Futurez  Kulkukoira

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #855 : 21.06.2016, 23:09:14 »
Näytti kyllä jälleen perkeleen hyvältä, muutaman kerran piti jäädä pällistelemään kun ohi käppäilin!  S*
Tänks! Sinunkii pirssiäs tuli kyttäiltyä, itse herraa ei vaan näkynyt kuin vilaukselta jossain kauempana :D

Noh, tänä vuonna menomatka sujui kuin strömsössä. Ei mitään ongelmaa tyhjäkäynnin humppailua lukuunottamatta oikeasti lämpimällä koneella.
Takaisinpäin lähtiessä kierrokset humppasi heti kylmästä lähtien ja 20km jälkeen alkoi sytytyskatkot. Alle 2000rpm meinas rykiä ja pätkiä ja savutti mustaa ja bensa tuoksui. Jämijärveltä tuli ajettua kituuttamalla Lievestuoreelle saakka ennenkuin älysin kurkata jakajan sisään. Sehän oli ihan täynnä muovipölyä, kun pyörijä on hangannut koppaan kiinni. Perusteellinen putsaus ja homma rokkaa kuin unelma seuraavat 120km ja taas pätkii prkl... Vielä 70km ennen kotia jakaja auki ja putsaus ja nyt päästiinkin melkein tallille asti ongelmitta.

Eilen sitten laitoin Kahalta tilaukseen Boschin jakajankannen ja pyörijän.
Ensiapuna laitoin tuon entisen Bremin pyörijän tuohon Skandixin koppaan pyörimään. Nyt auto taas pyörii kaikilla kuudella, mutta bensa katkuaa todella voimakkaasti.
Mitenkäs tuon IMMun kuuluu käyntiin vaikuttaa? Kylmällä koneella kun ottaa piuhan irti, niin ehkä sekunniksi kyykkää mutta sitten normalisoituu. Normaalilämpöisenä piuha irti -> kierrokset alkaa humppaamaan 500-1500rpm. Eli vois sen luulla olevan ok?
Tuli myös huomattua että ilmeisesti KD-vaijeri tahmoo ja kaasuläpän asentotunnistin ei joka kerta napsahda kiinni. Tämän vaikutusta tosielämässä ei oo päässy vielä testaamaan kun ei oo nyt muuten humppaillu kierrokset kuin IMMun piuha irti.
Onkos tämän lämpöanturille jotain vastusarvoja olemassa, että osaisi sen vielä mitata ja sulkea pois? Tai kellään Boschin numeroa tiedossa, että voisi katsoa saatavuutta Kahalta?
Täytyy varmaan odotella nuo Boschilaiset jakajan hilppeet ennen tuon lämpöanturin ostoa jne ja katsoa tilannetta uusiksi.

Sitten myös kampiakselin takastefa otti ja petti, vuotaa öljyä nyt maahan asti. Sinnehän tuli silloin laitettua joku "noname" stefa mittojen mukaan silloin koneremontin aikaan ja se on hikoillut lähes kokoajan. Paikallinen tarvikeliike tarjoaa Payenin stefaa ja Kahalta löytyi Elring. Taidan tuonne Elringiin kallistua.

Myös perästä päätti vihdoin ja viimein antautua se kokoajan hikoillut laipan stefa, tämän tilasin siniseltä hintaan 30 euroa.

Nyt vaan kaikki hyvät ja huonot vinkit tulemaan tuohon paksulla pyörimiseen ja kierrosten humppailuun niin osaa tutkia hiukan! Sen verran vielä että tulpat ja piuhat on uusittu viimekesänä, tulpat oli ehkä Densot kuten edellisetkin ja piuhat "Skandix own-label". Polttoainesuodatin uusittu 2 vuotta sitten.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #856 : 22.06.2016, 07:21:24 »
Lämpöanturi:
Bosch 0 280 130 032
Volvo 1346030
Resistance at:
-10ast C 8,1 - 10,77 Kohm
+20ast C 2,28 - 2,72 Kohm
+80ast C 290 - 364 ohm

IMM resistance:
between terminals 2 ja 3 2,5 - 4,0 ohm
between terminals 2 ja 6 0 - 1000 ohm

Tuossa hieman arvoja.

Tyhjäkäyntimoottori kannattaa joko vaihtaa tai ainakin puhdistaa, sekä läpänasentoanturi myös puhdistaa ja säätää kohdalleen.
Tulpat on varmaan myös entiset, jos noin rikkaalla käy. Milloin ilmasuodatin on vaihdettu?

Minulla myös kerran tuollainen Skandix:n pyörijä kalvoi kannen varsin nopeasti hylkykuntoon :(. Onneksi kansi on "halpa".
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #857 : 22.06.2016, 09:21:08 »
Tänks! Sinunkii pirssiäs tuli kyttäiltyä, itse herraa ei vaan näkynyt kuin vilaukselta jossain kauempana :D

No susta taas ei näkynyt vilaustakaan  :D oisit laittnu viestiä nii oisin tullu jutulle!  :D
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #858 : 22.06.2016, 12:05:26 »
Lämpöanturi:
Bosch 0 280 130 032
Volvo 1346030
Resistance at:
-10ast C 8,1 - 10,77 Kohm
+20ast C 2,28 - 2,72 Kohm
+80ast C 290 - 364 ohm

IMM resistance:
between terminals 2 ja 3 2,5 - 4,0 ohm
between terminals 2 ja 6 0 - 1000 ohm

Tuossa hieman arvoja.

Tyhjäkäyntimoottori kannattaa joko vaihtaa tai ainakin puhdistaa, sekä läpänasentoanturi myös puhdistaa ja säätää kohdalleen.
Tulpat on varmaan myös entiset, jos noin rikkaalla käy. Milloin ilmasuodatin on vaihdettu?

Minulla myös kerran tuollainen Skandix:n pyörijä kalvoi kannen varsin nopeasti hylkykuntoon :(. Onneksi kansi on "halpa".
Suuret kiitokset -H-

Tuo IMMun mittaus varmaankin tapahtuu auton käydessä ja liitin paikallaan?

Ilmanputsari vaihtui viime kesänä uuteen. Ja täytyy varmaan ne tulpatkin vielä kertaalleen uusia ::)

Tuota tyhjäkäyntimoottoria on ihmetelty moneen kertaan tässä kuuden vuoden aikana, pari kertaa olen sen lähes tuloksetta putsannut kun tuo humppailu tuntuu välillä olevan niin satunnaista. Ehkä täytyisi vaan suosiolla sekin uusia, ei vaan taida nyt tähän konkurssiin taipua millään.

Kaasuläppä tuli putsattua sillon 2013 konerempan aikaan ja samalla uusin kaikki holkit ja tangot yms tuohon kaasurullaan ja ne linkit on säädetty Volvon ohjeiden mukaan. Jos kaasun vapauttaa kerta rysäyksellä, niin kytkin napsahtaa kiinni. Mutta varovaisemmin saattamalla läppäkytkin ei naksahda kiinni. Täytyy tähänkin vielä perehtyä tarkemmin, kun saa noi jakajan hilut vaihdettua.

Kyllä meinas taas maanantaina usko loppua tähän autoon ja koko harrastukseen, vaan eiköhän tää tästä taas lähde eteenpäin :idiot2:

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #859 : 22.06.2016, 14:09:12 »

Tuo IMMun mittaus varmaankin tapahtuu auton käydessä ja liitin paikallaan?

Ei, vaan liitin irti ja IMM:n nastoista mittaus, jos jännitteitä mittaat silloin pitää olla kiinni ja virroissa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #860 : 22.06.2016, 22:32:47 »
Joo, tajusinkin sen siinä ennenkuin aloin mittaamaan.

IMMu ja lämpöanturi oli rajojen sisällä.

Eli odotellaan nyt vaan nuo uudet sytkäosat ja ihmetellään sitten lisää. Viimeistään kun pääsee taas stefajumpan jälkeen ajamaan.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #861 : 08.01.2017, 19:17:11 »
Heijssan!

"Vähän" päässyt unohtumaan tämän päivittely... :nuhtelu

Noh, eipä tässä mitään maata mullistavaa oo tapahtunu.
Syttyosat tuli tuossa kesällä ja ne tuli vaihdettua, ajot jäi todella vähälle koska tuo stefaremontin aloitus venyi alkusyksyyn saakka erinäisten aikataulu ongelmien vuoksi.

Siinä ennen stefaremonttia tuli ostettua kaverilta uudet vanteet tähän ja nuo Rialit lähti kiertoon. Uudet vanteet on OZ Breytonit kokoa 9,5x17 ja 11x17, ET-luvuista ei tietoa.



Ja niitähän piti sitten siinä kesän aikaan sovitella ja mehustella alle kun ei ajamaankaan päässyt.


Etupää. Täytyy hieman sorvata noita 25mm spacereita ohkasemmaksi ja siirtää tolpan kiinnitystä lisäcamberin toivossa. Myös pyöräkoteloa joutuu hieman muokkaamaan jotta päästään edes yhtä alas kuin aikaisemmin, toivottavasti hieman alemmaksikin.


Takapää. S* Vaatii pokkauksen rälläköinnin ja hiukan mankelia, pyöräkotelo on täytetty myös sisäkantiltaan millilleen 8) Tänne täytyy joko tilata Rallyracelta räätälöidyt tarpeeksi jäykät jäykkyys- ja korkeussäädettävät tolpat tai sitten ensimmäisenä vaihtoehtona yritän saada rakennettua noista nykyisistä BC:n tolpista myös korkeussäädettävät ja rajoittaa sisäänjousto tuohon kuvan tilanteeseen. Periaatteessahan tuo vaatii vaan tuohon iskarin varteen pohjaanlyöntikumin ja sitten yläpäähän tehdä jouselle lautanen ja alapäähän kierteisiin käypänen säätölautanen.


Noh, sitten taisikin tulla pikkuhiljaa stefaremontin vuoro ja katsastustarkastuksen. Päästöt meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia ja CO:n säätöruuvistakaan ei mitään tapahtunut. Olin onneksi aiemmin käynyt hakemassa hetken mielijohteesta yhden B280F moottorin varalle koska "halvalla sain". Noh, siitä uusi IMMu ja ongelmat ratkesi. Myös syksyn ajojen perusteella käyntiongelmat olisi kadonneet, mutta aika näyttää. Tyhjäkäyntimoottori täytyy vielä kokeilla tuosta varamoottorista.

Tällä lookilla mentiin syksyä eteenpäin.


Muistaakseni 24.10 käytin sitten leimalla ja tottakai puhtain paperein läpi, kuten kuuluukin 8)


Leiman jälkeen pikkupesut ja eikun liikenteestä poistoon ja talliin seisomaan. To do-listalla ei hirveitä ole, noiden vanteiden sovittaminen alle ja jenkkivilkut eteen.

Oikeastaan näihin kuviin ja näihin tunnelmiin, jatketaan taas kun saadaan vaikkapa nuo naurettavan kapeat renkaat nousemaan noille leveähköille vanteille :D

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #862 : 08.01.2017, 21:09:18 »
Oon niin kade noista braytoneista, tahtoo itellekkin  S*
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #863 : 09.01.2017, 07:39:32 »
On kyllä komeat OZit. Millä mitoilla? Kumeja kun venyttelet riittääkö niillä kantavuus? :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #864 : 09.01.2017, 18:52:44 »
On kyllä komeat OZit. Millä mitoilla? Kumeja kun venyttelet riittääkö niillä kantavuus? :)
Lukee tuolla ylempänä, etuset 9,5" leveät, ET ei tiedossa. Takaset 11" leveät, näidenkään ET ei tiedossa. 17" halkaisijaltaan.
Renkaat mitä koitetaan venytellä päälle on eteen Nankang AS1 195/40 ja taakse Falken FK452 225/35. Eli överiksi joutuu vetämään, ei varmaan paljon kehuja tältä foorumilta satele ::)

Takana riittää kantavuus, mutta edessä jää vajaaksi. Olihan mulla viimekkin kesänä edessä noilla samoilla spekseillä renkaat ja hyvin kesti. Tulee niin vähän kilometrejä, joista suurinosa taajamassa, etten jaksa hirveästi stressata noiden kantavuuksien takia :-[

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #865 : 09.01.2017, 19:14:05 »
Eli överiksi joutuu vetämään, ei varmaan paljon kehuja tältä foorumilta satele ::)


Täältä satelee!

Komiaa...

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #866 : 09.01.2017, 19:42:22 »
Lukee tuolla ylempänä, etuset 9,5" leveät, ET ei tiedossa. Takaset 11" leveät, näidenkään ET ei tiedossa. 17" halkaisijaltaan.
Renkaat mitä koitetaan venytellä päälle on eteen Nankang AS1 195/40 ja taakse Falken FK452 225/35. Eli överiksi joutuu vetämään, ei varmaan paljon kehuja tältä foorumilta satele ::)

Takana riittää kantavuus, mutta edessä jää vajaaksi. Olihan mulla viimekkin kesänä edessä noilla samoilla spekseillä renkaat ja hyvin kesti. Tulee niin vähän kilometrejä, joista suurinosa taajamassa, etten jaksa hirveästi stressata noiden kantavuuksien takia :-[

En mä tuomitse, vaikkain rengasasentaja joskus ollutkin. Itekkin ajanut jonkun verran veny kumeilla. Vannehan siinä saa heti kipiää kun rengas puhkee, hyppää samantien uomalta pois.  :-\

Vaikka en enään oo niin veny veny perään nii pieni ja vähän isompi on siistiä kun stance tosiaan istuu. Överit on överit. Viimekaudella tää oli maukas, uskon olevan tälläkin.  S*

Anna mennä vaan.  ELK
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #867 : 09.01.2017, 21:53:29 »
En mä tuomitse, vaikkain rengasasentaja joskus ollutkin. Itekkin ajanut jonkun verran veny kumeilla. Vannehan siinä saa heti kipiää kun rengas puhkee, hyppää samantien uomalta pois.  :-\

Tähän täytyy tarttua. Kyllähän se voi hypätä, mutta itellä ei kyllä ole pompannut vaikka paineet onki ollut nollassa. Tapauskohtaista tietty, mut jos rengas on kunnolla venynyt uomaansa niin kyllä se siellä pysyy, ellei nyt mitään ihan radikaaleja käännöksiä tee. :)
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #868 : 09.01.2017, 21:57:22 »
Tähän täytyy tarttua. Kyllähän se voi hypätä, mutta itellä ei kyllä ole pompannut vaikka paineet onki ollut nollassa. Tapauskohtaista tietty, mut jos rengas on kunnolla venynyt uomaansa niin kyllä se siellä pysyy, ellei nyt mitään ihan radikaaleja käännöksiä tee. :)

Tarkoitan puhjetessaan. Ei mullakaan tosin pudonnu kun kerran ajoin posliinisen mukin yli abc pihassa. 165/40R16 / 7.5" leveellä. Oli aika mauton  :2funny:

Sit taas kuullu ja nähny et niin käynyt. Siin menee hätäsee vanne pahaks. :(
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #869 : 10.01.2017, 00:17:17 »
On varmaan koko foorumin upeimmat keskikupit! Ei sillä että vanteetkaan rumat olis.  :P

 

Ateho  Elekma