Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 740 GLT 16v -90

  • 52 Vastauksia
  • 22435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 GLT 16v -90
« : 28.05.2011, 11:53:29 »
Moro tänneki puolelle!

Omassa volvossani on alkanut esiintymään käyntihäiriöitä (lh 2.4) Autolla on rullattu reilut 300tkm. Käytän 98 bensaa!
Oireet alkoivat heti kun lämpimät ilmat alkoivat. Tuntuu paukkuvan putkessa ja ravistavan kuin ei kävisi tasaisesti!

Yhtenä päivänä ajossa auto alkoi nykiä ja aina kun painoi kaasua niin sano vaan "boo"! kunnes lopulta hyyty. Lähti kyllä sahaamalla pitkään käyntiin ja lambdan valon saattelemana. Tämän jälkeen samat oireet eli nykii ja hyytyy.
Sain auton kuitenkin ajettua kotiin.

Seuraavana päivänä sama juttu kun auto alkoi lämpeämään.
Tuntuu kuin bensaa olisi ja sitten kuin se loppuisi??

Entä puola?


ilmamassamittarin lanka oli ehjä!

Virranjakajan kansi oli puhdas ja uuden näköinen, tulpanjohdot ja tulpat ilmeisesti vaihdettu.

Voiko tyhäkäynnin pätkiminen olla jo esimerkiksi suuttimien kulumasta johtuvaa oireilua? Tuntuu kuin auto olisi tehoton
S60 2.4T 2001

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #1 : 28.05.2011, 14:16:49 »
Autosi on tullut siihen ikään jossa noita ongelmia alkaa ilmetä. Ensiksi kannattaa ehkä korjata ne releviat: suutinrele ja polttoainainepuolen rele (ns pumppurele) vaihtoon. Niitä ei kannata "tinailla" vaikka joku niin saattaa sanoakin  ;). Nämä eivät maksa paljon (Motonet) ja ovat elintärkeitä. Kannattaa lisäksi lukea ne mahdolliset vikakoodit sieltä lukulaitteelta.  Katsellaa sitten lisää tarvittaessa.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #2 : 28.05.2011, 14:24:31 »
jos oikein ymmärsin nii ne oli vaihdettu? Ja nyt tällä hetkellä ei ole vikakoodeja. Kannattaisi myös varmaan se bensafiltteri vaihtaa putsata?
S60 2.4T 2001

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #3 : 28.05.2011, 15:08:37 »
Kun auto nykii, käykö kierroslukumittari nollassa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #4 : 28.05.2011, 15:34:06 »
Tällä hetkellä mittaristossa vähä häikkää... Kiekkamittari ei toimi! :)
S60 2.4T 2001

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #5 : 28.05.2011, 21:57:25 »
Tällä hetkellä mittaristossa vähä häikkää... Kiekkamittari ei toimi! :)

Tuo antaa seuraavia havaintoja: puola ei toimi tarkoitetulla tavalla. Toinen mahdollisuus olisi sytytyksen pääteaste (ns sytkäkivi), joka on asennusvirheen takia lämmennyt piloille vaikka siinä onkin se pelti lähellä jäähdytystä varten. Jos näistä ei ole apuja, seuraavana on YKK-anturi. Minulla 1990 GLT:ssä meni 11 päivää kokeillessa kaikkia vaihtoehtoja mukaan lukien johtosarjojen mittaus, sytytyksensäätöyksikön vaihto ja ECU:n vaihto. Lopullinen syy jäi oikeastaan selvittämättä ja kone lähti heti käymään kun tein seuraavat temput: viilasin YKK-anturin pään suoraksi, tein hyvin pienen pulloharjan tapaisen, panin sen YKK-anturin aukkoon ja pyoritin konetta startilla pari kierrosta.

Pari muuta 740-konetta on yllätten saatu samalla reseptillä käyntiin, kun kaikki muu on kokeiltu. Mahdollisia syitä olisi anturin pään pyöristyminen, jolloin magneettikenttä "menee vinoon" ja toisena syynä kytkinkopassa pyörivä teräshile, joka tarttuu magneettisesti vauhtipyörään ja "sotkee kentän".

Hulluinta oli, että käyntiinlähtö tapahtui alkuperäisilla osilla jotka olivat vian alkaessa autossa.
Ainoa vika jonka löysin oli siinä uudessa YKK-anturissa - se ei toiminut ;D.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2011, 22:03:03 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #6 : 28.05.2011, 22:36:08 »
Lambda-anturivika teki mulla samaa, et kylmänä pelaa ok, mutta heti ku lämpiää niin paljon, että lambdasäätö menee päälle, nii lakkaa pelaamasta.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #7 : 29.05.2011, 11:02:16 »
Lambda-anturivika teki mulla samaa, et kylmänä pelaa ok, mutta heti ku lämpiää niin paljon, että lambdasäätö menee päälle, nii lakkaa pelaamasta.
Ota lambdan signaalipiuha irti kun temppuilu alkaa
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #8 : 29.05.2011, 16:02:24 »
Ota lambdan signaalipiuha irti kun temppuilu alkaa
Tuota voisit kokeilla jos lakkaa taas käynnistymästä. Ellei auta, vika on muualla.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #9 : 14.06.2011, 21:49:06 »
nyt palataan taas asiaan! Eli nyt on kokeiltu puola ja vaihdettu bensasuodatin plus tankattu suutinpuhdistus ainetta. Nyt ilmestynyt oireita että kylmänä nykässy pari kertaa:o voiko liittyä alipainevuotoon kun kojelaudan takana suhisee :o ja kun auto käy niin koko ajan naksahtelee joku rele (aivan kuin ilmastoinnin kompura ) päälle ja pois
S60 2.4T 2001

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #10 : 15.06.2011, 10:02:43 »
nyt palataan taas asiaan! Eli nyt on kokeiltu puola ja vaihdettu bensasuodatin plus tankattu suutinpuhdistus ainetta. Nyt ilmestynyt oireita että kylmänä nykässy pari kertaa:o voiko liittyä alipainevuotoon kun kojelaudan takana suhisee :o ja kun auto käy niin koko ajan naksahtelee joku rele (aivan kuin ilmastoinnin kompura ) päälle ja pois
Jos kuuluu radion alta tuo napse? Niin ota tuhkaluukku irti ja se takalevy ja tunnustele se rele mikä napsuu ja kerropa tänne.


Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #11 : 18.06.2011, 23:22:38 »
Ja taas mennää Nyt toiminut taas täysin tähän asti kunnes n. puoli tankkia ajettu ja alko nykimään plus sytty lambda ja vikakoodin luettua anto 1 - 2 - 3 koodin?? LÄMPÖANTURI mutta itse rupesin miettimään että voisko olla siirtopumppu :O ELK
S60 2.4T 2001

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #12 : 19.06.2011, 01:38:45 »
hyvin vahvasti vaikuttaa että tankissa oleva siirtopumppu on rikki kun kerran vajaalla tankilla temppuilee.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #13 : 24.06.2011, 17:34:04 »
osaisiko joku kertoa ohjeita ruiskun lämpöanturin vaihtoon ja huohottimen liekkirenkaan :) tarviiko purkaa imusarja
S60 2.4T 2001

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #14 : 24.06.2011, 17:43:49 »
osaisiko joku kertoa ohjeita ruiskun lämpöanturin vaihtoon ja huohottimen liekkirenkaan :) tarviiko purkaa imusarja


Tuossa nyt 8v malli mutta suunilleen samoilla kohdilla kannessa tuo anturi. Ja huohotin näkyy tuossa tuo musta pönttö.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Futurez  Kulkukoira