Kulkukoira  Proturbo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3275400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1998
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13740 : 16.06.2019, 13:13:07 »
Mulla piti vuotava pakosarjan tiiviste sellasta ärsyttävää säksätystä. Kannattaa nekin tarkistaa.

Just semmonen säksätys. Tiivisteetkin löytyy hyllystä. Pitänee niitä koittaa.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13741 : 16.06.2019, 20:38:43 »
Millä saa seitensatkun jarrulevyn irti? Edestä jos jotain merkitystä.
Öljyä, vasaraa ja kylmäspraytä jo tarjosin.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13742 : 16.06.2019, 20:43:01 »
Millä saa seitensatkun jarrulevyn irti? Edestä jos jotain merkitystä.
Öljyä, vasaraa ja kylmäspraytä jo tarjosin.

Pyöränmutterit (vai oliko pultit) kun avaat n. kierroksen verran ja sitten vaan kylälle kaahailemaan :)
142

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13743 : 16.06.2019, 20:46:59 »
Pyöränmutterit (vai oliko pultit) kun avaat n. kierroksen verran ja sitten vaan kylälle kaahailemaan :)

Mutterit, pitää vielä poistaa tuon lisäksi ohjaintappi.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13744 : 16.06.2019, 20:57:44 »
Millä saa seitensatkun jarrulevyn irti? Edestä jos jotain merkitystä.
Öljyä, vasaraa ja kylmäspraytä jo tarjosin.

Joskus vaati toisen etulevyn irrotus parin päivän pänniä ulosvetäjällä/ruuvipuristimilla ja säännöllistä irrotusöljyn ruikkimista ja vasaralla takomista. :D

Tuo mutterit löyhällä kruisailu todennäköisesti nopeampi tapa, mutta holvaa kasatessa suosiolla puhtaille pinnoille kuparitahnaa tms. "vaikkei olis tarkotus enää pitkään itellä pitää..."
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13745 : 16.06.2019, 20:59:47 »

Mutterit, pitää vielä poistaa tuon lisäksi ohjaintappi.
Tuskin se levyn irtoamista estä mutta toki voi olla ihan hyvä irroittaa se ensin.
142

Paikalla valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13746 : 16.06.2019, 21:13:50 »
Just semmonen säksätys. Tiivisteetkin löytyy hyllystä. Pitänee niitä koittaa.

Juu ehdottomasti kannattaa uusia ennen kun alat koko pakosarjaa vaihtamaan. Itse kanssa luulin, että oli kollektorin alta sarja halki (tosin, onko näitä edes olemassa ehjillä pakosarjoilla  :D) mutta tiivisteiden uusinta mulla ainakin lopetti säksätyksen konehuoneesta.
V60CC D4 AWD


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13747 : 16.06.2019, 22:00:41 »
Millä saa seitensatkun jarrulevyn irti? Edestä jos jotain merkitystä.
Öljyä, vasaraa ja kylmäspraytä jo tarjosin.
Lämpöä ja vasaraa.

Ajele hetki jarrua vasten jos ei ole mitään kaasutohoa. Sillä saat levyt vaikka punahehkuun että ei ihan niin paljoa. Sen jälkeen lekaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13748 : 16.06.2019, 22:15:27 »
Se napalaipan sisäpuolella oleva ruostekarstahan sitä eniten paikallaan pitelee.

En tiedä, onko ylenpalttinen hakkaaminenkaan paras tapa laakereita yms. osia ajatellen, mutta huonopa sitä on kilven takaa mekaanisestikaan poistaa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13749 : 16.06.2019, 22:23:02 »
Tarkoitus laittaa sama jarrulevy takaisin ja kestovoideltu laakeri, en menisi kovin paljoa lämmittämään, tohoa ei ole

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13750 : 16.06.2019, 22:58:40 »
Tarkoitus laittaa sama jarrulevy takaisin ja kestovoideltu laakeri, en menisi kovin paljoa lämmittämään, tohoa ei ole

Silloin en varsinkaan menisi suurinta lekaa tarjoamaan, josson tarkoitus käyttää entisiä osia.

Sopiiko kysyä, miksi levy pitää irroittaa, jos sitä tai laakeria ei ole tarkoitus uusia?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13751 : 16.06.2019, 23:02:04 »
Itse vaihdoin jarrulevyn pikkulekalla varovasti ja vuoron perään kuumailmapuhallinta ja kylmäsprayta. Olis voinut myös kokeilla auto ilmassa kaasutella ja jarrutella niin että pyörä ja levyn keskitysruuvi ei ole kiinni.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13752 : 16.06.2019, 23:10:37 »
Olis voinut myös kokeilla auto ilmassa kaasutella ja jarrutella niin että pyörä ja levyn keskitysruuvi ei ole kiinni.

Tuolla tavalla levyn voi saada pyörimään hupia navalla, mutta hartia ei poistu levyn sisäreunalta. Riippuu tietysti kauanko laikka on siellä majaillut.

"Hellävaraisin" tapa voisi olla tuo mutterit löyhällä kitkuttelu, mutta levyn sisäsyvyys on muistaakseni pari kertaa laipan paksuus?

Eikä paljoa auta kaasuttelu takavetoisessa.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2019, 23:13:09 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13753 : 17.06.2019, 03:38:06 »
Silloin en varsinkaan menisi suurinta lekaa tarjoamaan, josson tarkoitus käyttää entisiä osia.

Sopiiko kysyä, miksi levy pitää irroittaa, jos sitä tai laakeria ei ole tarkoitus uusia?

Tarkoitus laittaa sama jarrulevy takaisin ja kestovoideltu laakeri, en menisi kovin paljoa lämmittämään, tohoa ei ole

Lämmitä vaan ja anna sitä lekaa. Kyllä ne lämpee aika huomattavasti ajossakin. Malttia kuitenkin ettei punahehkuun asti mene.

Ja lekaa pitää tarjoilla pulttien väliin osumatta pinnapultteihin. Silloin ei levy halkea/ mene kieroksi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13754 : 17.06.2019, 10:53:30 »
Osaako joku sanoa että mistä s60:n (-05) sumuvalojen johdotukset kulkee?
Koittanut pälyillä sekä alhaalta että ylhäältä, mutten löydä johtoja mistään.


Edit: löysin ilmanpuhdistinkotelon vierestä kaksinapaisen liittimen johon tulee virta kunhan laitoin konehuoneen sulakerasiaan sulakkeen paikkaan 2 (aux lights). Virta tulee kuitenkin molemmissa katkaisijan asennoissa. Rele kyllä naksuu.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2019, 11:10:12 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Kulkukoira  Proturbo