Elekma  Autoracing

A-nokka B230fk...?

  • 90 Vastauksia
  • 35830 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
A-nokka B230fk...?
« : 22.09.2011, 16:45:29 »
Mitä tapahtuis jos laittaisin A kepin ihan vakioon fk mottiin. Kun näitä ilmeisen paljon käytetään tehokkaissa turbokoneissa. Ajatuksena saada eloa tuonne alipaine alueelle eli alle 2500rpm vai onko tuo alkuperäinen parempi tuolla alueella. Paineita en ole ajatellu nostaa ainakaan ennen parempaa välijäähdytintä (tää on näitä aaltoenergia malleja ilmastoinnilla joille ei helteet sovi).
Entä miten paljon olis vaikutusta säädettävällä nokkapyörällä jos käyttää A tai T nokkaa, ajoittais nokkaa aikasemmalle? Normaalissa nätissä ajossa kun ei koskaan kierrä yli 3000 kun automaatti jo vaihtaa isommalle.
Viritys ei oo tässä nyt pääasia vaan käyttömukavuuden lisäys, jos siinä samalla tulee lisä heppoja niin tulkoon.


« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 17:21:39 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #1 : 22.09.2011, 17:38:08 »
Melkein väitän että jos olet alaväännön ja automaatin ystävä, jätä T paikoilleen.
A-nokalla et saa muutakuin alavääntöä vähän pois ja ylös henkeä aavistuksen enemmän.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #2 : 22.09.2011, 17:42:52 »
Joo, ei hyödytä tämä sua ollenkaan. Se mitä minä tekisin niin kiristäisin kickdownin vaijeria, tulis vähän heräävyyttä...
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #3 : 22.09.2011, 18:54:53 »
Just sama asia pyöri itellä mieles tänään. Hyvä että joku ehti kysyä ensin.  :2funny:
Se on varmaan tuo pikkumitsu siellä niin pahana tulppana isommilla kierroksilla (ja paineilla) ettei hyödytä hirveesti vaihtaa nokkaa.
Mut mä haenkin tässä lähes dieselmäistä vääntöä sinne alapäähän ja helppoa ajettavuutta kaupungissa. Plus litkuakin taitaa kulua aavistus vähemmän tuolla T-nokalla (veikkaus).
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8919
  • Teiden tukko
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #4 : 22.09.2011, 19:03:19 »
Just sama asia pyöri itellä mieles tänään. Hyvä että joku ehti kysyä ensin.  :2funny:
Se on varmaan tuo pikkumitsu siellä niin pahana tulppana isommilla kierroksilla (ja paineilla) ettei hyödytä hirveesti vaihtaa nokkaa.
Mut mä haenkin tässä lähes dieselmäistä vääntöä sinne alapäähän ja helppoa ajettavuutta kaupungissa. Plus litkuakin taitaa kulua aavistus vähemmän tuolla T-nokalla (veikkaus).

Vääntöä alas ei taida saada muulla kuin remmiahtimella?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #5 : 22.09.2011, 19:08:04 »
Vääntöä alas ei taida saada muulla kuin remmiahtimella?  ???
No kaikki on suhteellista, mut eikö tuo b230fk/ft, mitsun 13c:llä ja T-nokalla herää aika mukavan alhaalta? Ainaki mitä jotain penkkikäyriä oon nähny niin jossain 2500kierrokses rupee oleen hyvin hönkää...
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8919
  • Teiden tukko
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #6 : 22.09.2011, 19:12:10 »
No kaikki on suhteellista, mut eikö tuo b230fk/ft, mitsun 13c:llä ja T-nokalla herää aika mukavan alhaalta? Ainaki mitä jotain penkkikäyriä oon nähny niin jossain 2500kierrokses rupee oleen hyvin hönkää...

Kyllä lastutettu B230FT Mitsun 15G:llä rupee ahtamaan jo 2000 rpm:n jälkeen. Ei siltikään mikään ihmeellinen alakierroksilla mutta kyllä vapaastihengittävää parempi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #7 : 22.09.2011, 19:57:53 »
Tuota JuhaU:n arkkupakastimen teholappua(ver1) ku kattoo niin 2200 kierroksessa ois jo 300Nm, n.kahessa tonnissakin jo yli 250Nm. Mikä sekin ylittää lähes kaikkien Volvon vaparikoneiden HUIPPUväännön.  ;D
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 20:02:39 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #8 : 22.09.2011, 21:12:37 »
Tuota JuhaU:n arkkupakastimen teholappua(ver1) ku kattoo niin 2200 kierroksessa ois jo 300Nm, n.kahessa tonnissakin jo yli 250Nm. Mikä sekin ylittää lähes kaikkien Volvon vaparikoneiden HUIPPUväännön.  ;D

Toi oli kyllä miellyttävä kompinaatio käyttöautoon.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #9 : 23.09.2011, 12:44:29 »
Kokeilkaa sitä Y nokkaa käyttöautoinin. On miellyttävän sitkeä eikä maksa juuri mitään
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

hevonen

  • Vieras
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #10 : 23.09.2011, 13:06:50 »
Toi oli kyllä miellyttävä kompinaatio käyttöautoon.
Ohan se mutta nyt kun sain oman "fk"n toimimaan, 60 tonnia ajettu alkup. Sasch kytkin ei pidä likikään jos runttaa 2500-3500rpm :P Taitaa vääntöö olla jo liki 400 kun huonoilla säädöillä oli 376 ja kytkin vielä piti...
Sit kun tuli uus bensalastu ja syttylastu niin kytkin sano moro.

Oliskohan nyt kellään halpaa ja hyvää SRE asetelmaa tohon 2-massaan? :D Aattelin ton kanssa mennä siitä yli missä aita on matalin...
Vai onko muita halpoja vaihtoehtoja tohon? :o

Aha, ot.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #11 : 23.09.2011, 13:39:35 »
Kokeilkaa sitä Y nokkaa käyttöautoinin. On miellyttävän sitkeä eikä maksa juuri mitään
Mulla oli y-nokka b230 turbossa (9.3 puristukset, mitsun 15g ahdin ft-pakosarjassa, 3" putki).
En kauheesti tykänny verrattuna a-nokkaan.
Heräämisessä tai alapään vedossa ei mitään eroa ja ylhäällä vaan rupes hiipumaan.
Just sen takia sitä koitin, kun halusin että herää mahollisimman hyvin alhaalta mutta ainaki tuossa kokoonpanossa A oli kaikinpuolin parempi. Ja tuo mitsu nyt herää niin naurettavan hyvin muutenki...
« Viimeksi muokattu: 23.09.2011, 13:42:45 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8919
  • Teiden tukko
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #12 : 23.09.2011, 14:27:18 »
Oliskohan nyt kellään halpaa ja hyvää SRE asetelmaa tohon 2-massaan? :D Aattelin ton kanssa mennä siitä yli missä aita on matalin...
Vai onko muita halpoja vaihtoehtoja tohon? :o

Halpaa SRE-asetelmaa kaksoismassavauhtipyörään ei ole olemassakaan.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #13 : 23.09.2011, 23:34:45 »
Mitä tapahtuis jos laittaisin A kepin ihan vakioon fk mottiin. Kun näitä ilmeisen paljon käytetään tehokkaissa turbokoneissa. Ajatuksena saada eloa tuonne alipaine alueelle eli alle 2500rpm vai onko tuo alkuperäinen parempi tuolla alueella. Paineita en ole ajatellu nostaa ainakaan ennen parempaa välijäähdytintä (tää on näitä aaltoenergia malleja ilmastoinnilla joille ei helteet sovi).
Entä miten paljon olis vaikutusta säädettävällä nokkapyörällä jos käyttää A tai T nokkaa, ajoittais nokkaa aikasemmalle? Normaalissa nätissä ajossa kun ei koskaan kierrä yli 3000 kun automaatti jo vaihtaa isommalle.
Viritys ei oo tässä nyt pääasia vaan käyttömukavuuden lisäys, jos siinä samalla tulee lisä heppoja niin tulkoon.

Turhaa vakion FK:n ajoviimapaineilla on nokkaa lähteä muuttamaan, sillä se on hyvin alavääntöinen mutta alle 9 puristussuhteilla ja ajoviimapaineilla ei ihmeitä saada pannusta irti.

Minä ratkaisin tuon FK:n ylenpalttisen hengettömyyden paineiden nostolla ja liian herkän vaihtamisen kick-down vaijerin löysäyksellä noin 1cm löysyydelle (vapaaliike). Tällöin pääsee nauttimaan vinokoneen väännöstä ilman kierrättämistä.
Jos pidät paineet 0,6 bar tai hitusen alle, niin vääntöä tulee mukavasti alas lisää ja silti kone säilyttää sähkömoottorimaisen olemuksen. Etkä tarvise tehdä mitään muita muutoksia koneeseen/apulaitteisiin/putkistoon tai moottorinohjaukseen.

http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95 ja tuolta se 0,6 bar kello tai jostain markkinapaikalta FT:n vakiokello, niin johan vääntöä löytyy. Koska kiihdytettäessä laatikko päästää koneen suoraan suurimmalle väännölle. Tämä on sitä käyttömukavuutta!  :pomo:

Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.

Jos nälkä kasvaa syödessä, niin 0,8 bar ja lastut, niin koneeseen tulee "luonnetta" ja se alkaa jo hitusen riuhtomaan. :hello:
Tosin tällöin voit unohtaa sen vakio coolerin varsinkin kesäkeleillä jos käytät ilmastointia. 

Ilolla ja KL-racingin coolerilla, löysätyllä kick-down vaijerilla, kaasupoljinta ei enää märällä kelillä näissä lämpötiloissa saa vakiorengastuksella painaa liikkeellelähdettäessä kick-downin rajalle tai yli (noin 2/3 kaasusta) ripeästi, tai seurauksena on helposti pidon katoaminen (käytännössä aina).

Ilo alkaa kilosta ja riemu kahdesta!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #14 : 23.09.2011, 23:52:37 »
Tosiaan mulla Y-nokka B200ET+T03
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Carcom Oy  Ateho