^Oikeasti mielenkiintoista kuulla näistä. Tuohon se varmasti menee ennen pitkää, perushuollettavaa kun on teoriassa vähän. Nyt varmasti vähän vääristää se, että sähkikset on vielä niin raakileita ja äkkiä tehtyjä, että kaiken maailman tesloissa on sitten vähän isompaa remppaa yllättävän paljon. Toki moni juttu menee aluksi takuuseen.
Mutta akuston kulu nyt vaan on edelleen se, mihin perus vekseliautoilijan hahmotuskyky ei vaan riitä. Mikään ei viittaa edelleenkään siihen, että akuston ikä olisi jotain muuta kuin sen noin 10 vuotta. Tähän varmasti tulee villejä kennottajia, jos valmistaja ei täysin pyri estämään sitä, tai kannattavaa uusiokäyttöä, jolloin kustannus on paljon pienempi kuin kuparitiskien hinnat antaisi olettaa. Mutta paljon on vielä sumussa tällä saralla.
Ja tosiaan, kehitys kehittyy huimin askelin näin aluksi (lähes kk:n vanha juttu):
https://www.is.fi/autot/art-2000008787628.htmlJos tosiaan tuota tahtia pienenee akut ja tehostuu energian käyttö, markkinat voisi koostua muustakin kuin kahdesta Teslasta ja lopuista Paavin autoista.
Parin vuoden päästä on varmaan seuraava autonvaihto edessä, niin vaikuttaa ihan hyvältä tämä kehitys, että jospa jo silloin. Nykyisessä sähkiskiimassa polttaisi vain näppinsä, niin ei yhtään harmita ajella nykyisillä bensavehkeillä, kun bensaa kuluu näin kesäisin vähän päälle 4l/100km. Siinä saisi vähän aikaa kuoletella hintaeroa ylihinnoiteltuihin harjuntuhoajiin
