RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #825 : 24.03.2014, 16:33:08 »
Ei täälläkään  :)
kaks fk koneellista eikä taloudellisuusmittaria kummassakaan
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #826 : 24.03.2014, 18:24:01 »
Ei niitä FK koneellisissa kaikissa olekkaan, mutta tuo lisävaruste kataloogi väittää, että Turbo+ sarjan voi laittaa vaan autoon jossa on.   ???

Voi Göran minkä teit taas...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #827 : 24.03.2014, 18:53:05 »
Jos se nostaa paineita siten että täysi 0,6 tulee vasta sen jälkeen (lue: neljässä tonnissa) kun moottorin ominainen vääntökäyrä on jo lähtenyt laskuun? Eli maksimivääntö tulee koneen luonteesta johtuen vähän alempana jollain 0,5 barilla eikä sen jälkeen tuleva lisäys riitä enää nostamaan käyrää yli huippukohdan vaan se enää loiventaa laskua FT:hen verrattuna jääden lopussa hitusen korkeammalle mikä selittää myös aavistuksen korkeamman maksimitehon.

Hm... 
Lainaus
9192 957-0: B230 FK 95–
Teho: 125 kW (170 hv)
Vääntömomentti: 250 Nm (3.400 rpm)

Ei täsmää tuohon ahtojen nostoon vasta 4000rpm, vaan pikemminkin vakio FT:n tyyliseen väätönkäyrään, mutta silloin arvot eivät täsmää (265Nm).  :o

Eikä täsmää siihen, että 0,5 baarilla saisi enemmän ylärekisteriin tehoa, kuin vakio FT:ssä!

Joten joku ei pidä Göranin ilmoittamissa arvoissa paikkaansa! :buck2:

Ja juu, omassa tai kaverini FK:ssa ei myöskään ole tuota "taloudellisuus" mittaria.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #828 : 24.03.2014, 21:18:24 »
Ei täsmää tuohon ahtojen nostoon vasta 4000rpm, vaan pikemminkin vakio FT:n tyyliseen väätönkäyrään, mutta silloin arvot eivät täsmää (265Nm).  :o

Eikä täsmää siihen, että 0,5 baarilla saisi enemmän ylärekisteriin tehoa, kuin vakio FT:ssä!

Rautalanka on kiva kaveri!

Logiikka tuossa minun hajatelmassa oli että ahtoja aletaan nostaa jossain kohdassa X niin että neljässä tonnissa on sitten käytössä se 0,6 baria (oliko se Turbo+ raja 4000 rpm vai vieläkin korkeampi, ei muista) ja juuri sillä FT-tyylin käyrällä voisi hyvinkin käydä niin että siellä kolmessa ja puolessa tonnissa ahdot ei ole vielä ihan huipussaan mutta koneen ominaisluonne antaa jo vajaapaineilla maksimiväännön siinä kohdassa, jääden luonnollisestikin vähän alemmas kuin FT:n 0,55 bar ahdoilla. Siitä vääntökäyrä lähtisi "normaaliolosuhteissa" laskemaan tavalliseen tapaan mutta se vielä jäljellä oleva paineiden nousu hidastaa laskemista sen verran että yläkierroksille jää vähän FT:tä enemmän voimaa kiitos 0,05 baria korkeampien ahtojen.

Peruslaiskan FK:n maksimiväännön kierrosluku on kai 2300 rpm, jos ajatellaan että tuo olisi tehty niin fiksusti että ahtoja alettaisiin hilata ylös heti sen jälkeen ja neljässä tonnissa olisi täydet käytössä se tarkoittaisi 0,25 barin lisäystä 1700 rpm alueella eli 0,0147 baria jokaista 100 rpm kohti. Silloin tuossa 3400 rpm kohdassa olisi käytössä 0,51 baria mikä täsmäisi aika hyvin siihen vähän FT:tä alempaan vääntöön.

...tai sitten nuo ilmoitukset on vaan suoraan taikahatusta.

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #829 : 24.03.2014, 22:56:08 »
Vm -99 luettelo kertoo: B230FK/FT/GT; FT 140kw (190hk) 280Nm, FK 125kW (170hk) 250Nm. GT ei mainittu. Taloudellisuusmittarilliseen eri osanumero. Vain man.vaihteistoon.

T- nokalla aika turha enää neljäntonnin jälkeen nostaa ahtoa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #830 : 25.03.2014, 00:04:52 »
T- nokalla aika turha enää neljäntonnin jälkeen nostaa ahtoa.

Provo!  ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #831 : 26.03.2014, 15:17:14 »
Peruslaiskan FK:n maksimiväännön kierrosluku on kai 2300 rpm, jos ajatellaan että tuo olisi tehty niin fiksusti että ahtoja alettaisiin hilata ylös heti sen jälkeen ja neljässä tonnissa olisi täydet käytössä se tarkoittaisi 0,25 barin lisäystä 1700 rpm alueella eli 0,0147 baria jokaista 100 rpm kohti. Silloin tuossa 3400 rpm kohdassa olisi käytössä 0,51 baria mikä täsmäisi aika hyvin siihen vähän FT:tä alempaan vääntöön.
Astuit samaan ansaan, kuin minä!  ;)

Tuon systeemin bleedauksen suhde on vakio, joten se nostaa orkkispaineita samassa suhteessa alkuperäisestä, joten FK:sta FT:n paineet ja FT:stä vähän isommat.
Mitään älyä/paineen tunnistusta tuossa kitissä ei ole. Joten siksi nuo ilmoitetut arvot ja kierrosluvut ovatkin hämäriä!  :o

Tuo turbo+ sarja toimii täysin binäärisesti. Joten se nostaa ahdot heti siihen, mihin ne nousevat kun se aktivoituu.
Ja se aktivoituu +4000rpm juurikin siitä syystä, että vinokone rapisee mielellään siellä 3000-4000rpm välissä. Helpompi tapa tehdä viri-sarja noin, kuin suunnitella uusi sylinterikansi!  ;)

Tuo turbo+ kitin toimintalogiikan voisi ilmaista näin:

#1 IF TPS=WOT THEN #2, ELSE #1
#2 IF RPM<4000, THEN Boost, ELSE #1

...tai sitten nuo ilmoitukset on vaan suoraan taikahatusta.

Kyllähän me joudumme päätymään siihen lopputulemaan, että ne ilmoitukset on lottopallosta kotoisin!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #832 : 26.03.2014, 15:27:23 »
Tuo turbo+ kitin toimintalogiikan voisi ilmaista näin:

#1 IF TPS=WOT THEN #2, ELSE #1
#2 IF RPM>4000, THEN Boost, ELSE #1

Kyllähän me joudumme päätymään siihen lopputulemaan, että ne ilmoitukset on lottopallosta kotoisin!  :buck2:
Kun tykkäät tuosta välimerkkierotiikasta, niin korjasin virheen kaavassasi  ;).

Oikeesti muuten tuo turbo+ on ihan fiksu sydeemi jossei esim ole mahollisuutta sorvailla noita lastuja tai muuten poistaa ongelmia tuon 3500rpm tienoilla herkästi esiintyvän nakutuksen kanssa, kon tolla saa paineet ylös vasta huippuväännön jälkeen. Ja toisaalta kenties M4x ja kytkin elävät pitempään... ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #833 : 27.03.2014, 10:04:51 »
Ittellä oli tuossa B230FK koneessa ahdot 0.1bar ja tehot 99kw 135hv 250nm vakiona mitä Volvoki lupaa papereitten mukaan.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2014, 10:08:08 kirjoittanut mopo56 »
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #834 : 30.03.2014, 21:01:15 »
kärsiikö 940 b230fk  poistaa vakio ilmanputsarin ja laittaa tilalle vaparin ilman että mitkään mittarit/anturit hajoaisi??

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #835 : 30.03.2014, 21:10:18 »
kärsiikö 940 b230fk  poistaa vakio ilmanputsarin ja laittaa tilalle vaparin ilman että mitkään mittarit/anturit hajoaisi??
kärsii kyllä, mutta kyllä sen siihen pistää voit. Koneen ja turbon hajotat nopeemmin, muuta hyötyä siitä ei ole.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #836 : 30.03.2014, 21:16:09 »
tyhmäkun olen niin mikä siinä saa koneen ja turbon hajoamaan helposti?

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #837 : 30.03.2014, 21:24:46 »
tyhmäkun olen niin mikä siinä saa koneen ja turbon hajoamaan helposti?

Kivet, kävyt, oksat ja muut oravaa pienemmät vieraat esineet.

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #838 : 30.03.2014, 21:28:21 »
Mikalle heitetty haaste, selvitä missä tehoissa vakio paneelisuodatin alkaa ahistamaan.

Jotain mitattua dataa™ kiitos.   :hello:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #839 : 30.03.2014, 21:32:48 »
kärsii kyllä, mutta kyllä sen siihen pistää voit. Koneen ja turbon hajotat nopeemmin, muuta hyötyä siitä ei ole.

On siitä se "hyöty", että varaosakaupat tulevat tutummiksi ja sieltä voi alkaa saada alennuksia!  :2funny:

Toinen "hyöty" on amiksien parissa kruisaillessa, kun voi ujelluttaa sitä porsivaa turboa!  :2funny: :2funny:

Kolmas "hyöty" on kuumempi imu-ilma, joten se automaattisesti vähentää tehoa kuumissa keleissä ja herkistää koneen mukavasti kilisemään!  :2funny: :2funny: :2funny:
Tämän kautta se hyöty #1 tulee tutummaksi!  :buck2:

tyhmäkun olen niin mikä siinä saa koneen ja turbon hajoamaan helposti?

Tietämätön korkeintaan, sillä tyhmä ei olisi kysynyt miksi!  ;)

Kottarais-suodattimeksikin sitä kutsutaan, sillä kaikki kottaraista pienemmät menevät sen lävitse.
"Parhaimmillaan" se vastustaa, eli aiheuttaa imupuolelle painehäviötä enemmän uutena, kuin jumalattoman paskainen vakio-filtteri.

Mikalle heitetty haaste, selvitä missä tehoissa vakio paneelisuodatin alkaa ahistamaan.

Jotain mitattua dataa™ kiitos.   :hello:
Olet myöhässä!   :pomo:  Ehditty mittaamaan jo!  :2funny:

Vakio-paneelisuodin tekee 20tkm jälkeen n. 0,15 baarin painehäviön. Puhtaana alle 0,08baaria. Tosin riippuu paljon filtteristä (merkistä).
Vastaavan muotoinen vapari-suodatin teki 0,15baarin painehäviön paketista otettuna!  ;D
Tämä kaikki 1 baarin ahdoilla!

Ja toimii se vielä kohtuullisen hyvin 1,5 baarin ahdoillakin!  :)
« Viimeksi muokattu: 30.03.2014, 21:34:39 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport