Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #450 : 28.07.2013, 15:03:25 »
B230G moottorissa käsittääkseni myös -531.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #451 : 28.07.2013, 17:02:20 »
Onkohan G:tä tuotu koskaan Suomeen, ei ole kertaakaan tullut täällä eteen. Eikä liioin Ruotsin reissuilla.. valmistettu nähtävästi vain 940 vm. 1992-1995. Mitä eroa FB, tehot ja väännöt on taulukon mukaan samat.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #452 : 28.07.2013, 18:06:24 »
Olikohan g ilman lambaa, eli ei ole kelvannut meidän päästörajoihin.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #453 : 28.07.2013, 21:04:44 »
Turpopalikoiden sivuilta lainattu.

Lainaus
A= sidedraught carb
B= twin carb (but not on B30's)
E= injection
F= injection with Lambda and catalyser
G= injection with Lambda and no cat
K= downdraught carb

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #454 : 30.07.2013, 14:59:09 »
Jos kompurapuolelta menee letku siihen suoran ilman että on härpäkkeitä välissä niin taitaa olla liian kireä kello.
Nyt vasta pääsin auton alle ja irroitin koko hukkaportinkellon.
Pyörittelin neljäkierrosta pidemmäksi ja takasin kiinni.
Tuloksena ahdot nousee hitaammin, ja vain 0.7bar ja pysyy siinä 4000rpm asti ja sen jälkeen lähtee taas nousemaan baariin asti jonka jälkeen lopetin vedon...

Mitähän sitten kannataisi kokeilla?

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #455 : 01.08.2013, 16:02:36 »
Rupes ooppelit ja renaultitkin tulee ohi, niin käänsin ahdot takasin 0,9bar. Mutta sama ongelma tietysti jatkuu.
Täytyy varmaan vaan kiihdytellä puolikaasulla  ::)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #456 : 05.08.2013, 05:40:55 »
940:sta löytyy tuota B230FB pannua 90-93 vuotisista.

Mitkäs sisuskalut löytyy ko. moottorista, ja onko kaikissa lohkoissa aina samat romut vuosimallista riippumatta, vai onko börje heitellyt näihinkin linnunluita ja 13mm veivejä sekaisin?

Paljon ko. moottorissa on rutut?

Tässä joku menestystarina ko. motorin paineistamisesta:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=270376
« Viimeksi muokattu: 05.08.2013, 11:31:37 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #457 : 05.08.2013, 10:22:46 »
9.3:1 taisi olla B230FB:n puristussuhde.
Uskoisin että kokolailla varmasti ko. koneesta löytyy 13mm kanget, mutta börje laskee todennäköisyyttä jonkin verran.
Oon tällä viikolla menossa purkamaan yhtä mokomaa vuodelta -91 niin voisin koittaa tarkistella.

Olikos B230F:n rutut 9.8:1 ja FB:n toi 9.3:1?
531 kannessa olevan isomman palotilan johdosta...
« Viimeksi muokattu: 05.08.2013, 10:30:01 kirjoittanut jaippi »

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #458 : 05.08.2013, 10:38:36 »
Mulla tuo b230ft hieman piikkaa ahtoja. Käy 1.2bar. Sit tasoittuu 0.8bar.
Onko vika lastussa vai ahtopaineensäätimessä?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #459 : 05.08.2013, 10:57:08 »
Nyt vasta pääsin auton alle ja irroitin koko hukkaportinkellon.
Pyörittelin neljäkierrosta pidemmäksi ja takasin kiinni.
Tuloksena ahdot nousee hitaammin, ja vain 0.7bar ja pysyy siinä 4000rpm asti ja sen jälkeen lähtee taas nousemaan baariin asti jonka jälkeen lopetin vedon...

Mitähän sitten kannataisi kokeilla?
Ois tietysti hyvä tietää mikä kello siinä on.
Kuullostais kuitenki siltä että on vakio 0,6barin kello kun kerran 0,7barin paineellakin lähti karkaamaan. Siinä tapauksessa jos haluat ajaa isommilla ahdoilla, sun kannattaa vaihtaa sinne suoraan 0,8 tai 1barin kello (ebaystä saa edullisesti). Sen jälkeen toimii oikein, eikä tartte kikkailla jousilla tai bleedeillä.

Jos sulla on kompura ja jonkulainen painemittari käytettävissä, suosittelen säätämään sen kellon niiden avulla. Syötät sinne kellolle sen 0,6barin paineen ja ruuvaat tangon pituuden niin että se menee helposti ilman kiskomista sinne tappiin paikoilleen. Silloin sulla on peruspaine oikein ja todennäkösesti ahdotkin pysyy kohillaan. Jos paine pysyy tasaisena läpi alueen, voit koittaa vähä kiristää. Mut jos kiristät tankoa liikaa, sen liikevara kuihtuu olemattomiin ja ahdot karkaa takuuvarmasti kun läppä ei pääse enää aukeamaan.

Eli aseta oikea peruspaine ja jos se ei riitä:
A) Osta tiukempi hukkaportin kello
B) nosta ahtoja vaikka lisäjousella, bleedillä tai rajapaine-venalla (jolla ei tosin kauheen paljoa voi nostaa).
« Viimeksi muokattu: 05.08.2013, 13:07:15 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #460 : 05.08.2013, 11:17:45 »
Mulla tuo b230ft hieman piikkaa ahtoja. Käy 1.2bar. Sit tasoittuu 0.8bar.
Onko vika lastussa vai ahtopaineensäätimessä?

Kovasti epäilen, että lastusta tuo ei johdu.  ::)

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #461 : 05.08.2013, 18:44:58 »
Mikä ikäisissä b230ft/fk on garrett ja missä mitsu?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #462 : 05.08.2013, 20:30:54 »
Mikä ikäisissä b230ft/fk on garrett ja missä mitsu?

FK:ssa aina vakiona Mitsu.  FK-pannu tuli valikoimaan 95.


Ja mikä turbo missäkinm volvossa löytyy linkin takaa...
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-82473.html


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #463 : 05.08.2013, 23:55:31 »
FK:ssa aina vakiona Mitsu.  FK-pannu tuli valikoimaan 95.


Ja mikä turbo missäkinm volvossa löytyy linkin takaa...
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-82473.html

Ja apuja tunnistamiseen ulkonäön perusteella:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineTurboIdentification.htm

Mulla on saman ikäisessä/mallisessa autossa kuin thukkalla t25 garret.

Turboplussan pois nappaamisesta: ymmärränkö nyt oikein, eli systeemin saa kytkettyä pois päältä nappaamalla ahtimen päästä letkut irti ja laittamalla tuohon kompura-hukkis välille korvaavan? Kytkeekö sähköliittimen irroittaminen kolmitieventtiilistä plussan myös pois päältä? Ikävässä paikassa nuo letkut ahtimen päässä, jos vain kokeilisi irroittamista.

Ongelmana on rikkaalla käyminen (välillä vikakoodia ja bensan haju öljytikussa) sekä nypyttäminen täysillä ahdoilla ennenkuin plussa astuu säätämään painetta. Kuulostaa aivan siltä kuin paineet karkaisi ennen aikojaan ja hukkaportti vain käväisi aina välillä auki (röpöttävä ääni). Esiintyy vain isoimmilla vaihteilla, harvoin vielä kolmosella. Plussa päällä vetää nätisti ja tasaisesti. Pako- ja imusarjan tiivisteet on vaihdettu, mutta pakosarjassa yksi katkennut pultti. ::)

Itse itselleni vastaten, plussan korvaaminen rajapaineventtiilillä kannattaa. Paineet nousee huomattavasti siistimmin eikä ainakaan toistaiseksi koodia/rötäämistä ole ilmennyt.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #464 : 06.08.2013, 07:59:17 »
Mulla on mitsu 13c. Huomasin eilen ku remppaa tein. Luulin et tämän ikäisissä on garrett t25/t03.
Näköjään tuota vuosimallia on tehty kaikilla vaihtoehdoilla  :idiot2:
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

Carcom Oy  Ateho