Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730316 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1005 : 12.07.2014, 21:26:20 »
Ei noissa kyllä juu mitään järkeä ole.  :D

945 1996 B230FK+ & M90 On EGR
944 1997 B230FT  & M90 Ei ole EGR:ää

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1006 : 14.07.2014, 21:03:44 »
FK:ssa olen huomattavasti useammin tavannut EGR:n kuin FT:ssä. Ei toki yleispätevä ole tämäkään, mutta suuntaa-antava.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1007 : 16.07.2014, 18:23:37 »
Laitetaanpa tästä Walbro-swapista ja vakiopumppujen tuotoista vähän lisäinfoa vielä jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan:

Mittailin walbrolla tuottoa ja tulos seuraava:

2,7L/min@3Bar =162lph, joten ei ihan 255 kuitenkaan mutta enemmän kuin vakio.

Myös muutamia orkkispumppuja mittailin:

-97 Classic, 470tkm: 1,45L/min
-97 Turbo, 430tkm: 1,2L/min
-98 Classic, 338tkm, 1,4L/min
-95 FK, 328tkm, 1,7L/min

Kaikki mittaukset @3bar ja ilman toista lataavaa autoa.

Aika nihkeästi siis antoi soppaa orkkispumput. Yhen vaihdoin siihen walbroon ja sieltä löytyi Bosch orkkis -420 loppuinen, joka paperilla antaa 2L/min@4bar. Ei tietoja milloin vaihdettu vai onko auton alkuperäinen, muista orkkispumpuista ei myöskään tietoa. Vaihtoon menee.

Mitä mittaustuloksia muut ovat saaneet pumpuista?

Tuon testin mukaan näyttäisi 255 walbrokin sen 11-12A ottavan 4-4,5Bar paineella:

http://forums.evolutionm.net/automotosports-illinois/566110-bosch-044-aeromotive-stealth-340-deatschwerks-dw300-walbro-255lph-fuel-pump-test.html

En tosiaan jaksanut edes niitä tankkivarusteen paukkulankoja vaihtaa... Toivottavasti kestävät.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1008 : 16.07.2014, 20:35:08 »
Laitetaanpa tästä Walbro-swapista ja vakiopumppujen tuotoista vähän lisäinfoa vielä jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan:

Mittailin walbrolla tuottoa ja tulos seuraava:

2,7L/min@3Bar =162lph, joten ei ihan 255 kuitenkaan mutta enemmän kuin vakio.

Myös muutamia orkkispumppuja mittailin:

-97 Classic, 470tkm: 1,45L/min
-97 Turbo, 430tkm: 1,2L/min
-98 Classic, 338tkm, 1,4L/min
-95 FK, 328tkm, 1,7L/min

Kaikki mittaukset @3bar ja ilman toista lataavaa autoa.

Aika nihkeästi siis antoi soppaa orkkispumput. Yhen vaihdoin siihen walbroon ja sieltä löytyi Bosch orkkis -420 loppuinen, joka paperilla antaa 2L/min@4bar. Ei tietoja milloin vaihdettu vai onko auton alkuperäinen, muista orkkispumpuista ei myöskään tietoa. Vaihtoon menee.

Mitä mittaustuloksia muut ovat saaneet pumpuista?
Hauskoja yksilöeroja  :idiot2:. Ja pahemmaksi menee, mulla on 255 walbro, josta irtoakusta ilman laturia mitattiin 230-240l tuotto 3 bar säätimen takaa. Eli näissä lie vähän kiinankopion mahiksia ja sen taitaa jopa nähdä kokeilemalla että onko pumppu kunnollinen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1009 : 16.07.2014, 21:23:58 »
940:ssä on vakioahdin siis TD04H-13C.
Onko hyötyä vaihtaa tilalle pieni viri mielessä TD04HL-13G? V70:ssä ollu ahdin. Ja meneekö tollanen ilman isompia modauksia? Lähinnä mielessä bolt-on tyyli.

Toiseksi. Olisiko järkevämpi hommata TD04HL-15G? Entä sen sopivuus? Kellon jalka kaiketi ainakin muuttaa vai?
Lähinnä siis ajatuksissa tehdä jossakin vaiheessa n.200hp setti, ei haittaa jos menee pikkasen yli.  ;) Katukäyttö ei sais kärsiä yhtään, mieluimmin alapäähän lisää paukkuja.

Mites tuollaset ahtimet toimii vakio lastulla? Tarkotus kuitenkin Tonin lastut laittaa jossakin vaiheessa. Eli mikä on järkevin vaihtoehto bolt-on?

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1010 : 16.07.2014, 22:02:59 »
940:ssä on vakioahdin siis TD04H-13C.
Onko hyötyä vaihtaa tilalle pieni viri mielessä TD04HL-13G? V70:ssä ollu ahdin. Ja meneekö tollanen ilman isompia modauksia? Lähinnä mielessä bolt-on tyyli.

Toiseksi. Olisiko järkevämpi hommata TD04HL-15G? Entä sen sopivuus? Kellon jalka kaiketi ainakin muuttaa vai?
Lähinnä siis ajatuksissa tehdä jossakin vaiheessa n.200hp setti, ei haittaa jos menee pikkasen yli.  ;) Katukäyttö ei sais kärsiä yhtään, mieluimmin alapäähän lisää paukkuja.

Mites tuollaset ahtimet toimii vakio lastulla? Tarkotus kuitenkin Tonin lastut laittaa jossakin vaiheessa. Eli mikä on järkevin vaihtoehto bolt-on?
Eikös täällä foorumilla joku muokkaile noista vakio ahtimista 15g ahtimia? Muistaakseni reilut 300eukua maksoi? Vai en kai nyt unta ole nähnyt ;D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1011 : 16.07.2014, 22:06:18 »
Eikös täällä foorumilla joku muokkaile noista vakio ahtimista 15g ahtimia? Muistaakseni reilut 300eukua maksoi? Vai en kai nyt unta ole nähnyt ;D
Kait niitä tekijöitä on, mutta olis tollaset vaan edullisesti tiedossa. Toinen oikeinkin edullinen.  ::)

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1012 : 17.07.2014, 00:12:50 »
940:ssä on vakioahdin siis TD04H-13C.
Onko hyötyä vaihtaa tilalle pieni viri mielessä TD04HL-13G? V70:ssä ollu ahdin. Ja meneekö tollanen ilman isompia modauksia? Lähinnä mielessä bolt-on tyyli.

Toiseksi. Olisiko järkevämpi hommata TD04HL-15G? Entä sen sopivuus? Kellon jalka kaiketi ainakin muuttaa vai?
Lähinnä siis ajatuksissa tehdä jossakin vaiheessa n.200hp setti, ei haittaa jos menee pikkasen yli.  ;) Katukäyttö ei sais kärsiä yhtään, mieluimmin alapäähän lisää paukkuja.

Mites tuollaset ahtimet toimii vakio lastulla? Tarkotus kuitenkin Tonin lastut laittaa jossakin vaiheessa. Eli mikä on järkevin vaihtoehto bolt-on?

pidä vakio ahdin ja lastuta + 1 bar painetta niin on jo se 200 rikki...

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1013 : 17.07.2014, 11:55:06 »
13G:ssä hieman modernimpi kompurasiipi kuin 13C:ssä. Ei liene kuitenkaan suurta eroa tuotossa. Vähän paremmin voi spoolata koska hitusen kevyempi. Ajattelin itse kokeilla samaa kun on 13G (Vai oliko se 13T) ylimääräisenä.

15G:ssä isompi kompura kuin 13G, muuten sama. Molemmat ovat TDO4HL-sarjaa joten myös turbiinipuoli vähän isompi kuin 13Cssä joka on TD04H-sarjaa. Joudut siis käyttämään HL-sarjan ahtimen mukana tullutta turbiinipesää. 15G:ssä on yleensä suora pesä kartioliitoksella joka on bolt-on 940sen vaiko DP:seen. 13G:ssä taitaa aina olla vino #7 pesä, joka vaatii vastalaipan ja pienen DP muokkauksen. Kompurapuolella tarvii poistaa lukitustappi, kääntää samaan asentoon kuin 13C, ja väkertää kiinnitys hukkiksen kellolle. Muuten bolt-on.

Jos haluaa suoraan täysin bolt on ahtimen, niin on hankittava jotain tuon tapaista:

http://shopping.kinugawaturbo.com/kinugawaturbochargerupgradevolvo740940td04hl-19tw7cmhousing.aspx

Vakiolastuilla toimii ihan normaalisti. Ei se lastu tiedä mikä ahdin siinä on kiinni. Alapää toki vähän kärsii kun on isompi ahdin. Ahtoja ei kannata laitaa vakiolastuilla liikaa ja laajakaista hyvä olla. Mulla oli 19T vakiolastuilla 0.5 ahdoilla ja kulki 136 loppuja vs. 133 loput 13C ahtimella, perstuntumalla ei huomannut eroa paitsi lievä alakierroksien laiskuus ennenkun 19T heräs. Tonin lastuilla 400cc suuttimilla ja kilon ahdoilla loppuja 145@kiikala vw-open 2013 ja sen jo huomasi hanurissakin.

940:ssä on vakioahdin siis TD04H-13C.
Onko hyötyä vaihtaa tilalle pieni viri mielessä TD04HL-13G? V70:ssä ollu ahdin. Ja meneekö tollanen ilman isompia modauksia? Lähinnä mielessä bolt-on tyyli.

Toiseksi. Olisiko järkevämpi hommata TD04HL-15G? Entä sen sopivuus? Kellon jalka kaiketi ainakin muuttaa vai?
Lähinnä siis ajatuksissa tehdä jossakin vaiheessa n.200hp setti, ei haittaa jos menee pikkasen yli.  ;) Katukäyttö ei sais kärsiä yhtään, mieluimmin alapäähän lisää paukkuja.

Mites tuollaset ahtimet toimii vakio lastulla? Tarkotus kuitenkin Tonin lastut laittaa jossakin vaiheessa. Eli mikä on järkevin vaihtoehto bolt-on?
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1014 : 17.07.2014, 12:00:42 »
Ootko mitannut mitä tuo walbro antaa kun autossa kiinni, ja 5m ahistavaa vakiobensalinjaa sekä 5m liian ohutta sähköjohtoo välissä? Ei kai se voi olla kiinalainen kun siinä luki Made in USA :o ja tosi luotettavassa Ebay ilmoituksessa luki että Genuine :-[ No 160lph riittää 400cc suttimille kunhan ei pumppu porsi alta aikayksikön. On se jo ainakin viikon toiminut ::)

Hauskoja yksilöeroja  :idiot2:. Ja pahemmaksi menee, mulla on 255 walbro, josta irtoakusta ilman laturia mitattiin 230-240l tuotto 3 bar säätimen takaa. Eli näissä lie vähän kiinankopion mahiksia ja sen taitaa jopa nähdä kokeilemalla että onko pumppu kunnollinen.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1015 : 17.07.2014, 13:09:13 »
pidä vakio ahdin ja lastuta + 1 bar painetta niin on jo se 200 rikki...

Painetta ei kannata ahnehtia liikaa 13C:llä, sillä sen rajat ovat nopeasti vastassa.

Lisäksi ahtimen vaihtaminen isompaan ei auta, sillä B230FT vakio-paketin maksimitehon määräävät suuttimet, eikä ahdin!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1016 : 17.07.2014, 14:12:16 »
Ootko mitannut mitä tuo walbro antaa kun autossa kiinni, ja 5m ahistavaa vakiobensalinjaa sekä 5m liian ohutta sähköjohtoo välissä? Ei kai se voi olla kiinalainen kun siinä luki Made in USA :o ja tosi luotettavassa Ebay ilmoituksessa luki että Genuine :-[ No 160lph riittää 400cc suttimille kunhan ei pumppu porsi alta aikayksikön. On se jo ainakin viikon toiminut ::)
En oo mitannu, ja just nyt on testaaminen hankalaa kun puuttuvien osien ja muiden pikkujuttujen myötä se auto palautui nelikurkkuseen pystyimuun ja mekaaniseen pumppuun... Tuskin kuitenkaan kauas jää, tarve oli ruokkia 8x 350cc sumuja  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1017 : 17.07.2014, 15:59:22 »
Meneekös tämä offtopiciksi, jos pikaisesti kysäisen kun tässä muutenkin näistä bensapumpuista ja paineista keskustellaan ???

Että mahtaako olla järkevää hankkia tuommoinen bensapaineensäädin, melkein vakiolle autolle vain ahtoja nosteltu baarin pintaan ja vapari sekä tonin lastut.

Takaa tässä haen että voidaanko autoon saada mahdollisesti jotain tehon lisäystä tai jotain muuta hyötyä? :o

Ja jos ei ole kannattavaa, niin missä kohtaa tuommosesta sitten olisi hyötyä?
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1018 : 17.07.2014, 16:01:00 »
Ei ole tarvetta lähteä muuttamaan polttoaineen painetta. Jos se toimii, niin älä koske siihen.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1019 : 17.07.2014, 16:02:10 »
Ei ole tarvetta lähteä muuttamaan polttoaineen painetta. Jos se toimii, niin älä koske siihen.
Asia selvä,  kiitoksia tästä nopesta ja selvästä vastauksesta
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

 

Autoracing  KL-varaosat