Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 suuri kulutus

  • 45 Vastauksia
  • 19743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #15 : 04.01.2015, 00:35:37 »
Kerkesin tänään lukeman vikakooditkin. 2 koodia se tuuppasi. 3-1-2, 3-1-1 eli nopeusmittarin signaali huono(korjauksessa, piuhat hapettuneet kontin ja nopeusmittarin anturin välillä) ja tuo toinen että Signal missing for knock-related fuel enrichment.
Pitääpä siis pistää ostoslistalle uudet lastut tonilta jos vanhat saanet turpaansa.

Nuo vikakoodit ovat jotain muuta kuin lastusta riippuvia, eli lueppas noita FAQ juttuja.

Itseäni lainaten:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
3-1-1      Nopeustieto puuttuu      johdotusvika                     Tyhjäkäynti ongelmia
3-1-2      Nakutusrikastus tieto puuttuu   Johdotusvika nastojen EZK (4) - LH (28) välillä          Ei oireita

Kumpikaan vikakoodi ei sytytä vikavaloa, vaikka voinevat vaikuttaa asioihin, sillä osa noista vikakoodeista vetää silti LH:n "nilkuta himaan" moodiin, jossa kulutus on suurempi kuin normaali-tilassa.

Mutta uudet lastut tonilta voisivat olla jo peräti 1.3 versio, jossa toivottavasti on enemmän säädettyjä tavuja kuin ne 86.  :facepalm:

Itselläni bensalle koodissa on yli 600 tavua säädettyjä asioita ja wiinalla sitten mennäänkin yli tuhannen.  :pomo:
Versionumero lastussani on tällä hetkellä 229.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #16 : 04.01.2015, 03:40:49 »
Pitäisikö jotain vikaa ruveta jostain etsimään?

Kyllä, ja äkkiä. :o

Minulla vakiopaineinen ja vakioraudalla varustettu B230FT jonka jatkona M90 eikä sillä tule keskikulutukseksikaan kuin kymppi ja maantiellä kahdeksan pintaan. Viidentoista litran kulutus vaatii rankasti laahaavat jarrut (epätodennäköistä) tai jatkuvaa kaasun polkemista kuin urkuri konsanaan. Mutta jos noista "ehdoista" ei kumpikaan täyty ja todellakin on ollut tasavauhti noilla kierroksilla niin moottorissa on oltava jotain melkoisen hämärää - mekaanista vai ohjelmallista, siitä en sano mitään. Joka tapauksessa sinne menee bensaa melkein tuplamäärä verrattuna siihen mitä tuon vauhdin ylläpitoon vaadittavan voiman tuottamiseen tarvitaan.

Poissa BiG_J

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #17 : 10.01.2015, 20:31:54 »
Tuli vaihdettua uudet piuhat nopeusmittarin anturiin, kontista asti niin että vanhaa piuhaa jäi n.10cm + pistoke. Ajatuksena että tämä poistaisi nopeusmittarin vikakoodin, koska vanha piuha oli hapettunutta. Mutta ei edelleen piinaa tuo 3-1-1, vasta isoissa nopeuksissa tämä koodi tulee. Eli yli 100kmh nopeuksissa.

3-1-2 koodikin syttyi taas mutta tämä oli vasta rivakan motari kiihdytyksen jälkeen, ei esim hitaamman vauhdin kiihdyttelyssä(yrittää nakuttaa ilmeisesti). Tuo nakutusrikastuksen signaalipiuha siis kulkee tuolla ezk ja lh välillä harmaa punaisena? Jos metsästäisi sen kojelaudan sisältä. Voiko olla itse nakutusanturi?

Suuttimista kaikki olivat vihreä päällisiä mutta yhdessä runko musta ja muissa näytti enemmänkin kellertävilta kuin mustilta. Normaaliako?

Ahtoja tiputettu 0.7bar, puristukset kaikissa pytyissä 10barin paikkeilla. Jäähdytinnestettä hukkaa mutta vuotoja todennäköisesti on jossain(vesipumpulla ainakin pieni).
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 20:47:37 kirjoittanut BiG_J »

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #18 : 11.01.2015, 02:09:23 »
Tuli vaihdettua uudet piuhat nopeusmittarin anturiin, kontista asti niin että vanhaa piuhaa jäi n.10cm + pistoke. Ajatuksena että tämä poistaisi nopeusmittarin vikakoodin, koska vanha piuha oli hapettunutta. Mutta ei edelleen piinaa tuo 3-1-1, vasta isoissa nopeuksissa tämä koodi tulee. Eli yli 100kmh nopeuksissa.

3-1-2 koodikin syttyi taas mutta tämä oli vasta rivakan motari kiihdytyksen jälkeen, ei esim hitaamman vauhdin kiihdyttelyssä(yrittää nakuttaa ilmeisesti). Tuo nakutusrikastuksen signaalipiuha siis kulkee tuolla ezk ja lh välillä harmaa punaisena? Jos metsästäisi sen kojelaudan sisältä. Voiko olla itse nakutusanturi?

Suuttimista kaikki olivat vihreä päällisiä mutta yhdessä runko musta ja muissa näytti enemmänkin kellertävilta kuin mustilta. Normaaliako?

Ahtoja tiputettu 0.7bar, puristukset kaikissa pytyissä 10barin paikkeilla. Jäähdytinnestettä hukkaa mutta vuotoja todennäköisesti on jossain(vesipumpulla ainakin pieni).

Siis helpoimmalla taidat päästä kun otat sen pelkääjän jalkatilan potkupaneelin pois ja tökkäät siihen piuhaan semmoisen hainleuan ja maa jostain ja mittari jakkaralle.
Voihan se olla se anturikin, kun on "signal missing".

Monesti se vesipumpun ylätiivisterengas, joka on kantta vasten vuotaapi, jos ei halua uutta vesipumppua ostaa (30e), niin skruvat sivuilta vespumpun tiivistesarja suunnilleen 2e.

Mulla lastutettu sytkä ja pensapuoli, 1bar ahtokello, 98E tankissa muttei takana, eikä nakuttanut.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #19 : 11.01.2015, 08:35:37 »
Minulla herjasi kanssa nakutusanturia, signaali epäkelpo tai puuttuu,
korjattiin puhdistamalla liitin contact cleanerilla ja anturi irti, pintojen puhdistus vesihiomapaperilla. Enää ei herjaa..
Anturille oli joku momentti.  ::)

Poissa BiG_J

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #20 : 23.01.2015, 14:50:40 »
Minulla herjasi kanssa nakutusanturia, signaali epäkelpo tai puuttuu,
korjattiin puhdistamalla liitin contact cleanerilla ja anturi irti, pintojen puhdistus vesihiomapaperilla. Enää ei herjaa..
Anturille oli joku momentti.  ::)

Tuli putsattua liitin cleanerilla, pinnat puhtaaksi vesihiomapaperilla ja joo onhan sille momentti. Riippuen sensorista joko 11Nm tai 20Nm ja sinnehän ei oikein mikään momenttiavain mahdu.
Kiihdyttelyn perusteella 3-1-2 koodi näyttäisi hävinneen mutta kun vauhti ylittää 80kmh niin 3-1-1 tulee edelleen ja vakkari ei toimi.
Voiko tosiaan olla mittaristossa vai johtosarjassa vika jos auto näyttää nopeutta ihan normaalisti mutta koodi tulee silti. Paljo virtaa pitäisi tulla mittarinpistokkeeseen?
Hieman tuntui nykivän täyskaasu vedätyksellä, aivan varma en ole kun niin liukasta.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #21 : 31.01.2015, 12:59:19 »
Jaa, että suuri kulutus vaivaa muitakin. Samoissa lukemissa Volvo 940 vm -91 B234F koneella automaattilaatikolla eli -10 asteen pakkasella kulutus n. 22 l/100km. Maantie ajossa viime kesänä olikin melkoinen yllätys kun tippui 8,5 L/100km. Toki ilman lämpö oli +30 astetta.
Selkeitä ongelmia on ollut venttiilikopan vuoto tulppien puolelle, joka ajoittain aiheuttanut käyntihäiriöitä kun öljynpinta noussut jopa yli tulpan yläpään. Tiiviste vaihdettu ja tiivisteliimaa käytetty joskin loppu hieman kesken enkä saanut liimaa tulppien tiivisteen yläpinnalle.
Lamdan etupuolella oleva pakoputki vuoti ja se on nyt vaihdettu, mutta ei vaikuta hirveesti kulutukseen vaikuttavan ainakaan stadissa ajaessa, vaikka pakokaasun haju muuttuikin tuoksun puolelle.
Lähinnä ollut nurkkakulutusta viime aikoina joten vaikea sanoa mitä maantiellä. Ilman saanti on tarkistettu ja vähäiset tomut puhdistettu samoin ilmanputsari tarkistettu.
Mutta olen ihmetellyt mikä mahtaa olla ilmanputsarin jälkeen olevan ilman esilämmittimen osuus kulutukseen. Kuinka sen toimivuuuden voi tarkistaa ja onko siihen olemassa vastusarvoja ollenkaan? Missä mahtaa olla kyseisen lämmittimen sulake? Törmäsin kyseiseen mötikkään ilma röörejä putsatessa ja putsasin myös sen liuotin pesulla ja kaikki langat näyttävät olevan ehjät, mutta jos sisään menevällä ilman lämpötilalla on jotain vaikutusta kulutukseen niin tämä pieni lämmitin saattaa olla merkittävä laite.
Vikakoodeja en ole vielä tarkistanut pakoputken vaihdon jälkeen, mutta herjasi ennen huonosta seoksesta. 

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #22 : 31.01.2015, 14:01:38 »
Näyttääkös se "esilämmitin" tälläiselle?



Jos näyttää, niin kyseessä on moottorinohjauksen tärkeimpiä komponentteja, eli IlmaMassaMittari, aka IMMu.
Vaikuttaa pirusti kulutukseen ollessaan likaine tai rikki.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #23 : 31.01.2015, 17:06:53 »
Jeps tollanen mötikkä siellä on. Mitenkäs sen testaa?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #24 : 31.01.2015, 17:13:12 »
Kolmospinnistä pitäisi saada n. 2,3V tyhjäkäynnillä jos se on ehjä. Toisaalta ei välttämättä toimi vaikka näin on. Jos käynti on sujuvampaa irti kytkettynä niin on luultavasti rikki. Yksi sellainenkin tapaus on tullut vastan jossa kävi paremmin IMM irti, mutta silloin oli lambdan johto poikki ja signaali sekaisin.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #25 : 31.01.2015, 17:13:44 »
Jeps tollanen mötikkä siellä on. Mitenkäs sen testaa?

Varsinaista tetausta en muista miten menee, mutta katoppa ensin silmämääräsesti että se kuumalanka ei oo poikki eikä hyvin paskanen. Tarpeen tullen voit sen bräkliinillä puhistella.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #26 : 31.01.2015, 17:29:31 »
Ne on tarkistettu ja puhdistettu ja näytti ehjältä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #27 : 31.01.2015, 17:37:03 »
Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä pinnistä 3 pitäisi tulla 2,3v jännite +/- 0,1V
Jos tuosta heittää, niin IMMu on rikki. Selittää monta asiaa.

Onkos vikakoodit tarkistettu?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #28 : 01.02.2015, 14:24:10 »
Vikakoodi 2-3-2 eli herjaa seosta ja minun listauksessa selitys on "Lambda liian laiha tai rikas tyhjäkäynti seos" Sama selitys kuin koodille 2-3-1 joten ota tosta jotain selvää.  :(
Pyydän täsmennystä pinnan 3 mittaukseen. Laitoin mittarin +kärjen 3 johtimeen ja -johtimen maihin ja kone sammu  :facepalm: Elikä mites se nyt menee oikein?
Vikakoodi boksissa on myös toiminto Komponenttien aktivointi. Voiko tämän toimenpiteen tekemättä jättäminen olla syy suureen kulutukseen ja myös seoksen koostumukseen? Ja milloin aktivointi pitäisi suorittaa? 8)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #29 : 01.02.2015, 15:14:42 »
2-3-1 on osakuormaseos ja 2 päätteinen tyhjäkäynti.
Voit saada jopa molemmat koodit ja ne tarkoittavat samaa asiaa eri kuormitustilanteissa.

Jos kone sammui mittauksessa, katsoppas että mittasit nimenomaisesti jännitettä (V), etkä virtaa (A).
Nimittäin varmasti sammuu jos mittasit virtamittaustilanteessa. Pahimmillaan rikot virtamittauksella IMMun.
Eli mittaus tehdään IMMun pinnistä 3 (tai siis johdosta tms.) ja maan välillä. Maadoituksena voi ja pitäisikin käyttää IMMun runkoa. Sen jälkeen kannattaa tarkistaa, että IMMun rungon ja koneen välillä ei ole jännite-eroa.

Komponenttien aktivointi on vian hakua varten, eli sillä testataan ohjautuvatko TK-servo, suuttimet, flekti yms. oikein. Sitä ei tarvitse normaalioloissa tehdä koskaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo