Carcom Oy  Ateho

Volvo 240, -89

  • 42 Vastauksia
  • 21737 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #15 : 16.06.2012, 13:10:08 »
Perjantaina 15.6.2012 tuli hitsaukset valmiiksi.
Seuraavaksi pitäisi alkaa putsaamaan ruostekohdat, joita ei hitsata tarvinnut ja sitten maalaushommiin.

Kellään suositella ohutta kaksipuoleista elastista teippiä, jolla voisi nuo mädätyslistat teipata takaisin paikoilleen (eka ja vika pala lokarien luona). Parista kaupasta olen katsellut, mutta vaikuttaa löytämäni teipit olevan hirveän paksua tavaraa. Vai onko parempi laittaa knölli sikaa?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #16 : 16.06.2012, 13:42:41 »
3M valikoimasta löytyy 2-puoleinen teippi jolla olen kaikenmaailman spoilereita liimaillut, se teippi on paksua mutta painuu ehkä hiukan kasaan kun asentaessa lämmittää kuumailmapuhaltimella ja painaa. Viimeksi 3-kopan golfiin liimasin kaarimuovit paikalleen ja istui lähes saumattomasti, max 1mm rako jäi ja sekin huonosti istuvien levikkeiden takia.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #17 : 16.06.2012, 17:23:31 »
Scotch (3M) kirkas paksu 2-puoliteippi on aika kunkkukamaa. Varmaanki just samaa mitä AnttiR tuossa ehdotti.

En kyllä laittais sikalla mitään listoja kiinni, sitä ei koskaan tiiä vaikka ne joutus joskus irrottamaankin vielä.
Laita sit edes ylhäältä alaspäin ne teipit jos laitat, että pääsee paska valumaan väleistä pois. Alkuperänen asennustapa tuhoaa ovet 100% varmuudella uudestaan kun kura jää muhimaan sinne teippien väliin listan taakse.
Tarpeeks monta rimpsua vaan niin varmasti pysyy.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #18 : 16.06.2012, 19:18:55 »
No pitääpä seurata jos osuu kohdilleen. Tuossa paikallisesta sekatavarakaupasta jotain 3M:n tuotteita kattelin, mutta vaikuttivat vaan niin paksuilta verrattuna siihen alkuperäiseen teippiin. Paksumpi tietty antaa anteeksi pinnan epätasaisuuksia.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #19 : 16.06.2012, 22:36:01 »
Tuo Scotchin tavara on n.1.5mm paksusta, en ny jaksanu mauserilla mitata mut sitä luokkaa.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #20 : 24.06.2012, 20:20:26 »
Tuli nyt tällasta Bisonin teippiä ostettua. Pätkinä tuli laitettua, että jäi rakoja.

Juhannuksena tuli nyt sitten auton kanssa aherrettua. Mutta keskenpä tuo homma jäi. Parista paikkaa löytyi vielä ruostetta. Toinen oli pohjasta läpi ja joutaa hitsaukseen. Toinen oli pellinreuna takalokarin takana, josta pystyi leikkaamaan mädät pois ja maalaamaan/massaamaan. Aikamoinen kurankeruukolo löytyy tuolta takakuraläpän takaa (moskaa oli varmaan 0,5kg per puoli).

Etulokarien tyvet molemmin puolin.
                        

Takalokarien kaarista oli lähtenyt paikoin maalia irti ja sinkki näkyi paikoin (vähän myös ruostetta). Vanhat alustamassat kaarista oli kuivunut ja osin irronnut kaarista.
          

Nyt kun kaikki on purettuna ja lattioiden bitumit joutu osin irrottaa/osin irtosi itsestän, niin laitoin takalattioihin ja takapenkin alle SilentCoattia sekä takalokareihin ja selkänojan pelteihin ruiskutettavaa Noxuldolia. Selkänojapellin ja kovalevyn väliin soirot solukumia (tarvii vielä jotain lisätä sinne...ei vielä hyvä). Vaimeni melut kyllä huomattavasti kun ajelin tallilta kotia. Kun saa verhoilut paikoilleen, niin mennään jo kuin sukkasillaan ;).
     

Eli seuraavaksi vielä:
- viimesen reiän hitsaus ja ruostesuojaukset
- äänieristystä
- lattiaverhoilun ja lattian välissä olevien kumimattojen vaahtomuovien vaihto solukumiin
- takalattiamatto, listat/kotelot yms., penkit yms. paikoilleen

Ihan järjetöntä touhua... rahat ja vapaa-aika menee ja mitä jää käteen... No, kahtotaan jos mieli piristyy ku saa ton valmiiksi (tältä erää)....
« Viimeksi muokattu: 24.06.2012, 20:54:11 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #21 : 24.06.2012, 23:28:26 »
Hienoa työtä. Tuosta etulokarista kun hivasit pintaruosteet pois, niin laitoitko tavallista pohjamaalia vaiko sinkkimaalia ennen maalia?
Kun olen tässä itekkin miettinyt miten teen kun merikontissa on samaantapaan helmojen päät pintaruosteessa kun ovat entiset omistajat
päästelly ilman kuraläppiä niin kivet kuluttanu sinkin pois. Pelti itsessään on hyvässä hapessa kun ei ole päässyt etenemään ympärillä
olevan sinkin ansiosta. Ja kivistä tuon täytyy johtua kun kaaren kivi/kuramuovia käyttää pois niin koppa on kuin tehtaan jäliltä.

Tämmösiä vaihtoehtoja oon miettiny, kohteet on siis helmojen nokat edessä ja takana:

1. hiotulle pellille jämyä pensseliruosteenestomaalia useampi kerros, massa ja sitten sävy massaan ehkä. Voishan sen sävyn ja lakan pistää
 ehkä massankin alle lujitteeksi.

2. hiotulle pellille crc:n zink sprayta joka oli tarkotettukkin metallin suojaukseen. Siihen laittas sävyn ja lakan/massan.

Ero on oikeastaan vaan siinä että pensselillä sais paksusti tavaraa. Niin ja mahtaako maali/massa pysyä sinkin päällä?

Sitten tietty ne roiskeläpät ettei kivet syö uudestaan.

Joo ja väärät kiinnostuksen kohteet jos ei nappaa auton kunnostus ::) Vaihda vaikka stromsö askarteluun ja käytä autoa vaan liikkumiseen,
vaihda kun lahoaa katastuskelvottomaksi :D
« Viimeksi muokattu: 24.06.2012, 23:33:18 kirjoittanut Customer »

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #22 : 25.06.2012, 13:05:58 »
Kiitoksia.
Omassani on nuo kuraläpät kyllä ollu paikoillaan, mutta ihmettelin kyllä kun ruoste oli pääosin ulkopinnalla (ihan vähän vain sisälokarin ja lokarin ulkokaaren välissä). Luulen, että tuo kuraläpän ulkoreuna hieman nojaa peltiä vasten ja heiluessaan kuluttaa maalipinnan rikki ja lähtee siitä sitten leviämään. Taidan laittaa jokun teipinpätkän tms. väliin suojaksi.

Ensin meinasin sutia pensselillä ruosteenestomaalia, kun ei pinnan siisteydellä/tasaisuudella ole "väliä" (kun jää tuon muovilistan alle ja helmassa kuitenkin massaa), mutta päädyin kuitenkin eri reseptiin, koska muovilistan teipeille tarvitsee tasaisen pinnan, että teippi pitää.

Pohjille laitoin pohjamaaliksi soveltuvaa sinkkispray-pohjamaalia, sen päälle väriä ja lopuksi muovilistan alapuoliselle osalle mustaa spraymassaa. Ihan siistin näkönen nyt...katsotaan ens talven jälkeen uudestaan :(.

Taidan vielä ruiskia massaa koko helmakoteloon, on hölmön näköstä kun etu ja takapäässä on siistin mustat kaistaleet massaa ja muuosa helmakotelosta on kauhtuneen mustanharmaata.

Harmittaa kun pelkääjän puolella hitsausten takia hitsari veti sitä massaa vähän korkeammalle lokasuojaa... piti olla päällemaalattavaa... testasin kuskin puolelta maalata (vain pieni siivu massaa näkyvissä), niin väri ihan kuin "kiehui" eikä tarttunut tasaisesti. Jos pelkääjän puolesta haluaisi siistin, pitäs noi massat poistaa, kitata, ruostesuojata ja maalata väriin. Tuossa vielä huono kuva havannollistamaan massauksen linjaa lokarissa:


Auton laitto muuten...kyllähän tuo kiinnostaa, mutta...
1. ei oo omaa tallia, mihin auton vois jättää vaikka kuukaudeksi lojumaan
2. auto on jokapäiväisessä käytössä
3. ja ei tuo ruostuminen tuohon lopu vaan auto pitäisi purkaa kokonaan ja puhaltaa ja....niin suureen proggikseen ei kyllä riitä mielenkiinto eikä ole edellytyksiäkään.

Sähköjä, moottoria/tekniikkaa, verhoiluja, alustaa, hifejä yms. laittelee mielellään (hommat, joiden kesto on rajallinen ja suhteellisen lyhyt ja ne myös päättyvät joskus). Siis kaikki muu on jees paitsi korihommat.

Nyt sain sovittua hitsarin kanssa treffit torstai aamuksi, niin sitten taas homma jatkuu...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 13:15:01 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #23 : 25.06.2012, 13:16:18 »
Luulen, että tuo kuraläpän ulkoreuna hieman nojaa peltiä vasten ja heiluessaan kuluttaa maalipinnan rikki ja lähtee siitä sitten leviämään. Taidan laittaa jokun teipinpätkän tms. väliin suojaksi.


noissa uudemman mallin läpissä on sellanen ¨suunnitteluvika¨ että ne tosiaan hankaa sen helman maalipinnan rikki. meillä ollaan tehty niin, että laitettu vanhan mallin kumiset roiskeläpät eteen, ne ei hankaa ja ne on vielä leveemmätkin että niistä on myös sellanen paremmuus että estää kivien/lian lentämisen kylkeen  ;)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #24 : 25.06.2012, 22:14:04 »
noissa uudemman mallin läpissä on sellanen ¨suunnitteluvika¨ että ne tosiaan hankaa sen helman maalipinnan rikki. meillä ollaan tehty niin, että laitettu vanhan mallin kumiset roiskeläpät eteen, ne ei hankaa ja ne on vielä leveemmätkin että niistä on myös sellanen paremmuus että estää kivien/lian lentämisen kylkeen  ;)
Toinen vaihtoehto on laittaa läpinäkyvä kiveniskuteippi lokariin sinne, mihin läppä hieroo a'la 850/v70.
Nuo vanhanmalliset läpän on kyllä paljo racemmat, pitäs laittaa itekkin. Niissä oli enempi sitä jotain.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #25 : 02.07.2012, 22:20:15 »
Tutkailin noita kuraläppiä vielä, mutta eipä ne peltiin mistään kohtaan näytä osuvan. Liekkö sitten menny paremmin nyt paikoilleen...

No, nyt on vihdoin loputkin hitsaukset tehty, vaimennukset lisätty ja sisusta asennettu takaisin paikoilleen. Tänään sain vielä sterkat rokkaamaan ja vähän sisustaa muutoinkin siivottua (kojetaulu, oviverhoilut, ikkunat yms.). Olipahan tuossa vielä pariksi päiväksi touhuttavaa. Tässä vielä vähän kuvia matkan varrelta, etusivua myös päivitetty (uusia kuvia ja toimenpidelistaa jatkettu).

Pohjan ja lattiaverhoilun välissä olevien kumimattojen vaahtomuovit vaihtui solukumiin. Samoin takaluukun pohjan huopa. Hieman oli tiukkaa saada lattiaverhoilu istumaan kun ei anna periksi kuten vanha vaahtomuovi (käytin 9mm solukumia, seuraava paksuus 13mm ei varmaan olisi enää menny paikoilleen).
               

Kuskin lattian pohjakorkki oli ruostunut puhki (kummallisesti korkki auton sisällä, pohja/reikä autossa oli ehjä). Uusi tarvikkeiden ja työkalujen puutteessa kattopellistä timpurin vasaralla.
          

Etulattioiden laitojen "korokepellit" oli jo hieman hapettuneet. Putsaus, maalaus ja vaimennuslevyä. Viimeisessä kuvassa näkyy inhottavasti apukuskin oven kulman kukkanen... :'(
               

Pari kuvaa vielä sisältä...selkänojaan ja lokareihin vedin vielä uuden kerroksen Noxudolia kun oli vähän laikukasta. Etusivulla on pari uutta ulko- ja sisäkuvaa (todisteeksi, että penkit on taas paikoillaan).
          

Lisäksi tuli uusittua apukuskin puolen ovikotelo ehjäksi ja vaihdettu ilmastoinnin kondenssiletkut.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2012, 22:24:07 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #26 : 06.08.2012, 13:10:04 »
Nyt tuli vihdoin vaihdettua vaihteensiirtäjän helat (suunnitelut vajaa vuosi ja hyllylläkin osat odottaneet kuukauden päivät). Hieman parempi tuntuma tuli keppiin, mutta ei se vielä priima ole. Josko sitä pakkilukon rajoitinlevyä vähän siirtäisi...

Lopulta tuli ostettua nuo ajorampitkin. Niistäkin haaveiltu toistakymmentä vuotta. Helpottaa kummasti auton alla työskentelyä ja on vähän turvallisempi olokin.


Edellisessä kuvassa pestynä ja tässä vielä vahat päällä ja mustat muoviosat puunattuna.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #27 : 07.12.2012, 21:07:59 »
Nyt on ollut vaan kovaa ajoa viimeiset 4 kk.

Viikko sitten perjantaina kun tuo lumimyräkkä alkoi, niin pyyhkijät sanoi itsensä irti. Motarilla vielä sujui hyvin, mutta keskustan ekoihin valoihin kun pysähtyi, niin näkyvyys laski nollaan. Auton kun sai parkkihalliin, avasi konepellin, niin vettä kun tippui pyyhkijänmoottorille, niin sihinä vain kuului. Kuumana kävi...ihme kyllä ettei sulake kärähtänyt. Pitää vissiin noi sähköt vielä jossain välissä varmistaa.

No vikahan oli vanha tuttu... edellinen korjaus kesti siis lähes 1,5 vuotta. Eli pyyhkijänmoottorista oli magneetti irronnut ja se laahasi käämitykseen. Nyt vähän parempaa liimaa ja annoin pari päivää kuivua sisällä huoneenlämmössä. Ohessa muutama kuva.

               
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #28 : 08.12.2012, 18:33:00 »
Dodi, ny joku perkele on jossain parkkiksella hieronu volvon takalokaria.
Lähes koko kaaren mittanen kaaren reunaa myötäilevä nirhauma ja pekrlerplekr isompi jälki siinä perällä... Huomasin vasta tuossa lumitöitä pihalla tehdessä.
Täytyypi huomenna paremmassa valossa tutkia onko maalipintakin rikki. Osa mustasta nirhaumasta irtosi hinkkaamalla. muoviämpäri noita parkkipaikkojen idiootteja...ensin ei osata ajaa ja sit luikitaan vielä paikalta.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, -89
« Vastaus #29 : 12.12.2012, 19:02:58 »
Tänään Volvo pääsi ammattilaisen käsittelyyn... käsinpesu, sisäpuhdistus ja kaksi eri vahausta.

Taitaa vaan jäädä ainoaksi nautinnoksi tämä hämärässä otettu valokuva. Aamulla kun kurvaa töihin, niin on taas ihan loskassa... täytyy varmaan miettiä kiertoteitä pikkuteille niin ehtis nähdä tuon puhtaana vielä päivänvalossa.

« Viimeksi muokattu: 12.12.2012, 19:05:04 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Samppasport  Futurez