RallyBaron  Samppasport

B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu

  • 71 Vastauksia
  • 29642 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Innostuin katteleen noita pätkiä juutuupista ja ihmettelin et kuinka toi näyttää paljon vauhdikkaammalta ku nykyinen rallimeno vaikka WRC autoilla. Jostain luin et kummiskin nykyautoilla olis vedetty nopeemmin pätkiä esim jyväskylässä kun aikoinaan B-ryhmäläisillä.

Tosin ei taida olla kauheen vertailukelposia tuloksia enään. On kyllä näyttävää menoo kumminkin  :)


http://www.youtube.com/watch?v=CPPKRcFivcY&feature=relmfu
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 23:28:55 kirjoittanut Fuse »
V70 TDI

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #1 : 26.10.2011, 21:02:15 »
Yleensä kun tuo vauhdikkaan näköinen meno ei ole niin nopeeta kuin oikeesti semmonen mistä kello tykkää ja yks kans on että vetäviä pyöriä oli vähemmän, Audi oli ainoo neliveto. Mut paljon paljon hurjempaa se meno oli noilla vehkeillä
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #2 : 26.10.2011, 21:06:07 »
Nykyvehkeissä kaarrenopeudet on paljon kovempia kuin b-ryhmäläisissä. Suoralla kiihdyttäessä saattaisi Lancia Delta S4 jättää Citroen DS3:n tai jopa C4 WRC:n mutta mutkassa tullaan ohi ulkokautta ::).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #3 : 26.10.2011, 21:09:54 »
Innostuin katteleen noita pätkiä juutuupista ja ihmettelin et kuinka toi näyttää paljon vauhdikkaammalta ku nykyinen rallimeno vaikka WRC autoilla. Jostain luin et kummiskin nykyautoilla olis vedetty nopeemmin pätkiä esim jyväskylässä kun aikoinaan B-ryhmäläisillä.

Tosin ei taida olla kauheen vertailukelposia tuloksia enään. On kyllä näyttävää menoo kumminkin  :)


http://www.youtube.com/watch?v=CPPKRcFivcY&feature=relmfu

 2.16min. kohdalla näkyy kyltti KASA 5 eli kyseessä Myhinpää ja tie 5300.  Ajettaisiinpa sillä tiellä vielä niin olisi kiva verrata aikoja ja kuskin uskallusta.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #4 : 26.10.2011, 21:18:05 »
Niin joo. Myös vetoalue ja vääntö on ihan eri luokkaa kuin b-ryhmäläisissä. Niin paljon piikittää nuo isot turbokoneet sitä tehoa että eihän siitä tule mitään. Mutkassa ajettava talla tiskissä ja vasemman jalan jarrulla mennä ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #5 : 26.10.2011, 21:33:14 »
Tätä juuri hain, eli alustat on kehittyny niin paljon että pystyy ajaan kaarteen huomattavasti nopeemmin. Ja auton hallinta on myös varmaa nykyään paljon parempaa. B-ryhmän kuskit on ajanu reikä päässä ylitehosilla autoilla ja toivonu parasta  ;D
V70 TDI

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #6 : 26.10.2011, 21:49:06 »
Yleensä kun tuo vauhdikkaan näköinen meno ei ole niin nopeeta kuin oikeesti semmonen mistä kello tykkää ja yks kans on että vetäviä pyöriä oli vähemmän, Audi oli ainoo neliveto. Mut paljon paljon hurjempaa se meno oli noilla vehkeillä

kyllä pököttiki oli nelari
V70 TDI

Poissa HooÄr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #7 : 26.10.2011, 22:12:34 »
ja yks kans on että vetäviä pyöriä oli vähemmän, Audi oli ainoo neliveto.
Ei se kyllä aivan noinkaan ollut, melkein kaikki oli nelivetoja lukuun ottamatta Renu 5, Lancia Stratosta, myöhemmin 037 ja muutamaa muuta ei niin menestynyttä autoa. Eikä se Audi ollut niin ylivoimainen kuin kaikki muistelee ja "tietää".  ::)

Kannattaa katella jo ihan pelkästään autojen takia ainaki nämä videot.
http://www.youtube.com/watch?v=GRvUUQnfYNI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pfsRtRlxOws&feature=related
340 -83 B19A+M47R

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #8 : 26.10.2011, 22:21:12 »
Meillä olis porukoilla noita vanhoja rallipätkiä.....vuosilta 1984-1995 useempi VHS-kasetillinen....ja jos vanhat rallicrossipätkät lasketaan mukaan nii varmaan lähestytään pariakymmentä kasettia.
Tarvis varmaan joskus ottaa niskasta kii itteensä, ja hommata vehkeet millä siirtää ne digiaikaan. Noi vanhat rallicrossipätkät on kans aika mielenkiintosta katsottavaa. Jokke Kallio -special 900turbo Saab, vanhat B-ryhmäläiset ralliautot hiukan kiristettynä, mm. Martin Schanken Ford RS200 'kaikki-tai-ei-mitään' -tyylisellä ahtimella ja ajotyylillä.
Alamäen omavalmiste neliveto-porschessa muistaakseni oli n. 930hv parhaimmillaan...ja painoa varmaan semmonen 1000kg.
Oli niissä vehkeissä hiukan noi tehopainosuhteet kohdillaan. Toki siellä mielenkiintosia 240-turbojakin oli, ja sitten noita Zakspeed pajan tekemiä nelivetosia MK3-escortteja....
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #9 : 26.10.2011, 22:27:48 »
Joo voi tämän päivän WRC olla parempi ajaa , ei vaan näytä miltään , ei ääntä , eikä voimaa  ELK
90-luvun alun A-ryhmäläisetkin oli näyttävämpiä  :'(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #10 : 26.10.2011, 22:29:12 »
Olis aika pop kattella noita vanhoja pätkii joskus ajan kanssa.
V70 TDI

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #11 : 26.10.2011, 22:29:18 »
Joo voi tämän päivän WRC olla parempi ajaa , ei vaan näytä miltään , ei ääntä , eikä voimaa  ELK
90-luvun alun A-ryhmäläisetkin oli näyttävämpiä  :'(


Totta....voi kun sais B-ryhmäläisten näyttävyyden. Tosin toi muuton 1600-kuutioisiin auttoi jo vähän :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #12 : 26.10.2011, 22:36:14 »
B-ryhmän 205 peugeotin tarinan olen ymmärtänyt näin:
Ensimmäinen versio oli mörköahtimella varustettu ja teho oli ylhäällä, alhaalla täysin kuollut. Hävisi ekassa kisassa jopa citroen visalle kun meni useita sekunteja ennenkuin sai koneen heräämään. Sitten Renaultin F1 tiimistä insinöörit vähän jelppas turbotekniikan kanssa ja saatiin herääminen paljon paremmaksi.

Näin olen kuullut. Faktaa vai Fiktiota? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #13 : 26.10.2011, 22:39:13 »
B-ryhmän 205 peugeotin tarinan olen ymmärtänyt näin:
Ensimmäinen versio oli mörköahtimella varustettu ja teho oli ylhäällä, alhaalla täysin kuollut. Hävisi ekassa kisassa jopa citroen visalle kun meni useita sekunteja ennenkuin sai koneen heräämään. Sitten Renaultin F1 tiimistä insinöörit vähän jelppas turbotekniikan kanssa ja saatiin herääminen paljon paremmaksi.

Näin olen kuullut. Faktaa vai Fiktiota? ???


Varmaan osin faktaa....en kyllä itse usko, että noin "raakiletta" kilpa-autoa olis päästetty kisaan saakka....mutta kyllä noissa varmasti melko kapea käyttöalue on ollut. Tosin varmasti laajempi kun 70-luvun lopun 'korkeelta-ja-kovaa' -vaparimyllyissä  S*
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #14 : 26.10.2011, 22:41:22 »
Täällähän kaikki on varsinaisia ralliexperttejä...  ;D Tuon ajan vehkeet oli hitaampia lähinnä sen ajan rengastuksen takia, ei noissa alustageometrisesti mitään kovin ihmeellisen perustavia virheitä ole. Tehoa oli rengastukseen nähden ja siihen nähden, että ajettiin soralla, yksinkertaisesti niin paljon että autoista tuli suhteellisen hankalia ajettavia. Mutta koska suoranopeudet olivat se mikä tuon ajan nopeillä pätkillä merkitsi, piti sitä tehoa olla. Tuon ajan pätkät oli aivan erilaisia kun nykyään, silloin ajettiin oikeasti kovaa ja keskinopeudet kasvoi todella suuriksi. Ei voi verrata nykyisiin hitaisiin pätkiin, missä keskinopeudet ovat paljon matalampia.

Tuossa yksi "modernisoitu" S4 esim. ajamassa mikroautoradalla http://www.youtube.com/watch?v=_iApE9CHHcs Taittuu se mutkaankin kun laitetaan säädöt ja renkaat siihen käyttöön sopivaksi.

Audi oli ensimmäinen neliveto, ei ainoa. Kaikki voittaja-autot lopussa olivat nelivetoja, 205T16, S4 jne...

Harmi kun tuo todellisten evoluutioautojen luokka, eli S-ryhmä ei koskaan nähnyt päivänvaloa. Siellä olisi autot saaneet olla täysin tuotantomalleihin perustumattomia ja insinööreillä oli käytännössä vapaat kädet.

Lancialla, Audilla ja Fordilla olisi autotkin jo tuonne olleet valmiina, Lancialla itseasiassa kaksikin kappaletta. ECV ja ECV2. ECV:ssä oli mm. vanteetkin hiilikuitua ja autossa oli kaksi pakosarjaa kummallakin puolella konetta, niissä ahtimet ja imusarja keskellä pystyssä. Ns. tri-flux moottori.



http://www.ecv1.com/e-home.htm

http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk&feature=related
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 22:45:02 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Proturbo  Autodiagnoosi