kirjoittanut janne81 »

 

Autoracing  KL-varaosat