Proturbo  Autodiagnoosi

Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" , yllättävä käänne!

  • 36 Vastauksia
  • 23825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
En millään voinut vastustaa jenkkikeulan kutsua ja kävin sitten ostamassa itselleni elämäni 25. Volvon! :pomo:



Auto on ostettu uutena elokuussa 1987 Chicagon seudulle ja sama suomalainen omistaja toi sen muuttoautona kotimaahan -88. Toisella omistajalla auto oli vuodesta 1992 tämän vuoden elokuulle saakka eli 20 vuotta. Olen siis vasta auton kolmas omistaja. Maileja on mittariin kertynyt n. 116 tml eli autolla on rullattu ainoastaan n. 186 tuhatta kilometriä 25 vuoden aikana!

Autoon on valittu melko kattava varustevalikoima jo uutena kun kerrankin on suomipoika päässyt verottomana autoa valitsemaan.
- moottorina B230F (116hv/185Nm) ja laatikkona AW-71 automaatti
- muuten musta sisustus paitsi penkit ovat tummaa vihertävän harmaata plyyshiä
- ilmastointi, kattoluukku, sähkölasit, vakionopeussäädin, sähköantenni
- keskuslukitus, Volvo Alarm varashälytin, snowcap ja takavalojen välissä heijastinpaneeli
- vetokoukku, lohkolämmitin ja sisäpistoke on laitettu jossain vaiheessa Suomessa
- ajovaloissa on painepesurit erillisellä kytkimellä, onkohan ne asennettu jo uutena?
- ostettaessa alla oli GLE:n alkuperäiset Dersus 14" vanteet ja ikivanhat talvirenkaatkin takakontissa

Pari Amerikan mallin erikoisuutta tuli heti huomattua. Turvavöissä on rulla sekä ovitolpassa että penkin rungossa, oli aluksi mielenkiintoista sovitella vyötä kun se rullautuu molemmista suunnista. Samoin sisävaloissa on ajastin, kun sulkee oven niin valot palavat vielä n. 10 sekunnin ajan.

Volvo on säilynyt melkoisen hyvässä kunnossa, kiitos vain kahden vanhemman omistajan ja ikäänsä nähden todella säästeliäiden kilometrien. Ruostetta ei ole ainakaan näkyvillä paikoilla kuin ihan parissa pienessä kohdassa joita on maalikynällä paikkailtu. Maalipinta on edelleen hyvä, ainoastaan kuskinovi on joskus maalattu ja se on hieman eri sävyinen kuin muu auto. Sisustaltaan auto on lähes virheetön.
Kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin, ainoastaan ilmastoinnista on aineet karanneet pihalle. Ilmastointi oli täytetty tänä kesänä ja se toimi joitakin päiviä joten se lienee kyllä korjattavissa.

Mitäpä tälle nyt sitten tapahtuu? Otan auton nyt ainakin itselleni talvikäyttöön vaikka tässä olisi kyllä erinomainen lähtökohta pelkäksi harrasteautoksikin. Hieman on tarkoitus autoa edelleen varustellakin mutta vain alkuperäisillä Volvo lisävarusteilla.  ;)
Sen verran rakentelu jo alkoi saman tien että edellisestä 740:stäni vaihdoin tähän nahkaratin ja digitaalisen ulkolämpömittarin. Samoin ruuvasin paikoilleen hyväkuntoiset Corona vanteet isoilla kapseleilla.

Kävin tänä iltana ottamassa parit tunnelmakuvat auringon laskiessa, täytyy kuvailla lisää toisen kerran paremmassa valossa.













« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 19:35:11 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #1 : 21.08.2012, 00:16:25 »
Tässä on sitä jotain! Todella komea Volvo! Miten kuvissa näyttää että oikeanpuolimmaisin takavalon ruutu olis muita himmeempi? Vai onko mulla silmissä vikaa  :D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #2 : 21.08.2012, 00:21:57 »
Tässä on sitä jotain! Todella komea Volvo! Miten kuvissa näyttää että oikeanpuolimmaisin takavalon ruutu olis muita himmeempi? Vai onko mulla silmissä vikaa  :D

Kiitos!  -H-

Ei ole vika silmissä vaan nimenomaan siinä takavalossa. Se yksi ruutu on varmaan hajonnut joskus ja siihen on liimattu uusi ruutu. Liimaus on tehty huonosti ja lasi hieman irvistää, siitä on sitten päässyt pölyä sisään.

Takavalot menevät uusiksi jossain vaiheessa kun paremmat löytyvät, taidan kuitenkin pysyä alkuperäisen mallisissa vaikka sellaiset facelift mallisetkin kirkkaalla vilkulla houkuttelevat? Pyrin kaikki muutokset tekemään kuitenkin niin että auton voi palauttaa alkuperäiseksi koska tahansa.

« Viimeksi muokattu: 21.08.2012, 00:25:47 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #3 : 21.08.2012, 10:17:03 »
[quoteTakavalot menevät uusiksi jossain vaiheessa kun paremmat löytyvät, taidan kuitenkin pysyä alkuperäisen mallisissa vaikka sellaiset facelift mallisetkin kirkkaalla vilkulla houkuttelevat?][/quote]

Ehdottomaasti facelift-valot koska paneelihan on jo uutta mallia....  ;)

Kyllä se tuo jenkki keula pukee hienosti. Kun vaan löydät kaipaamasi sumuvalot tuonne alas niin edelleen paranee.. (hyvällä tuurilla vois jostakin korvakot ja lamput löytyä mutta itse en löytänyt muualta kun ebaystä... itsellä tapasi laiskuus tilaamisen osalta ja rakensin korvakot sitten lattaraudasta ja lampuksi sitten boschin valot)
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #4 : 21.08.2012, 10:26:31 »

Ehdottomaasti facelift-valot koska paneelihan on jo uutta mallia....  ;)

Kyllä se tuo jenkki keula pukee hienosti. Kun vaan löydät kaipaamasi sumuvalot tuonne alas niin edelleen paranee.. (hyvällä tuurilla vois jostakin korvakot ja lamput löytyä mutta itse en löytänyt muualta kun ebaystä... itsellä tapasi laiskuus tilaamisen osalta ja rakensin korvakot sitten lattaraudasta ja lampuksi sitten boschin valot)

Kiitos! Lähellähän se kerran oli että minulla olisikin nyt sinun komea 760:sesi! ;)

Itsekin mietin että ei niiden sumuvalojen (tai ainakaan kiinnitysten) tarvitse välttämättä alkuperäismallia olla mutta aina kannattaa kysellä?
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Henk626

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #5 : 21.08.2012, 11:00:46 »
On kyllä upean näköinen ja hyvässä kunnossa ikäisekseen.  :P

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #6 : 21.08.2012, 15:52:32 »
En millään voinut vastustaa jenkkikeulan kutsua ja kävin sitten ostamassa itselleni elämäni 25. Volvon! :pomo:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Auto on ostettu uutena elokuussa 1987 Chicagon seudulle ja sama suomalainen omistaja toi sen muuttoautona kotimaahan -88. Toisella omistajalla auto oli vuodesta 1992 tämän vuoden elokuulle saakka eli 20 vuotta. Olen siis vasta auton kolmas omistaja. Maileja on mittariin kertynyt n. 116 tml eli autolla on rullattu ainoastaan n. 186 tuhatta kilometriä 25 vuoden aikana!

Autoon on valittu melko kattava varustevalikoima jo uutena kun kerrankin on suomipoika päässyt verottomana autoa valitsemaan.
- moottorina B230F (116hv/185Nm) ja laatikkona AW-71 automaatti
- muuten musta sisustus paitsi penkit ovat tummaa vihertävän harmaata plyyshiä
- ilmastointi, kattoluukku, sähkölasit, vakionopeussäädin, sähköantenni
- keskuslukitus, Volvo Alarm varashälytin, snowcap ja takavalojen välissä heijastinpaneeli
- vetokoukku, lohkolämmitin ja sisäpistoke on laitettu jossain vaiheessa Suomessa
- ajovaloissa on painepesurit erillisellä kytkimellä, onkohan ne asennettu jo uutena?
- ostettaessa alla oli GLE:n alkuperäiset Dersus 14" vanteet ja ikivanhat talvirenkaatkin takakontissa

Pari Amerikan mallin erikoisuutta tuli heti huomattua. Turvavöissä on rulla sekä ovitolpassa että penkin rungossa, oli aluksi mielenkiintoista sovitella vyötä kun se rullautuu molemmista suunnista. Samoin sisävaloissa on ajastin, kun sulkee oven niin valot palavat vielä n. 10 sekunnin ajan.

Volvo on säilynyt melkoisen hyvässä kunnossa, kiitos vain kahden vanhemman omistajan ja ikäänsä nähden todella säästeliäiden kilometrien. Ruostetta ei ole ainakaan näkyvillä paikoilla kuin ihan parissa pienessä kohdassa joita on maalikynällä paikkailtu. Maalipinta on edelleen hyvä, ainoastaan kuskinovi on joskus maalattu ja se on hieman eri sävyinen kuin muu auto. Sisustaltaan auto on lähes virheetön.
Kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin, ainoastaan ilmastoinnista on aineet karanneet pihalle. Ilmastointi oli täytetty tänä kesänä ja se toimi joitakin päiviä joten se lienee kyllä korjattavissa.

Mitäpä tälle nyt sitten tapahtuu? Otan auton nyt ainakin itselleni talvikäyttöön vaikka tässä olisi kyllä erinomainen lähtökohta pelkäksi harrasteautoksikin. Hieman on tarkoitus autoa edelleen varustellakin mutta vain alkuperäisillä Volvo lisävarusteilla.  ;)
Sen verran rakentelu jo alkoi saman tien että edellisestä 740:stäni vaihdoin tähän nahkaratin ja digitaalisen ulkolämpömittarin. Samoin ruuvasin paikoilleen hyväkuntoiset Corona vanteet isoilla kapseleilla.

Kävin tänä iltana ottamassa parit tunnelmakuvat auringon laskiessa, täytyy kuvailla lisää toisen kerran paremmassa valossa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jotenki on tutun näköiset vanteet !! ;) Ja on kyllä todella komea Volvo! S*

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki"
« Vastaus #7 : 21.08.2012, 23:14:30 »
Eilen illalla imuroin ja puhdistin sisustan ja tänään oli vuorossa kunnon pesu. Vahaus pitää hoitaa sitten lähiaikoina. Sisustassa ei kyllä ole juuri moittimista, ei tullut ylläreitä vastaan. Kattoverhoilu hieman roikkuu 740:n perinteiden mukaisesti takaosasta. Maalipinnassa on kaikenlaisia pieniä jälkiä vuosien varrelta mutta ei mitään isompaa, konepellissä luonnollisesti kiveniskemiä ja takaluukun kannessa myös jonkun verran jälkiä. Jos oikein priiman haluaisi niin ylimaalaus olisi kyllä paikallaan. Ovien alalaidat ja oviaukot ovat edelleen hienossa kunnossa.

Tänä iltana piti sitten käydä vaihteeksi kuvaamassa ja "FenixOmena" oli mukana menossa. On muuten Volvo melko lailla tontissa nyt!  Otin muutaman kuvan hänenkin 245:staan mutta niitä kuvia joskus myöhemmin!  :hello:























Ja sokerina pohjalla pieni yhteiskuva!  :pomo:

« Viimeksi muokattu: 21.08.2012, 23:25:16 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #8 : 21.08.2012, 23:18:06 »
Hieno 740 sulla  :hello:

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #9 : 21.08.2012, 23:18:40 »
Kyllä, nyt on viimeistään tehtävä joku viikonloppu pikainen reissu sinne päin. :o Onko joku keksinyt aikakoneen? Eihän tuollaisia ole kuin käyttöohjekirjojen kansissa.

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #10 : 22.08.2012, 09:23:56 »
tuo seiska on kyllä niin helmi  S* jos täydellinen pitäs olla ni tuosta ei paljoa puutu! :)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #11 : 22.08.2012, 20:31:27 »
kyllä on arvokkaan hienon näköinen herrasmiespirssi. O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #12 : 23.08.2012, 13:48:04 »
kyllä on arvokkaan hienon näköinen herrasmiespirssi. O0
    Komppaan ja kehun myös, käsittämättömän siisti volvo, kuin tehteelta tullut  S*
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #13 : 26.08.2012, 17:15:33 »
Kiitoksia taas kommenteista!  -H-

Soitin eilen auton edelliselle omistajalle joka omisti Volvon 20 vuotta! Vanhempi herrasmies kertoi että autoa ei enää tarvittu kun hän oli ollut jo muutaman vuoden eläkkeellä ja toinenkin auto perheessä on.

Volvo oli kuulemma palvellut erinomaisesti kaikki nuo vuodet ja koskaan ei ole katsastuksessakaan ongelmia ollut. Auton huolto oli ollut isännän omissa käsissä ja öljyt on vaihdettu säännöllisesti, laatikon öljytkin ainakin pari kertaa vuosien varrella. Jarrut on joka vuosi herkistelty katsastukseen ja muutenkin huolta pidetty tarpeen mukaan. Jakohihnaa suositteli vaihdettavaksi vaikkei siinä paljon kilometrejä olekaan, se on kuitenkin jo vuosia vanha.

Autoa on pidetty pressutallissa ja onhan se sen näköinenkin että se on tallissa ollut. Katossa oleva pieni kolhu on tullut siitä kun yhtenä talvena pressutallin katto painui lumen painosta auton katolle. Kuskin oveen oli joku törmännyt vuosia sitten ja koko ovi oli vaihdettu Sinisellä uuteen, siitä johtuu se sävyero maalipinnassa.

Tiistaina Volvo menee maalipinnan myllytykseen ja vahaukseen, sen jälkeen on huollon vuoro ennen talven tuloa. Muutamia osia on myös hankittu, mutta niistä sitten enemmän joskus myöhemmin!  ;)
 
« Viimeksi muokattu: 26.08.2012, 17:46:22 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki" lisää kuvia 21.8!
« Vastaus #14 : 26.08.2012, 18:08:33 »
Vielä kun vaihdat parkit ja vilkut keskenään niin on täydellinen  8)
Eli tuohon umpion alapuolelle vilkku ja kulmiin parkit  ;)
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

RallyBaron  Samppasport