Carcom Oy  Ateho

940 Classic '98 "Midnight Special"

  • 293 Vastauksia
  • 99255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #45 : 23.07.2012, 00:36:07 »
Aamulla meni hyvin ja illalla ei ihan niin hyvin. Eturoiskeläpät on nyt asennettu, menivät kiltisti paikalleen mitä nyt vähän piti näyttää puukkoa yhdelle kiinnitysreiälle mutta muuten ongelmaton homma. Eilen yritin säädellä valoja näyttämään edes sinne päin enkä osannut mutta tänään päivällä opettelin ja kävin äsken viilaamassa niitä "viisi kuudesta" tuloksin. H4:ien korkeus ja sivusuuntaus on nyt hyvä, samoin oikean lisäpitkän mutta kuskinpuoleinen päättikin sanoa naps naps ja kieltäytyä liikkumasta. Se näyttää naurettavan alas eli on ilmeisesti väännetty tappiin asti alas ja jumiutunut ääriasentoon eikä hammasrattaat halua auttaa asiaa. Täytyy ilmeisesti yrittää vähän suostutella sitä lenkkiavaimella varsinaisen säätötangon päässä olevasta pulttikannasta että saisi rattaiston taas pelaamaan.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #46 : 23.07.2012, 18:30:18 »
Aamulla meni hyvin ja illalla ei ihan niin hyvin. Eturoiskeläpät on nyt asennettu, menivät kiltisti paikalleen mitä nyt vähän piti näyttää puukkoa yhdelle kiinnitysreiälle mutta muuten ongelmaton homma. Eilen yritin säädellä valoja näyttämään edes sinne päin enkä osannut mutta tänään päivällä opettelin ja kävin äsken viilaamassa niitä "viisi kuudesta" tuloksin. H4:ien korkeus ja sivusuuntaus on nyt hyvä, samoin oikean lisäpitkän mutta kuskinpuoleinen päättikin sanoa naps naps ja kieltäytyä liikkumasta. Se näyttää naurettavan alas eli on ilmeisesti väännetty tappiin asti alas ja jumiutunut ääriasentoon eikä hammasrattaat halua auttaa asiaa. Täytyy ilmeisesti yrittää vähän suostutella sitä lenkkiavaimella varsinaisen säätötangon päässä olevasta pulttikannasta että saisi rattaiston taas pelaamaan.

Nuo umpiot ei sitten ole mikään iso homma purkaa nokalta pois jos tuolle korkeudensäädölle täytyy tehdä suurempiakin temppuja...  ;)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #47 : 23.07.2012, 20:01:44 »
Eipä tarvinnut, kuskinpuoleisen lisäpitkän säätörattaat tuntuu vaan ottaneen vähän kipeää jossain vaiheessa elämäänsä ja yhden hampaan kohdalla "lautaspyörä" taipuu jonkun verran ulospäin minkä seurauksena härveli lyö tyhjää. Ei estä valon säätöä missään määrin mutta tekee siitä vähän hankalampaa kun on autettava rataskontaktia aavistuksen käsipelillä. Täysi susi koko systeemi kun vertaa 240:n säätöruuveihin, tässä on yritetty tarpeettoman monimutkaista tekniikkaa. Itse sähkösäädössä ei ole mitään valittamista mutta näitä ei suunnata nopsaan uusiksi jos tulee katsastuksessa sanomista...

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #48 : 23.07.2012, 20:17:13 »
Samalla lailla ne voi jumittua molemmissa autoissa, valitettavasti. Ysissä liikkuu nätisti, 240:ssä joutunut öljyämään.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #49 : 23.07.2012, 20:38:15 »
Toki mikä vain voi jumittua mutta kakkosnelosessa ei ole noita rattaistohifistelyjä, säätötanko taitaa kääntää suoraan heijastinta. Tai jos nyt välttämättä haluttiin tehdä ratasvälitys niin olisivat edes tehneet sen ruostumattomasta teräksestä tai jostain messinkiseoksesta tai yleensä jostain metallista mutta että muovista ja vielä niin ohuesta sekä pehmeästä että se taipuu hammaskosketuksessa. :facepalm:

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #50 : 27.07.2012, 00:20:48 »
Göteborgin lottokone on iskenyt taas, olen ilmeisesti vihdoin saanut selvyyden siihen mikä laatikko-peräyhdistelmä tässä on. Käyttäen tutkimuksen perustana omaa kakkosnelosta jossa tiedetään olevan M47 ja 3.54 päädyin lopputulokseen että tässä on joko M90H tai M90L ja 3.73 perä - joo-o, ei siinä mitään mutta ohjekirjan mukaan FT-koneisessa farkussa pitäisi olla vitosvaihteen välitys 0.75 ja sitä tässä ei kyllä ole eikä sellaista Turbobricksin mukaan ole edes olemassa vaan seuraava vaihtoehto vinokoneen perään olisi M90L2 jonka vitonen taas on 0.7 että tota noin häh? Ei ymmärrä. Turbobricksin mukaan tässä vieläpä pitäisi olla M90L2 koska runkonumero on yli 198077 mutta koskeekohan tuo vain matalapainekoneita... nuo L-mallit taitaa muutenkin olla enemmän FK-koneiden perässä ja täyspaineturboissa sitten kohtalaisen laajasti on ollut käytössä M90H. Ei kai se selviä kuin konttaamalla ja etsimällä tyyppikilpi, onkohan se edes metallia vai joku aikojen saatossa häipynyt tarra.

Sitten kävi mielessä että jos hankkisi ja vaih(dat)taisi vaikka 3.54 välityksen niin saisi kierroksia isolla tiellä vähän alemmas MUTTA siinä vaiheessa heräsin taas ajattelemaan. Välitys maksaa varmaan ainakin satasen, todennäköisesti enemmän. Ei sitä kukaan ilmaiseksi kiinnikään laita ja minulla ei ole työkaluja tai paikkaa puhumattakaan että taitoja. Plus että siinä pitäisi purkaa koko perä, irrottaa lukko, irrottaa anturikehä, kasata koko hoito ja vieläpä shimmata se oikein. Todennäköisesti rahaa palaisi joku 300€ tai enemmän ja kulutuksesta voisi hyvällä tuurilla saada puoli litraa pois. Voi olla ettei lähde yhtään kun jäädään vähän kauemmas vääntöalueelta ja on kuormitettava enemmän. Ja paljonkos sillä rahalla ostikaan ysikasia, no sellaiset 175 litraa eli pitäisi ajaa 35.000 km saadakseen edes nollatuloksen. Minähän ajan tuota matkaa ainakin viisi vuotta, todennäköisesti enemmänkin. Joo ei, ei vaihdu perä.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #51 : 08.08.2012, 23:35:04 »
Tämän viikon kesälomalla olleena on taas tullut saatua autoon asioita aikaan.

Ensimmäinen homma oli selvittää lopullisesti se etuvalon säätö. Tarkoitus oli irrottaa umpio, tuoda se mukavasti sisään ja sitten ihmetellä ajan kanssa keittiön pöydällä että mitäs tämä on syönyt. No ei mennyt ihan niin. Sain kyllä umpion ruuvattua irti mutta siihen se sitten jäikin, sähköliittimet on kuin hitsattu kiinni ja lisäbonuksena valonpesurikin pistää vastaan. Vähän aikaa yritin ja sitten totesin että pääsen helpommalla kun puran umpion kenttäolosuhteissa tässä ja nyt. Näin tein, korjasin säätölaitteen jumituksen ja kokosin umpion sekä kasasin keulan. Kaikki toimii, korjaus todetaan onnistuneeksi.

Toisena oli sitten takaroiskeläppien asennus. Etuläpäthän oli laitettu jo aiemmin ja joku aika sitten olin apumiehenä väsäämässä jogiinin autoon takaläppiä, otettiin nyt samalla miehityksellä uusiksi kun oli jo kerran harjoiteltu ja kaverin pihassa on vähän paremmin tilaa kuin minulla. Siitä piti tulla pikainen asennus - meni kolme tuntia. Kahteen roiskeläppään. Koko operaatio oli sellainen epämääräisen säädön oppikirjaesimerkki ettei äärtä eikä rajaa mutta läpät saatiin kiinni ja asennus on siisti eikä peltiin tehty yhtään reikää joten auton omistaja on erittäin tyytyväinen. Huomenna käyn vielä ostamassa sen verran pidemmät ruuvit että saa prikat alle ja vedän mattamustaa päälle.

Ja kolmantena ensimmäinen "kunnollinen" kulutuksen laskeminen. Eka tankkaus meni tyylillä "siellä on jonkun verran, laitan lisää" mutta viimeksi bensavalon syttymisestä  tankkaukseen meni viisi kilometriä joten nyt ajoin taas valon palamaan ja lisäsin senhetkiseen trippiin viisi kilometriä. Aika tarkalleen 50/50 kaupunkia ja maantietä, mukana jonkun verran tyhjäkäyntiä valoja säädellessä ja onhan noita reippaampia kiihdytyksiäkin tullut tehtyä mutta silti 40 litralla pääsi 420 km eli 9,5 litraa sadalle. Ei nyt kovin paha kun ohjekirja lupaa litran verran enemmän.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #52 : 12.08.2012, 22:54:42 »
Tällaiseen ei amistuning kuulu, korkeintaan laitan snowcapin sekä originaalitakaspoilerin jos jostain sellaiset löydän.

Löysin molemmat. Auto on tänään pesty ja vahattu (myös 240 on pesty mutta siinä oli niin hyvät vahat pohjilla että pesu riitti) ja siinä on ensimmäistä kertaa kiinni kaikki lisähilut mitä siihen halusinkin ja nyt kyllä näyttää aika lähelle siltä kuin miltä 940:n pitää minun silmääni näyttääkin. Joku päivä vielä Black Chromea puskureihin sekä listoihin ja ehkäpä hopeiset koristeviirut niiden syvennyksiin.




Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #53 : 12.08.2012, 23:54:15 »
Aika namun näköinen! Pisti silmään tuo takalasin pyyhkijä kun on tuollain hassusti tuolla :pomo:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #54 : 13.08.2012, 09:35:55 »
Hyvältä näyttää  :P

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #55 : 13.08.2012, 09:56:35 »
Hyvännäköinen Volvo. Ei meikäläinen tiennykkää että näitä volvoja on valmistettu vielä 98 vuoteen asti. Kasari mallia sisältä ja ulkoa, muotoilun kulmakivi. :hello:
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #56 : 13.08.2012, 10:16:57 »
Hyvännäköinen Volvo. Ei meikäläinen tiennykkää että näitä volvoja on valmistettu vielä 98 vuoteen asti. Kasari mallia sisältä ja ulkoa, muotoilun kulmakivi. :hello:

Jotkut ovat ysikymppiäkin luulleet vanhemmaksi; "ei tää nyt 98 voi olla" ;D Jos itse päättäisin niin sitä tehtäisiin vieläkin... Erottuu ainakin massasta! :pomo:
a car you can believe in

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #57 : 13.08.2012, 21:11:24 »
Noo, se pyyhkijä on vähän hassusti kun se on - skiigge böy - dööd. Otan taas joku päivä luukusta pahvin auki ja katson tuleeko sinne edes virtaa vai onko moottori sanonut sopimuksen irti. Rele naksuu tihkuasennolla iloisesti kojetaulussa joten veikkaisin että vika ei ainakaan viiksen päässä ole. Tavallaan toivoisin simahtanutta moottoria, se on helpompi juttu kuin jostain paikasta X katkenneen johdon korjaus.

Muotoilusta en sano muuta kuin erästä foorumilaista lainaten "kantti on kaunista" ja olen sen verran hullu että minä jopa pidän tuosta 940 keulasta enemmän kuin 960/x90 versiosta. Uudempi on sen verran pyöreä että tulee vähän ristiriitaa lopun auton kanssa, sedaniin se käy aika hyvin ja onhan S90 erityisesti Royalina toki majesteetillinen ilmestys enkä kieltäytyisi jos avaimia tarjottaisiin mutta farmariksi halusin nimenomaan 940 Classicin enkä V90:ä jonka olisin sellaisenkin samaan hintaan saanut.

Tuo värikin on melkoinen yhteensattuma, alunperin (tästä on varmaan joku kolme vuotta kun alkoi auton vaihto kiinnostaa) halusin metallisinisen mutta sittemmin noita violetteja tuli nähtyä muutamia kuvissa ja heitin puoliksi huumorilla että on kyllä niin erikoinen väri että jos valitsemaan pääsisin ottaisin tuollaisen. No se siitä, suurin osa myynnissä olevista oli vihreitä ja tänä keväänä kävin koeajamassakin kahta, molemmat tummansinisiä mutta koreissa oli lievästi sanoen toivomisen varaa. Sitten tapahtui jotain mystistä, en usko kohtaloon enkä paljon mihinkään muuhunkaan mutta myyntiin ilmestyi yksi Blackberry Pearl ja se oli sitten siinä.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #58 : 13.08.2012, 23:52:51 »
Tämä on kyllä todella komea ja tuosta väristä pidän erityisesti!  8)

Tiedän kyllä sinun "mieltymyksesi ja taipumuksesi" XC korkuisiin Volvoihin mutta itse kyllä madaltaisin edes jonkun verran jos auto olisi minun?
Ja maalaisin vetokoukun ja laittaisin sille päähän jonkun hatun?  ;)

EDIT: Niin ja tule käymään joskus, näkisin auton mielelläni livenä!
« Viimeksi muokattu: 13.08.2012, 23:54:23 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #59 : 14.08.2012, 08:48:01 »
Tulipa itekkin lisättyä juuri omaan ysiin kanssa kontin päälle lipan. :) Vieläkun peität tuon orggis jarruvalon tuolta

 

Samppasport  Futurez