Jaa, että suuri kulutus vaivaa muitakin. Samoissa lukemissa Volvo 940 vm -91 B234F koneella automaattilaatikolla eli -10 asteen pakkasella kulutus n. 22 l/100km. Maantie ajossa viime kesänä olikin melkoinen yllätys kun tippui 8,5 L/100km. Toki ilman lämpö oli +30 astetta.
Selkeitä ongelmia on ollut venttiilikopan vuoto tulppien puolelle, joka ajoittain aiheuttanut käyntihäiriöitä kun öljynpinta noussut jopa yli tulpan yläpään. Tiiviste vaihdettu ja tiivisteliimaa käytetty joskin loppu hieman kesken enkä saanut liimaa tulppien tiivisteen yläpinnalle.
Lamdan etupuolella oleva pakoputki vuoti ja se on nyt vaihdettu, mutta ei vaikuta hirveesti kulutukseen vaikuttavan ainakaan stadissa ajaessa, vaikka pakokaasun haju muuttuikin tuoksun puolelle.
Lähinnä ollut nurkkakulutusta viime aikoina joten vaikea sanoa mitä maantiellä. Ilman saanti on tarkistettu ja vähäiset tomut puhdistettu samoin ilmanputsari tarkistettu.
Mutta olen ihmetellyt mikä mahtaa olla ilmanputsarin jälkeen olevan ilman esilämmittimen osuus kulutukseen. Kuinka sen toimivuuuden voi tarkistaa ja onko siihen olemassa vastusarvoja ollenkaan? Missä mahtaa olla kyseisen lämmittimen sulake? Törmäsin kyseiseen mötikkään ilma röörejä putsatessa ja putsasin myös sen liuotin pesulla ja kaikki langat näyttävät olevan ehjät, mutta jos sisään menevällä ilman lämpötilalla on jotain vaikutusta kulutukseen niin tämä pieni lämmitin saattaa olla merkittävä laite.
Vikakoodeja en ole vielä tarkistanut pakoputken vaihdon jälkeen, mutta herjasi ennen huonosta seoksesta.