Proturbo  Autodiagnoosi

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 753080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: mega b230
« Vastaus #945 : 30.05.2014, 21:19:50 »
Rippuu vauhtipyörästä. Mutta kyllä voi esim 60-2 tai 40-2 pyörillä. Itselläni on mega ms2v3.0 ja volvon 60-2 pottapyörä muistaakseni. Anturina volvon tarvike anturi.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #946 : 31.05.2014, 20:32:01 »
Niin....tuollakin kyllä mittaustulos menee liki tuota 0.4ms : http://www.msextra.com/doc/ms3/injdeadtime.html


Laitoin 0.42ms niin aika liki vois olla....ainakin ruiskutustapaa muuttaessa seos pysyy hyvinkin samana. Mikäköhän vois olla syynä kun en tahtonut saada tyhjäkäyntiä tasaseksi. Seilaa semmosta n. 40-50rpm eestaas, vaikka seokset pysyy hyvin kohdillaan ja ajoitus pysyy samana.
Mappiarvo soutaa samaan tahtiin n. 38-42kpa välillä. Koitin mappianturin letkun väliin kuristinta, ilman vaikutusta. Tuntui että seilaaminen hiukan vakaantui kun lisäsin ennakon 18asteeseen. Vanhalla imusarjalla (vakio), kävi muistaakseni tyhjäkäyntiä hyvinkin tasaisesti ja nätisti ilman mitään isompia säätöongelmia.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #947 : 31.05.2014, 22:39:45 »
TimoR, Koeta huvikses suurentaa hieman suuttimien dead timea? Esim. 0,1:llä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #948 : 31.05.2014, 22:40:57 »
TimoR, Koeta huvikses suurentaa hieman suuttimien dead timea? Esim. 0,1:llä.

Kokeilen.....mulla oli siinä kyl aiemmin mutu-tuntumalta 0.9......tosin sillon ei ollu viä kartta kohdillaan.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Werzkuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #949 : 04.06.2014, 19:37:52 »
Kannattaako ahtopaine ohjata megalla ja miten tapahtuu? Kyseessä ms1 2.2! Onko vagilaisen hukkakipuna puola hyvä turbo prokkiksessa?

Projekti: Volvo 740 -89 mega viritelmä
Entiset: Volvo 740 b200f -91 Volvo 240 b200k -88 2x Volvo 940 b230fd volvo 940

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #950 : 04.06.2014, 21:46:21 »
http://www.topautoosat.fi/pierburg-965213.html
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_45&products_id=159

Esim jotain tuollasta tarvitset. Tuosta säätöventtiilistä en sano mitään kun osui vain ekana googlesta.
Kannattaako, on ihan sinusta kiinni. Etuna saat tarkemman ahtopaineen säädön + saat säädettyä tietyt ahtopaineet eri kierrosluvuille jne.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #951 : 04.06.2014, 22:29:33 »
Onko vagilaisen hukkakipuna puola hyvä turbo prokkiksessa?
On ihan riittävä ja hyvä.

Poissa Werzkuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #952 : 04.06.2014, 22:53:30 »
Eli modilla taitaa olla fiksumpi ku turbosmartin teellä

Projekti: Volvo 740 -89 mega viritelmä
Entiset: Volvo 740 b200f -91 Volvo 240 b200k -88 2x Volvo 940 b230fd volvo 940

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #953 : 06.06.2014, 20:55:16 »
Eli modilla taitaa olla fiksumpi ku turbosmartin teellä

Taisi olla sarkasmia ;D
Ei kannattane jotain rajapaineventtiilejä ym mainita sähköohjauttujen venttiilien kanssa edes samassa lauseessa. Riippuu tietysti hyvin paljon mikä hukkaportti sinulla on. Jos joku ns integroitu moska niin jo sen vaihtaminen erilliseen hukkikseen auttaa jo paljon. Sitten kalvon molemmin puoleinen ohjaus magneettiventtiilillä tms auttaa taas askeleen parempaan. Itselläni tialin kopio hukkikseen kaksoiskalvo ohjauksen laittaminen auttoi jo huomattavasti verrattuna kalvon yksipuoleiseen ohjaukseen.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2014, 20:58:29 kirjoittanut miikel »

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #954 : 10.06.2014, 12:57:32 »
On ihan riittävä ja hyvä.

Riippuu mitä hakee. Mulla loppu kipinä tolla perus vag puolalla siinä 470hv nurkilla. Mut helppo kytkee ja kohtuu kivasti toimi siihen saakka.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #955 : 10.06.2014, 22:52:12 »
Vieläkään en ole saanut tyhjäkäyntiä mieleiseksi. Laitoin MAP-letkun väliin 0.8mm langalle tarkoitetun mig-suuttimen. Auttoi ehkä vähäsen....koitin myös siirtää MAP-letkua eri paikkaan imusarjassa.....ei vaikutusta.
Edelleen kierrokset heittelee siinä 950-1000 väliä.....eihän se nyt paha ole, mutta kyllä sen vakaammin pitäisi käydä. MAP-arvo seilaa 38-41kpa välillä.

Tyhjäkäyntiventtiili on warmup-modessa, ja kokonaan kiinni lämpösenä.

Starttipilotilla sumuttelin, enkä havainnut imuvuotoja.

Rikkaalla, noin 13.5AFR seoksella käynti tasaantuu selkeästi....samoin kylmänä kun kylmärikastus on päällä, käy tasaisesti. Mutta kyllähän "vakiokuntoisen" moottorin pitäisi tasaisesti käydä vielä stoikiometriselläkin seoksella.

Suuttimien deadtimen säädöllä ei ole vaikutusta....ja 1500rpm kohdalla tasoittuu taasen. 18-20 asteen ennakolla tuntuisi pelaavan paremmin, kun 15 ennakolla.

MAP-lähtö on otettu tuolta 2-3 sylinterien imuputkien välistä....pitäisiköhän koittaa ottaa muualta  ???



EDIT : Tuo suuttimien "testipenkki" vaati vissiin MS3:en?  ::)
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 22:59:32 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Werzkuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #956 : 11.06.2014, 00:55:37 »
Riippuu mitä hakee. Mulla loppu kipinä tolla perus vag puolalla siinä 470hv nurkilla. Mut helppo kytkee ja kohtuu kivasti toimi siihen saakka.
Itsellä tehotavoite tulevaan voimanlähteeseen on 300-350hv joten taitaa riittää kivasti :D mistä kyseseiseen puolaan saa liittimen ja tulpanjohdot? Ja eikö megan levyä joudu muuttamaan puolalle!
Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä mutta ollaan harrastuksen alkupäässä  :idiot2:

Projekti: Volvo 740 -89 mega viritelmä
Entiset: Volvo 740 b200f -91 Volvo 240 b200k -88 2x Volvo 940 b230fd volvo 940

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #957 : 11.06.2014, 09:38:04 »
Itsellä tehotavoite tulevaan voimanlähteeseen on 300-350hv joten taitaa riittää kivasti :D mistä kyseseiseen puolaan saa liittimen ja tulpanjohdot? Ja eikö megan levyä joudu muuttamaan puolalle!
Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä mutta ollaan harrastuksen alkupäässä  :idiot2:

Liittimen saa melkein mistä vaan hyvästä autosähköliikkeestä kunhan saa myyjän innostumaan osanumeron kaivamiseksi. Tai purkaamolta. En enää muista mitä muutoksia vaati, pull-upin vissiin ainakin. Finsquirtin sivuilla on hyvät ohjeet.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #958 : 11.06.2014, 12:58:58 »
Vieläkään en ole saanut tyhjäkäyntiä mieleiseksi. Laitoin MAP-letkun väliin 0.8mm langalle tarkoitetun mig-suuttimen. Auttoi ehkä vähäsen....koitin myös siirtää MAP-letkua eri paikkaan imusarjassa.....ei vaikutusta.
Edelleen kierrokset heittelee siinä 950-1000 väliä.....eihän se nyt paha ole, mutta kyllä sen vakaammin pitäisi käydä. MAP-arvo seilaa 38-41kpa välillä.

Tyhjäkäyntiventtiili on warmup-modessa, ja kokonaan kiinni lämpösenä.

Starttipilotilla sumuttelin, enkä havainnut imuvuotoja.

Rikkaalla, noin 13.5AFR seoksella käynti tasaantuu selkeästi....samoin kylmänä kun kylmärikastus on päällä, käy tasaisesti. Mutta kyllähän "vakiokuntoisen" moottorin pitäisi tasaisesti käydä vielä stoikiometriselläkin seoksella.

Suuttimien deadtimen säädöllä ei ole vaikutusta....ja 1500rpm kohdalla tasoittuu taasen. 18-20 asteen ennakolla tuntuisi pelaavan paremmin, kun 15 ennakolla.

MAP-lähtö on otettu tuolta 2-3 sylinterien imuputkien välistä....pitäisiköhän koittaa ottaa muualta  ???
(Kuva poistettu lainauksesta.)


EDIT : Tuo suuttimien "testipenkki" vaati vissiin MS3:en?  ::)

Oliko sulla joku topikki tuolla finsquirtin puolella jossa oli tarkempaa selostusta? En äkkiseltään löytänyt vaikka kuulosti tutulta ongelmalta.

Heittelen tässä vaan ajatuksia:

Mistä kone saa ilmansa jos kerran pyörii tyhjää kuitenkin vaikka tyhjäkäyntiventtiili on kiinni?
Ettei se venttiili jotenkin oskilloisi?
Ovatko seokset kuinka tasaiset? bensakarttaa kannattaa tehdä hyvinkin tasaiseksi tyhjäkäynnin liepeillä
Meneekö overrun fuel cut päälle?
meneekö joku kiihdytysrikastus päälle?
Millainen letku on tyhjäkäyntivenalta imusarjaan? Ettei menisi jotenkin lyttyyn?
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #959 : 11.06.2014, 13:08:02 »
Mistä kone saa ilmansa jos kerran pyörii tyhjää kuitenkin vaikka tyhjäkäyntiventtiili on kiinni?

Varmaan kaasuläpän perussäädöstä? Senhän ei ole tarkoitus olla ilmatiivis "kiinni"-asennossa, vaan juurikin päästää tyhjäkäynnin perusvirtaus kulkemaan. Tyhjäkäyntiventtiilillä sitten säädetään hiukka lisää ilmaa tarvittaessa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy