Puotilan autokorjaamo  KKD Motorsport

Sähköautot, joko?

  • 2784 Vastauksia
  • 337888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2775 : 12.05.2022, 09:53:06 »
Kait näissä jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein? Jäähdytysnesteet varmaan vaihtuu samalla. Olisko jollain huolto-ohjelmaa sähköautoon? Olisi ihan kiva tietää mitä aikuisten oikeasti sähköauton huoltoon kuuluu.
Aika harva vaihtaa autoon noin tiheästi nesteitä vaikka "suositus" olisikin. Voin sanoa etten ole minäkään vaihtanut. Omiin autoihin jäähdytysnesteet on vaihdettu vesipumpun vaihdon yhteydessä. Ei muuten.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1562
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2776 : 12.05.2022, 10:55:39 »
Kait näissä jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein? Jäähdytysnesteet varmaan vaihtuu samalla. Olisko jollain huolto-ohjelmaa sähköautoon? Olisi ihan kiva tietää mitä aikuisten oikeasti sähköauton huoltoon kuuluu.

Ei noita jarrunesteitä noin tiheästi vaihdeta polttiksessakaan, ellei nyt jostain radalle tarkoitetusta vehkeestä puhuta, ja sama pätee jäähdytinnesteeseenkin.

Eihän sähköautossa oikeastaan vuosittain ole tarve kuin raitisilmasuodattimen vaihtoon, ja sekin on vain henkilökohtaisesta mukavuudesta pois jos jättää vaihtamatta.

Käytännössä tarve muiden nesteidenkin vaihtoon on vähäisempi kuin polttiksessa, jäähdytinneste pääsee paljon vähemmällä suht pienillä lämpötilavaihteluilla, jarrunesteen matalampi kiuehumispiste ei ole erityinen ongelma, niin pitkään kun vettä ei ole niin paljon että ruostuminen alkaisi tuottaa merkittävää ongelmaa... Jakäytännössä se kiehumispiste alkaa silloin olla jo myös ongelma.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2777 : 12.05.2022, 12:05:56 »
Kait näissä jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein? Olisko jollain huolto-ohjelmaa sähköautoon? Olisi ihan kiva tietää mitä aikuisten oikeasti sähköauton huoltoon kuuluu.
Teslan huolto-ohjelmaan kuuluu jarrunesteen tarkastus kahden vuoden välein, ei välttämättä vaihto. Sen sijaan vuosihuoltoon/20000 km kuuluu jarrujen puhdistus ja voitelu. Näissähän käy, kuten vanhemman Volvon käsijarrulle; kun ei käytä, ei myöskään toimi. Renkaat suositellaan kierrättämään (10000 km/1,5 mm välein, kumpi tulee ensin) tasaisen kulumisen varmistamiseksi. Muuta sitten harvemmin ja tarpeen mukaan, alusta on renkaiden ohella kovilla. Pahimmillaan Teslan huoltojonot olivat sietämättömiä. Helpotusta tilanteeseen on haettu mm liikkuvilla huoltomiehillä. OTA-päivitykset ja etädiagnostiikka ovat avuksi, mutta eivät nekään ihmeitä tee. ILP:t olivat yksi murheenkryyni eikä muitakaan vikoja puutu, kun omistajien kanssa juttelee. Atoy on lisännyt huoltotarjontaa vähän laajemmalle aluelle näissä perusjutuissa.

Lähipiiriä palvelee myös Kona täyssähköisenä, se on ollut harmiton kapistus. ILP porsi siitäkin, mutta meni takuuseen. Huolto pyörii 1/vuosi tahtiin Volvon hintoihin tottuneelle suht edullisesti.

Olin hieromassa kauppaa 3 dualista, mutta sopimusta ei syntynyt kiinnostuksen kohteena olevasta yksilöstä. Sen jälkeen maailma on muuttunut melkoisesti ja tämän hetken ylikuumenneilta markkinoilta pysyn visusti sivussa.

Näin myös isommilta markkinoilta peräisin olevan tutkimuksen, jossa todettiin sähköauton huoltojen olevan ensimmäisen kolmen vuoden aikana perinteisiä kalliimpia, taisi sama olla IS:n lööpeissäkin joskus?



Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5172
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2778 : 12.05.2022, 12:17:09 »
Mikä niissä huolloissa maksaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2779 : 12.05.2022, 13:06:42 »
Mikä niissä huolloissa maksaa?
Alussa pitää kuolettaa asentajien koulutus ja tarvittavat laitteet&lisenssit. Eikä halli Vantaalla tai Lempäälässä ilmainen ole. Merkkihuolloilla on tietty etulyöntiasema ja jälkimarkkinointi näyttelee merkittävää osaa koko ketjun ansaintalogiikassa. Ei Volvokaan uusiin tarjoa essential-huoltoja ja vida-lisenssit maksavat maltaita.

Kun verstaan seinälle naulataan vähän laatu- ja pätevyys- ym sertifikaatteja, pyörii kustannusmylly aika haipakkaa. Siinä vaiheessa ne vihjeitä ja vikakoodin lukua kerjäävät DIY-henkilöt tuovat lähinnä kuraa lattialle, kuten eräs finanssivaikuttaja loihe sanomaan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5172
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2780 : 12.05.2022, 13:08:51 »
Taannoin joku artikkeli jossa puhuttiin tuosta kalleudesta oli kyllä vähän sekava, kun ne mainitsi siellä sähköautojen kuluina kovasti takuunalaisilta korjauksilta kuulostavia juttuja.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2151
  • Väännä sitä, ei se katkea
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2781 : 12.05.2022, 14:19:13 »
On mullakin pari sertifikaattia seinällä, niitä voi tulostella ite.
Kuka niitä pysähtyy lukemaan? (Tarpeeks pientä pränttiä vaan) :)

Sähköautoilu on halpaa kun ei tarvi huoltaa eikä korjata mitään. Jep.
PIDÄ TUNKKIS!        S60 T5 1.2 Bar   UNLEASH YOUR BEAST

https://youtu.be/lS3b1EaTSwk

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2782 : 12.05.2022, 17:29:22 »
^ näissä serteissä saattaa olla myös vähän rahastusmeininkiä. Ensin pitää istua pari päivää kurssilla ja sen perään mahd. tentti. Kurssimaksu XXX euroa ja menee 2-3 työpäivääkin hukkaan. Lisäbonuksena saattaa olla tarve suorittaa lyhyempi kertauskurssi parin vuoden välein. Ja tottahan toki kurssilaisille on pätevyysvaatimukset ja pitää olla työkokemusta ainakin 6 vuotta, ettei kurssitettavaksi voi laittaa firman nuorinta eikä toiseksi nuorinta kaveria, vaikka osaaminen heillä riittäisikin.

Mahdollisesti pitää myös olla kummallisia työkaluja ja mittalaitteita. Jälkimmäisissä se hauska piirre, että mokomat pitää kalibroida kerran vuoteen + laitteessa voi olla myös säännöllistä uusimista vaativia komponetteja (antureita tms). Hankintahinta useamman tonnin ja ylläpito muutaman satasen/vuosi, vaikka laitetta käytettäisiin hyvin harvoin. Milläs sitten katat hankintahinnan ja ylläpidon... veloitetaan asiakkaalta 200 € mittalaitemaksu aina, kun autoa pitää ao. vimpaimella härkkiä?

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2783 : 13.05.2022, 22:03:01 »
Alussa pitää kuolettaa asentajien koulutus ja tarvittavat laitteet&lisenssit. Eikä halli Vantaalla tai Lempäälässä ilmainen ole. Merkkihuolloilla on tietty etulyöntiasema ja jälkimarkkinointi näyttelee merkittävää osaa koko ketjun ansaintalogiikassa. Ei Volvokaan uusiin tarjoa essential-huoltoja ja vida-lisenssit maksavat maltaita.

Kun verstaan seinälle naulataan vähän laatu- ja pätevyys- ym sertifikaatteja, pyörii kustannusmylly aika haipakkaa. Siinä vaiheessa ne vihjeitä ja vikakoodin lukua kerjäävät DIY-henkilöt tuovat lähinnä kuraa lattialle, kuten eräs finanssivaikuttaja loihe sanomaan.

Sen kyllä ymmärrän, että sähköauton huoltajan täytyy suorittaa vähintään SFS 6002 ja ehkäpä vähän enemmän tietää sähköstä kuin väri väriin ja loput nippuun.

Omaan D6 Volvoon huolto oli noin 170 € ja sillä mennään 30 000 km. Se on just näitä essential huoltoja. Onko huollot tuota halvempia?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4137
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2784 : 14.05.2022, 05:41:46 »
Pari kk sitten käytin e-2008 Pösön ensimmäisessä huollossa mikä kustansi 62,50€. Kuulemma jotain päivityksiä olivat ajaneet.
Hyundain Ioniq huolto tammikuussa maksoi tasan 80€. Samalla päivittivät uusimmat kartat/softat.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

KKD Motorsport  Samppasport